2023-01-05, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Nej. Han menade att det inte är sannolikt att det stämmer att den ukrainska lönen för en soldat är 2700-3400 USD per månad.

Ja, jag håller det som osannolikt att en soldat ska tjäna in en årslön på en månad jämfört med en arbetare på att försvara sitt land. Skulle dina siffror stämma, så visar det att Ukrainarna inte vill slåss utan gör det för att berika sig själva, då är kriget det bästa som kunnat hända dem . Försvar av ens eget land ska inte utgöras av att man ska ha hög ersättning, om det är det Zelensky efterfrågar pengar om så kommer jag definitivt vara emot att vi ska sända pengar till Ukraina.
Som sagt, är övertygad om att siffrorna helt enkelt inte stämmer. Länken du skickade visade 3500€ netto, drygt 42000 svenska kronor skattefritt (forex växlingskurs). För en ukrainare? Tycker du det låter rimligt?
Senast redigerad av cashmoney85 2023-01-05 kl. 21:59.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Så även Tyskland kommer ge Ukraina Patriot.
Tyskland kommer dessutom ge Ukraina Marders.

President Biden and Chancellor Scholz expressed their common determination to continue to provide the necessary financial, humanitarian, military and diplomatic support to Ukraine for as long as needed. To this end, the United States intends to supply Ukraine with Bradley Infantry Fighting Vehicles, and Germany intends to provide Ukraine with Marder Infantry Fighting Vehicles. Both countries plan to train Ukrainian forces on the respective systems.

In light of Russia’s ongoing missile and drone attacks against Ukraine’s critical infrastructure, President Biden and Chancellor Scholz affirmed their intention to further support Ukraine’s urgent requirement for air defense capabilities. In late December, the United States announced its donation of a Patriot air defense missile battery to Ukraine. Germany will join the United States in supplying an additional Patriot air defense battery to Ukraine.
Citera
Medlem
Senilixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Det här är ju ett intressant påstående från din sida. Den som inte bloggar om Ukrainas motgångar är betald? Du sitter ju och chattar endast om Rysslands framgångar – det betyder med ditt eget sätt att resonera att du är betald. Är det Kreml som betalar dig? Eller en av nättroll-organisationerna i St. Petersburg?
sicken whataboutism...
Citera
2023-01-05, 21:57
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Senilix
Citat:
Jag antar frågan gäller Wagnersoldater i Ukraina.

Ja, det är intressant. Soldater i Wagner hamnar olika beroende på definition, etnicitet och situation. En ryss som slåss för Wagner är under vissa (de flesta) definitioner och situationer inte legosoldat. Men det finns situationer och definitioner där de är legosoldater.

En vitryss i Wagnergruppen som anfaller in i territorium som inte anses kontrollerat av Ryssland och som blir fångad är ett exempel på någon som jag bedömer falla under legosoldat-definitionen.

En rysk Wagnersoldat som är övertygad om att han hjälper Donbass etniska ryssar och som skjuter artilleri mot Bakhmut är inte enligt genevekonventionen eller SAOL en legosoldat.

Citat:
Ursprungligen postat av Senilix
Du verkar för, oavsett vilka som kastas in, i Wagnergruppen trots att det är en armé av inhyrda soldater men som Du inte avser vara legosoldater?

Citat:
Ta frågan igen, den går inte att förstå?

Du lyckas ändå bara undvika frågan temporärt, så...
Här kommer frågan åter, igen...
Du verkar för, oavsett vilka som kastas in, i Wagnergruppen trots att det är en armé av inhyrda soldater men som Du inte avser vara legosoldater?

Du spammar tråden. Formulera om frågan istället. Den är överhuvudtaget inte grammatiskt korrekt, och jag har gett dig ett exempel på när någon är eller inte är legosoldat så därför är den svår att förstå.

Notera att jag trots trådens anda inte anklagar dig för att vara ett betalt NATO-troll, fast det ser konstigt ut med språkproblemen.
Citera
2023-01-05, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
"Bara flytta". Väldigt enkelt att flytta på miljoner människor.
Hur naiv är du egentligen?

Med det argumentet så kunde väl alla Kosovo-Albaner flytta till Albanien istället för att befolka en Serbisk region och kräva den som egen

Men där passade det med separatism och man gick in och bombade Serbiens elnät.
Separatism - Passar när vi gör det.

"amen Serberna begick folkmord". Civila dog, civila dog även i Donbass.
"Folkmord" är något som är svårt att mäta.

I slutändan så stal Albanien en region från Serbien (Kosovo) via överbefolkning.
Hur kul hade du tyckt det var om ditt län, Stockholm, Skåne eller whatever blev muslimskt och du tvingades flytta till någon Svensk del av Sverige och inte kunde besöka ditt hemlän igen?
Hur är danskarnas acceptans mot serber? Hur går det för dig i Danmark?
Citera
Medlem
Erik.Blodyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Inget mot HIMARS som slaktar ryssar i hundratalet på en strike.

