2023-01-06, 11:29
Medlem
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjena_67
Tack! Slutar inte det gamla bankid:et att fungera då? Eller kan man ha flera bankid profiler samtidigt?
Nope, du kan ha flera stycken, bankid kvitteras ut per enhet och inte användare.
Citera
2023-01-06, 11:33
Medlem
Tjena_67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Nope, du kan ha flera stycken, bankid kvitteras ut per enhet och inte användare.
Tack! Bedragaren var dock engelsktalande.. man kan undra hur de kan hantera svenskspråkiga banksidor.... eller det kanske finns en svensk i bakgrunden?
Citera
2023-01-06, 11:37
Medlem
Protons avatar
Citat:
Tack! Bedragaren var dock engelsktalande.. man kan undra hur de kan hantera svenskspråkiga banksidor.... eller det kanske finns en svensk i bakgrunden?
Finns ju översättningsverktyg för hemsidor, så det kan ju inte vara nåt problem, alt om man kunde ställa in banksidan på engelskt språk.

I vilket fall som helst är det dumt att släppa in kreti och pleti på sin egen banksida oavsett språk.
Citera
2023-01-06, 12:31
Medlem
Tjena_67s avatar
Citat:
Finns ju översättningsverktyg för hemsidor, så det kan ju inte vara nåt problem, alt om man kunde ställa in banksidan på engelskt språk.

I vilket fall som helst är det dumt att släppa in kreti och pleti på sin egen banksida oavsett språk.
Håller med dig!

Via Anydesk, är det möjligt att arbeta i bakgrunden så att användaren ej ser vad man gör på datorn? T.ex. kan den äldre vara inloggad på sitt bankkonto och se Handelsbankens hemsida framför sig medan bedragaren arbetar med att öppna andra sidor i bakgrunden?

Polisen vill nämligen inte utreda förfarandet så det får bli vi i byn som gör ett försök.

Den äldre minns ej riktigt vad som hände så vi får rekonstruera det hela.
Citera
2023-01-06, 12:44
Medlem
Citat:
På skandiabanken kan du ha Max 2 st mobila bankid. Försöker du ladda ner ett till, måste ett av de andra tas bort.
Citera
2023-01-06, 12:49
Medlem
Citat:
En farbror i byn blev lurad av en bedragare att ladda ner Anydesk samt logga in via bankid på sitt bankkonto. Han trodde inte att något hände. Sedan några dagar senare började det hamna flertalet brev som intygade bekräftelse på Blanco lån överstigande summerat
1 677 000 kr.

Han loggade sedan in på sitt bankkonto och ser då att de lånade pengarna förts in på hans konto utan hans vetskap. Lika snabbt har de transferats ut till ett okänt utländskt konto. Låneansökan + banköverföringar har skett utan den gamles kännedom.

Hur tror ni bedragarna lyckats med detta?

Hur kan han ta blancolån på 1,7 miljoner? Låter otroligt, att en äldre mans konto kan låna så mycket, utan säkerhet. Om någon skaffar BankID i hans namn borde han få varning på inloggning i telefonen. Vad säger banken?
Citera
2023-01-06, 13:01
Medlem
zeligs avatar
En nära anhörig till mig blev för några år sedan utsatt för ett liknande bedrägeri.
Det handlar om en person som är +80 år gammal med gravt nedsatt hörsel.

Detta var före QR-tiden så ända som krävdes var en ett godkännade.

1. Personen som ringer och utger sig vara från Handelsbankens säkerhetsavdelning för att upplysa att något inte står rätt till BO konto.
2. BO säger att hon inte vill prata och vill lägga på.
3. Bedrageren säger "logga in själv och kolla på ditt konto" för att sedan lägga på luren.
4. BO loggar in på sitt konto utan att veta att bedragaren sitter redo att logga in samtidigt.
5. När BO väl lyckats logga in på sitt konto så har bedragaren flyttat runt pengar mellan de olika kontona. Notera att ännu har inga pengar förlorats utan saldo på sparkonto, vardagskonto osv stämmer inte då de flyttats runt mellan de olika konton. BO blir jätteupprörd och tänker att ja, han hade nog rätt, något står inte rätt till.
6. Bedrageren ringer tillbaka och säger typ har du kollat ditt konto? Vad var det jag sa... men det är lugnt jag är här för att hjälpa dig.
7. Det är då BO agerar oaktsamt och tror att de genom att signera via bankid kommer sitt konto återställt.

Resten kan ni nog räkna ut själva...

Efter över 2 år av bearbetning av rättsväsendet så kommer domen: 50 dagsbötar a 50 kr för penningtvättsbrott
(trots ett flertal bedrägerier)

Än idag har BO inte erhållit några pengar tillbaka varken av bedragaren (KFM) eller banken.

Summa summarum, brott lönar sig i dagens Sverige.
Citera
2023-01-06, 13:25
Medlem
swebarbs avatar
Tycker bank-id ska vara knutet till sin bankdosa det är på tok för lätt bara på uppmaning lura nån att logga in så gör bedragaren det samtidigt.

Men som alltid, logga aldrig in på uppmaning av någon annan, ingen bank eller nån kommer kräva något sånt men tyvärr är äldre för godtrogna att tro nån lurar innan det är för sent.
Citera
2023-01-07, 03:59
Medlem
Tjena_67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lightfish
Hur kan han ta blancolån på 1,7 miljoner? Låter otroligt, att en äldre mans konto kan låna så mycket, utan säkerhet. Om någon skaffar BankID i hans namn borde han få varning på inloggning i telefonen. Vad säger banken?
Bedragarna tycks ha utan hans vetskap lånat i hans namn hos minst 7 olika kreditinstitut och banker. Först när breven med bekräftelse på lånen kom i brevlådan så förstod han vad som hade hänt och fick panik och chock...

