2023-01-04, 18:13
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leach
The first loss of a Russian T-90S, a type originally intended for export, has been spotted.
This version of the tank lacks the Shtora-1 APS (amongst other differences), but has been pressed into service given the serious armour losses of the Russian Army.
https://twitter.com/UAWeapons/status/1610679194413076480
Tornet sitter ju kvar iaf. Annars brukar det ha en tendens att hoppa av, det också, på ryska strv. Vilket helvete det måste vara att sitta i en sån där rysk plåtburk och veta att risken att bli sprängd eller brinna upp är rätt överhängande.

Gissar att besättningen skulle över ett litet dike och då lossnar pipan😅
Citera
2023-01-04, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Ja så ser läget ut nu. Budanovs analys är helt sann. Nu återstår det svåra, att även ryzzland förstår det och handlar därefter

Även den andra delen var glädjande!
🍻

Ja, Ryssens kärnvapen måste beslagtas. De har med sina frekventa hot visat att de inte är förmögna att hantera dem på ett ansvarsfullt sätt. Det kan vara en av punkterna i ett framtida fredsamtal som Ryssland får hålla sig till om de vill in i den internationella gemenskapen igen.
Citera
2023-01-04, 18:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av carl-henric
Jag tror de flesta ser namnet "Moretex" och vet att det finns exakt 0 värde i det som kommer efter. Ingen läser dina inlägg, helt enkelt. Så blir det när man har förlorat all form av trovärdighet.
Kommentar: så fort jag ser namn som moretex, guuben, tillson och sådant klientel skrollar jag förbi.
Än mindre skulle jag nedlåta mig till att ha en diskussion med dessa hjon, jag vill inte besudla min själ och mitt intellekt genom att ha med dem att göra, inte ens anonymt och skriftligen.
On topic:verkar som Poopin lyckats tvinga in Vitryssland i detta idiotrace, Popin har väll hållhakar på Lukatjenko. Om det stämmer kan vad som helst ske!
Citera
2023-01-04, 18:19
Moderator
-Info-s avatar
Azov är i Bakhmut och jagar ryska soldater:

Citat:
Azov has released a video from their battles in Bakhmut.

https://twitter.com/visegrad24/status/1610683422888034305
Citera
2023-01-04, 18:19
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suntsiezinak
Lita inte för mycket på väst med USA vid rodret, eftersom världsordningen har förändrats då Kina har överhanden mot USA och där Ryssland är Kinas närmsta handels- och säkerhetspartner.

Av det skälet är kampen om Ukraina till fördel Ryssland mot väst.
Du menar att Kina måste hjälpa Ryzzland med deras lilla spetsoperation. Kina vill inte ha med ryskt krig att göra. Då lär de hamna i frysboxen tillsammans Ryssland. Men det är klart att försöker Ryzzen och Kinesen spänna bågen till max kommer det hela att sluta med kärnvapen och då har vi inget FB att förlusta oss på.
Citera
2023-01-04, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
On topic:verkar som Poopin lyckats tvinga in Vitryssland i detta idiotrace, Popin har väll hållhakar på Lukatjenko. Om det stämmer kan vad som helst ske!

Farligt spel för Lukatjenko isåfall. Han är inte populär hemma redan som det är, och drar han igång ett krig på det så sitter han löst.
Citera
2023-01-04, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det finns tillräckligt många olika raketartilleri i väst för de raketerna. Gränssättande är nog snarare hur många nya raketer det produceras per månad (227mm). De är avancerade och har nog inte tillverkats i så stort antal innan kriget. Det vet ju Ryssland också som jagar fler granater, raketer och robotar. Så som du skriver är det bara för hemmaopinionen de drar fram Himars-artilleriet som avgörande.
Jag skrev om det tidigare idag.
Rysslands årsproduktion av granater räcker till mindre än en månads krig i Ukraina.
Svårt att ta in men det visar vilket enormt lager de hade innan kriget och det förklarar att de nu tar hem ammunitionen från Vitryssland.
Rysslands granater borde vara i princip slut nu.
Citera
2023-01-04, 18:23
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
De senaste stora förlusterna gör att alla ryssar nu måste acceptera att dö för Putin

