2023-01-05, 11:25
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AverageRetarded
Kalvå har testat positivt för Covid 19 och får således inte tävla vidare pga smittorisken. Det går dock alldeles utmärkt att resa hem tillsammans med allmänheten. Är detta bara smittsamt och dödligt bland idrottare och ej bland allmänna resenärer?

Hyckleri på hög nivå och jag tycker synd om idrottarna som fullt friska inte får tävla.

Det är enbart en teater och på flyget har du ingen publik. Framför kameran är covid en dödlig pest. Bakom kameran bara en förkylning i mängden. Tråkigt för de drabbade utövarna.
Citera
2023-01-05, 11:26
Medlem
Ja det var trist att Kalvå blev sjuk och att Ida Dahl ger upp.
Maja kan ju ha chans på topp 20 och få prispengar med ny topplacering i sprinten men tyvärr hoppar hon av efter morgondagens sprint..

Får hoppas på att Moa håller sig kvar.

Trist att vi inte har någon bakom Frida att räkna med. Vi borde ju ha några stycken på topp 10.
Tror några av våra toppåkarna som är hemma hade kunnat åka.

Kanske idé att ha Tour de ski varannat år framöver.
Citera
2023-01-05, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vossevangen
https://www.vg.no/sport/i/abvRa4/anne-kjersti-kalvaa-bryter-tour-de-ski-etter-positiv-coronatest
Kalvå trekker seg fra TdS etter positiv corona test

Det var riktigt tråkigt för hennes del.
Risken är väl att fler kan drabbas då, framförallt i Norge.
Citera
2023-01-05, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Det är enbart en teater och på flyget har du ingen publik. Framför kameran är covid en dödlig pest. Bakom kameran bara en förkylning i mängden. Tråkigt för de drabbade utövarna.

Citat:
Kalvå har testat positivt för Covid 19 och får således inte tävla vidare pga smittorisken. Det går dock alldeles utmärkt att resa hem tillsammans med allmänheten. Är detta bara smittsamt och dödligt bland idrottare och ej bland allmänna resenärer?

Hyckleri på hög nivå och jag tycker synd om idrottarna som fullt friska inte får tävla.
Förstår inte vad ni menar, är man sjuk så ska man ju inte tävla men däremot är inte sjukdomen samhällsfarlig längre.
Citera
2023-01-05, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
16 män var inom minuten i Schweiz. 11 av dem spelade 0-0 i oberstdorf. Novak och hyvvärinen tappade en minut, jouve två minuter medan nyenget och Niskanen bröt.

Hyvärinen är en märklig typ med sina jojo-prestationer. Var säkert begränsad av skidorna men jag tycker han verkar vek.

Novak hade iaf helt bedrövliga skidor enligt egen utsago.
Citera
2023-01-05, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milton-E
Det var riktigt tråkigt för hennes del.
Risken är väl att fler kan drabbas då, framförallt i Norge.

Fins väl risk för att Frida kan vara smittad också. Gillar inte hennes kramande av andra åkare speciellt norska åkare.
Citera
2023-01-05, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nossenos
Artikel i Expressen, där man kanske kan ha vissa invändningar på rubriken/första delen, men där Petter Northugs synpunkter i slutet av artikeln om att Touren är mindre intressant i dag än de första åren är något jag gärna instämmer i. Programmet för tråkigt och de exklusiva loppen som inte finns med i världscupen saknas. Nåväl, Final Climb finns ju, men annars stämmer det.

https://www.expressen.se/sport/langdskidor/attacken-tanker--bara-pa-sig-sjalva/

Instämmer. Istället för att försöka göra sporten till en renodlad arenaidrott med generiska, urtrista korta slingor som skidskyttet har borde man ta till vara till de som är unikt med sporten istället. Så långt det är möjligt. Och det innebär inte att man behöver spåra ur åt andra håller heller utan bara ha en tydlig prägel, Det är verkligen synd att inte Cortina-Toblach är med längre. Man förstår ju snösituationen, men är det verkligen så svårt att utgå från den sträckningen med en tydlig förberedelse för att använda spårsystemet i Toblach som backup? Det finns flera olika slingor där, även runt sjön som är längre än 5 km som man kan binda ihop.
Citera
2023-01-05, 12:14
Medlem
Problemet man har haft, som man tyckt man behövt göra nånting åt, är ju att vid vissa tillfällen har fältet varit oändligt utdraget när det är dags för jaktstarten uppför Alpe Cermis. Därför har man blivit livrädd för utslagsgivande etapper och gjort om det till masstart på slutet. Just det gör ju att fokus blir mer på etappen än totalsegern och det behöver väl inte vara helt galet men taktiken uppför blir ju helt annorlunda, med en klunga där du som ledare kan bevaka konkurrenterna istället för att behöva gå själv uppför med vad det innebär för farthållning etc.

Nej, FIS missköter längdskidåkningen.
Citera
2023-01-05, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mickey-D
Fins väl risk för att Frida kan vara smittad också. Gillar inte hennes kramande av andra åkare speciellt norska åkare.

Ja, jag tänkte också på det. Hon får lägga av med det där kramandet i målområdet som hon håller på med.
Citera
2023-01-05, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milton-E
Ja, jag tänkte också på det. Hon får lägga av med det där kramandet i målområdet som hon håller på med.
I alle fall om hun har klemt på Nyenget, som også har testet positivt nå (for så vidt ingen overraskelse siden han selv sa han følte seg syk da han dro hjem).
Citera
2023-01-05, 12:30
Medlem
Citat:

Jag tvivlar starkt på att Kalvå är frisk och börjar träna direkt vid hemankomst. Hon började släppa väl tidigt igår.

Nyenget som hoppade av före loppet har också testat positivt nu och några dagar tidigare var det en ledare så Norge har fått in smitta i laget.

Dom som får covid nu verkar klar sig bättre och komma tillbaka fort, men det är likväl en sjukdomsperiod och går inte att tävla sjuk.
Citera
2023-01-05, 12:35
Medlem
DjPuttes avatar
Det kommer komma fler fall i Norge har Kalvå fått Corona så är risken att TUW har det också, Det är mer och mer som talar för att Frida kommer vinna i totalen bara hon står på bena och inte får för sig ngt....

Att Dahl lämnar in förstår jag hon har en tävling nästa vecka i Ski Classics med sitt lag i långloppscupen, Så bättre lämna nu än senare är nog hur dem tänker med henne!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in