2023-01-05, 00:36
Avstängd
Den här nya varianten sprids vad jag förstår redan nu i USA och den misstänks snart bli framträdande i England så det är mycket riktigt bara en tidsfråga innan vi har den över hela Europa och ja, globalt.

Smittsamheten är mycket hög men symptomen för de allra flesta inte alls starka, ofta knappt några alls .- ungefär som med den tidigare omicron-varianten från 2021 alltså.
Citera
2023-01-05, 01:20
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Hur många har varit inblandade i bilolyckor senaste året där bältet dragits åt och hur många har blivit smittade av covid? Fattar du inte att den totala risken, dvs sannolikhet * konsekvens är enormt mycket högre för covid än för bilolyckor. Ja, då är det nog din hjärna som är förvriden. Sjukhussiffrorna och dödsfallen talar ju sitt tydliga språk.
Om du delar upp det per åldersgrupp då? Bara för att många 80+-are avlider i covid betyder det inte att 25-åriga bilförare gör det i någon större utsträckning. Varför envisas du med att dra alla över en kam när riskerna varierar så påtagligt med ålder?
Citera
2023-01-05, 02:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Den här nya varianten sprids vad jag förstår redan nu i USA och den misstänks snart bli framträdande i England så det är mycket riktigt bara en tidsfråga innan vi har den över hela Europa och ja, globalt.

Smittsamheten är mycket hög men symptomen för de allra flesta inte alls starka, ofta knappt några alls .- ungefär som med den tidigare omicron-varianten från 2021 alltså.

Jag har lite svårt att se att ett virus kan bli så mycket mer smittsamt än tidigare omikronvarianter.

Det måste ha med vaccinet att göra, d.v.s. antibody-dependent enhancement.
Citera
2023-01-05, 06:39
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Dina lögner förvandlas inte till sanningar bara för att du upprepar dem. Jag väntar fortfarande på en länk till det inlägget där jag skulle påstått att immuniteten bara varar i 8 veckor. Ditt youtube-trams är det ingen som ens orkar öppna.

Jag länkar till fakta du spammar med lögner. Naturlig immunitet är överlägset enligt länkade studier.

Patetiskt att du förnekar ditt tjat om att alla som inte tagit sprutan inom 8 veckor är ovaccinerade.

Något verkar ha påverkat ditt minne. Kanske för många mrna sprutor?
Citera
2023-01-05, 07:38
Medlem
Citat:
Omikron är inte en utan flera undergrupper. Vad gäller vaccin är det också flera. I Sverige har man bara vaccinerat mot BA4 och BA5 sedan oktober månad. Är det då rimligt att ange personer som inte tagit en spruta under senaste året som "vaccinerade" när det är undergrupper av omikron som florerar?
vaccinet innehåller ca 50% av de uppdaterad rna.(vilket förmodligen inte är verksamt heller) och 50% av det ursprungliga. som man erkänt inte har någon possetiv effekt på nuvarande strain..........frågan man ställer sig är Varför.
Citera
2023-01-05, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dameon
Jo du har fel. Igen. Din länk är från Februari 2022, studien MachDiamonds länkade till är från April 2022.

Men eftersom studien motbevisar din tes så ignorerar och avfärdar du den såklart som "viruslänkar". Samtidigt anklagar du andra skribenter i tråden för att ha en "sjuk ovana att avfärda all forskning som inte överensstämmer med deras vanföreställningar".

Det duger inte att länka till utdaterad forskning. Det kom även ytterligare studier i höstas som tog död på myten att covid-19 leder till hjärtmuskelinflammation, även dessa länkades då här i tråden men du har ju spammat sönder tråden med ett antal tusen inlägg sedan dess så de lär har försvunnit i mängden. Bl a tog John Campbell upp det på sin kanal. Vet ju att du brukade hänvisa till honom förut när han gjorde några videos som passade din agenda men han kanske inte är lika klok nu när han säger saker som inte rimmar med dina vanföreställningar?

