2023-01-03, 16:49
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Jag skulle säga: kortare än high-quality PC.
Macar tillverkade så sent som 2014 kan inte installera något färskare än Big Sur, vilket sabbar kompatiblitet med en hel del program såsom Adobe produkter. De går inte att starta.

Adobe kräver inte att du kör något nyare system än Catalina för dom senaste versionerna. Det är ju Adobe som har dom kraven, inte Apple. Det går såklart fint att köra en äldre Mac än 2014 och använda Adobe-produkter. Catalina funkar på Macar från 2012 och då kan man köra senaste Adobe CC (2022).

Nöjer man sig med Adobe CC 2020 tex så funkar det på High Sierra eller senare på en Mac från 2009 / 2010.

Vill man köra äldre versioner av Adobe-programmen är det bara att låta bli att uppgradera macOS.
Citera
2023-01-04, 14:50
Medlem
Mina Mac:ar har hållit länge. Och jag har haft ett gäng.

Hade en Macbook Pro som jag hade i ~6 år innan byte till iMac. Och den hade kunnat snurra ett gäng år till. Märkte inga problem med prestanda, skärm eller annat.

iMac:en jag bytte till (gen 2015) körde jag alltså i 7 år. I mitt fall blev det här en dealbreaker för att OS Ventura (vilket är Apples nya OS) inte kan installeras på generation äldre än 2016. Detta då jag kör ganska mycket extern hårdvara/mjukvara som kräver kompatibilitet etc. Annars hade den nog kunnat snurra ett antal år ytterligare. I detta fall märktes dock vissa "burns" på skärmen när man suttit länge med samma typ av fönster uppe, t.ex. om jag suttit i ~1 h långt Teams-möte, så kunde man se att menyer etc brunnit fast i skärmen. Det försvinner ju efter ett tag, men det är ändå tecken på att skärmen börjar få problem.

En nära vän till mig har också en gen 2015 iMac och har börjat se "halos" runt skärmen. Så snarlika symptom som för mig. Men det är enligt mig ändå riktigt bra livslängd, jämfört med vissa PC's som börjar strula efter 1 - 2 år.
Citera
2023-01-04, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Jag skulle säga: kortare än high-quality PC.
Macar tillverkade så sent som 2014 kan inte installera något färskare än Big Sur, vilket sabbar kompatiblitet med en hel del program såsom Adobe produkter. De går inte att starta.

Samtidigt får en nästan 15 år gammal PC som levererades med Windows 7 i allmänhet fortfarande färska revisioner av Windows 10 levererade!

Inget fan av Apples OS X-ekosystem alls längre faktiskt. Överavancerat system där man döljt komplexiteten under "fina ornament". iOS är en annan sak och mera utav en kvalitetsprodukt.

Kvalitetsfördelen som tidigare fanns i hårdvaran finns heller uppenbarligen inte längre. De senaste fem åren har returkvoten varit snarlik eller t o m sämre än andra stora tillverkare som HP och Dell.

Fast det är väl ändå lite falsk marknadsföring här?
Att ett 2020-OS inte kan installeras på en nu 9 år gammal dator är väl i sig inte jordens undergång? För det första är OS:et i sig färskt. För det andra är datorn rätt gammal. Jag har på min 2015 kört Big Sur, Monterey och Catalina fram tills december 2022 och det har inte varit några problem med Logic, Photoshop, After Effects, Premiere Pro, Lightroom, DaVinci Resolve etc...
Citera
2023-01-04, 19:42
Medlem
Det beror ju på vad du ska använda den till. Äldre datorer är äldre datorer, så ska du köra tunga program kommer det alltid komma en punkt när det inte funkar längre.

Med det sagt så är min erfarenhet att deras laptops håller otroligt länge och känns hyfsat rappa även efter många års användning. Jag har en Macbook Air 11 tum från 2011 som funkar alldeles utmärkt för studier, surfa, kolla film osv. Ordbehandling är kanske inte den mest rättvisa måttstocken på hållbarhet, men datorn känns fräsch och har varken blivit slö eller högljudd.
Citera
2023-01-06, 08:03
Medlem
2-4 år är väl ganska normalt.
Vid mycket krävande och långvarig användning sväller batteriet upp och man får byta ut det.

