2022-12-30, 18:01
Medlem
Glossis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pashun
Vadå en sådan där? Etnicitet är ett grundexempel på vad en social konstruktion är. Det förs ingen statistik på etniska svenskar och det finns ingen klar definition på vem som är etnisk svensk. Du bedriver pseudovetenskap och ignorerar helt och hållet avgörande kontext (exempelvis att skillnader i barnafödande planas ut när människor väl invandrat). Kan du visa mig en riktigt statistik modell som visar att någon form av folkutbyte är påväg att ske eller sker det bara i din fantasi?
Ditt dumma våp, det finns ingen definition på vad den svenska etniciteten är (eller någon annan för den delen heller) för att det är helt omöjligt att definiera vad som är en hel livsvärld utan att låta redundant eller löjlig. Potter Stewarts kända "I cannot define it, but I know it when I see it" kommer osökt in i tankarna när man talar om etniciteter. Att det är en social konstruktion är dessutom helt egalt, lagar är också sociala konstruktioner men du blir likförbaskat åtalad om du blir påkommen med att bryta dem.

OnT: Båda könens motiv är klart sexualbiologiska.
Citera
2022-12-30, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Ja, jag anser iallafall att din koppling/argumentation blir fel.
Min statistik är inte statistiskt säkerställd men de två mest invandringskritiska människor jag känner är båda kvinnor. Den ena har jobbat inom vården och den andra är liksom mig vårdens kund. Även jag är emot den invandring vi haft de senaste 16 åren men ingen av oss tre skulle ens komma på tanken att rösta på SD eller ens de partier som nu påstår att de regerar. Invandringen är ett av många problem och SD är inget parti som ens vill bry sig så länge de inte kan vara populistiska
Citera
2022-12-30, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven.Abdullahsson
Finns det en psykologisk förklaring?

Citat:
Ursprungligen postat av Tjocksmocksjocke
Kvinnor styrs av känslor, män av logik(typ)

Citat:
Ursprungligen postat av Hangout91
Kvinnor är generellt sett mer måna om att uppfattas som bra och goda.
Många SD/Flashbackrasister som tycker att vit makt känns lite macho och coolt. Gå sin egen väg i livet, "tänka själv" och inte vara så PK. Dessa pojkar är även skeptiska till vaxxinet som tros vara en judisk konspiration.

Citera
2022-12-30, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glossi
Ditt dumma våp, det finns ingen definition på vad den svenska etniciteten är (eller någon annan för den delen heller) för att det är helt omöjligt att definiera vad som är en hel livsvärld utan att låta redundant eller löjlig. Potter Stewarts kända "I cannot define it, but I know it when I see it" kommer osökt in i tankarna när man talar om etniciteter. Att det är en social konstruktion är dessutom helt egalt, lagar är också sociala konstruktioner men du blir likförbaskat åtalad om du blir påkommen med att bryta dem.

OnT: Båda könens motiv är klart sexualbiologiska.

Fin utläggning men tyvärr ignorerade du hela poängen jag gjorde. Det går inte att prata om statistisk säkerhet om ett folkutbyte om du använder en parameter som etnicitet där ingen faktiskt statistik förs. Visst, i stort sett allt vi diskuterar i dessa konversationer är sociala konstruktioner men allt är inte lika subjektivt som etnicitet. Hoppas detta hjälpte dig.
Citera
2022-12-30, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Många SD/Flashbackrasister som tycker att vit makt känns lite macho och coolt. Gå sin egen väg i livet, "tänka själv" och inte vara så PK. Dessa pojkar är även skeptiska till vaxxinet som tros vara en judisk konspiration.

