Citat:
Ursprungligen postat av
RunePavlov
Kan nog ligga något i det. Har du någon koll på vilka som genomförde skärpningarna 2005, 2013, 2018? Om det var höger eller vänster that is. Skulle jag spekulera vidare ligger mycket av hatet också på grund av rädsla (för att ens eget barn ska bli utsatt till exempel).
Jag tycker dock det ska göras en viss distinktion (som det görs i b.la USA) mellan en pedofil och en förövare. En pedofil i sig behöver precis som du säger inte vara en ond, medans en förövare kan ses som det då den faktiskt agerat. Kan vidare diskuteras om en pedofil inte bara är en förövare i vila, men det blir ju bara rena spekulationer och gissande..
Givetvis är det öht inte alls lönt att "bota" eller registrera "pedofiler" i register som i själva verket oftast bara är tex impulsiva narkomaner med bristande självkontroll, eller ensamma män som tar första bästa chans till uppmärksamhet de får. Alla möjliga finns i potten.
I sådana fall som är den absoluta merparten är det kriminaliteten, ensamheten och säkerligen även naivitet för väldigt många som var problemet då ingen pedofili fanns.
Vad vore då nyttan med ett pedofil, eller rättare sagt, barnövergreppsregister som Sverigedemokraterna vill införa? Jag får inte ihop det.
Jag tror att hatet till 90% beror på att det alltid varit "inne att hata", och att det är pedofiler som nu är den socialt korrekta och acceptabla måltavlan att kanalisera vrede och frustration mot.
Huliganer kan drabba mina två tonårssöner, plus ett liten kille, lika mycket som de kan utsättas för pedofiler så argumentet att "skydda egna" barn är inte riktigt hållbart.
Jag menar det överskjutande och omotiverade hatet jämfört med tex mördare, huliganer som sparkar på liggande, rånare mfl som traumatiserar fler.