Citat:
Ursprungligen postat av
Arccosinus
Tack för dina intressanta synpunkter i dina inlägg.
Någonting som alltid missas (blundas för) av Z-varelserna här i tråden är att Ryssland kommer att få det extremt svårt vad beträffar tekniken i framtiden.
Ett brain drain de lux kommer att fälla Ryssland såväl som den extrema bristen på västerländsk teknologi. Det finns ingen framtid för Rysslands teknologiska industri, den kommer att hanka sig fram med hjälp av industrismuggling.
Tack.
Hade missat detta inlägg igår då jag själv deltog i tråden. Ber om ursäkt.
Jag har uppfattat att du är en av de som har mer på fötterna, har ju följt tråden sedan start.
Och om jag inte missminner mig har du arbetat en hel del i RU inom industrin/teknik eller liknande?
Ja, allt som skett har ju nu lett fram till brain drain inom många områden,
får jag anta. Och mer synbart bör det bli med tiden.
Som du nämnde så kommer det även skapa (gissningsvis) en utbred smuggling.
Jag tror att det blir svårt att stoppa.
Det pågår säkerligen redan idag men kommer bli mer utbredd senare.
Ska också påpeka att jag igår kväll glömde en ytterligare aspekt av svårigheterna med/för RU
och framtida scenarion. Den organiserade kriminaliteten. Och dess möjliga chans till ökade maktandelar.
Den nya situationen som RU nu befinner sig i medför väl ändå stor risk att både korruption
och organiserad kriminalitet riskerar att stärka sina positioner gentemot folket/stat?
Ett problem som de redan har (som alla vet) men som bör bli större (återigen historiskt)
då staten/ledning blir beroende av "hjälp" med att få tag på vissa saker.
Det kommer ge ytterligare makt åt dessa/andra element.
"Betalning" till de som gör jobbet och till de som också riskerar något. Osv.
Tänk att de valde att offra allt för att endast riskera hamna i denna situation återigen. Ofattbart.
RU har haft världens bästa möjlighet att omvandla all västlig investering i landet till en enormt lyckad utveckling (hållbar och inhemsk) sedan 1990 tal.