Citat:
Ursprungligen postat av
Rust-Lee
Nu kommenterar ju Engström enbart på åldern samt jäckfärgen samt var han stod. Inget om hår och dylikt.
Måste han kommentera varje detalj som ligger till grund för åldersbedömningen? Det är väl ett helhetsintryck.
Citat:
Jag har inte provat från trappkrönet (än) gällande jackfärgen.
Dock känns det mindre relevant just nu. Först vill jag reda ut om det ens är möjligt att göra observeration Engström påstår sig göra från mordplatsen
Jag har svårt att alls begripa LJ-argumentet eftersom det inte på något uppenbart sätt framstår som vare sig lättare eller svårare att göra observationer av LJ från trappkrönet än från mordplatsen? LJ står ungefär mittemellan dessa två lokaler när han gått ut i korsningen. Trappkrönet har dessutom 89 stegs höjdskillnad därifrån.
Citat:
Finns det tid för att "glo" när han kommer ut ur porten? Hur mycket tid krävs det för att det ska gå från "hastig blick" till "glo"?
"Glo" här är inte endast kvantitativt, utan även kvalitativt skiljt från mer passiva synintryck. Det handlar om att uppmärksamheten riktas mot något visst i motsats till att endast orientera sig i rummet. Jämför att leta efter en person i en folksamling eller bara passera den. Eller att stå och titta på en eldsvåda eller bara gå förbi samma plats när inte händer något särskilt.
Citat:
Han kommer ut och blir stillastående i några sekunder. Blir sugen på en John silver. Börjar rota i fickorna. I periferin se han ett par ungefär 50 meter bort till höger. Han hör hur de pratar. Under tiden som han tänder ciggen tittar han mot paret.
"Den där mössan.....Det ser ju ut som Palme....Kan det vara?"
Han närmar sig och låter dem passera.
Jo, men nu har han ju inte gått ut för att ta en rökpaus på gatan och stå och kolla lite. Han är på väg hem och åt andra hållet (förmodligen).
Men detaljerna spelar inte så stor roll, det relevanta är att utröna rimligt möjligt avstånd att ana en känd person på om man inte spanar aktivt eller har skärpt uppmärksamhet. Och i detta fall är blicken åt det här relevanta hållet förmodligen också ganska snabb och/eller förströdd.