2023-01-05, 20:17
Medlem
Nykulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Det fungerar bra, kolla i din Revolutprofil - Kontodata (eller vad det heter på svenska), där hittar du IBAN numret som börjar på LT59....... . Dit kan vem som helst göra en vanligbanköverföring. Tar par dagar.

Om ngn annan har Revolut (med pengar på) så kan de skicka direkt till dit Revolut, vilket tar par sekunder.
Har skaffat det nu. Bad en kompis med revolut lägga in lite så jag har. Fanns även så man kunde ha google pay. Nu har jag ett kort i mobilen med ett par hundra kronor på Känns som ett litet steg framåt.
Citera
2023-01-05, 20:41
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Märklig historia minst sagt. Men som nedan sagt öppna konto hos en annan bank och begär en bankdosa så du kan öppna ett bank id.

Bankdosor är på väg ut. BankID går knappt att få med dosa i många banker utan kräver nfc-avläsning av pass eller nationellt ID-kort. Gäller även vid förnyelse om du blir "slumpmässigt" utvald av Finansiell ID-teknik. Att hitta ett bankkontor där det inte står 20 personer i kö när de öppnar är svårt. Med resor får du räkna med att lägga en arbetsdag. Väl där får du lägga fram ditt ärende så att alla i väntrummet kan höra det.

Dessutom tror jag inte riktigt på att du är så naiv att verkligen tror att det är en "märklig historia". Detta händer ofta och många.
Citera
2023-01-05, 20:55
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gerhardt
"Vill du markera mot Länsförsäkringars maktmissbruk? Så byter du enkelt försäkringsbolag" https://nyadagbladet.se/ekonomi/vill...-maktmissbruk/

Det finns inte ett enda. Inte ett enda försäkringsbolag som inte kräver inloggning med bankid för "Mitt konto". Vill du skadeanmäla utan bankid måste du begära hem blanketter till din folkbokföringsadress som kommer fram efter efter några veckor. Även för telefonkontakt kräver flera försäkringsbolag bankid.

Hur menar de att man skall kunna byta försäkringsbolag utan bankid?

En stor skandal det också. Varför måste man ha bankid för att få ha en hemförsäkring eller en försäkring på bilen?

Men roten till det onda finns på Finansinspektionen. Som jagar bankerna med blåslampa och höga viten för att de hellre skall fälla än fria. Men som inte dömt ut en endaste fucking krona i vite åt någon bank för övernitiskhet.

När jag säger Finansinspektionen lägger jag mycket av ansvaret personligen på Erik Thedéen. Vad jag tycker om hans handel och vandel vill jag inte uttrycka ens på Flashback. Jag kan regel 1.04.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2023-01-05 kl. 21:00.
Citera
2023-01-05, 21:41
Medlem
Jiiimboohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Bankdosor är på väg ut. BankID går knappt att få med dosa i många banker utan kräver nfc-avläsning av pass eller nationellt ID-kort. Gäller även vid förnyelse om du blir "slumpmässigt" utvald av Finansiell ID-teknik. Att hitta ett bankkontor där det inte står 20 personer i kö när de öppnar är svårt. Med resor får du räkna med att lägga en arbetsdag. Väl där får du lägga fram ditt ärende så att alla i väntrummet kan höra det.

Dessutom tror jag inte riktigt på att du är så naiv att verkligen tror att det är en "märklig historia". Detta händer ofta och många.

Jag märkte det när jag blev kund hos ICA-banken, att de gärna ville styra en till att logga in med bank-id istället. "Vill du verkligen logga in med en dosa som om det var 1995?" sa de så klart inte rakt ut. Fast vad gör man om telefonen åker i backen eller någon snor den? Jag vet inget sätt att skaffa nytt bank-id utan att först logga in på banken (eller besöka ett kontor). Att ha en dosa tillgänglig känns tryggare.

Jag är väldigt ny kund hos ICA-banken, men hittills har det fungerat bra. När du går in på "bli bankkund" kan du välja mellan med eller utan bank-id, men det är smidigare med. Du får en bankdosa om du blir kund utan bank-id eller ringer och ber om dosan. (Jag rekommenderar att ha en dosa.)

