2023-01-03, 02:02
Medlem
Polis2010s avatar
Allt är ju egentligen sagt redan. De som är redlöst berusade råkar ofta ut för "olyckor eller annan skada". Det är därför försäkringsbolag är intresserade av din berusningsgrad om du kommer till sjukhus. En MAN med alkohol/drog påverkan får reducering eller inget på sin eventuella olycksfallsförsäkring. Oavsett om han är halvt ihjälslagen eller bryter benet då det räknas som "att ta för hög risk i utemiljö".
Citera
2023-01-03, 02:29
Medlem
Bara for the record, när ungefär inträffade den händelse som Strömstedt berättar om (i någon krönika, förmodar jag)? Var det när hon var ung och hungrig, alltså för typ trettio år sedan?
Citera
2023-01-04, 17:32
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Bara for the record, när ungefär inträffade den händelse som Strömstedt berättar om (i någon krönika, förmodar jag)? Var det när hon var ung och hungrig, alltså för typ trettio år sedan?

Det skall ha varit en studentfest där det verkar som Strömstedt själv var student, så ca 30 år sedan verkar det vara.

Här är programmet: https://sverigesradio.se/avsnitt/jenny-stromstedt-vinterprat-2022
Citera
2023-01-04, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det skall ha varit en studentfest där det verkar som Strömstedt själv var student, så ca 30 år sedan verkar det vara.

Här är programmet: https://sverigesradio.se/avsnitt/jenny-stromstedt-vinterprat-2022
Ja, då känns det ju otroooligt aktuellt, särskilt om hon vill dra feta växlar i utsagor om dagens samhälle utifrån denna episod. En variant avklassikern "nästan alla mina tjejkompisar har blivit våldtagna eller sexuellt trakasserade, eller varit nära att bli det, och så är det för ALLA tjejer!".
Citera
2023-01-04, 23:30
Medlem
Leavy123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagduvidom
Det var inte okej med våldtäkt på 40 talet heller. Men det är efterblivet att flörta på skoj och supa sig redlös och skicka massa signaler och tro att motparten ska kunna läsa dina tankar.

Du lever i någon låtsas värld där man har en bubbla (personligt utrymme) folk ska respektera osv. Väx upp för fan och greppa verkligheten!

Kroppsspråk är en kommunikation. Kan du inte hantera dina signaler så får man lära sig det. Man kan inte förvänta sig att alla människor är snälla.
Jag slipper gärna att vara med om ett brott som offer så jag tänker till lite, för även om jag får GM dömd så gör alltid brottet mer skada än straff läker.

Så att gå omkring och vara så godtrogen och blåögd vid nära pensionsålder får mig fan att undra?!

Är det någon med erfarenhet, världsvana och skinn på näsan så är det Elisabeth Höglund.

Jag litar mer på hennes omdöme än veka människor som ska komma med efterhandskonstruktioner och ursäkter.

Pensionärsåldern.
Jo min sköna herre jag har festat runt, bott på kollektiv, jag har varit redlös på mitt ansvar naturligtvis, men på min tid låg alla med alla. Därefter kom kvinnorörelsen och man börjar bli medveten om sitt värde, vet du vad!, Just nu ligger jag brevid min man som jag är gift med sedan länge och han har invandrat till sverige sedan länge, och han är i alla fall motsatsen till det ni skriver, sedan finns det naturligtvis dom som tillhör gängkulturen och där har man en fruktansvärd syn på tjejer och sexualitet och män. För övrigt är jag brunögd och har köpt larm och spray i dag.
Citera
2023-01-05, 00:28
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leavy123
Jag ska kunna dricka mig redlös utan att jag blir våldtagen eller sexuellt ofredad.

Alltså, nej. Om du inte beter dig som folk, varför skulle folk bete sig som folk mot dig? Det här du skrev är nästan för dumt för att vara sant.
Det är idiotiskt att dricka sig redlös. Du gör förmodligen jävligt korkade grejer om du dricker dig redlös. Varför ska du få dricka dig redlös utan konsekvenser, när du inte är lika förlåtande mot män som dricker sig redlösa?
Citera
2023-01-05, 07:59
Moderator
pewpews avatar
Alltså jag är kluven i frågan. Det är aldrig offrets fel oavsett vad denne gjort men det betyder inte enligt mig att det behöver handla om våldtäkt även om lagen säger det.

Två fulla människor flörtar och håller på, en av dem får en black out i början av akten, samlag fullföljs. Våldtäkt? Oansvarigt riskbeteende från båda skulle jag vilja säga.
Citera
2023-01-05, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Och var går gränsen för egenansvaret då? Vid vilken promille eller antal centimetrar på klädestyget? Jag själv blev tagen på brösten på jobbet och när jag i efterhand konfronterade mannen då sa han "men du satte dig ju i sofffan" (vi satt i varsin ände i initalt och sedan flyttade han sig mot mig )Sådant är ju helt sjukt. Både att man som kvinna inte ska kunna vara nära en man, utan att mannen ser "signaler" (han VILL)se och då tar chansen att ge sig på "fresterskan".

Har Höglund glömt att nästan alla badade och solade topless på 80-talet. Idag är det fenomenet nästan helt utrotat pga att unkna värderingar Höglund ger uttryck för, smugit sig in och normaliseras pga en nymoralism vi fått hit med islam.
.

Varit med om liknande tillfällen massor av gånger som vältränad kille/man.
På fester och krogen då kvinnor/äldre damer tafsat och ska ”känna” på rumpan, armar och bröstet. Ibland i skrevet.
Det måste få ett slut detta nu.
Citera
2023-01-05, 08:52
Medlem
Elisabeth har rätt på så sätt att kvinnan har ett eget ansvar. Drick dig inte berusad följ inte med någon hem ta inte hem någon. Flörta inte och bete dig som om du vill ha sex.

Sen har även Jenny rätt. Det här ska man inte vara rädd för att riskera att råka ut för.

Tyvärr är inte världen och alla människor gulliga och snälla. Med alkohol i blodet agerar människor olika och det borde alla förstå.

Lite som att inte låsa bilen och förvara dyra saker i baksätet.
Citera
2023-01-05, 09:04
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonipoon
Det vore samma sak som att jag beger mig ut full och ensam sent på kvällen på en mörk bakgata efter krogen och plötsligt blir rånad. Jag är inte så korkad att jag utsätter mig för något sådant.

Ja, men det är väl ändå rånaren som är skyldig till rånet?
Eller menar du att du är medskyldig?

/VV
Citera
2023-01-05, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kombidetektiv
Mycket bra text tycker jag, så jävla rätt hon har. Hon är så gammal att hon skiter i att hon nu är cancelled
Ja visst har hon rätt, sedan är Metoo ett riktigt medelklass fenomen. alla dessa historier från välbeställda kvinnor som klagar över "våldtäkt" medan arbetarklassen kvinnor får stå ut med gruppvåldtäkter som ger svåra skador utan att gärningsmännen får något straff engång. Sverige är sannerligen ett mycket sjukt land.
Citera
2023-01-05, 09:28
Medlem
Har hon blivit canceled ännu och tvingats be om ursäkt?

Angående frågeställningen är jag kluven. Man ska självklart få bli hur full man vill utan att bli våldtagen. På samma sätt ska jag givetvis kunna parkera min Ferrari med nycklarna i utan att den blir stulen.

I det här fallet är det ju dessutom ganska mycket ”gråskala”. Hon kan ju mycket väl fått en minneslucka och uppfattat det som ett övergrepp. Att man inte minns är inte samma sak som att det inte hänt. Vis av egen erfarenhet 😁
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in