2023-01-02, 03:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Det skulle kunna förklara varför Tensonmannen gick och gärningsmannen sprang lite underligt.

Men visst! SE var säkert spik nykter. Möjligen en färdknäpp i form av ett glas whiskey bara ...
Finns fler källor att han drack på jobbet. Men det var när han jobbade över. Det är från en kollega.

Det är ett rimligt antagande att han kan varit lite berusad på mordnatten.

Bevis? Nej.

Vem har påstått det?

Han brukade dricka middag. Denna kväll hade han varit ute.
Citera
2023-01-02, 09:28
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Nu kommenterar ju Engström enbart på åldern samt jäckfärgen samt var han stod. Inget om hår och dylikt.

Måste han kommentera varje detalj som ligger till grund för åldersbedömningen? Det är väl ett helhetsintryck.

Citat:
Jag har inte provat från trappkrönet (än) gällande jackfärgen.
Dock känns det mindre relevant just nu. Först vill jag reda ut om det ens är möjligt att göra observeration Engström påstår sig göra från mordplatsen

Jag har svårt att alls begripa LJ-argumentet eftersom det inte på något uppenbart sätt framstår som vare sig lättare eller svårare att göra observationer av LJ från trappkrönet än från mordplatsen? LJ står ungefär mittemellan dessa två lokaler när han gått ut i korsningen. Trappkrönet har dessutom 89 stegs höjdskillnad därifrån.

Citat:
Finns det tid för att "glo" när han kommer ut ur porten? Hur mycket tid krävs det för att det ska gå från "hastig blick" till "glo"?

"Glo" här är inte endast kvantitativt, utan även kvalitativt skiljt från mer passiva synintryck. Det handlar om att uppmärksamheten riktas mot något visst i motsats till att endast orientera sig i rummet. Jämför att leta efter en person i en folksamling eller bara passera den. Eller att stå och titta på en eldsvåda eller bara gå förbi samma plats när inte händer något särskilt.

Citat:
Han kommer ut och blir stillastående i några sekunder. Blir sugen på en John silver. Börjar rota i fickorna. I periferin se han ett par ungefär 50 meter bort till höger. Han hör hur de pratar. Under tiden som han tänder ciggen tittar han mot paret.
"Den där mössan.....Det ser ju ut som Palme....Kan det vara?"
Han närmar sig och låter dem passera.

Jo, men nu har han ju inte gått ut för att ta en rökpaus på gatan och stå och kolla lite. Han är på väg hem och åt andra hållet (förmodligen).

Men detaljerna spelar inte så stor roll, det relevanta är att utröna rimligt möjligt avstånd att ana en känd person på om man inte spanar aktivt eller har skärpt uppmärksamhet. Och i detta fall är blicken åt det här relevanta hållet förmodligen också ganska snabb och/eller förströdd.
Citera
2023-01-02, 09:32
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Det blir såklart bara spekulativt men om vi inte tar bort chansen att Engström kanske tänker : Fan är inte det Olof och dessutom kanske druckit så omdömet att prata något politiskt och blir avsnäst !

Då är ju vi iallafall en bit på vägen ..

Förstår inte riktigt. Men, ja, idén är att SE kan ha fått syn på någon som skulle kunna vara OP och går därför åt det hållet. Varför i sådana fall är oklart. Ja, någon grad av alkoholpåverkan kan ha spelat in.

Fantasin avsnäsningen som det envisas med bör strykas en gång för alla. Däremot kan ju makarna framstått som mot omgivningen avvisande.

Citat:
Sen vet jag inte vart du själv står i frågan om Skydd o säkerhet men att ta med sig sina totalt oviktiga vittneskläder och prata om ett motiv och vapen som bättre stämmer in på honom som GM..

Märkligt..

Vad har detta med saken att göra?
Citera
2023-01-02, 09:34
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Att SE gick åt höger (dvs. norrut) när han kom ut från Skandia är väl ganska vedertaget nu. Har du sett någonting som tyder på att polis eller åklagare (eller ens någon journalist, författare eller privatspanare) skulle vara inne på att han snarare gick direkt åt vänster när han kom ut?

