2023-01-05, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Skit du i det.
Visst måste du kunna svara bättre än så?
För ett par dagar sedan visade du ju din vurm för Putin. Då måste du ju kunna argumentera bättre för honom än att svara på det sättet?
Oförskämt svar!
Citera
Medlem
Erik.Blodyxs avatar
Soldatänkor i Ryssland kräver nu mobilisering av miljontals män för att vinna och avsluta kriget:

Citat:
MOSCOW, Jan 3 (Reuters) - A little known patriotic group which supports the widows of Russian soldiers has called on President Vladimir Putin to order a large-scale mobilisation of millions of men and to close the borders to ensure victory in Ukraine.

A representative of the widows' group told Reuters that all fit Russian men should be mobilised to defend the Motherland.

"The coming war will require completely different resources: human, psychological, economic," she told Reuters. "Protecting the Motherland is a duty."

https://www.reuters.com/world/europe/soldiers-widows-group-calls-putin-order-major-mobilisation-ukraine-war-2023-01-03/

Jag börjar luta åt att det är full mobilisering som gäller om ryssen ska kunna kasta ut USA ur urk-kraina, säkra Ryssland och vinna kriget.
Citera
Medlem
attogs avatar
Citat:
Skit du i det.

Det var ett vältaligt svar.
Kan du omformulera svaret?
Citera
2023-01-05, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erik.Blodyx
Verkar som urk-kraina nu börjar skrapa botten på tunnan för att få ut fler män att dö i köttkvarnen: https://twitter.com/judeinlondon/status/1610963896608919552

Det vore onekligen intressant veta hur många urk-krainska KIA som kan bokföras. Hursom så verkar det som tvångsrekrytering är nästa steg i svinstian.
Det är klart att Ukraina måste mobilisera för att kunna kasta ut Ryssarna ur landet. Förmodligen känner de att de har möjlighet att beväpna alla mobiliserade nu, det hade de inte tidigare.

Det kan inte vara frivilligt att försvara landet, det är det inte i Sverige heller.
Citera
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Jag har svårt att se vad vi kan göra när det gäller att agera förmyndare åt det ryska folket. Om Kina vill ta områden i östra Ryssland/Asien så har vi inte mycket att sätta emot. Om Kineserna däremot börjar söka sig västerut och vill ta över områdena väster om Uralbergen – då får vi nog gå in och sätta stopp. Men jag har samtidigt svårt att se att Kina skulle vilja ge sig på att försöka ta över landområden i Europa. Det gynnar inte handeln, som är så viktig för dem. Däremot är de ju den starka parten i Asien, så det är inte otänkbart att de gör lite land-grabs i östra Ryssland när Ryssland kollapsar.

Tack för input.

Min förhoppning förblir dock att den lilla men goda kraft som tidigare började formas i RU ska ta över en dag och helst med en tydlig/stark/ledsagande hand från väst.

Avmilitariserat så till vida att detta aldrig kan upprepas igen mot någon.
Ett tillräckligt försvar möjligen som dock är under kontrollerad form.
Citera
Medlem
Senilixs avatar
Citat:
Du spammar tråden. Formulera om frågan istället. Den är överhuvudtaget inte grammatiskt korrekt, och jag har gett dig ett exempel på när någon är eller inte är legosoldat så därför är den svår att förstå.

Notera att jag trots trådens anda inte anklagar dig för att vara ett betalt NATO-troll, fast det ser konstigt ut med språkproblemen.
Provar igen...
Är soldater i Wagnergruppen legosoldater, jämförbart med de mercenaries som Du ursprungligen avsåg?
Citera
2023-01-05, 22:08
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik.Blodyx
Soldatänkor i Ryssland kräver nu mobilisering av miljontals män för att vinna och avsluta kriget:

https://www.reuters.com/world/europe/soldiers-widows-group-calls-putin-order-major-mobilisation-ukraine-war-2023-01-03/

Jag börjar luta åt att det är full mobilisering som gäller om ryssen ska kunna kasta ut USA ur urk-kraina, säkra Ryssland och vinna kriget.
Frontas denna mystiska grupp kanske av den här galna kvinnan som vill skicka alla ukrainare till Gulag?

https://www.youtube.com/watch?v=Sgzb0BlRZSs

Ryssland kan bara gräva sin grop djupare verkar det som. Vilket patetiskt land det har förvandlats till.
Citera
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jamolos
Det kan man finns en hel del partier däremot acceptera man inte partier med västkopplingar inte så konstigt med tanke på västs inställning 'blöda Ryssland'

Du menar att p g a kriget i Ukraina, så har man förbjudet oppositionen?
Citera
Medlem
Nej till Putins paus från Kiev,
Biden kommenterar. Putin pressad vill ha paus.

https://www.bbc.com/news/world-64178912

Bra beslut. Vilken paus gav ryzzland under jul och nyåret till Ukraina?

