2023-01-01, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makramento
Med Zelenskyj avses Ukraina. Jag ber om ursäkt, du kanske inte har läst retorik?
Det är en så kallad synekdoke där presidenten i landet får representera landet i fråga.
Se där. Jag är van vid att man använder huvudstaden som retorisk figur, visst kan du köra med presidenten men med tanke på hur många rysstroll på Flashback som gormar om att Zelenskyj ska bli avsatt/hängd då det är hans fel personligen att Ukraina försvarar sig så blir det lätt förvirrande då det lika gärna kunde handla om att Zelenskyj tappar stöd hos befolkningen.

När det gäller själva påståendet att Ukraina tappar stöd dagligen så är din källa väldigt snål på faktiska uppgifter om det. De enda siffrorna som nämns är:
I en undersökning från The Wall Street Journal i november uppgav sammanlagt 57 procent av de svarande att de anser att USA ska skicka mer ekonomisk hjälp till Ukraina. Bland demokraterna var 81 procent positivt inställda till det, jämfört med 35 procent av republikanerna och 45 procent av de oberoende.
Nu kan man förstås fråga sig om de här menar "mer" som i "ytterligare" eller som i "större mängd" men jag utgår från att det avser det första och då är alltså en majoritet av befolkningen fortfarande positiv samtidigt som vi har en stark politisk uppslutning i den sittande regeringen för att stötta Ukraina. Ingen fara på taket alltså.
Citat:
Ursprungligen postat av Makramento
Det vore klädsamt med en källa på att stödet inte har minskat.
Ungefär som den här, fast tvärtom då.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/kraftigt-minskat-stod-till-ukraina-fran-vast
Du kan kolla min egen posthistorik i tråden då jag redan har redovisat källor på att stödet hos medborgarna i EU är oförändrat samtidigt som den politiska ledningen är fast beslutna om att fortsätta hjälpa Ukraina. Man klubbade i December igenom nya hjälppaket som avser både militärt och ekonomiskt stöd.
Citera
2023-01-01, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Är du medveten om att Zelensky gjort detta i Ukraina sen kriget började?

Ukraina är ett korrupt skitland på samma nivå som Ryssland.

Korruption är av ondo, och Ukraina har säkerligen fortfarande problem med detsamma, men det var värre innan Maidan, under putains lydiga, korrupta, hund yanukovych. "Yanukovych and his associates, known as ‘the Family’, are believed to have embezzled as much as $37 billion."
https://transparency.eu/corruption-opulence-and-decadence-in-ukraine/

Vad gäller länder som kan betecknas som "corrupt shitholes" så är det dock värre i ryssland, under din herre och härskare, den allsmäktige diktatorn putain:
https://en.wikipedia.org/wiki/Corruption_Perceptions_Index

Hur känns det, att ryssland, under din herre och härskare, den psykotiske dvärgen i kreml, är MER korrupt än Ukraina?
Citera
2023-01-02, 00:51
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Är du medveten om att Zelensky gjort detta i Ukraina sen kriget började?

Ukraina är ett korrupt skitland på samma nivå som Ryssland.
lol nej det är det verkligen inte.
Citera
2023-01-02, 01:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Grejen är att andra säger att sanktionerna biter. Ryssar som flytt landet säger att det biter. Ryssar i Ryssland blir fattigare och framför allt så kan ryssarna inte köpa bra bilar eller annat som kräver avancerad elektronik längre. Så självklart biter sanktionerna. Och alla vet att det tar tid innan sanktioner märks fullt ut.

Att man inte kan köpa coca cola eller ikeamöbler överlever nog ryssarna. Värre är det när hissar går sönder och man inte kan få reservdelar. Vartefter tiden går och saker går sönder eller blir utdaterade så kommer det märkas. Det saknas tex mediciner i ryssland.

Väst lider inte speciellt mycket. Ja, elen är dyr men vi har råd att betala den ändå. Ja diesel är dyrt men inte har folk slutat köra bil för det? Ja maten är dyr men inte svälter speciellt många för det. Så, ryssland förlorar på så många sätt.

Tror du seriöst ett land med 150 miljoner invånare som är ganska självförsörjande relativt sett inte kan ordna fram hissdelar?

Att de inte kan köpa nyaste Mercan är väl inget jätteproblem?

Ryssland har väl ganska självgående industri och ska de ha tag i saker de inte själva har så kan de väl ordna det från Asien som de alltid gjort?

Ryssland importerar väl nästan ingenting från Europa? Europa handlar jävla massa olja och gas av Ryssland dock, viket säkert kommer svida lite, men kollapsa?

Nä skulle inte tro det. Ryssarna är vana vid kärva tider. De band ju tex rubeln till guld och köpte enorma mängder innan invasionen. Guld stiger ju alltid i värde vid oroligheter, höga inflationer och lågkonjunkturer.

