2023-01-06, 11:34
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Den ryska, dvs att ryssarna kommer inte skjuta, eller skjuta tillbaks.

den kommer de inte hålla, de saknar command and control för att hantera sina soldater operativt för det.

Ja, självklart skjuter de tillbaka även om de faktiskt planerat vapenvila
Citera
2023-01-06, 11:37
Medlem
Jag "tycker" det verkar som om Kenneth Gregg trots allt har en bra överblick av läget och man kan inte bara förkasta det han skriver.

Ja naturligtvis är han i högsta grad pro-Ukraina, men det innebär inte att han ljuger utan även skriver om motståndarens avancemang när det sker.

Lars Wilderäng verkar inte lika seriös. Han har säkert inte dom kontakter som krävs för att kunna veta mer än vi hobbyexperter här.

På andra sidan tycker jag Igor Girkin sluggar lite för vilt nu. Hur länge kan Ryssland tolerera detta?
Citera
2023-01-06, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Big deal. Men om nu Ryssland inleder vapenvila, så kommer de såklart bryta den om de själva blir beskjutna.

Javisst. Och det kommer dom bli.

Hela handlar mest om att prutte vill diktera villkoren.
Citera
2023-01-06, 11:39
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Att Ryssland skulle kunna förlora 1000 soldater per dygn hade jag förkastat. Jag kan tänka mig att den realistiska gränsen ligger runt 700 soldater när man försöker storma vissa städer.

Din fråga är svår att besvara utan att leverera svammel, jag kan tänka mig att justera siffran för personalförluster till 70%. Men det blir lite magkänsla i dessa tal. Säger Ukraina 700 st kanske sanningen är 490 st.
Men att medvetet ljuga om siffror vinner inte Ukraina något på utan man försöker vara seriösa. Att utropa stora segrar kan till och med minska det internationella stödet.

Ja, svår fråga. Men all the glory till den som försöker analysera och i förväg ger såna kriterier. Allt för många flyttar målstolpar istället när tidpunkten kommer.

Jag tror Ukraina vinner på att ljuga. Det var väldigt viktigt för dem att visa att de kunde vinna nu under sensommaren. Och det lyckades de med, ett stort strategiskt misslyckande för Ryssland, vill jag påstå.
Citera
2023-01-06, 11:39
Medlem
I den s k vapenvilan tolkar jag in att Ryssland under 36 timmar avstår från att sända in drönare mot civil infrastruktur.

Spaningsdrönare kommer man att skicka som vanligt.
Citera
2023-01-06, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Ja, svår fråga. Men all the glory till den som försöker analysera och i förväg ger såna kriterier. Allt för många flyttar målstolpar istället när tidpunkten kommer.

Jag tror Ukraina vinner på att ljuga. Det var väldigt viktigt för dem att visa att de kunde vinna nu under sensommaren. Och det lyckades de med, ett stort strategiskt misslyckande för Ryssland, vill jag påstå.

Det verkar inte som om man ljuger när det kablas ut uppgifter om attacker mot högkvarter och förläggningar. Till och med ryska militära bloggare förkastar de ryska uppgifterna om små förluster som senast vid angreppet mot ett hotell i Donetsk.

Den största gåtan i detta krig är för mig hur Ryssland lyckades utrymma Kherson city. Verkar som om Ukraina gav delvis fri lejd eller att man var rädd för att träffa civilbefolkningen med artilleri.
Citera
Medlem
Den där teorin om salt och gipsgruvorna är åtminstone vettig. I rent strategiskt syfte är staden av mindre betydelse. Skulle de misslyckas där tror jag inte den där Wagner-snubben har någon framtid alls faktiskt. Pang! Borta. Hoppet för ryzzarna är väl om mängden nya rekryter sakta kan mala tillbaka ukrainarna. Men det lär ju kosta därefter.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
I den s k vapenvilan tolkar jag in att Ryssland under 36 timmar avstår från att sända in drönare mot civil infrastruktur.

Spaningsdrönare kommer man att skicka som vanligt.
Jag tolkar den lite mer omfattande, man kommer nog avstå att attackera Ukrainska ställningar för att istället omgruppera och underhålla materiel och manskap för en planerad offensiv i B,rjan av nästa vecka.
Troligen använder man även tiden för att omfördela drönare och missiler för en enad attack.
Citera
2023-01-06, 11:48
Avslutad
Beklämmande att så många i tråden hoppas att det ska sprängas kyrkor idag.

Jag tror det är sunt och stanna upp och tänka till ibland. Konflikten har påverkat oss, det är tydligt
Citera
2023-01-06, 11:49
Medlem
Komigen vädret nu för fan. Låt det bli minus 20 i ukraina🙂🙂
Citera
2023-01-06, 11:50
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Nej, situationen var inte så som du skriver i t ex Kreminna, eller under offensiverna. Jag tror heller inte det är så i Zaporizhzhia nu.

Och om informationen om "vågor av oerfarna trupper" också kommer från ukrinform så är det ju bara grupprunk, ingen intressant bekräftelse. Bekräftelse däremot är som nyårsbombningen. Den var big news i Ryssland.

Inte ska du behöva tro!
Ca 20:30 in i bif. blog , har du en stridande som med egna ögon ser vad oerfarna trupper används till.

https://www.youtube.com/watch?v=2E_binxw9Ns

Hela videoklippet är intressant. Så se det från början.👍
Citera
2023-01-06, 11:51
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
På vems uppdrag tror du att Kirill gick ut och krävde vapenvila?
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Ställer du frågan på det sättet, så är det Putin.

Det kan ju nämnas att Kirill är en fd KGB-agent:

Citat:
KGB affiliation
Forbes reported on 20 February 2009 that, "Kirill, who was the Metropolitan of Smolensk, succeeds Alexei II who died in December after 18 years as head of the Russian Church. According to material from the Soviet archives, Kirill was a KGB agent (as was Alexei). This means he was more than just an informer, of whom there were millions in the Soviet Union. He was an active officer of the organization.

https://en.wikipedia.org/wiki/Patriarch_Kirill_of_Moscow
Citat:
You don’t mess with Kirill, a fanatical supporter of Putin’s invasion of Ukraine, who was born 75 years ago as Vladimir Mikhailovich Gundyayev. It’s probably his patronymic that explains why for decades he was known as ‘Mikhailov’ by his superiors. His superiors in the KGB, that is, not the Orthodox Church. As a young priest and bishop, Kirill spent years infiltrating the World Council of Churches (WCC) and other international bodies on behalf of the Soviet Union.

https://www.spectator.co.uk/article/kirill-the-patriarch-in-league-with-putin/

Han har nära band med Putin och med den ryska staten också:

Citat:
"A close ally of Russian leader Vladimir Putin, Kirill has described Putin’s rule as 'a miracle of God.' According to Putin, Kirill's father baptized him."

"In cultural and social affairs, the Church under Kirill has collaborated closely with the Russian state under President Vladimir Putin."

Så Kirill är ingen oberoende patriark utan är en del av den ryska staten och indirekt en del av den ryska krigsmaskinen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in