Terrorbombade för fullt.
En julklapp hoppas man de får gärna i klass med nyårssmällen.

Och efter den ryzka julen väntar en spännande fortsättning på det bankrun som inleddes innan nyår då ryzzarna möttes mest av stängda banker och bankomater med "tekniskt fel" då de försökte rädda sina bankbesparingar.

Ett rykte nådde de välinformerade ryzzarna att Putin planerar att stärka sin sinande krigskassa med spararnas pengar och i utbyte ge dem krigsobligationer i rubel, värd tja 0?
Smart tänkt av en kleptokrati?
Rykte utan grund?
Bankcrasch på måndag?

Framtiden har svaret.
Jag tror det blir spännande.
Rubeln provas inte längre på erkända internationella marknader och är sannolikt kraftigt manipulerade.
Frågar man Putin svarar han väl som han svarar om hur det går med kriget i Ukraina..
"Allt går enligt plan"
Senast redigerad av Antistalk 2023-01-05 kl. 22:11.
Citera
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cashmoney85
Ja, jag håller det som osannolikt att en soldat ska tjäna in en årslön på en månad jämfört med en arbetare på att försvara sitt land. Skulle dina siffror stämma, så visar det att Ukrainarna inte vill slåss utan gör det för att berika sig själva, då är kriget det bästa som kunnat hända dem . Försvar av ens eget land ska inte utgöras av att man ska ha hög ersättning, om det är det Zelensky efterfrågar pengar om så kommer jag definitivt vara emot att vi ska sända pengar till Ukraina.
Som sagt, är övertygad om att siffrorna helt enkelt inte stämmer. Länken du skickade visade 3500€ netto, drygt 42000 svenska kronor skattefritt (forex växlingskurs). För en ukrainare? Tycker du det låter rimligt?

Jag såg inte att det var skattefritt i länken men kollade inte så noga?

Ja, jag tycker det är rimligt för Ukraina tror jag har höga förluster. Och som jag sa, de vill absolut inte ha massprotester mot mobiliseringen - och det går att undvika för Väst kan betala de (relativt) höga lönerna.

Folk skriver så mycket skit här så du missade kanske ett annat inlägg, att de har olika rates för om du är i fronten eller inte. En ukrainsk soldat som inte är i fronten har kanske en lägre lön.

Sen tror jag också där är en del felmarginaler. Där är nästan hyperinflation (säkert till viss del drivet av löneökningar), så de 3500 EUR är 2700 EUR i slutet av året (de betalas så klart i Hryvnia). Men ukrainska armén får också lönejustering nu (https://klymenko-time.com/en/novosti/k-novomu-godu-novye-zarplaty-v-dekabre-ukrainskie-voennye-poluchat-bolshe/ ) .

Så vi kan diskutera det hit och dit men en felmarginal på +-25% får vi nog vara nöjda med om vi korrekt kan estimera.

Googla själv så blir det intressantare, det är ett väldigt faktabaserad fråga, men jag är den ende som bidragit med fakta. (men intaggad av 8 olika människor).
Citera
2023-01-05, 22:09
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Men snälla du, spela inte dum nu! Washington har efter många år av arbete - med statskuppen 2014 som den egentliga starten - med Natomedlemskap, mutor och bistånd som lockbete
lyckats "fientligifiera" Ukraina mot Ryssland. Samma visa som med Georgien, med den viktiga skillnaden att Ukraina är en stor stat (till skillnad från skitlandet Geogien).

Och nu står vi där på randen till ett storkrig, Washingtons neocons vare tack....

Med marknadsreformer, demokrati, bekämpande av korruption och ökande välstånd hade Ryssland kunnat göra sig till en attraktiv partner i regionen. Då hade grannländer självmant sökt sig till olika affärs- och säkerhetsförbindelser med landet, i stället som nu när länder som tillhörde Sovjetunionen gör allt för att söka sig västerut. De vil ju inte ta i Ryssland med tång, och det är helt och hållet Rysslands förtjänst.
Senast redigerad av Clay Allison 2023-01-05 kl. 22:14.
Citera
2023-01-05, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Men det enklaste för oss i Sverige är väl att kasta ut alla serber och dess barn i tre led. Så blir det ett icke-problem här plus att Södertälje skulle kunna bli en trevlig liten småstad igen. Så blir vi av med en del av mångkulturen i alla fall.

Men det här kriget har ingenting med bittra serber som inte vill bo i sitt eget hemland att göra, utan om Rysslands anfall på Ukraina.

Måste bryta in här USA har ingen moralisk känsla för nationer så alla vi i Europa är fullständigt utsatta för deras nycker och agendor med sina 800 baser i världen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in