Använder du den ganska sällan håller den nog 5-6 år kanske.
Citera
2023-01-06, 13:24
Medlem
Dranghoffs avatar
Min Mac Classic från 1992 la av så sent som häromåret. Funkade perfekt att köra Word på. Det var någon vätska som hade läckt ut på ett kretskort och orsakat kortslutning. Lite dyrt att fixa annars hade jag nog gjort det.

Den äldsta Macen jag kör på är en MacBook Air från 2011, funkar lika bra som när den var ny. Bra att ha för gamla program som det inte finns någon direkt ny motsvarighet till. Dessutom tycker jag tangentbordet var skönare förr.

Häromdagen startade jag min Imac DV från 2002. Inga problem, jättefin tjockedator, perfekt om man behöver köra något program i Classicläge, dvs OS 9.

Alla mina närmare 10 Macdatorer har hållit otroligt länge. Jag tycker OS:et är tråkigare nuförtiden, men det gäller ju det mesta i tillvaron. Bilar ser inte heller roliga ut numera. Musiken består av konstlade loopar och journalister ersätts av robotar. Livets must trängs ut på alla områden.
Citera
2023-01-06, 13:58
Medlem
Mogaku-sans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Min Mac Classic från 1992 la av så sent som häromåret. Funkade perfekt att köra Word på. Det var någon vätska som hade läckt ut på ett kretskort och orsakat kortslutning. Lite dyrt att fixa annars hade jag nog gjort det.
Säkert en dålig elektrolytkondensator som svält och sedan läckt elektrolyt inuti din dator. Borde ju finnas någon som är händig med lödkolv och som kan byta ut den.
Citera
2023-01-06, 15:52
Medlem
Bertil85s avatar
Tills att programvaran blir gammal och inte längre stöds för att t.ex. läsa in hemsidor.
Citera
2023-01-06, 15:59
Medlem
carlpetersen73s avatar
Har en Air från 2010 som jag gjort mitt bästa för att misshandla, men den bara tuffar på. Har den dock inte som vardagsdator längre då jag till sist upplevde skärmen som för liten. Nuvarande Air är från 17 och den är hur bra som helst, bara batteriet som är något sämre.
Citera
2023-01-06, 19:27
Medlem
PliktenKallars avatar
Är det något lifecycledatum för macOS som gör att webbläsare med mera inte uppdateras efter vissa datum?

Ni med macbooks från 2010 får ni fortfarande uppdateringar för t.ex Chrome om ni använder det?
Citera
2023-01-06, 19:35
Medlem
Fram till 1980-talet så hade företag en stordator i källaren som tog upp ett halvt våningsplan eller en minidator som bara var stor som ett mindre rum. Användarna hade bara en liten enkel terminal på skrivbordet och alla beräkningar gjordes av den stora huvuddatorn.

På 1990-talet så försvann terminalerna från skrivbordet och ersattes av riktiga datorer. All datorkraft fanns i användarnas datorer. Medförde att man knappt kunde ha kvar sin dator i 3 år förens den var föråldrad och inte längre klarade av arbetsuppgifterna. Uppgradering av datorer genom att sätta in extraminne var vardagsmat och även byte av processorer för att försöka förlänga livslängden med någon år.

Nu har återigen datorkraften flyttat bort från användarna och in i stordatorer igen men nu kallad det kanske mest för datorhallar. Som användare förväntar man sig att en skitdator som är 15 år gammal eller en 10 år gammal mobiltelefon ska kunna klara de mest avancerade sakerna.

Med tanke på att allt numera hanteras i en datorhall så funkar det men en Raspberrypi för 350 kr. Att få en PC att funka i 15 år är nästan inget problem förutsatt att man byter till ett enklare operativsystem.
Citera
2023-01-06, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yolololz
2-4 år är väl ganska normalt.
Vid mycket krävande och långvarig användning sväller batteriet upp och man får byta ut det.

Använder du den ganska sällan håller den nog 5-6 år kanske.

Nej, 2-4 år är inte ”ganska normalt”…
Generellt sett håller de betydligt längre.
Att batteriet ev kan svälla ja, men det är inget som sker annat än i undantagsfall, typ.
Jag har t ex haft en MBP 15” 2009 fram till nyligen, där jag bytt batteriet 2 gånger, och bara ett av dem (det sista) började svälla.

Så det händer, men när och om det händer är rätt slumpartat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in