Citat:
Ursprungligen postat av
Saruman
Jag tror inte att det är omöjligt. Det finns en yngre generation ryssar, med tillgång till internet som inte alls är intresserade av Putins Sovjet-ambitioner. Den ryske politikern Navalnyj är ju intresserad av att reformera Ryssland mer mot demokrati. När Putler hängs så kanske Navalnyj kan få möjlighet att ställa upp i fria val.
Det har historiskt inte gått så bra. Tyskland skulle ju avmilitariseras efter första världskriget. Istället gav det syre åt Hitler som byggde en starkare militär förmåga än vad Tyskland någonsin tidigare haft, så det backfirade måste man ändå säga.
Navalnyj är förvisso yngre än de andra gubbarna, men han är åt alt-right-hållet, eller lite mer än så. Det behöver inte vara något problem — det är inte min avsikt att utmåla Navalnyj som "nazist", för det är han inte. Han har dock goda förutsättningar att utvecklas åt ett mer auktoritärt håll om han vinner några fria val. Det är dock upp till ryssarna att bestämma vem de vill ha som ledare för sitt land.
Man får dessutom tänka på att ledaren för den ryska federationen sitter i en kinkig sits med olika delrepubliker som ska hållas i schack, oligarker och maffia som tvistar och kräver mutor eller för dem gynnsam politik, politiska motståndare som lär försöka röja dem ur vägen, och så vidare. Hur lovande det än verkar i början tror jag att det är lätt att ledaren gör en Putin. Det är för att Putin gjorde en Putin som Putin lyckats överleva politiskt så länge som han gjort.