Inte alls, var är dina länkar? "Bl a tog John Campbell upp det"?! Hjärtmuskelinflammation från virus tycks leda till tio gånger högre risk för död än hjärtmuskelinflammation från Covid-19-vaccin enligt två studier från i höstas, varav en är bara ett par veckor gammal, från 13 december:

"Overall, the study findings showed significantly lesser mortality rates among individuals diagnosed with myocarditis post-COVID-19 mRNA vaccination than individuals with viral infection-associated myocarditis."

https://www.news-medical.net/news/20221220/Study-finds-a-lower-mortality-rate-among-individuals-with-myocarditis-after-mRNA-vaccination-than-th ose-with-viral-infectione28093related-myocarditis.aspx

Och en är från augusti i höstas:

"Among almost 43 million people in England who received at least one COVID-19 vaccine dose, the risk of myocarditis was substantially higher in the four weeks after COVID-19 infection than after a first dose of a COVID-19 vaccine, according to new study in Circulation"

https://newsroom.heart.org/news/myocarditis-risk-significantly-higher-after-covid-19-infection-vs-after-a-covid-19-vaccine?preview=5 b68
Senast redigerad av Lamento 2023-01-05 kl. 07:59. Anledning: i år ska vara i höstas
Citera
2023-01-05, 09:34
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lamento
Inte alls, var är dina länkar? "Bl a tog John Campbell upp det"?! Hjärtmuskelinflammation från virus tycks leda till tio gånger högre risk för död än hjärtmuskelinflammation från Covid-19-vaccin enligt två studier från i höstas, varav en är bara ett par veckor gammal, från 13 december:

"Overall, the study findings showed significantly lesser mortality rates among individuals diagnosed with myocarditis post-COVID-19 mRNA vaccination than individuals with viral infection-associated myocarditis."

https://www.news-medical.net/news/20221220/Study-finds-a-lower-mortality-rate-among-individuals-with-myocarditis-after-mRNA-vaccination-than-th ose-with-viral-infectione28093related-myocarditis.aspx

Och en är från augusti i höstas:

"Among almost 43 million people in England who received at least one COVID-19 vaccine dose, the risk of myocarditis was substantially higher in the four weeks after COVID-19 infection than after a first dose of a COVID-19 vaccine, according to new study in Circulation"

https://newsroom.heart.org/news/myocarditis-risk-significantly-higher-after-covid-19-infection-vs-after-a-covid-19-vaccine?preview=5 b68

Tack! Det är precis det jag menar. Vaccinskeptiker tar upp att vaccinen ökar risken för hjärtmuskelinflammation (vilket de gör), men att infektion ökar risken 10 gånger så mycket, det håller man av någon anledning jävligt tyst om. Man kan fråga sig varför. Du och jag känner ju till det, men det vore ju väldigt olyckligt om folk läser denna tråd och får för sig att vaccinet är farligare än infektionen och fattar beslut med dåligt underlag.
Som jag brukar skriva. Det finns en anledning till varför 200 länder vaccinerar sin befolkning mot covid19. Man bedömer helt enkelt att nyttan överstiger risken och jag har ännu inte sett något som tyder på motsatsen. Förutom då att en massa konspirationstomtar och youtube-stjärnor som hävdar motsatsen - och förstås då här på Flashback!
Citera
2023-01-05, 09:37
Medlem
Sverige ska införa krav på negativt covidtest för inresande från Kina, meddelar regeringen.

– Till grund för beslutet ligger den hemställan från Folkhälsomyndigheten. Testkravet gäller för vuxna och barn över 12 å.
Citera
2023-01-05, 09:53
Medlem
Citat:
Tack! Det är precis det jag menar. Vaccinskeptiker tar upp att vaccinen ökar risken för hjärtmuskelinflammation (vilket de gör), men att infektion ökar risken 10 gånger så mycket, det håller man av någon anledning jävligt tyst om. Man kan fråga sig varför. Du och jag känner ju till det, men det vore ju väldigt olyckligt om folk läser denna tråd och får för sig att vaccinet är farligare än infektionen och fattar beslut med dåligt underlag.
Som jag brukar skriva. Det finns en anledning till varför 200 länder vaccinerar sin befolkning mot covid19. Man bedömer helt enkelt att nyttan överstiger risken och jag har ännu inte sett något som tyder på motsatsen. Förutom då att en massa konspirationstomtar och youtube-stjärnor som hävdar motsatsen - och förstås då här på Flashback!

