2023-01-05, 21:34
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Jag älskar USA och har själv arbetat där. Neoconsen, krigshökarna och globalisterna och deras äckliga "think-tanks" som kidnappat USA:s utrikespolitik hatar jag dock innerligt. Det borde alla göra, de håller nämligen på att dra in oss i ett fullständigt onödigt krig med Ryssland. Via proxyn Ukraina alltså...

Jag håller dock tummarna för att det här vansinnet för något gott med sig och amerikanerna slänger ut neocon-patrasket ur Washington en gång för alla. Vi får se.
Var det inte Tulsi Gabbard, svuren motståndare till allt vad "regime-change wars" heter, som var irriterad efter ovationerna för Zelensky i Washington? Det finns amerikanska politiker som anser att det amerikanska stödet till Ukraina är både cyniskt och farligt. Fler än vi har svenska politiker som uttalat sig emot det svenska stödet.

Jag tycker ändå någonstans att USA agerat försiktigt under själva kriget. Det kan vara för att inte provocera Ryssland för mycket. Det kan vara för att dra ut på det. Det kan vara för att det går trögt för Ryssland i fält. Det kan vara för att de inte litar fullt ut på Ukraina. Om Biden har mer att säga till om än man kunde tro vet jag inte, men det har mest varit retorik från den mannen. Putin och Biden har nog sneglat misstänksamt på varandra. En pjäs hit, en pjäs dit.
Citera
2023-01-05, 21:34
Medlem
Senilixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag antar frågan gäller Wagnersoldater i Ukraina.

Ja, det är intressant. Soldater i Wagner hamnar olika beroende på definition, etnicitet och situation. En ryss som slåss för Wagner är under vissa (de flesta) definitioner och situationer inte legosoldat. Men det finns situationer och definitioner där de är legosoldater.

En vitryss i Wagnergruppen som anfaller in i territorium som inte anses kontrollerat av Ryssland och som blir fångad är ett exempel på någon som jag bedömer falla under legosoldat-definitionen.

En rysk Wagnersoldat som är övertygad om att han hjälper Donbass etniska ryssar och som skjuter artilleri mot Bakhmut är inte enligt genevekonventionen eller SAOL en legosoldat.
Du verkar för, oavsett vilka som kastas in, i Wagnergruppen trots att det är en armé av inhyrda soldater men som Du inte avser vara legosoldater?
Citera
2023-01-05, 21:35
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Du spekulerade i en situation som du konstruerade, det leder ingen vart.
Nej. Han menade att det inte är sannolikt att det stämmer att den ukrainska lönen för en soldat är 2700-3400 USD per månad.
Citera
Medlem
Citat:
2022 är året när nazism blev politiskt korrekt igen.
2024 blir etnisk rensning kanske politiskt korrekt. Vem vet?

Frågan är väl varför du gör allt för att försvara detta fenomen?

Du borde vara medveten om att Nazismen är mer spidd och accepterad i Rysska Duman jämfört med andra länder och Ryssland är det som uttryckt att de vill genomföra etnisk rensning och förinta en etnicitet.

Men det är väl saker du förtränger i din spelade humanism?
Citera
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Men snälla du, spela inte dum nu! Washington har efter många år av arbete - med statskuppen 2014 som den egentliga starten - med Natomedlemskap, mutor och bistånd som lockbete
lyckats "fientligifiera" Ukraina mot Ryssland. Samma visa som med Georgien, med den viktiga skillnaden att Ukraina är en stor stat (till skillnad från skitlandet Geogien).

Och nu står vi där på randen till ett storkrig, Washingtons neocons vare tack....
Stackars ryssar. En superond koalition av judar, nazister, satanister, globalister, USA och NATO har konspirerat för att starta proxykrig mot Ryssland, för att...?

Som jag har sagt många gånger, offerkoftan passar er illa.
Vid nyårslaget var det en fet ryss i rysk TV som skulle utbringa en nyårsskål med ett onskefullt hånskratt som skrattade åt att väst inte kunde hindra Ryssland att expandera. Sådana ärliga ryssar gillar jag mer då de är ärliga med sina intentioner och inte skyller på någon som tvingar dem att kriga.
Citera
2023-01-05, 21:36
Medlem
Man undrar när den politiska oppositionen i Ukraina får föra fram sin åsikt.
Citera
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Senilix
Du verkar för, oavsett vilka som kastas in, i Wagnergruppen trots att det är en armé av inhyrda soldater men som Du inte avser vara legosoldater?

Ta frågan igen, den går inte att förstå?
Citera
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Men snälla du, spela inte dum nu! Washington har efter många år av arbete - med statskuppen 2014 som den egentliga starten - med Natomedlemskap, mutor och bistånd som lockbete lyckats "fientligifiera" Ukraina mot Ryssland. Samma visa som med Georgien, med den viktiga skillnaden att Ukraina är en stor stat (till skillnad från skitlandet Geogien).

Nej. Det är Ryssland som lyckats "fientligifiera" ukrainare mot ryssar (fram till 2021) och nu "fientligifiera" Ukraina mot Ryssland (2022).

I stort sett allt är Putin-Rysslands fel. Från början till slut.

Citat:
Och nu står vi där på randen till ett storkrig, Washingtons neocons vare tack....

Nej. Tacka Ryssland för det. Det var Ryssland som anföll Ukraina och det är Ryssland som ständigt hotar väst med kärnvapenkrig och utplåning.
Citera
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Frågan är väl varför du gör allt för att försvara detta fenomen?

Du borde vara medveten om att Nazismen är mer spidd och accepterad i Rysska Duman jämfört med andra länder och Ryssland är det som uttryckt att de vill genomföra etnisk rensning och förinta en etnicitet.

Men det är väl saker du förtränger i din spelade humanism?

Jag tycker sannerligen heller inte att vi ska stötta den ryska duman.
Citera
2023-01-05, 21:37
Medlem
Letrangeres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Du kommer garanterat aldrig få läsa om det i västmedia.
Så du får väl tro på vad de vill att du ska känna till om kriget.

Och nu har du otvetydligt visat att du är ett kommunistpack som borde häktas som de andra kommunistspionerna som slängts i fängelse i Sverige, Norge och Finland. Ingen i Norden vill ha kommunistsvin, arkebusering vore det enda rätta
Citera
2023-01-05, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Men vad fn har ryzzland med det att göra?
Skulle ryzzland bära sig åt som attraherade andra länder skulle de väl söka sig dit.

Lustigt att du nämnde det Ryssland har faktiskt sökt medlemskap i NATO men blev avisade vilket dom är tacksamma för idag.
Citera
2023-01-05, 21:40
Medlem
Citat:
Ukrainska armén lär inte ta dem, infiltrationsrisken är för hög.
Kan vara så då kraven ju är relativt höga vid intagning i ukrainska armen. Inget bottenskrap som i den ryska armen göre sig besvär. Här gäller nog kvalité före kvantitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in