2023-01-05, 23:43
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Skulle själv tro det om jag inte med blotta ögat och förskräckelsen flydde fältet efter att ha blivit förevisad de mest sataniska symboler som tänkas kan, i just Ukraina.
Jag är genuint nyfiken. Vad var detta för sataniska symboler som gjorde att du var tvungen att springa iväg? Var det ett gethuvud? Det ser man ibland i läskiga filmer. Var det en övergångsställe-skylt/symbol som någon sprayat helt i svart? Då kan jag förstå om du sprang - då skulle ju inte bilarna kunna veta att det var ett övergångsställe just där.
Eller en symbol föreställande en varulv? När jag var liten trodde jag att det hette varu-ulv. Alltså någon sorts varg som hade med butiker att göra. Men det är preskriberat nu.
Hursomhelst, ut med språket! Vad är det för symboler någon kan visa fram som gör dig så förskräckt?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Det finns inte ett enda proryskt inlägg på Telegram som är sant, allt är propaganda. Möjligen med undantaget The Gray Zone, Wagners kanal.

Om man tog bort Telegram skulle det nog vara omöjligt för någon att följa vad som händer i Ukraina.

Man får värdera varje inlägg om det är trovärdigt eller inte, lägga ett pussel och skapa sig en egen uppfattning om vad som pågår.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Jag tolkar det som att tyskarna skickar en Patriot-enhet – dvs. lastbil med dragbil, raketramp och raketer?
Se här:
https://english.alarabiya.net/News/world/2023/01/05/Germany-to-follow-US-provide-Ukraine-with-Patriot-missile-system-Statement
Det verkar som du har rätt.

Enligt AP:
https://apnews.com/article/biden-united-states-government-olaf-scholz-germany-84fc07af2356d8d02adec2e987d06c0a

Germany to send armored carriers, Patriot battery to Ukraine
(January 5, 2023 GMT)

Och längre ned i artikeln vill tyska politker skicka Leopard stridsvagnen. Det rör på sig.
Senast redigerad av Wisconsin-Nights 2023-01-05 kl. 23:45.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik.Blodyx
Soldatänkor i Ryssland kräver nu mobilisering av miljontals män för att vinna och avsluta kriget:

https://www.reuters.com/world/europe/soldiers-widows-group-calls-putin-order-major-mobilisation-ukraine-war-2023-01-03/

Jag börjar luta åt att det är full mobilisering som gäller om ryssen ska kunna kasta ut USA ur urk-kraina, säkra Ryssland och vinna kriget.

Det kan bli så och att NATO går in i kriget, lär bli det största nederlaget någonsin i Rysslands historia! Fint eftermäle för Putin, not!
Citera
2023-01-05, 23:44
Medlem
Sgt.Blands avatar
Insatserna höjs nu i kriget. Pentagon fick en fråga nyss angående Abrams och svarade att inget är uteslutet.

https://twitter.com/patriot_singles/status/1611127621999378432
Citera
2023-01-05, 23:45
Medlem
akademikerfyllos avatar
Bakhmut börjar sakta men säkert att krackelera för ukrainarna, vilket nu även erkänns av västlig propagandamedia. Då vet man med stor säkerhet att läget är riktigt, riktigt illa.

Citat:
WASHINGTON (Reuters) - Heavy fighting around the largely ruined, Ukrainian-held city of Bakhmut is likely to persist for the foreseeable future, with the outcome uncertain as Russians have made incremental progress, according to a senior U.S. administration official.
Citera
2023-01-05, 23:47
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Angående nya T90 så har iaf jag inte sett någon som tror att det finns 1000 såna i lager?? Som du själv säger så har man inte sett så många T90 i kriget än så länge, men det kan ju såklart vara så att man har sparat på de.
Mellan 750 och 1000 är byggda för den ryska militären:
Citat:
Around 750 to 1 000 of these MBTs of all variants were built for the Russian Army.
Källa: https://www.military-today.com/tanks/t90.htm
Citera
2023-01-05, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det kan bli så och att NATO går in i kriget, lär bli det största nederlaget någonsin i Rysslands historia! Fint eftermäle för Putin, not!
Jag gissar att Putin önskar just detta.
Att förlora eller åtminstone mäta sig mot NATO för ett ögonblick, är nog en förlust som Putin kan leva med. Ett tag i alla fall.
Citera
2023-01-05, 23:50
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Gaspriset sjunker som en sten också. Lägre än innan kriget. Det gick sådär med Puttefnasks imperiebygge

https://tradingeconomics.com/commodity/eu-natural-gas

Jo, just nu är det närmast inget som går Putins väg.

1) Åkte på pumpen när Ukraina skickade nyårshälsningar med sina HIMARS (pinsam historia som återigen avslöjade svagheterna)
2) Leveranser ifrån USA, Frankrike och Tyskland till Ukraina (mera kött denna gång)
3) Jokern som Putin hoppades på skulle så splitt i EU.., energipriset.., sviker.
4) Inte ens några bra nyheter ifrån Bakhmut, trots att man vart där i månader..
5) Några Iranska långdistansmissiler syns ännu inte..(här tror jag jänkarna har tagit en liten prat med de styrande i Iran. Det är ju inrikespolitiskt oroligt där, svag ekonomi osv..), och jag börjar misstänka att Iran inte tänker sälja de heller !
Citera
2023-01-05, 23:51
Medlem
Goldfinger1964s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Jag tror att de har kraft till ytterligare offensiver, men väntar tills de fått rekryterat och tränat tillräckligt med personal.

Ryssland har förlorat drygt 3000 stridsvagnar, men man estimerar att de startade kriget med någonstans mellan 10 000 - 12 000 stridsvagnar. De flesta är gamla och många fungerar säkert inte, men de bör kunna skaka fram ytterligare ett tusental stridsvagnar. Exempelvis tror man att Ryssland har ca. 1000st av de sprillans nya T90-stridsvagnarna, men bara någon enstaka sådan har tagits av det ukrainska försvaret eller förstörts. Rimligtvis kommer de inte ge sig på att ta Kiev igen – det lär de inte ha kraft till. Men jag tror att det är för tidigt att räkna ut dem.

De behöver ju något för fösvaret också, kan inte skicka allt till Ukraina, då kommer Kinesen
Citera
2023-01-05, 23:52
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wisconsin-Nights
Jag gissar att Putin önskar just detta.
Att förlora eller åtminstone mäta sig mot NATO för ett ögonblick, är nog en förlust som Putin kan leva med. Ett tag i alla fall.

Det är möjligt men vore oerhört tragiskt för oss andra! Låt oss hoppas att något tar den dåren av daga!
Citera
2023-01-05, 23:53
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Bakhmut börjar sakta men säkert att krackelera för ukrainarna, vilket nu även erkänns av västlig propagandamedia. Då vet man med stor säkerhet att läget är riktigt, riktigt illa.
'

Låt oss vänta och se.., hur det faktiskt slutar.

Ryssarna har stångat sig där länge nu, utan att ha något egentligt att visa upp.., och till förluster.., troligtvis rejäla sådana. Dvs på en mindre skala som Paulus i Stalingrad. Och sedan vet du nog hur det gick.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in