2023-01-05, 22:10
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Ryssland skjuter 20k, Ukraina 7k , så Norge skickas ungefär en dags omgång till Ukrainarna.

Även stormakten Danmarks underrättelsetjänst har rapporterat om att Putin var full eller något under sitt krigstal.

Aftonbladet briljerar

Ryssland skjuter 20K och träffar bara civila mål, ja om de träffar alls då. Ukraina skjuter 7K och träffar alla militära mål.
Citera
2023-01-05, 22:10
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Det är ett legit påstående.
Mitt svar på det är för att varför skulle jag sitta och rapportera om Ukrainska framgångar när jag hänger i Sverige på flashback som fullständigt överöses med Ukrainsk propaganda?

Det blir ju menlöst.
En bloggare som Wilderäng är uppenbarligen betald eftersom han inte har något intresse över att skriva objektivt om kriget.
Hans fru är rysktalande aktivistisk som hjälper ukrainare. Duger inte det som motivation?
Och vi andra här som helhjärtat stödjer Ukrainas kamp mot tyrannen i öst, är vi också betalda?
Citera
2023-01-05, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Du menar att p g a kriget i Ukraina, så har man förbjudet oppositionen?

Vad menar du? Olika partier finns i Ryssland.
Citera
2023-01-05, 22:13
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Senilix
Provar igen...
Är soldater i Wagnergruppen legosoldater, jämförbart med de mercenaries som Du ursprungligen avsåg?

Det beror som sagt på från fall till fall, beroende på 1) definition 2) etnicitet 3) situation. Jag gav två exempel på när någon är, och inte är, legosoldat.

Ett annat sätt att säga det är att av de tusentals Wagnersoldater som nu rör sig i Donbass, så anser jag vissa vara legosoldater, andra inte. Jag tänker själv utifrån SAOLs definition.
Citera
2023-01-05, 22:14
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Oerhört dumt sätt att ducka ett argument
Dessutom är jag ingen zigge från Balkan om du nu insinuerar det.
Men håll dig till ämnet då och sluta gnälla över pisserberna. De är inte delaktiga i kriget. Du försöker skapa pseudodebatter och whataboutism.
Citera
2023-01-05, 22:14
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Nej till Putins paus från Kiev,
Biden kommenterar. Putin pressad vill ha paus.

https://www.bbc.com/news/world-64178912

Bra beslut. Vilken paus gav ryzzland under jul och nyåret till Ukraina?

Terrorbombade för fullt.
En julklapp hoppas man de får gärna i klass med nyårssmällen.

Och efter den ryzka julen väntar en spännande fortsättning på det bankrun som inleddes innan nyår då ryzzarna möttes mest av stängda banker och bankomater med "tekniskt fel" då de försökte rädda sina bankbesparingar.

Ett rykte nådde de välinformerade ryzzarna att Putin planerar att stärka sin sinande krigskassa med spararnas pengar och i utbyte ge dem krigsobligationer i rubel, värd tja 0?
Smart tänkt av en kleptokrati?
Rykte utan grund?
Bankcrasch på måndag?

Framtiden har svaret.
Jag tror det blir spännande.
Rubeln provas inte längre på erkända internationella marknader och är sannolikt kraftigt manipulerade.
Frågar man Putin svarar han väl som han svarar om hur det går med kriget i Ukraina..
"Allt går enligt plan"

Ett rykte nådde de välinformerade ryzzarna att Putin planerar att stärka sin sinande krigskassa med spararnas pengar och i utbyte ge dem krigsobligationer i rubel, värd tja 0?
Smart tänkt av en kleptokrati?
Rykte utan grund?

Inte bara rykte. Sparpengar på konton är redan omvandlade i krigsobligationer.
Har funderat på om oligarker också får samma fördel?
Citera
2023-01-05, 22:15
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Ja, det gör vi och ingen vet vad som kommer att hända, men det måste vara glasklart att vi inte kan rädda diktaturstater från deras egna självdestruktiva åtgärder – det kan bara de själva göra. Rädslan för vad de kan komma på får inte få oss att få panik med åtföljande panikreaktioner. Framtiden kommer att bli svår - men så är livet - vi har levt i en onormalt fredlig värld sedan andra världskriget - den tiden är helt klart förbi nu.

