Citat:
Ursprungligen postat av
SisterJones
Vad är det för fel på dig eftersom du behöver gå till pzykolog - aldrig gjort o kommer aldrig att göra.
Varför skulle en kunna mer än mig - något som kan hjälpa mig
Jo men, om du eller jag har problem, då kan det vara bra att gå till en psykolog. Ungefär som folk går till tandläkaren när det är problem med tänderna.
Först hade jag sömnproblem, sedan har vi diskuterat min dåliga förmåga på att koncentrera sig, vilket påverkar mig negativt i arbetslivet. Då är det en fördel om det felet dokumenteras och att jag tar tillvara på mina rättigheter i yrkeslivet, utefter eventuell diagnos. Det är samma med en psykiatriker, jag har pratat med en psykiatriker tidigare. Hon anade sig till att felet eventuellt kan vara jag skelar på ögonen, vilket i sig kan vara ett tecken på en liten hjärnskada som skadad synnerven. Vilket i sig kan påverka en persons förmåga att koncentrera sig längre stunder.
Det är både den eventuella skadan vid synnerven som kan inverka, på samma vis kan enbart skelning i sig göra att hjärnan blir trött. Jag föddes två månader för tidigt och vägde ca 1000 gram. Skelning är vanligare bland barn som är för tidigt födda med låg födselvikt. Hjärnan kan anpassa sig mycket, men allt kan inte tränas eller växa bort. Så det är vanligare med ADD exempelvis bland för tidigt födda barn med skelning och det korrelerar också med låg födselvikt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hursomhelsting
Förr var det så att psykologens roll var den att stryka medhårs. Det var med facit i hand en mycket dålig metodik där endast fåtal patienter/kunder påvisade en positiv utveckling, många av dem som arbetade inom mentalvården vart själva i behov av stöd och hjälp av det att tvingas till dansa runt med...sina kunder.
Särskilt psykiatrikern jag pratat med upplevde jag som mycket kompetent och trevlig, det är som att prata med en vanlig läkare, fast läkaren är inriktad på psykiatri och fokus är på hjärnan och dess fysiska funktion. En psykolog däremot, den ska rikta in sig på beteende och korrigera ett dåligt, eller mindre socialt beteende till ett bättre, genom en psyko-terapeutisk behandlingsform.
Hos psykiatrikern fick jag svara på frågor om jag hör röster, har ångest eller är deprimerad. Jag sade nej på alla de frågorna. De frågorna i sig är tecken på sjukdom i hjärnan, exempelvis psykos. Diskussionen med psyk är inte ifall jag är psykotisk eller har schizofreni. Utan det är andra problem jag har, som jag räknat upp, dvs tidigare sömnproblem, samt mest problematiskt; svårt koncentrera mig som sedan följer av trötthet. Jag blir mos i huvudet av att tänka och fokusera längre stunder. Måste ha mera tid för mental återhämtning än vanligt folk.
Exempelvis har jag fått frågan av en läkare om jag vill ha ritalin eller Concerta. Jag får faktiskt av fysiska orsaker inte äta sådan medicin som ökar blodtrycket på mig. Eftersom en annan läkare har sagt det är inte bra för mig äta Ritalin/Concerta, utifrån blodtryckets aspekt. Men jag har provat de medicinerna ändå (köpt online) och de hade mycket god effekt på mig. Vilken skillnad det blev. Folk talade om för mig "du beter dig bättre nu". Främmande personer kunde skratta och vara glada och hälsa, dvs jag fick positivare bemötande från andra. Provade först 12.5 mg och sedan ökade jag på till tja 64 mg. Men effekten avtog efter någon månad, då jag byggde upp toleransen fort.
Jag går gärna till en psykolog eller till en psykiatriker, eftersom det dels är intressant och så kan jag få diverse hjälp både privat och i yrkeslivet genom att göra en sådan sak.
Citat:
Ursprungligen postat av
RickRozay
Om en vårdgivare har uppträtt olämpligt mot dig ska du kontakta patientnämnden och skapa ett ärende, som du kan yttra en klagan i. Det funkar faktiskt. Pat nämnden tar inga beslut men dom kommunicerar mellan dig och vårdenheten och, problemen förmedlas.
Jag har skriftligt klagat på psykologen till Psykologernas Riksförbund. Men fick bara ett brev tillbaka där det står att ärendet är avslutat. Läkaren på vårdcentralen jag var på senaste sade också det du skriver till mig. Dn läkaren sade, "de ska inte bete sig dumt mot dig i inom psykiatrin!" Jag tog upp det här med att psykologen svimmade och skrek åt mig. Läkaren sade alltså klaga skriftligt på psykologen som beter sig felaktigt, till psykologernas Riksförbund (Jag ser du nämner patientnämnden).