2023-01-05, 23:31
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rojjjen
Men vänta.

Ryssarna sa ju att oljan skulle gå över 100 dollar?
Clownen Medvedetidiot påstod väl 200$ i sitt berömda tal där han spådde 2023..
den dåren är alltså i kremls innersta krets.
Möjlig efterträdare till putler.
Citera
2023-01-05, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
I och med att Ryssland utropat en ensidig vapenvila så borde det ukrainska försvaret kunna ta tillbaka lite landområden, medan ryssarna kopplar av i den gassande vintersolen.
Detta är en false flag, ryssarna kommer att spränga kyrkor i Donbass och skylla på Ukraina.
Citera
2023-01-05, 23:33
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Ryssarna är dock ännu sämre och värre som vinnare, jämför deras beteende efter ww2 med västsidans.
Så för humanismen och alla normalas skull låt oss jobba för och hoppas på en total rysk förlust.

Ja det vore det bästa. Det är inte vi som styr längre, det är Ukraina och de känner till den ryska själen och vet hur man handskas med den. Vi ska bara betala, Ukraina betalar med sitt blod, frivilligt, och jag förstår dem.
Citera
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Ukraina är dock inga dunbollar som många verkar tro här. Skulle själv tro det om jag inte med blotta ögat och förskräckelsen flydde fältet efter att ha blivit förevisad de mest sataniska symboler som tänkas kan, i just Ukraina.
Herregud, vilken hemsk historia! Du var på semester i Ukraina, och vips dök en ukrainare upp och visade dig ”de mest sataniska symboler som tänkas kan”? Var det bilder på ett blodigt lejonhuvud och ett krusifix? Sånt kan vara läskigt. Jag förstår till fullo att du drar 44 miljoner ukrainare över en kam när du har en sådan fruktansvärd händelse i bagaget!
Citera
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rojjjen
Men vänta.

Ryssarna sa ju att oljan skulle gå över 100 dollar?

Gaspriset sjunker som en sten också. Lägre än innan kriget. Det gick sådär med Puttefnasks imperiebygge

https://tradingeconomics.com/commodity/eu-natural-gas
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrollswindel
Jo det är klart att om Janukovitsh hade tillåtits fortsätta sitt korrupta maktmissbruk och låtit Kreml
ta över landet smygvägen istället så hade ju Putin kunnat förvandla landet till en fattig lydstat
som typ Belarus ändå , men nu ville ju inte Ukrainska folket ha det så därför blev han avsatt.
Tydligen ville inte Putin respektera folkviljan utan valde krig i stället.

I ditt resonemang glömmer du att nuvarande regim också är korrupt.

Nej Prutte är inte direkt gjort sig känd för att vara en folkens man.

T.o.m Stallin var mer folkets man.
Citera
2023-01-05, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Har alltid hört 1 ända grej som stämt på telegram. Msm stämmer 99% av nyheterna. Kan det vara du som lätt faller för propaganda?

Nä, jag har nog rätt så bra koll på vad som verkligen händer i Ukraina.
Folk blir bara sura för att de vill ha en tillrättalagd story där Zelenskyy är en superhjälte som försvarar hela världen mot en galen diktator som vill uppnå världsherravälde.
Jag går inte på det helt enkelt.
Citera
2023-01-05, 23:35
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parklane
Detta är en false flag, ryssarna kommer att spränga kyrkor i Donbass och skylla på Ukraina.
Självklart. Jag var lite raljerande i mitt inlägg. Ryssarna kommer inte sluta skicka fram sina unga mobiliserade universitetsstudenter till fronten för att bli kanonmat.
Citera
2023-01-05, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Nu måste alla fokusera på freden.

Haha.. så du tror ukrina kommer acceptera gränsdragningen som den är nu.

Glöm det.
Citera
2023-01-05, 23:36
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Dåliga ryska förlorare kan vi hantera. Det är bara att bygga upp en järnriså runt Ryssland och inte släppa in nån. Dom kommer skrika och grina men det blir mest tomt skrammel.

Tror vi få spänna fast bältet nu. Får känslan Ukraina är på g med nånting som får nyårssmällen dom levererade att bli en apretif.

Mmm nu gäller det att se över krigskassan. Fick en elräkning på 11400 nu, nemas problemas, har ju räknat med det här. En svart svan är ovanlig, men den kommer, förr eller senare!
Citera
2023-01-05, 23:41
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Jag tror att de har kraft till ytterligare offensiver, men väntar tills de fått rekryterat och tränat tillräckligt med personal.

Ryssland har förlorat drygt 3000 stridsvagnar, men man estimerar att de startade kriget med någonstans mellan 10 000 - 12 000 stridsvagnar. De flesta är gamla och många fungerar säkert inte, men de bör kunna skaka fram ytterligare ett tusental stridsvagnar. Exempelvis tror man att Ryssland har ca. 1000st av de sprillans nya T90-stridsvagnarna, men bara någon enstaka sådan har tagits av det ukrainska försvaret eller förstörts. Rimligtvis kommer de inte ge sig på att ta Kiev igen – det lär de inte ha kraft till. Men jag tror att det är för tidigt att räkna ut dem.
De gamla stridsvagnarna som har stått utomhus i flera decennium är nog bara skrov som aldrig kommer att kunnas tas i bruk nu. Man har redan lappat ihop en hel del T72 och T62 men de är utbombade nu. Angående nya T90 så har iaf jag inte sett någon som tror att det finns 1000 såna i lager?? Som du själv säger så har man inte sett så många T90 i kriget än så länge, men det kan ju såklart vara så att man har sparat på de. Det finns även avlyssnade telefonsamtal som avslöjar att stridsvagnarna är en stor bristvara. Sen finns det ju en del IFV och APC kvar men de är ju inte lika offensiva som MBT i en jämförelse. Har för mig att nån pansarsoldat tidigare i tråden sa att för ett effektivt anfallskrig ska man helst ha alla tre varianterna av pansarfordon.
Citera
2023-01-05, 23:42
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
De kan signalera, vi vill prata. Utan att peka på för stunden geografiska realiteter.
Men ryssar är välkända för sin tuffa förhandlingsteknik.
Blir deras fall?
Det är de. Så sant så. Och det kan det. Däremot svårt att begripa vad ryssarna tror sig vinna på falska förespeglingar, om vi för bekvämlighetens skull utgår från att allt är falskt och spel för galleriet — vilken är den tilltänkta publiken? Det ryska folket, skulle jag tippa. Det är där man vill kunna peka på att Ryssland vill ha fred och vapenvila, sak samma om det egentligen är lögn. För andra stater som intresserar sig för kriget spelar det ju ingen roll eftersom de flesta anser att kriget tar slut den dag Ryssland drar sig tillbaka. Man nöjer sig inte med mindre. Det vet ju ryssarna också. Så det blir mycket signaler.

Det enda sättet för Ryssland att få igenom sina krav är att backa upp dem militärt. Jag tror ju personligen att en förhandlingslösning är utesluten. Ukraina och Ryssland kan inte mötas halvvägs och kompromissa om något. Det är för sent för det.
Senast redigerad av Blot-Sven 2023-01-05 kl. 23:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in