Det är lätt hänt att lägga alla vars åsikter går i strid med ens egna i samma fack. Ett misstag jag själv märker att jag gör ofrivilligt. Men jag har t.ex. röstat SD 3-4 val i rad (minnet börjar grumlas), men jag är vaccinerad, ej juderädd, ogillade Trump starkt, är miljövän, försiktigt positiv till EU, osv osv.
Citera
2022-12-30, 20:05
Medlem
Knivur-273s avatar
Män vill skydda sin familj, grupp, stam eller nation.
Kvinnor sköter om sina barn, även upphittade (jo det skulle jag också kunna göra som man), de är mer känslomässigt orienterade instinktivt. Inte så värst logiska eller långsiktiga i sitt tankesätt.

Nu har förvisso ~20% av alla svenska kvinnor ett mer manligt sätt att tänka, och vice versa.

Många eller de flesta kvinnor vill inte tänka helt självständigt, utan vill gärna följa strömmen, något som en del män inte alls gör. De kan vara bråkiga i en parrelation, men inte gärna socialt.

Man kan generalisera, men man skall inte över-generalisera, för det finns alltid undantag.

Man bör inte säga att alla fåglar kan flyga, även om det är sant att fåglar generellt sett kan flyga.

I ett enkelt uttalande och generalisering, kan man säga att fåglar kan flyga, utan att ha fel i sak, eller att ljuga.
Senast redigerad av Knivur-273 2022-12-30 kl. 21:00.
Citera
2022-12-30, 21:10
Medlem
Knivur-273s avatar
Kvinnor är lättare offer för masshysteri och propaganda.

Se på de gamla svartvita filmerna från Tyskland, när massor av kvinnor hedrar doffe med rak arm.

Män är mer opålitliga politiskt sett. Inte lika lätta att lura med propaganda.
Citera
2022-12-30, 21:24
Medlem
Historiskt sett är det män som har startat folkvandringar och skaffat barn med kvinnor i det nya landet. Exempel på det är yamnayafolket som utvandrade från bl.a. Ukraina för c:a 5000 år sedan.
Intet nytt under solen
Citera
2022-12-30, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary

Vad har du för skäl till att vara dum då?
Citera
2022-12-30, 22:36
Medlem
styckets avatar
Ja kvinnor tänker ofta inte kritiskt
Citera
2023-01-02, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Kvinnor är lättare offer för masshysteri och propaganda.

Se på de gamla svartvita filmerna från Tyskland, när massor av kvinnor hedrar doffe med rak arm.

Män är mer opålitliga politiskt sett. Inte lika lätta att lura med propaganda.

Precis, så fort en man är på TV eller är allmänt känd på något vis - då är denne en riktig f*ttmagnet - oavsett hur denne man är beskaffad. Lustigt.

Det finns fler manliga genier än kvinnliga dito.

Å andra sidan finns det fler män än kvinnor i den andra änden av skalan.

Männen är alltså mer utspridda på normalfördelningskurvan över IQ.
Citera
2023-01-02, 18:59
Moderator
Humbugs avatar
När det gäller rädsla eller hot av diverse slag oavsett om det gäller vargar, vaccination, aliens, elbilar eller invandrare är det mycket riktigt främst män som låter sig triggas.
Ska jag leka hobbypsykolog tror jag att detta hänger ihop med vilken roll männnen hade i flocken då vi fortfarande sprang omkring nakna och håriga på savannen. Om något okänt introducerades till flocken kunde det betraktas som ett hot mot hela flockens existens och det var därför av största vikt att detta hölls på behörigt avstånd fram till att man kunde bestämma sig för dess avsikt.

Idag lever vi varken i flockar eller är boende på savannen men instinkten att försvara flocken finns fortfarande kvar i lillhjärnan på alfahannarna. I vårat moderna samhälle kan det därför ibland ta sig rent löjliga uttryck, som till exempel om den mystiska elbilen börjar brumma runt på "våra" gator, eller om en man från ett annat land bosätter sig här.

Det är inte rationellt för fem öre och det är vi fullt medvetna om, men instinkten är ofta starkare än det rationella tänkandet.
Senast redigerad av Humbug 2023-01-02 kl. 19:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in