2023-01-04, 14:34
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Så som jag tolkar texten springer han efter poliserna för att ge signalementet på en ev GM.

1. Han ser själv en individ med mörklblå täckjacka.
2. LP säger till honom att GM hade mörkblå täckjacka samt vilken riktning han sprang.
3. Engström visar riktningen åt poliserna.
4. Engström kommer på att han glömde att lämna signalementet till poliserna.

Att han skulle kuta efter för att berätta om en "individ" som han inte tror är GM känns ju oerhört långsökt. Som addering till historien var de kutande poliserna inte de enda poliserna på plats.

Nej, så menar jag inte (utifrån hans egna uppgifter). Individen i gränden vill han berätta om då han senare nästa dag kontaktar polisen via telefon. Han är då själv tveksam till att det kan röra sig om GM.

På mordkvällen vill han till poliser som sprungit iväg meddela "täckjacka". Det är ivf vad han uppger. Och inte signalementet på en GM han trodde sig ha sett?
Citera
2023-01-04, 14:51
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Nej, så menar jag inte (utifrån hans egna uppgifter). Individen i gränden vill han berätta om då han senare nästa dag kontaktar polisen via telefon. Han är då själv tveksam till att det kan röra sig om GM.

Nu är ju materialet vi har att luta oss mot minst sagt tunt.
Det är ju inte formulerat som ett förhör utan det rör sig om en sammanställning av ett tipssamtal.

I det materialet framgår väl ingen direkt tydlig tveksamhet förutom att han aldrig säger rakt ut att han tror att det GM.

Dock anser iaf jag att så det är formulerat kan man ju ganska enkelt tolka det som att han iaf hintar om det möjligtvis kan vara GM. Jag tänker mest på han inleder med att berätta om mannen i gränden med mörkblå täckjacka för att fylla på med Lisbeths utsagor om att GM har sprungit in i gränden samt har en mörkblå täckjacka. Och syftet med samtalet är ju fortfarande "iaktagelse av person". Som tidigare skribenter har stipulerat - Det vore ju smått konstigt om Engström ringer in till polisen för att berätta om en individ som han vet är ett vittne. Han måste ju någonstans ändå ha sina tveksamheter kring vem den individen i gränden var.

Som addering till historien kan man lägga till att Engström vänder på händelsförloppet mellan tipssamtalet och första förhöret 10 e mars och spelar ner något på observationen.

I tipssamtalet ser han LJ direkt när han kommer fram till korsningen och ser att det är mörkblå täcka.

I förhöret är observationen senare efter att han har varit framme vid OP och pratar med LP.
Och då kan Engström inte se färgen på jackan. Då ser han bara en siluett och att det "ser ut som" att mannen har en täckjacka.

Bara lite kuriosa sådär på onsdagseftermiddagen.....
Citera
2023-01-04, 14:52
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Så som jag tolkar texten springer han efter poliserna för att ge signalementet på en ev GM.

1. Han ser själv en individ med mörklblå täckjacka.
2. LP säger till honom att GM hade mörkblå täckjacka samt vilken riktning han sprang.
3. Engström visar riktningen åt poliserna.
4. Engström kommer på att han glömde att lämna signalementet till poliserna.

Att han skulle kuta efter för att berätta om en "individ" som han inte tror är GM känns ju oerhört långsökt. Som addering till historien var de kutande poliserna inte de enda poliserna på plats.
Det fanns liksom andra poliser vid mordplatsen. Hela språngmarschen är ju enligt mig smått galen och det är väldigt svårt för mig att landa i en annan tolkning än att han vill befästa sin förväxlingshypotes....

Vi får beakta att det gått 3 minuter efter skotten innan SE beger sig in i gränden. SE var nog lika chockad i gränden som inne på Bohemia. Allt SE gör när poliserna kommit till platsen måste därför inte vara helt rationellt.

Inget konstigt med det.
Citera
2023-01-04, 15:15
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Några iakttagelser...

Engström ser varken Paret Palme eller GM ...

Ingen tar notis av Engström på brottsplatsen trots mkt agerande från honom .

