2023-01-05, 23:08
Medlem
Vov, stora mängder vapen snart på väg till Ukraina.
Ett hjälppaket till Ukraina på nästan 3 miljarder dollar kommer att klubbas igenom i Usa.

https://www.nytimes.com/2022/08/24/world/europe/biden-ukraine-aid.html
Citera
2023-01-05, 23:08
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jamolos
Hur i hela fridens namn har vi rysk propaganda i väst? Jag får nog konstatera att genomsnittet i väst är både naiva och godtrogna gentemot deras herrar.

Ryssen sprider sin propaganda till västerlänningar främst via sociala medier och forum på internet. Där har de en stor närvaro.

Till viss del även via rysk TV och ryska tidningar på webben, för de som har möjlighet att se dessa och vill se dessa.

Sedan sprids även rysk propaganda indirekt via vissa nationella sajter på höger- eller vänsterkanten, som återger den ryska propagandan. Dessa kan nog ge mest effekt, eftersom källan är inom landet, och kan upplevas som pålitlig bara därför, av vissa.

Citat:
Ryska trollfabriker sprängda i Ukraina – mängder av svenska sim-kort hittade

Ukrainsk polis uppger att de sprängt flera ryska trollfabriker och beslagtagit över 100 000 sim-kort som ska ha använts för att skapa mer än 1,5 miljoner falska konton i syfte att sprida desinformation på nätet.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/rysk-trollfabrik-sprangd-i-ukraina-mangder-av-comviq-kort-hittade
Citera
2023-01-05, 23:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Prutte utlyser vapenvila över helgen.

På önskan från prästen..

Vart bättre kriliv blåst av kriget.

Kommer denna vapenvila hålla?

Nejdå, Ukraina kommer fortsätta ändå.

Nu måste alla fokusera på freden.
Citera
2023-01-05, 23:10
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Det beror framför allt på att de ställer krav som Ukraina uppfattar som orimliga. Och på att den militära specialoperationen inleddes i februari i fjol, hur logiskt eller ologiskt det beslutet än var, och vem som fattade det. Det förvånar mig om de inte kan förstå varför ingen lyssnar. Eller, Putin verkar ju faktiskt genuint bekymrad/oförstående ibland.

Om de backar frivilligt nu lär åtminstone krav på krigsskadestånd komma med vändande post till Moskva. Det vill de inte.

De kan signalera, vi vill prata. Utan att peka på för stunden geografiska realiteter.
Men ryssar är välkända för sin tuffa förhandlingsteknik.
Blir deras fall?
Citera
2023-01-05, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Du har ju en historia av att kopiera och översätta Telegraminlägg och få dem till att vara dina egna.
Det är samma sak den här gången.

Jag säger inte att de är mina egna. Jag tar den information från Telegram som verkar trovärdig.
Det är intressant att det verkar som att Polen är mycket mer insyltade i Ukraina än vad som förmedlas i MSM. Den bästa informationen finns på Telegram och inte MSM.
Citera
2023-01-05, 23:12
Medlem
oyinbozs avatar
Rysk olja handlas juuuuust över $50. Jag tippar på att vi får se $40 innan $60
https://tradingeconomics.com/commodity/urals-oil

Detta och de nya coola bilarna Ukraina ska få ger en bra start på året!
Citera
2023-01-05, 23:14
Medlem
Senilixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Krills fred är önsketänkande, om inte rent hittepå...
Citera
2023-01-05, 23:14
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Ryssarnas mål är väl inte oklara? De ska ju avnazifiera Ukraina. Nej vänta, de skulle stoppa Natos expansion. Nej vänta, de skulle stoppa västs produktion av kemiska vapen i Ukraina. Nej vänta, de skulle stoppa Ukrainas produktion av kärnvapen. Nej vänta…

Det renderar ner till att: "De skulle", vaddå? *virrar på huvudet* Man har skjutit ett helt land i ruiner för vaddå? Plus att man satt sitt egna land i fullständig misär, kanske för årtionden framåt, för vaddå? Det skulle inte förvåna mig om Ukraina i detta nu redan tagit fram kärnvapen och satt sin Grom (Hrim-2) i produktion, ritningarna har de, materialet (nukleärt) har de också och the know how (från Sovjetunionen). Ryssen sitter i en rävsax här, helt på egen hand. Idioti!
Citera
2023-01-05, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Jag säger inte att de är mina egna. Jag tar den information från Telegram som verkar trovärdig.
Det är intressant att det verkar som att Polen är mycket mer insyltade i Ukraina än vad som förmedlas i MSM. Den bästa informationen finns på Telegram och inte MSM.
Har alltid hört 1 ända grej som stämt på telegram. Msm stämmer 99% av nyheterna. Kan det vara du som lätt faller för propaganda?
Citera
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Det ser dessvärre ut att ta tid tills Ryssland är helt ute ur Ukraina och det kan bli fred. Jag tror fokus nu bör vara att hela världen hjälper till att få ut ryssen så snabbt som möjligt ur Ukraina.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Typiskt änkor som vill kasta in sina söner i krig. Ingen tvivlar på att det är sant, det är typiskt änke-beteende. Deras män har dött, då ska minsann sönerna också dö.

Det är ju bara några veckor sedan Putin fick ett liknande budskap av mammor till stupade soldater. Då visade de sig vara skådespelare: https://www.theguardian.com/world/2022/nov/25/putin-talks-to-mothers-of-soldiers-fighting-in-ukraine-in-staged-meeting

Själv säger jag att det är typiskt : Låt någon annan ta fighten, offra sig.

Under ww2 så fanns det ju sovjetiska kvinnor som frivilligt gav sig in i leken, för sitt fosterland. Dessa kossor vill att någon annan skall göra det.
Citera
Medlem
Citat:
Prästfan som rättfärdigar att man får skjuta ukrainarer.
Fred? Bara två dagars vapenvila och sedan får man skjuta igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in