Samt andra västerländska vapen som kommer i strid ström till Ukraina.

Det är kul att se den ryska björnen förnedras precis som ni knäppskallar som försvarar idiotin.

Jo jag vet att du och andra psykopater tycker det är "kul". I vilket fall är det intressant hur kriget bl.a förs med hjälp av drönare och handgranater. Effektivt i det lilla, och förmodligen en mardröm för soldaterna.
Citera
Medlem
Senilixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik.Blodyx
Verkar som urk-kraina nu börjar skrapa botten på tunnan för att få ut fler män att dö i köttkvarnen: https://twitter.com/judeinlondon/status/1610963896608919552

Det vore onekligen intressant veta hur många urk-krainska KIA som kan bokföras. Hursom så verkar det som tvångsrekrytering är nästa steg i svinstian.
Slut på de urk-ryska positiviteterna?
Citera
2023-01-05, 21:59
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jamolos
Man undrar när den politiska oppositionen i Ukraina får föra fram sin åsikt.

Samtidigt som man kan göra samma sak i Ryssland, tror jag.
Citera
2023-01-05, 22:03
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Oj! verkar vara ca 100 st!

En sån där öppnar ett svenskt pansarskott (m86/AT-4) som en konservburk.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Samtidigt som man kan göra samma sak i Ryssland, tror jag.

Det kan man finns en hel del partier däremot acceptera man inte partier med västkopplingar inte så konstigt med tanke på västs inställning 'blöda Ryssland'
Citera
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik.Blodyx
Jo jag vet att du och andra psykopater tycker det är "kul". I vilket fall är det intressant hur kriget bl.a förs med hjälp av drönare och handgranater. Effektivt i det lilla, och förmodligen en mardröm för soldaterna.
Psykopat är man om man aktivt applåderar en invasion med syfte att utplåna en nation och dess identitet. Precis det du gör.

Ja, det är förbannat kul att ukrainarna lyckas slå tillbaka så det känns. Ryssland attackerar medvetet civil ukrainisk infrastruktur med syfte att försvåra för landets civilia. Ukraina har hitills varit hopplöst nobla som bara slaktar ryska soldater men jag är väldigt glad att de är framgångsrika med det. Poletten kanske trillar ner hos den krigiska delen av den ryska befolkningen då och tillräckligt många dör eller försvinner.
Senast redigerad av Thelonegunman 2023-01-05 kl. 22:06.
Citera
2023-01-05, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Det här är ju ett intressant påstående från din sida. Den som inte bloggar om Ukrainas motgångar är betald? Du sitter ju och chattar endast om Rysslands framgångar – det betyder med ditt eget sätt att resonera att du är betald. Är det Kreml som betalar dig? Eller en av nättroll-organisationerna i St. Petersburg?

Det är ett legit påstående.
Mitt svar på det är för att varför skulle jag sitta och rapportera om Ukrainska framgångar när jag hänger i Sverige på flashback som fullständigt överöses med Ukrainsk propaganda?

Det blir ju menlöst.
En bloggare som Wilderäng är uppenbarligen betald eftersom han inte har något intresse över att skriva objektivt om kriget.

Det här är bara början på den humanitära katastrofen i Ukraina. Mer flyktingar som saknar konsistent elförsörjning på väg, men någon unge och försöka sälja sex i Sverige till invandrare medans mannen dör på slagfältet. De dör extremt många Europeiska, Ukrainska män och deras fruar får fly till mångkulturella Europa.

Rapporterar man inte om det så är man ett verktyg för NATO som vill hålla kriget uppe. "För varje sprängd Rysk stridsvagn ökar säkerheten i Sverige". Sådan total bullshit. Ryssland kommer ALDRIG ha förmågan att ge sig på ett NATO land. JA Sverige är ett NATO land, och det var vi redan innan invasionen. Säg något annat och du pratar i nattmössan. En sådan lögn från Wilderäng är rakt av NATO propaganda.

Jag är förbannad på hur USA har hanterat detta. Likt något skitland i Sydamerika har man underblåst en kupp och framgångsrikt styrt Ukraina rent politiskt i sitt intresse, man har lurat in Ryssland i en "fälla" if you will. Man gör alltså detta på gränsen till en kärnvapenkrigsmakt i en av deras mest geopolitiskt viktiga zoner, för man är villig att riskera kärnvapenkrig för den nya världsordningen, och få Ryssland och Putin på fall.

USA drömmer våta drömmar om ett "Demokratiskt" Ryssland där de helt kan styra Ryssland och dess resurser i sina intressen. En stor smocka mot Kina.

Man gör det i Europa och européer får sätta sina liv till. De ljugs något så in i helvete och Ryssland målas upp som djävulen själv och oss som gud. Ingen brydde sig ett jota om Ukraina innan kriget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in