Engström springer efter polisen för att lämna viktig info.......Misslyckas och det blir obekräftat !

Engström ska lämna vittnesmål till Polisen......misslyckas och det blir obekräftat !

Engström väljer att inte synas i media på brottsplatsen...

Han lyckas bli helt osynlig trots att han verkligen försöker bli bekräftad

Utifrån materialet (inkl. tidningar) så är fotograf Ulf Karlsson först på plats.
Han får bilder på när polispiket 1230 sätter upp avspärrningen (Inga andra journalister fångas på dessa bilder)
Enligt SE till Anér så avviker han från mordplatsen då dessa band sätts upp.

Så jag vill nog mena att han inte alls kunde "välja att synas i media".

Vad nu detta egentligen skulle säga om hans skuld/oskuld?

I övrigt så håller jag med din lista. (i princip)
Citera
2023-01-04, 15:23
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Utifrån materialet (inkl. tidningar) så är fotograf Ulf Karlsson först på plats.
Han får bilder på när polispiket 1230 sätter upp avspärrningen (Inga andra journalister fångas på dessa bilder)
Enligt SE till Anér så avviker han från mordplatsen då dessa band sätts upp.

Så jag vill nog mena att han inte alls kunde "välja att synas i media".

Vad nu detta egentligen skulle säga om hans skuld/oskuld?

I övrigt så håller jag med din lista. (i princip)

Fast UK tar väl sin första bild 23.31.30?

Var befann sig Engström i 8-9 min innan han kommer tillbaka till Skandia?
Citera
2023-01-04, 15:34
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:

Vart ärdin källa till den uppgiften ?

Enligt UK till tidsskriften NU så togs bilderna 23:40.
https://imgur.com/a/mUoONZF

Jag har dock sett en uppgift även på 23:37 någonstans. Ska se om jag hittar den källan.
Citera
2023-01-04, 15:36
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

SE har varit inne några minuter på Bohemia, där några olika vittnen lagt märke till honom.

Inget mysterium det heller.
Citera
2023-01-04, 15:38
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Vart ärdin källa till den uppgiften ?

Jag har dock sett en uppgift även på 23:37 någonstans. Ska se om jag hittar den källan.

Den uppgiften har jag hittat tidigare från https://tunnelgatan.se/skyldig.htm samt http://www.itdemokrati.nu/page60.html. Itdemokrati stipulerar dock ca 23:32 istället för 23:31:30.

Tid: 23.31.30.
UK tar sin första bild.

På bilden ser man att pb 1210/LC står bakom pb 2520/GS.
Man ser Gösta Söderström bredvid pb 1210. Det är ögonblicket när LC får reda på att offret är Olof Palme.
Man ser även att avspärrningen har kommit rätt långt.
UK skulle få en del problem med imma.
Citera
2023-01-04, 15:44
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Vart är din källa till den uppgiften ?

Det är ju uppenbart att fotograferandet sammanfaller med att avspärrningen sätts upp då detta syns i bilderna. Tyvärr förhörs ju polisen på plats inte så snabbt och när de väl förhörs är de väldigt bra på att överdriva sin effektivitet. Tiden som polisen uppger bör nog tas med en nypa salt. Kritiken mot polisen på plats var stor efter mordet.

Däremot har väl SE redan lämnat platsen då bilderna tas, då han inte berättar att han såg polisen spärra av platsen.

Han behövde inte heller ta sig förbi avspärrningen då han kom ut från Bohemia. Det behövde däremot de andra vittnena som sett SE lämna restaurangen göra enligt deras vittnesmål.
Citera
2023-01-04, 15:46
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Den uppgiften har jag hittat tidigare från https://tunnelgatan.se/skyldig.htm samt http://www.itdemokrati.nu/page60.html. Itdemokrati stipulerar dock ca 23:32 istället för 23:31:30.

Tid: 23.31.30.
UK tar sin första bild.

På bilden ser man att pb 1210/LC står bakom pb 2520/GS.
Man ser Gösta Söderström bredvid pb 1210. Det är ögonblicket när LC får reda på att offret är Olof Palme.
Man ser även att avspärrningen har kommit rätt långt.
UK skulle få en del problem med imma.