Vedertaget? Det är kanske vedertaget att SE-GM kräver en högersväng, men av det följer inte, åtminstone inte för "utomstående", att han så gjorde.

Vilken är SE:s avsikt med att svänga till höger?

Åklagaren uppger för övrigt att han inte har någon aning om åt vilket håll SE gick.
Citera
2023-01-02, 09:35
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Rätt skall vara rätt. Det var alltså inte jag som först förstod att SE troligen tog Wessléns taxi ut ur stan, det här är alltså från början Thomas Petterssons teori som han lade fram för polisen redan för många år sedan.

Vad har du förstått gällande SE:s ärende till Häggviksrondellen eller vad det var?
Citera
2023-01-02, 09:38
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Hittade länken nu. Tack för din ovärderliga hjälp!

http://www.itdemokrati.nu/page36ap.html
Förlåt, det var jag som rörde ihop det. Ja nog verkar den där barhuvade mannen som tar taxi lite skum, och tydligen var polisen redan på 80-talet inne på att det kan ha varit gärningsmannen (se sid 12):
Skandias personalman Roland B minns det i polisförhören som att Skandiamannen troligtvis sagt att han tagit en taxi hem till Täby. I FU-materialet rörande Christer Pettersson finns ett förhör med en taxichaufför som stoppades en bit upp på Sveavägen av en stressad, barhuvad medelålders man i rock och lågskor ungefär vid den tidpunkt då Skandiamannen lämnat väktarna. Mannen betedde sig avvikande och dolde sitt ansikte då taxibilen stannade i jämnhöjd med en polisbuss där några poliser uppenbarligen spanade efter något.

Mannen ville bli körd till en korsning i Sollentuna, inte långt från Täby där Skandiamannen bodde. Möjligen hämtades han upp av en väntande bil. Taxichauffören deltog i konfrontationerna med Christer Pettersson i december 1988, men identifierade inte honom som den person han skjutsat.

https://drive.google.com/file/d/16bKdKk_EpblgatGoc2OJ8HDpzEJ8w7sS/view
Citera
2023-01-02, 09:43
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Måste han kommentera varje detalj som ligger till grund för åldersbedömningen? Det är väl ett helhetsintryck.

Jag har svårt att alls begripa LJ-argumentet eftersom det inte på något uppenbart sätt framstår som vare sig lättare eller svårare att göra observationer av LJ från trappkrönet än från mordplatsen? LJ står ungefär mittemellan dessa två lokaler när han gått ut i korsningen. Trappkrönet har dessutom 89 stegs höjdskillnad därifrån.

"Glo" här är inte endast kvantitativt, utan även kvalitativt skiljt från mer passiva synintryck. Det handlar om att uppmärksamheten riktas mot något visst i motsats till att endast orientera sig i rummet. Jämför att leta efter en person i en folksamling eller bara passera den. Eller att stå och titta på en eldsvåda eller bara gå förbi samma plats när inte händer något särskilt.

Jo, men nu har han ju inte gått ut för att ta en rökpaus på gatan och stå och kolla lite. Han är på väg hem och åt andra hållet (förmodligen).

Men detaljerna spelar inte så stor roll, det relevanta är att utröna rimligt möjligt avstånd att ana en känd person på om man inte spanar aktivt eller har skärpt uppmärksamhet. Och i detta fall är blicken åt det här relevanta hållet förmodligen också ganska snabb och/eller förströdd.

Jag ska försöka vara lite mer tydlig.

Min frågeställning är - Är det rimligt/möjligt att står vid mordplatsen och kunna se att en individ har en jacka med färg X + göra en ganska bra åldersuppskattning?

Min baktanke (jag har ingen sådan) är inte att Engström i egenskap som GM ska ha gjort observationen från trappkrönet. Men för att förstå Engströms förfarande på brottsplatsen anser jag att just den händelsen behöver utredas ordentligt. Och steg 1 är att reda ut om det faktiskt är möjligt att göra det han påstår sig göra. Om inte måste han rimligtvis befunnit sig någon annanstans vid det tillfället. Och den "någon annanstans" behöver inte nödvändigtvis vara uppe vid trappkrönet.

