2023-01-03, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av %
Känns det inte som ryssen börjar gå på knäna nu? De pratar mycket om förhandlingar, artilleriet skjuter mycket mindre, missilangreppen har avtagit och bytts ut mot Iranska moppedrönare, det kommer fler och fler rapporter om ryska soldater som vägrar strida och uteblivna soldatlöner även från ryska källor. Jag tror dessutom att ryssen (och Ukraina) har grava problem med att få ekonomin att gå ihop. Vi får desperata bulvan mail till jobbet där de försöker köpa saker. etc..
Ja det går ju uppenbart inte bra för ryssen nu!

Förhoppningsvis är en total kollaps inte långt borta!
Citera
2023-01-03, 20:53
Medlem
leachs avatar
God natt och vi hörs imorgon med fler goda nyheter.

Bakhmut Holds!
https://twitter.com/WarMonitor3/status/1610363076406300672
Citera
2023-01-03, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guuben
Eftersom här på tråden finns mänskor som inte vet Ukrainas nationalhjälte Stepan Bandera höll på med så kollade jag nu vad svenska wikipedia upptar om den gode Bandera.

"De ukrainska folkmorden i Volynien och Galizien

Bandera och hans anhängare har anklagats för flera brott under andra världskriget, bland annat för folkmord och massiva etniska rensningar och att de inför upprättandet av en ukrainsk stat ville att alla icke-ukrainare (främst polacker och judar) i Volynien och Galizien skulle försvinna"

Försvinna! Och det var inte för att bjuda dom på en busstur nånstans utanför Ukraina.
Men förneka kan man ju alltid.
Det finns massor av mänskor, smånassar som här på FB, som förnekar förintelsen.
Inte konstigt att Israel protesterar den ukrainska seden att hylla Bandera.
Ett nassesvin.
Jag frågade tidigare men du svarade inte, tror du att det är Bandera eller Hitler som ligger till grund för Wagnergruppens ideologi? Själv har jag inte en aning.
Citera
2023-01-03, 20:55
Medlem
leachs avatar
Ukrainian forces conducted precision strikes on bases of Russian forces in Kostohryzove and Velyki Kopani inflicting significant losses in manpower and equipment.
https://twitter.com/WarMonitor3/status/1610363975786549249
Citera
2023-01-03, 20:56
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Jasså, några länkar då:

2022 anti-war protests in Russia
https://en.wikipedia.org/wiki/2022_anti-war_protests_in_Russia

2020–2021 Khabarovsk Krai protests
https://en.wikipedia.org/wiki/2020%E2%80%932021_Khabarovsk_Krai_protests

2017–2018 Russian protests
https://en.wikipedia.org/wiki/2017%E2%80%932018_Russian_protests

etc.

Sen att Ryssland förbjudit många NGO:s att verka i landet förbättrar situationen då ingen betalar demonstrationerna.

Men är det krig eller konflikt så är det klart att lagar skärps och så kommer det att bli i vårt land också om skiten träffar fläkten. Det är mycket värre i Ukraina där media nu kontrolleras hårt tillsammans med människor på gatan för att inte tala om de senare attackerna mot den ortodoxa kyrkan.
Är du dum på riktigt eller du vill bara tjafsa och vara motvalls kärring
Det har varit förbjudet att demonstrera i Ryssland i många år nu, att folk gör det ändå och riskerar livet...
Citera
2023-01-03, 21:00
Medlem
moment42s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Kanske var jag lite för hård i tonen mot dig. Bra att du håller dig i skinnet — du brukar kunna brusa upp rätt hastigt ibland. Du punktmarkerar användare du inte gillar. Det stör mig lite, men tackar för ett överraskande trevligt svar. Vet inte vad jag ska tro och tänka om dig.

Du missförstod mig på slutet, kanske avsiktligt: jag menade att de amerikanska robotarna må vara mer effektiva än många av de ryska, men att syftet med attackerna kan vara detsamma. Vapnen är lika dödliga vid träff. Du är stolt över den nästan kirurgiska precisionen vid amerikanska robotanfall — det är så man tappar andan-tjusigt. OK.

Ja du, Moment42. Vad ska vi/ni egentligen göra med alla dessa krigiska länder som ställer till det?