Okej, ingen direkt källa från dessa 2 sajter heller.
NU citerar ju Ulf Karlsson själv.

Sedan tror jag att UK i senare förhör också säger något om ca. 23:30
Samt att han går runt och fotar i ca. 5 minuter.
Citera
2023-01-04, 15:48
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det är ju uppenbart att fotograferandet sammanfaller med att avspärrningen sätts upp då detta syns i bilderna. Tyvärr förhörs ju polisen på plats inte så snabbt och när de väl förhörs är de väldigt bra på att överdriva sin effektivitet. Tiden som polisen uppger bör nog tas med en nypa salt. Kritiken mot polisen på plats var stor efter mordet.

Däremot har väl SE redan lämnat platsen då bilderna tas, då han inte berättar att han såg polisen spärra av platsen.

Han behövde inte heller ta sig förbi avspärrningen då han kom ut från Bohemia. Det behövde däremot de andra vittnena som sett SE lämna restaurangen göra enligt deras vittnesmål.

Ja, alla tider bör tas med en nypa salt. Även de som registrerats i datasystem.

SE uppger i brevet till Anér att han lämnade mordplatsen då avspärrningen sattes upp, således bör han ju ha sett det. Om han nu inte skulle ljuga om en sådan perifer sak.

Jag är ingen anhängare av Bohemia-hypotesen.
Citera
2023-01-04, 15:49
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Nu är ju materialet vi har att luta oss mot minst sagt tunt.
Det är ju inte formulerat som ett förhör utan det rör sig om en sammanställning av ett tipssamtal.

I det materialet framgår väl ingen direkt tydlig tveksamhet förutom att han aldrig säger rakt ut att han tror att det GM.

Dock anser iaf jag att så det är formulerat kan man ju ganska enkelt tolka det som att han iaf hintar om det möjligtvis kan vara GM. Jag tänker mest på han inleder med att berätta om mannen i gränden med mörkblå täckjacka för att fylla på med Lisbeths utsagor om att GM har sprungit in i gränden samt har en mörkblå täckjacka. Och syftet med samtalet är ju fortfarande "iaktagelse av person". Som tidigare skribenter har stipulerat - Det vore ju smått konstigt om Engström ringer in till polisen för att berätta om en individ som han vet är ett vittne. Han måste ju någonstans ändå ha sina tveksamheter kring vem den individen i gränden var.

Som addering till historien kan man lägga till att Engström vänder på händelsförloppet mellan tipssamtalet och första förhöret 10 e mars och spelar ner något på observationen.

I tipssamtalet ser han LJ direkt när han kommer fram till korsningen och ser att det är mörkblå täcka.

I förhöret är observationen senare efter att han har varit framme vid OP och pratar med LP.
Och då kan Engström inte se färgen på jackan. Då ser han bara en siluett och att det "ser ut som" att mannen har en täckjacka.

Bara lite kuriosa sådär på onsdagseftermiddagen.....

Att han talat med LP och fått veta att mördaren hade mörkblå täckjacka, samt att han sett en person inne i gränden med liknande signalement en kort tid (15 s) efter skotten i hans minnesbild är enormt anmärkningsvärt.

Att dom uppgifterna lyser med sin frånvaro under mordnatten till väktarna, frun och personer på plats är inte logiskt ifall de existerade då i hans huvud.

Tillika språngmarsch och en person som beskriver just hans kläder. Dessutom blir han nekad av polis.

Inget överhuvudtaget av detta ovan nämnt kommer någon annan tillgodo mordnatten om vi ska tro materialet.

Jag tror inte att han uppfattat LJ som ett vittne, eller att han hört signalement av LP. Det andra tror jag inte på heller. Efterhandskonstruktioner av någon anledning.

Att han gick och tittade på klockan och befann sig vid södra reklampelaren vid skotten är helt uteslutet. Det tror väl ingen längre. Detsamma gäller att han hjälpte AH att flytta OP från rygg till framstupa. Det tror väl ingen på numera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in