2023-01-05, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Enligt dig ja, men inte enligt lagen.

Lagen krävde visst att målsägaren gör motstånd eller ett verbalt nej ( ingen samtycke ) för att det ska vara Våldtäkt.

Om målsägaren inte gör motstånd eller ett verbalt nej ( samtycker ) Då kan mgm ha sex med målsägaren utan att använda våld. Vilket inte va Våldtäkt.

Så vad prata du om?
Senast redigerad av Challe12345 2023-01-05 kl. 18:48.
Citera
2023-01-05, 18:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Challe12345
Lagen krävde visst att målsägaren gör motstånd eller ett verbalt nej ( ingen samtycke ) för att det ska vara Våldtäkt.

Om målsägaren inte gör motstånd eller ett verbalt nej. Då behöver ju inte mgm att använda våld för att ha sex med målsägaren.

Så vad prata du om?
Enligt den nya lagen är det våldtäkt även utan motstånd och verbalt nej om deltagandet är ofrivilligt.
Citera
2023-01-05, 18:58
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
För det andra, Här skulle jag vilja göra en jämförelse,

Om personen först samtycker och sen vill dom inte vill ha mig där längre och kommunicera på ett eller annat sätt att jag ska ut och jag gå ut då är det såklart inte ett inbrott.

Samma sak med sex.

Det säger ju sig själv eller hur?
Jaha? Och vem menar du har först lämnat samtycke och sedan ändrat sig?
Citat:
Nja! Förra lagen betraktade uteblivit motstånd och uteblivit verbalt nej som just ”samtycke”
Exakt. Det var ju det som var problemet och anledningen till att man formulerade nuvarande lag.
Citera
2023-01-05, 19:01
Medlem
Citat:
Enligt den nya lagen är det våldtäkt även utan motstånd och verbalt nej om deltagandet är ofrivilligt.

För att förtydliga saker i min text.

Å=åklagaren
MS=målsägaren

Grejen är att enligt den gamla lagen va uteblivit motstånd och verbalt nej samtycke i sig själv

Så ankringen till varför mgm i dom flesta friades berodde på att Å inte lyckades bevisa att MS inte samtycke. ( Å lyckades inte bevisa att MS gjorde motstånd eller ett verbalt nej )

Om lagändringen är bra eller dålig är upp till var och en att bedöma.

Så det stämmer alltså inte att förra lagen inte krävde samtycke.
Citera
2023-01-05, 19:04
Medlem
Citat:
Japp, jag har läst den gamla lagen. Ska jag citera?

Ja gör det!
Citera
2023-01-05, 19:09
Avslutad
Citat:
För att förtydliga saker i min text.

Å=åklagaren
MS=målsägaren

Grejen är att enligt den gamla lagen va uteblivit motstånd och verbalt nej samtycke i sig själv

Så ankringen till varför mgm i dom flesta friades berodde på att Å inte lyckades bevisa att MS inte samtycke. ( Å lyckades inte bevisa att MS gjorde motstånd eller ett verbalt nej )

Om lagändringen är bra eller dålig är upp till var och en att bedöma.

Så det stämmer alltså inte att förra lagen inte krävde samtycke.
Varför kallar du det då för lagändring om du menar att den inte skiljer såg från den gamla? Hur kan nån bedöma om lagändringen är den vara bra eller dålig när den är likadan?

Ser du någon skillnad mellan de länder som i likhet med Sverige har en samtyckeslagstiftning och de länder som inte har infört en sådan?
Citera
2023-01-05, 19:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Ja gör det!
"Den som genom misshandel eller annars med våld eller genom hot om brottslig gärning tvingar en person till samlag eller till att företa eller tåla en annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens allvar är jämförlig med samlag, döms för våldtäkt till fängelse i lägst två och högst sex år."

Att jämföra med "den som, med en person som inte deltar frivilligt, genomför ett vaginalt, analt eller oralt samlag eller en annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens allvar är jämförlig med samlag, döms för våldtäkt till fängelse i lägst tre och högst sex år."
Citera
2023-01-05, 19:22
Medlem
Citat:
"Den som genom misshandel eller annars med våld eller genom hot om brottslig gärning tvingar en person till samlag eller till att företa eller tåla en annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens allvar är jämförlig med samlag, döms för våldtäkt till fängelse i lägst två och högst sex år."

Att jämföra med "den som, med en person som inte deltar frivilligt, genomför ett vaginalt, analt eller oralt samlag eller en annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens allvar är jämförlig med samlag, döms för våldtäkt till fängelse i lägst tre och högst sex år."

Det där var ju inte hela lagtexten.
Självklart är sex under våld våldtäkt men inte bara det.
Bakläxa alltså, citera hela den gamla lagtexten!
Citera
2023-01-05, 19:28
Avslutad
Citat:
Det där var ju inte hela lagtexten.
Självklart är sex under våld våldtäkt men inte bara det.
Bakläxa alltså, citera hela den gamla lagtexten!
Ja, nu vet du att jag har läst den gamla lagen i alla fall och att skillnaden mellan den gamla och den nya är att samtycke krävs vilket inte krävdes i den gamla.
Citera
2023-01-05, 19:30
Medlem
Citat:
Ja, nu vet du att jag har läst den gamla lagen i alla fall och att skillnaden mellan den gamla och den nya är att samtycke krävs vilket inte krävdes i den gamla.

Nej du har ju inte citera hela den gamla lagen.
Känner du inte till hela lagtexten?
Citera
2023-01-05, 19:33
Avslutad
Citat:
Nej du har ju inte citera hela den gamla lagen.
Känner du inte till hela lagtexten?
Exakt vad är det du undrar över?

"Den som genom misshandel eller annars med våld eller genom hot om brottslig gärning tvingar en person till samlag eller till att företa eller tåla en annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens allvar är jämförlig med samlag, döms för våldtäkt till fängelse i lägst två och högst sex år.

Detsamma gäller den som med en person genomför ett samlag eller en sexuell handling som enligt första stycket är jämförlig med samlag genom att otillbörligt utnyttja att personen på grund av medvetslöshet, sömn, allvarlig rädsla, berusning eller annan drogpåverkan, sjukdom, kroppsskada eller psykisk störning eller annars med hänsyn till omständigheterna befinner sig i en särskilt utsatt situation."
Citera
2023-01-05, 19:35
Medlem
Citat:
Exakt vad är det du undrar över?

Det skrev jag ju, har du inte hela den gamla lagtexten, känner bara du till en liten del av den?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in