Kriget kostar såklart, men det krävs nog mycket mer än så för att rubba och förstöra en så pass stor ekonomi, som dessutom är ganska självförsörjande.
Citera
2023-01-02, 02:57
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Tror du seriöst ett land med 150 miljoner invånare som är ganska självförsörjande relativt sett inte kan ordna fram hissdelar?

Att de inte kan köpa nyaste Mercan är väl inget jätteproblem?

Ryssland har väl ganska självgående industri och ska de ha tag i saker de inte själva har så kan de väl ordna det från Asien som de alltid gjort?

Ryssland importerar väl nästan ingenting från Europa? Europa handlar jävla massa olja och gas av Ryssland dock, viket säkert kommer svida lite, men kollapsa?

Nä skulle inte tro det. Ryssarna är vana vid kärva tider. De band ju tex rubeln till guld och köpte enorma mängder innan invasionen. Guld stiger ju alltid i värde vid oroligheter, höga inflationer och lågkonjunkturer.

Kriget kostar såklart, men det krävs nog mycket mer än så för att rubba och förstöra en så pass stor ekonomi, som dessutom är ganska självförsörjande.
Ryssland har tex i princip inga internationella företag. Och inga länder är självförsörjande, inte ens ryssland, vi lever i en global värld och det för Ryssland också. Väldigt mycket reservdelar tillverkas utomlands. Att få specifika reservdelar är därför inte hur lätt som helst. Om man tar hissar som exempel så kanske en hiss i Moskva går sönder. En ny reservdel behövs därför. Hissföretaget är tyskt (som exempel). Reservdelen tillverkas därför i tyskland och de säljer inte längre till Ryssland.

Antingen måste ryssarna då tillverka grejen själv eller försöka köpa från ett annat land. Kanske är delen så avancerad att ryssarna inte hur som helst kan tillverka en ny. Då kommer hissen stå trasig ett längre tag oavsett hur de löser det till slut.

Ju fler grejer som går sönder och måste ersättas, ju fler grejer kommer stå ofungerande i Ryssland. Det finns såklart viktigare saker än hissar som har detta problem. När detta inträffar i fabriker så uppstår givetvis allvarligare problem.

Men bara det faktum att Ryssland krigar gör det självklart att ekonomin drabbas. Krig är dyrt. Det faktum att många ryssar flytt landet alternativt dött i kriget är också självklart negativt för landet. Så Rysslands ekonomi kommer gå åt skogen, med eller utan sanktioner.
Citera
2023-01-02, 04:13
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannika.Jansson
Svar nej du har fel.
Sanktionerna biter inte det minst.
Du skriver rysarna har inga bra bilar att köpa? Tycker du inte att Volvo är en ganska så ok bil att köra då? De har även mängd andra bilmärken från kina som är absolut mycket bra. Du kan ta bilen Haval tex som jag själv funderat på köpa här i Asien.

Du och ni Nato-troll tror verkligen att ryssen lider men ändå så har de slagit turistrekord här i Thailand i år. S¨å de har ju onekligen råd att även åka utomlands.
Har ni svenskar det? Verkar ju inte så om man skall läsa om allt gnäll från företag till privatpersoner som inte får sitt elstöd.
Bensinpriset med mera klagas det över och att företagen får lämna sverige pga inflationen och priserna på olja och gas.

Rätt svar är att : Europa LIDER, Ryssland gör det inte lika mycket. Men kör på med kära EU. Ni kan skrika slava ukranii tills ni dör där i kylan för resternade världen ser på väst, USa och Eu som de stora förlorarna.
De andra länderna som står utanförkonflikten är de som gräver guld just nu med bränslepriserna tex.

Min Diesel kostar ca 10 kr/litern här nere.
Min elräkning ligger ungefär på 600 -700 kr i månaden och då¨har jag ACn på hela natten.

Eu ledarna är vinnarna och ni befolkningen förlorar stort. Alla vet det men ingen vågar erkänna det. Fast sista månaderna så¨har ju fler och fler börjat ifrågasätta sanktionerna så det är kanske några i båda USA och EU som börjar förstå bedrägeriet med att stötta pisslandet Ukraina och sedan låtsas som ryssen är de som lider.
Du säger Ukraina är ett pissland men ni gör precis allt för att få det.
Citera
2023-01-02, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raukberg
Se där. Jag är van vid att man använder huvudstaden som retorisk figur, visst kan du köra med presidenten men med tanke på hur många rysstroll på Flashback som gormar om att Zelenskyj ska bli avsatt/hängd då det är hans fel personligen att Ukraina försvarar sig så blir det lätt förvirrande då det lika gärna kunde handla om att Zelenskyj tappar stöd hos befolkningen.

När det gäller själva påståendet att Ukraina tappar stöd dagligen så är din källa väldigt snål på faktiska uppgifter om det. De enda siffrorna som nämns är:
I en undersökning från The Wall Street Journal i november uppgav sammanlagt 57 procent av de svarande att de anser att USA ska skicka mer ekonomisk hjälp till Ukraina. