2023-01-06, 11:23
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Ni som är bra på att gräva.

Håller vapenvilan?

Vilken vapenvila? Ukraina har inte gått med på någon vapenvila.
Citera
2023-01-06, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Odds att vapenvila bryts;

1.Ukraina bryter, 1.14

X. Ingen bryter, 5.25

2.Ryssland bryter, 6.35

tippa inte x eller 1 , det är bara ryssland som kan bryta vapenvilen, de har ju ensidigt satt den, och du skulle aldrig få spelbara odds på det 2.
Citera
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Enligt all tillgänglig information så ligger Ukraina i värn medan Ryssland skickar fram våg efter våg av oerfaren trupp. Av någon anledning.

Då har vi ju en situation där fronten inte flyttas, samtidigt som Ryssland förlorar materiel och manskap.

Uppgifterna stöder varandra.

Nej, situationen var inte så som du skriver i t ex Kreminna, eller under offensiverna. Jag tror heller inte det är så i Zaporizhzhia nu.

Och om informationen om "vågor av oerfarna trupper" också kommer från ukrinform så är det ju bara grupprunk, ingen intressant bekräftelse. Bekräftelse däremot är som nyårsbombningen. Den var big news i Ryssland.
Citera
Medlem
Citat:

Håller ryssarna vapenvilan?

Så om Ukraina inte håller vapenvilan kommer prutte såklart anklaga dom för att eskalera.
Citera
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
På vems uppdrag tror du att Kirill gick ut och krävde vapenvila?
Haha, ska medges att det här ju är rätt troligt om man tänker på't. De har ju haft visst utbyte, de där två.

Kirill underlättar för Putin när Putin vill framträda som försvarare av "traditionella värden". Putin själv är väl pånyttfödd kristen, mer eller mindre. Vet att jag läst om hans väg tillbaka till kyrkan någonstans. Han lät döpa sig för inte så jäkla länge sen.

Ryssland är möjligen ett land som är mer moralkonservativt i vissa avseenden än andra i Europa, men som inte alls är det ur andra. Ryssland kan vara hyfsat dekadent. Men en rysk-ortodox familjejul är säkert trevlig.
Citera
2023-01-06, 11:27
Medlem
Citat:

Den ryska, dvs att ryssarna kommer inte skjuta, eller skjuta tillbaks.

den kommer de inte hålla, de saknar command and control för att hantera sina soldater operativt för det.
Citera
2023-01-06, 11:27
Medlem
Citat:
I ditt resonemang glömmer du att nuvarande regim också är korrupt.

Nej Prutte är inte direkt gjort sig känd för att vara en folkens man.

T.o.m Stallin var mer folkets man.

Jag tror inte Ukraina är fritt från korruption ännu men det verkar i alla fall finnas en politisk vilja
att städa upp i det gamla korrupta och bygga något nytt och mer demokratiskt.
Och nej jag ser inte demokratin av idag som någon slutprodukt men den är i alla fall ett litet
steg bort från gamla tiders envåldshärskare till något lite mer liberalt.
Och kanske kan vi på några hundra års sikt skapa något ännu bättre.
Citera
2023-01-06, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Nej, situationen var inte så som du skriver i t ex Kreminna, eller under offensiverna. Jag tror heller inte det är så i Zaporizhzhia nu.

Och om informationen om "vågor av oerfarna trupper" också kommer från ukrinform så är det ju bara grupprunk, ingen intressant bekräftelse. Bekräftelse däremot är som nyårsbombningen. Den var big news i Ryssland.

På tal om zaporithoa, håller ryssarna kraftverket ännu?

Men Ukraina äs soldater är ju också nybörjare får du beräkna på.
Citera
2023-01-06, 11:29
Medlem
Citat:
Du verkar tro att det spelar roll att många säger emot, men utan bra argument. Helt i trådens anda! Massan ska vara homogen och anti-intellektuell! Död åt de intellektuella avvikarna! Slava Ukraina! Slava Nazi!
Jag tycker de flesta försöker argumentera mot dig med rätt argument.
Men du fortsätter argumenterandet utan att förklara dig i de flesta fall i andra fall hänvisar du till kremls propaganda.
Gällande legosoldater, en person som frivilligt ansluter sig till den Ukrainska armén med samma förutsättningar som övriga kan aldrig klassas som legosoldat. Hur mycket du eller Putin vill det.
Gällande Wagners styrkor så som det ser ut just nu då Ryssland officiellt inte är i krig med Ukraina så bör samtliga rent definitionsmässigt klassas som legosoldater, erkänner Kreml att det är krig blir det knepigare med de personer som bodde i Ryssland med Rysska pass de skulle kunna tolkas som vanliga soldater.
Gällande de personer som deltog stridigheterna i Donbbass 2014 så borde de utlänningar som stred på Ukrainas sida i de privatfinasierade styrkorna klassas som legosoldater.
Gällande de Ryssar som stred Rysslands sida borde nog rent definitionsmässigt klassas som terrorister.

Men jag förstår att du har problem med det där med att tolka meningen i en text då den inte håller med dig om att Ukraina är värre en Ryssland.
Citera
2023-01-06, 11:30
Medlem
Den där vapenvilan kanske också kan vara för att inte reta sina egna trupper, då de slipper slåss under helgfirandet
Citera
2023-01-06, 11:30
Medlem
Citat:
Jo, men vid en viss tidpunkt kan du ju bli "intellektuellt tvungen" att kräva extern validering (i form av ändringar på kartan). Var ligger den?

Ryssarna har väl en orimlig siffra på nedskjutna flygplan om jag minns rätt. Jag frågar efter ditt kriterie på vad som skulle vara orimligt.

Att Ryssland skulle kunna förlora 1000 soldater per dygn hade jag förkastat. Jag kan tänka mig att den realistiska gränsen ligger runt 700 soldater när man försöker storma vissa städer.

Din fråga är svår att besvara utan att leverera svammel, jag kan tänka mig att justera siffran för personalförluster till 70%. Men det blir lite magkänsla i dessa tal. Säger Ukraina 700 st kanske sanningen är 490 st.
Men att medvetet ljuga om siffror vinner inte Ukraina något på utan man försöker vara seriösa. Att utropa stora segrar kan till och med minska det internationella stödet.
Citera
2023-01-06, 11:33
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Håller ryssarna vapenvilan?

Så om Ukraina inte håller vapenvilan kommer prutte såklart anklaga dom för att eskalera.

Big deal. Men om nu Ryssland inleder vapenvila, så kommer de såklart bryta den om de själva blir beskjutna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in