https://www.thedailybeast.com/top-putin-propagandist-vladimir-solovyov-urges-russians-to-embrace-death?ref=wrap
Denna artikel av Julia Davis är baserad på samma tv-klipp jag länkade till igår. Ännu ett exempel på hur Ryssland är en ’proto-fascistisk stat’ som någon uttryckte det: längtan efter konflikt med verkliga eller inbillade fiender till staten (USA, väst i allmänhet, pride-parader,…), demoniseringen av motståndaren (neo-nazis, satanister!), välkomnandet av döden för den rätta saken.

Det skrämmande är att Julia Davis inte behöver hitta på eller överdriva: det är bara att plocka klipp från rysk stats-tv med t.ex. en Duma-ledamot som sjunger en schlager om kärnvapenmissiler som förvandlar USA till aska eller ett nyårsfirande där man jublar över att Ryssland vuxit under året.
Citera
2023-01-04, 18:23
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Jag skrev om det tidigare idag.
Rysslands årsproduktion av granater räcker till mindre än en månads krig i Ukraina.
Svårt att ta in men det visar vilket enormt lager de hade innan kriget och det förklarar att de nu tar hem ammunitionen från Vitryssland.
Rysslands granater borde vara i princip slut nu.
Verkligen "intressant" hur Ryssland lägger allting på ett bräde. Det är bära eller brista för hela nationen. Dock har det redan brustit för dem.

De kan omöjligt hålla upp detta särskilt länge till.
Citera
2023-01-04, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Azov är i Bakhmut och jagar ryska soldater:

Azov är legendariska. Minns allt Ryskt copium gällande Avostal: att det fanns en ond NATO-general i hjärtat av smältverket som styrde Ukrainas försvar. Alltså säga vad man vill om våra Rysstroll, deras galenskap är underhållande i små doser.
Senast redigerad av carl-henric 2023-01-04 kl. 18:26.
Citera
2023-01-04, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Det skrämmande är att Julia Davis inte behöver hitta på eller överdriva: det är bara att plocka klipp från rysk stats-tv med t.ex. en Duma-ledamot som sjunger en schlager om kärnvapenmissiler som förvandlar
USA till aska eller ett nyårsfirande där man jublar över att Ryssland vuxit under året.

Ja, det är galet. Dessa saker sägs helt öppet på Rysslands motsvarighet till vårt SVT, typ. JuliaDavisNews (https://twitter.com/juliadavisnews) är en fantastisk resurs för den som vill se hur illa det står till på hjärnkontoret hos ryssarna.
Citera
2023-01-04, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
De senaste stora förlusterna gör att alla ryssar nu måste acceptera att dö för Putin

https://www.thedailybeast.com/top-putin-propagandist-vladimir-solovyov-urges-russians-to-embrace-death?ref=wrap
Frågan är om kriget äns kan gå sämre för Ryssland. Dom är nog rätt desperata och få slut på deta nu dom måste ju se att dom inte har en chans. Ukraina har inte ens försökt slå ut soldater innan utan bara lager. Nu när man riktar in sig på soldater så blir det ju slakt av ryssar. Ukrainas flygvapen börjar nu användas ochså det är en katastrof för Ryssland. Ryssland måste ha flyttat sitt luftvärn långt långt bort. Även om det är skitgrejor så ska det alla fall klara och hålla några mig29or på behörigt avstånd. Inte äns det klarar dom med s400 och allt vad dom har.
Man måste snart fråga sig om inte ryska militären förstör detta krig medvetet och att man inte vill vinna något. Som ett tyst uppror mot Kreml. Det måste fly soldater i 1000tals med och frågan är hur många ryska soldater som slåss för Ukraina nu. Tror det är bra många mer än vad vi känner till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in