Finns studier som visar att infektion INTE ökar risken… fast dom undersökningarna är inte köpta…
Citera
2023-01-05, 11:06
Medlem
Citat:

Jo, men vi kan ju läsa, de andra har tyvärr inte lärt sig det i skolan men deras munläder är det inget fel på, de bara höjer rösten och pladdrar i falsett, som i en sekt. En märklig sak med vaccinskeptikerna är att när de motbevisas och får brallorna neddragna så vidtar de en enorm aktivitet med en ström av inlägg för att placera motbeviset så långt bak som möjligt. Man kunde nästa misstänka att de fått lära sig detta som strategi på en rysk agentskola.

WHO har inte släppt sin syn att det är en pandemi, och smittan uppfyller definitionen av pandemi. Nu är det kris på sjukhusen meddelar Aftonbladet just nu:

"Smittspridningen i kombination med jul- och nyårshelgen har försatt Sveriges vårdpersonal i en tuff situation. Allt fler har smittats av covid-19 och insjuknat i säsongsinfluensa och RS-viruset.

Sjukvårdspersonal runt om i landet larmar nu för att vårdplatserna och bemanningen inte räcker till för att möta upp det stora inflödet patienter.

50 sjuka patienter blev utan vård på Danderyds överfulla akutmottagning i mellandagarna. Samtidigt närmar sig de tuffaste dagarna på året, trettonhelgen, då antalet patienter ökat historiskt sett.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/5BbgP6/fem-av-sex-akutsjukhus-i-stockholm-i-stabslage-infor-trettonhelgen

Tragiskt hur svensken under tre års tid ständigt överraskas av pandemin för att egot tycks förhindra verklighetsförankring.
Citera
2023-01-05, 11:15
Medlem
Haha, "pandemin är inte över" säger socialministern idag, i likhet med resten av världen, så de enda som tror det är väl Dajmen här på Fb och hans kompis Mållgan?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zEMoXr/regering-haller-presstraff-om-covid-19
Citera
2023-01-05, 11:30
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lamento
Haha, "pandemin är inte över" säger socialministern idag, i likhet med resten av världen, så de enda som tror det är väl Dajmen här på Fb och hans kompis Mållgan?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zEMoXr/regering-haller-presstraff-om-covid-19

Japp. Så är det ju. Fast jag har märkt att folk även från politiskt håll ofta pratar om pandemin i dåtid. Så fort det sker sänks garden och smittan kommer tillbaks med full kraft.

Hemarbetet är formellt avskaffat. Det är fullt på bussar och t-banor, plexiglasen är nedplockade på ICA och handspriten är inte påfylld.

Men precis som du säger. Pandemin är inte slut och har heller aldrig varit det. Givetvis blir man trött på det och förstår att andra också blir det. Själv trodde jag nog inte att den skulle hålla på så länge, när den slog till i feb/mars år 2020. När man sedan i april/maj samma år förstod att vi skulle få vaccin, trodde jag faktiskt att pandemin skulle gå att vaccinera bort inom ett år eller så. I början såg det ju faktiskt också ut att lyckas. Sommaren och hösten år 2021 var ju relativt lugna och många trodde nog att det var över redan då. Sedan muterade skiten och kom tillbaka. Vaccinskyddet, liksom skyddet från tidigare infektioner visade sig vara relativt kortvarigt. Bara några månader. Lite bittert är det ju.

Vissa av mina meningsmotståndare här i tråden säger att jag "alltid har fel", men känner att det inte riktigt stämmer. Tycker jag har rätt i 9 fall av 10 i vart fall. Inte minst vad gäller att förutspå utvecklingen. Det jag känner att jag haft fel i var nog just vaccinets varaktighet och den immunitet man får från tidigare infektion. Jag var lite för optimistisk helt enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in