De lånade medlen var redan transferade utomlands till okända konton.
Citera
2023-01-07, 14:16
Moderator
vhes avatar
Citat:
Den äldre minns ej riktigt vad som hände så vi får rekonstruera det hela.

BankID-appen har en historik, så du kan åtminstone se hur många signeringar han gjorde. Jag tycker det låter egendomligt att de skulle lyckats med endast en signering. Det borde krävas minst en för inloggning och sedan en till för att signera skapandet av det nya BankID:t.
Citera
2023-01-14, 04:14
Bannlyst
Man får tag på någons id och sedan väljer man att skaffa nytt bankid med säkerhetsdosan istället för bankid via datorn om man skaffar mobilt bankid, man tar kort på ett nationellt id eller ett nationellt pass och sedan blippar man id:it eller passet och sedan är det godkänt.

Idiotiskt, körkort duger inte för det kan man inte blippa och dom matchar bara blippen från nfc (alltså det är en blipp kod på dom senaste passen) till deras databas för att se att det matchar.

https://www.bankid.com/om-oss/nyheter/nu-gar-det-att-skaffa-bankid-med-pass

Detta är nytt sedan 2022-12-14

Dom är förmodligen inte medvetna om att det säljs svenska pass på olika plattformar där vem som helst kan hämta hem id och sedan blippa dessa under identifikationen.

Körkort är inte en giltig id handling längre utan för körkort så måste man numera åka till banken och visa upp sitt körkort på plats för att sedan få göra sitt bankid men på internet så är bara nationellt id och ett svenskt pass godkänt.

Jag provade nämligen precis och det är inte ok att göra ett mobilt bankid ifall om man går in med säkerhetsdosan men om man går in med ett bankid på datorn för att skapa ett bankid så kringgår man detta krav på att blippa sitt nationella id. Då jag inte har pass eller id och jag inte tänker skicka in mina saker över internet när jag vet hur id kort säljs så provade jag efter ett dygn av en slump att göra detta med vanliga bankid och då dök ingen verifikation upp. Sedan provade jag igen med säkerhetsdosan utan bankid att logga in och då krävdes återigen nationellt id + pass med blipp via nfc på sin legitimation.

Nu är det lättare än någonsin att kapa ett bankid! Detta är för att dom håller på att utveckla ett europeiskt bankid som kommer att heta EUDI Wallet.

https://www.bankid.com/om-oss/nyheter/bankid-med-i-tva-pilotprojekt-for-eu-s-digitala-identitetsplanbok

https://www.dc4eu.eu/
https://eudiwalletconsortium.org/

Detta öppnade 14 December som kan ses på sidan men det näms inget om detta på bankid sidan om något eu register.
Senast redigerad av SUGDOLM3 2023-01-14 kl. 04:27.
Citera
2023-01-14, 10:24
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SUGDOLM3
Man får tag på någons id och sedan väljer man att skaffa nytt bankid med säkerhetsdosan istället för bankid via datorn om man skaffar mobilt bankid, man tar kort på ett nationellt id eller ett nationellt pass och sedan blippar man id:it eller passet och sedan är det godkänt.

Idiotiskt, körkort duger inte för det kan man inte blippa och dom matchar bara blippen från nfc (alltså det är en blipp kod på dom senaste passen) till deras databas för att se att det matchar.

https://www.bankid.com/om-oss/nyheter/nu-gar-det-att-skaffa-bankid-med-pass

Detta är nytt sedan 2022-12-14

Dom är förmodligen inte medvetna om att det säljs svenska pass på olika plattformar där vem som helst kan hämta hem id och sedan blippa dessa under identifikationen.

Körkort är inte en giltig id handling längre utan för körkort så måste man numera åka till banken och visa upp sitt körkort på plats för att sedan få göra sitt bankid men på internet så är bara nationellt id och ett svenskt pass godkänt.

Jag provade nämligen precis och det är inte ok att göra ett mobilt bankid ifall om man går in med säkerhetsdosan men om man går in med ett bankid på datorn för att skapa ett bankid så kringgår man detta krav på att blippa sitt nationella id. Då jag inte har pass eller id och jag inte tänker skicka in mina saker över internet när jag vet hur id kort säljs så provade jag efter ett dygn av en slump att göra detta med vanliga bankid och då dök ingen verifikation upp. Sedan provade jag igen med säkerhetsdosan utan bankid att logga in och då krävdes återigen nationellt id + pass med blipp via nfc på sin legitimation.

Nu är det lättare än någonsin att kapa ett bankid! Detta är för att dom håller på att utveckla ett europeiskt bankid som kommer att heta EUDI Wallet.

https://www.bankid.com/om-oss/nyheter/bankid-med-i-tva-pilotprojekt-for-eu-s-digitala-identitetsplanbok

https://www.dc4eu.eu/
https://eudiwalletconsortium.org/

Detta öppnade 14 December som kan ses på sidan men det näms inget om detta på bankid sidan om något eu register.

Är du seriös? "Dom är förmodligen inte medvetna om att det säljs svenska pass på olika plattformar där vem som helst kan hämta hem id och sedan blippa dessa under identifikationen."

Självklart är de medvetna om det. Det som krävs är en bild av passet, NFC-läsning samt ett foto av ditt ansikte. Sedan görs en kontroll innan BankID't är klart. Självklart kommer denna kontroll inte bli godkänd om passet av någon anledning inte är giltigt, t.ex. rapporterat stulet/borttappat eller utgånget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in