Jag vet inte om ICA-banken är mindre strikta med att stänga av kunder jämfört med andra. Om banken är strikt kan det nog hända den bäste att man blir avstängd någon gång. Man kanske swishar till någon ytligt bekant som kort därpå visar sig ha haft skumma affärer för sig och vips är man själv spärrad. Man ska nog inte vara för kaxig med att det inte kan hända, för "jag umgås inte med terrorister eller knarklangare." Det har varit lite för många sådana här historier de senaste åren för att jag ska tänka så. Innan ni säger något så har jag inte själv blivit spärrad och jag sysslar inte med penningtvätt.
Citera
2023-01-05, 21:46
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiiimbooh
Jag märkte det när jag blev kund hos ICA-banken, att de gärna ville styra en till att logga in med bank-id istället. "Vill du verkligen logga in med en dosa som om det var 1995?" sa de så klart inte rakt ut. Fast vad gör man om telefonen åker i backen eller någon snor den? Jag vet inget sätt att skaffa nytt bank-id utan att först logga in på banken (eller besöka ett kontor). Att ha en dosa tillgänglig känns tryggare.

Jag är väldigt ny kund hos ICA-banken, men hittills har det fungerat bra. När du går in på "bli bankkund" kan du välja mellan med eller utan bank-id, men det är smidigare med. Du får en bankdosa om du blir kund utan bank-id eller ringer och ber om dosan. (Jag rekommenderar att ha en dosa.)

Jag vet inte om ICA-banken är mindre strikta med att stänga av kunder jämfört med andra. Om banken är strikt kan det nog hända den bäste att man blir avstängd någon gång. Man kanske swishar till någon ytligt bekant som kort därpå visar sig ha haft skumma affärer för sig och vips är man själv spärrad. Man ska nog inte vara för kaxig med att det inte kan hända, för "jag umgås inte med terrorister eller knarklangare." Det har varit lite för många sådana här historier de senaste åren för att jag ska tänka så. Innan ni säger något så har jag inte själv blivit spärrad och jag sysslar inte med penningtvätt.

ICA-Banken har nog blivit betydligt striktare de senaste åren har jag fått intryck av.

Deras bankdosa kan du inte köpa något på Internet med. Bara logga in på deras Internetbank. Så du kan i princip bara betala räkningar och fakturor samt göra överföringar. Handla på nätet kan du glömma utan bankid, för regeringen har bestämt att du inte kan få köpa mot faktura utan bankid. Åtminstone gäller det på Klarna och jag tror Qliro också.

De tillåter inte längre att få bankid efter inloggning med dosa.

Kafkas inledningsord till Processen illustrerar väl dagens bankerfarenheter som enskild människa. Idag hade han förstås inte blivit häktad, utan bara fått sitt konto och sitt bankid spärrade. Mycket effektivare och mindre personalintensivt än i Josef K:s fall. Talk to the hand! skriver inga romaner.

Citat:
Någon måste ha förtalat Josef K., ty utan att han gjort något ont blev han häktad en morgon.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2023-01-05 kl. 22:05.
Citera
2023-01-05, 22:49
Medlem
elastikmandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nykula
Har under gårdagen blivit spärrad hos min bank som jag haft under väldans många år. Helt utan förvarning eller uppsägningstid. Väldigt märkligt.

Jag ska försöka hålla mig kort. Igår skulle jag logga in och uppdatera mina köpoäng på en sida. Men det står att mitt bankid är spärrat och jag kan inte logga in. Ringer bankid supporten och frågar vad som hänt och de kan inte se något då jag har skyddad identitet. Försöker logga in på deras app och hemsida och då funkar inte dosan heller. Vad fan är det som händer. Ringer till dem igen och de säger att jag måste åka till kontoret då jag har skyddad identitet. Jag åker dit och ber om hjälp med bank-idet. Mannen kollar på mig och säger "Du är spärrad och kan inte använda våra tjänster något mer". VA?! SKÄMTAR DU!? Från ingenstans. Han säger att jag ska få ett brev på posten att besvara och sedan vänta på att de godkänner min förklaring. Han kunde inte ge mig pappret i handen ens utan måste gå via post (vilket tar sjukt lång tid med skyddad id).

Hur som helst står jag nu utan kort, bankid, bankdosa, kan inte ens logga in på banken och se saldo eller transaktioner. Kan inte bli kund hos ny bank utan bankid. Har bokat tid under nästa vecka som var närmsta tiden men de ville ha kontoutdrag från 6 månader tillbaka från min förra bank... ja som jag inte kommer åt . Kan verkligen inte göra nånting. Kan inte betala räkningar.... vad ska jag göra? Hoppas verkligen brevet kommer snart annars är jag fucked.