Nej jag är inte stolt det minsta över någon robots prestanda. Dessa används endast när den riktiga precisionen inte fungerar. Inget mer eller mindre. Där har du en anledning till att den ryska doktrinen inte fungerar eller är förståbar. Artilleri och robotar använder man efter det har gått åt skogen eller möjligtvis för att försvara depån med ombyte för Llorealen. Allt annat är desperation i form av tryckanden på knappar

Sedan punktmarkerar jag ingen nej. Jag är bara ödmjukt förklarlig i mina åtaganden. Take it or leave it

Vad vi skall göra är att se till att sluta upp med att låta män(som mig, och dig) diktera framtiden baserad på förgätna och förlorade drömmar. Nu pratar vi på riktigt "Sven"......tar din hand och skakar om den följandes din rörelse. Håller med dig....bugar

Det vi skall göra är att först och främst förstå att världen inte dikteras utav någon. Den gör heller ej så faktiskt. Det är bara det att vissa röster sjunger högre än andra, och det är det denna konflikt är ett resultat av. Det handlar inte om om USA är ditten eller om Ryssland är datten. Det handlar om att man inser sitt utgångsläge för morgondagen. I detta är det så att USA är miltals före Ryssland oavsett om man gillar det eller ej. Dock handlar det inte om det på det stora hela, utan endast om definitionen utav att bli av med vartenda liten människa som tror sig kunna vandra i diktatorisk martyrskap till död och reainkarnations ände. Det finns inte tid till enstaka nötter att spela Allan någotmera. I USA kan man inte göra det, och i de flesta länder i EU kan man ej heller. Där har du skillnaden, men jag vet att du vet det också. Skillnaden ligger dock endast i hur mycket ett folk göder idioten. Där har du det vi "slåss" för nu....även den ryssen som en gång önskade sitt lands väl
Citera
2023-01-03, 21:01
Medlem
Citat:
Eftersom här på tråden finns mänskor som inte vet Ukrainas nationalhjälte Stepan Bandera höll på med så kollade jag nu vad svenska wikipedia upptar om den gode Bandera.

"De ukrainska folkmorden i Volynien och Galizien

Bandera och hans anhängare har anklagats för flera brott under andra världskriget, bland annat för folkmord och massiva etniska rensningar och att de inför upprättandet av en ukrainsk stat ville att alla icke-ukrainare (främst polacker och judar) i Volynien och Galizien skulle försvinna"

Försvinna! Och det var inte för att bjuda dom på en busstur nånstans utanför Ukraina.
Men förneka kan man ju alltid.
Det finns massor av mänskor, smånassar som här på FB, som förnekar förintelsen.
Inte konstigt att Israel protesterar den ukrainska seden att hylla Bandera.
Ett nassesvin.

Det är inte 40-tal längre och några % knäppgökar finns i varje land. Räcker inte som motiv för krig och mord 2022.
Citera
2023-01-03, 21:03
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
En demokratisk vald statsledning i Ukraina? Vilka val har då folket då partier och media förbjudits eller hårt motarbetats, där minsta yttran att vara pro-rysk resulterar i hot, misshandel, fängelse eller död. Innan 2014 fick man vara pro-rysk och gilla det sammarbetet eftersom man var ett brodersfolk och det gav arbeten i östra och södra Ukraina. Efter 2014 satte råskinnen från västra Ukraina stopp för det och här är vi.
Kan motarbetandet av pro-ryssar sedan 2014 bero på att Ryssland invaderade Krim och Donbass tror du?
Citera
2023-01-03, 21:04
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leach
God natt och vi hörs imorgon med fler goda nyheter.

Bakhmut Holds!
https://twitter.com/WarMonitor3/status/1610363076406300672

Och Yevgeny Prigozhin (högsta ledaren för Wagnergruppen) börjar bli pessimistisk om deras chanser att ta Bakhmut:

Citat:
Wagner's Prigozhyn explains why he is unable to take Bakhmut - a line of defence every 10 meters, hundreds of lines of defence across the city.

https://twitter.com/wartranslated/status/1610277981032747009

Han klagar också på bristen på bepansrade stridsfordon och ammunition.

Han låter faktiskt väldigt uppgiven. Börjar han ge upp?
Citera
2023-01-03, 21:09
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Och Yevgeny Prigozhin (högsta ledaren för Wagnergruppen) börjar bli pessimistisk om deras chanser att ta Bakhmut:

Han klagar också på bristen på bepansrade stridsfordon och ammunition.

Han låter faktiskt väldigt uppgiven. Börjar han ge upp?
Ja det är nåt som är lite skumt med Prigozhin. Såg precis en film där han går runt och visar hur många från Wagner som har dött. Fångarna är slut nu kanske??

https://twitter.com/Gerashchenko_en/status/1610363723549667330
Citera
2023-01-03, 21:12
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HIMAR56
Nassarna här i tråden håller ju på Putin!

Hur förklarar du det?
Citat:
Vet inte vad du pratar om o jag förklarar bara mina egna åsikter - inte andras

Men du förvirrar oss. I månader har nazister berättat hur bra Putin är och hur dålig det judiska HBTQ-influerade Ukraina är. Och sedan kommer du och försöker vända på steken?
Citera
2023-01-03, 21:12
Medlem
Citat:
Det här har betydelse för kriget.
Alla i Republikanerna ställde sig inte bakom huvudkandidaten som talman i House(McCarthy)
Republikanerna visar inte samma enighet som demokraterna.
Synd.
För inom Republikanerna finns en stark opposition mot att det sänds billions of dollars till korrupta Ukraina.
De kallas demokrati,en majoritet är för stödet.

De som är i Ryssland är diktatur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in