Ja jag hade så klart önskat se dess eget folk (RU) ta tag i detta själva.
För länge sedan dessutom.

Det är bara så j*vla tragiskt. Och farligt.
Så svekfullt mot UA.
Liksom mot Georgien.
Och Tjetjenien.

Det är så j*vla efterblivet beteende.
Så himla 1600 tal.
Inte 2022 eller 2023...

Tack för din input alla fall.
Citera
2023-01-05, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag såg inte att det var skattefritt i länken men kollade inte så noga?

Ja, jag tycker det är rimligt för Ukraina tror jag har höga förluster. Och som jag sa, de vill absolut inte ha massprotester mot mobiliseringen - och det går att undvika för Väst kan betala de (relativt) höga lönerna.

Folk skriver så mycket skit här så du missade kanske ett annat inlägg, att de har olika rates för om du är i fronten eller inte. En ukrainsk soldat som inte är i fronten har kanske en lägre lön.

Sen tror jag också där är en del felmarginaler. Där är nästan hyperinflation (säkert till viss del drivet av löneökningar), så de 3500 EUR är 2700 EUR i slutet av året (de betalas så klart i Hryvnia). Men ukrainska armén får också lönejustering nu (https://klymenko-time.com/en/novosti/k-novomu-godu-novye-zarplaty-v-dekabre-ukrainskie-voennye-poluchat-bolshe/ ) .

Så vi kan diskutera det hit och dit men en felmarginal på +-25% får vi nog vara nöjda med om vi korrekt kan estimera.

Googla själv så blir det intressantare, det är ett väldigt faktabaserad fråga, men jag är den ende som bidragit med fakta. (men intaggad av 8 olika människor).

Jag släpper det, men tror bara de råkat skriva fel på en siffra. För är de så välbetalda hade nog alla ryssar sökt sig till Ukraina och krigat mot Ryssland och avsatt Putin.
Citera
2023-01-05, 22:17
Medlem
TasteMyGlocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik.Blodyx
Verkar som urk-kraina nu börjar skrapa botten på tunnan för att få ut fler män att dö i köttkvarnen: https://twitter.com/judeinlondon/status/1610963896608919552

Det vore onekligen intressant veta hur många urk-krainska KIA som kan bokföras. Hursom så verkar det som tvångsrekrytering är nästa steg i svinstian.

Om man läser dina historiska inlägg får man intrycket att du är lite Nazze-vänlig.

Nu stöttar du avnazificering - ligg lågt för fan så inte dina polare får nys om det - då blir du hängd i en lyktstolpe…
Citera
2023-01-05, 22:17
Medlem
Sgt.Blands avatar
En liten film från kriget på vägen mellan Lyman och Kreminna. Ser ut som förluster för UAF. Kriget har ju stått helt stilla här i några månader så omöjligt att säga när filmen är tagen. Men att köra omkring med vanilga personbilar i ett krig är inte att rekommendera alltså.

https://twitter.com/markito0171/status/1611101872676388864
Citera
2023-01-05, 22:18
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cashmoney85
Jag släpper det, men tror bara de råkat skriva fel på en siffra. För är de så välbetalda hade nog alla ryssar sökt sig till Ukraina och krigat mot Ryssland och avsatt Putin.

Jag har gett dig två olika länkar. Bägge har inte skrivit fel. Du kan googla och hitta siffran på ytterligare ställen också, och naturligtvis har också andra av trådens skribenter googlat men inte gillat vad de hittade så de tiger.
Citera
2023-01-05, 22:18
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jamolos
Måste bryta in här USA har ingen moralisk känsla för nationer så alla vi i Europa är fullständigt utsatta för deras nycker och agendor med sina 800 baser i världen.
Ja, Gud vad synd det är om oss som lever under detta påstådda amerikanska förtryck.

Ni är lustiga ni som kör så hårt på den linjen att vi egentligen är styrda av USA, juden eller vad det nu är så att vi måste se pissryssen som våra räddare. Det landet framstår ju verkligen som attraktivt och humant för oss i stackars Europa.

Ni nätorcher har skruvat upp retoriken rejält mot USA den senaste tiden. Tror ni verkligen att ni kan övertyga allmänheten att de är förtryckta av något de inte själv vet om? Undrar genuint.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in