Och för att göra historian ännu värre tar jag examen imorgon och kan inte ens åka dit för jag kan inte köpa biljett utan mitt kort.

Tacksam för all hjälp som kan fås.

Alla banker kan og logga in och se "allt". De har sin egen inloggning. Som kanske man kan komma åt via DN. Men inte annars.
Citera
2023-01-05, 23:45
Medlem
Nykulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elastikmanden
Alla banker kan og logga in och se "allt". De har sin egen inloggning. Som kanske man kan komma åt via DN. Men inte annars.
Hur menar du nu?
Citera
2023-01-05, 23:54
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Kan det var aktiviteten på kontot, om den plötsligt förändras som reser varningsflagg hos banken? Eller vilka andras konton som är inblandade i transaktionen? Swishade själv drygt 10.000 till en för mig okänd person (vinnande bud på auktion) och SHB ringde på studs (var mycket trevliga vill jag säga)och frågade om transaktionen innan man godkände överföringen. Därefter har jag fått en stor penninggåva från släkting som direktöverfördes från annan bank och hörde ingenting.
Tror vissa parametrar måste uppfyllas för att systemet skall reagera och hissa varningsflagg.

Helt sjukt ju, vad är skillnaden mot att du skulle ta ut 10k kontant och ge personen cashen? Klart folk köper prylar. Den här övervakningen har helt spårat ur, kan ju lika gärna lägga ned Swish om det skall funka såhär.

Snacka om tragikomiskt:

"Arbetet med att utveckla Swish startade 2012 som ett samarbete mellan sex av Sveriges största banker. Tillsammans äger Danske Bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar, Nordea, SEB samt Swedbank och Sparbankerna Getswish AB."
Citera
2023-01-06, 00:05
Medlem
Atamons avatar
SvD har en artikel om vanligt folk som blivit persona non grata hos sin bank för att de gjort helt obetydliga affärer med kryptovaluta, bra att detta lyfts.
Citera
2023-01-06, 00:30
Medlem
Gerhardts avatar
Citat:
Det finns inte ett enda. Inte ett enda försäkringsbolag som inte kräver inloggning med bankid för "Mitt konto". Vill du skadeanmäla utan bankid måste du begära hem blanketter till din folkbokföringsadress som kommer fram efter efter några veckor. Även för telefonkontakt kräver flera försäkringsbolag bankid.

Hur menar de att man skall kunna byta försäkringsbolag utan bankid?

En stor skandal det också. Varför måste man ha bankid för att få ha en hemförsäkring eller en försäkring på bilen?

Men roten till det onda finns på Finansinspektionen. Som jagar bankerna med blåslampa och höga viten för att de hellre skall fälla än fria. Men som inte dömt ut en endaste fucking krona i vite åt någon bank för övernitiskhet.

När jag säger Finansinspektionen lägger jag mycket av ansvaret personligen på Erik Thedéen. Vad jag tycker om hans handel och vandel vill jag inte uttrycka ens på Flashback. Jag kan regel 1.04.

Jag har inte skrivit något om att man kan byta varken utan eller med bank-id. Jag har aldrig haft bank-id och inte mer försäkring än trafikförsäkring och möjligen reseförsäkring som ingått vid köp av resa. Det står inte något om bank-id i artikeln heller och det är väl ändå sekundärt
Citera
2023-01-06, 02:27
Medlem
Citat:

Naiv är jag så klart inte och är medveten om problemet. Men självklart är det "märkligt" att det sker och därför diskuterar vi denna fråga enligt TS beskrivning.
Citera
2023-01-06, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Helt sjukt ju, vad är skillnaden mot att du skulle ta ut 10k kontant och ge personen cashen? Klart folk köper prylar. Den här övervakningen har helt spårat ur, kan ju lika gärna lägga ned Swish om det skall funka såhär.

Snacka om tragikomiskt:

"Arbetet med att utveckla Swish startade 2012 som ett samarbete mellan sex av Sveriges största banker. Tillsammans äger Danske Bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar, Nordea, SEB samt Swedbank och Sparbankerna Getswish AB."
Det anses nog suspekt att ta ut 10 000 i kontanter också. Banken kommer att hugga direkt. Du kommer säkert att få skicka in en lång redogörelse om varför du använder kontanter och vad du ska använda dom till, samt personuppgifter om säljaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in