Jag har som sagt provat ovanstående vid 2 tillfällen med några kamrater.
Jag visste inte vem utav dem som skulle ställa sig vid platsen eller vilken färg de skulle ha på jackan.

Jag kunde helt enkelt inte reda ut vem av mina kamrater som stod vid platsen eller urskilja färgen på jackan. Allt såg liksom mörkgrått/svart ut för mig. Att göra en åldersuppskattning skulle vara en enorm gissning enligt mig.

Jag är självklart medveten om att vårt lilla experiment är extremt ovetenskapligt och att det inte går att dra några slutsatser av det. Men jag är idag ändå inte helt bekväm med Engströms påstådda observation från just den platsen.
Citera
2023-01-02, 09:49
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Jag ska försöka vara lite mer tydlig.

Min frågeställning är - Är det rimligt/möjligt att står vid mordplatsen och kunna se att en individ har en jacka med färg X + göra en ganska bra åldersuppskattning?

Min baktanke (jag har ingen sådan) är inte att Engström i egenskap som GM ska ha gjort observationen från trappkrönet. Men för att förstå Engströms förfarande på brottsplatsen anser jag att just den händelsen behöver utredas ordentligt. Och steg 1 är att reda ut om det faktiskt är möjligt att göra det han påstår sig göra. Om inte måste han rimligtvis befunnit sig någon annanstans vid det tillfället. Och den "någon annanstans" behöver inte nödvändigtvis vara uppe vid trappkrönet.

Jag har som sagt provat ovanstående vid 2 tillfällen med några kamrater.
Jag visste inte vem utav dem som skulle ställa sig vid platsen eller vilken färg de skulle ha på jackan.

Jag kunde helt enkelt inte reda ut vem av mina kamrater som stod vid platsen eller urskilja färgen på jackan. Allt såg liksom mörkgrått/svart ut för mig. Att göra en åldersuppskattning skulle vara en enorm gissning enligt mig.

Jag är självklart medveten om att vårt lilla experiment är extremt ovetenskapligt och att det inte går att dra några slutsatser av det. Men jag är idag ändå inte helt bekväm med Engströms påstådda observation från just den platsen.

Du har säkert rätt, men om det är ungefär lika vanskligt att göra dessa observationer från trappkrönet, vad säger detta då om SE:s förehavanden på platsen?
Citera
2023-01-02, 09:53
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Vedertaget? Det är kanske vedertaget att SE-GM kräver en högersväng, men av det följer inte, åtminstone inte för "utomstående", att han så gjorde.

Vilken är SE:s avsikt med att svänga till höger?

Åklagaren uppger för övrigt att han inte har någon aning om åt vilket håll SE gick.
Det har jag missat helt i så fall. Har du någon källhänvisning?
Citera
2023-01-02, 10:09
Avslutad
Citat:

Han säger detta på presskonferensen 20.06.10
Citera
2023-01-02, 10:11
Medlem
Roerligs avatar
Citat:

Citat:

Det är väl vad KP uppger på presentationen?

Jag minns ej hur orden föll. Man kan inte säga något säkert om åt vilket håll SE gick. Det var oklart om SE hade för avsikt att ta t-banan eller nattbuss från Odenplan.

Eller vad uppgav KP gällande detta?
Citera
2023-01-02, 10:23
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Du har säkert rätt, men om det är ungefär lika vanskligt att göra dessa observationer från trappkrönet, vad säger detta då om SE:s förehavanden på platsen?

Då får man väl öppna upp samtalet för var befann han sig egentligen när han gjorde denna observation?

Att han ska ha stått längre in på Tunnelgatan i egenskap som vittne har jag svårt att svälja.
Det blir oerhört svårt att bygga en sådan hypotes utan att någon (tänker främst på LJ) inte ser honom.

Är det möjligt/rimligt att göra observation springandes tex?
Kan man anta att han på väg upp för trappan kan ha slängt en blick bakåt vid ett eller flera tillfällen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in