Citat:
Ursprungligen postat av
cashmoney85
Ja, jag håller det som osannolikt att en soldat ska tjäna in en årslön på en månad jämfört med en arbetare på att försvara sitt land. Skulle dina siffror stämma, så visar det att Ukrainarna inte vill slåss utan gör det för att berika sig själva, då är kriget det bästa som kunnat hända dem

. Försvar av ens eget land ska inte utgöras av att man ska ha hög ersättning, om det är det Zelensky efterfrågar pengar om så kommer jag definitivt vara emot att vi ska sända pengar till Ukraina.
Som sagt, är övertygad om att siffrorna helt enkelt inte stämmer. Länken du skickade visade 3500€ netto, drygt 42000 svenska kronor skattefritt (forex växlingskurs). För en ukrainare? Tycker du det låter rimligt?
Jag såg inte att det var skattefritt i länken men kollade inte så noga?
Ja, jag tycker det är rimligt för Ukraina tror jag har höga förluster. Och som jag sa, de vill absolut inte ha massprotester mot mobiliseringen - och det går att undvika för Väst kan betala de (relativt) höga lönerna.
Folk skriver så mycket skit här så du missade kanske ett annat inlägg, att de har olika rates för om du är i fronten eller inte. En ukrainsk soldat som inte är i fronten har kanske en lägre lön.
Sen tror jag också där är en del felmarginaler. Där är nästan hyperinflation (säkert till viss del drivet av löneökningar), så de 3500 EUR är 2700 EUR i slutet av året (de betalas så klart i Hryvnia). Men ukrainska armén får också lönejustering nu (
https://klymenko-time.com/en/novosti/k-novomu-godu-novye-zarplaty-v-dekabre-ukrainskie-voennye-poluchat-bolshe/ ) .
Så vi kan diskutera det hit och dit men en felmarginal på +-25% får vi nog vara nöjda med om vi korrekt kan estimera.
Googla själv så blir det intressantare, det är ett väldigt faktabaserad fråga, men jag är den ende som bidragit med fakta. (men intaggad av 8 olika människor).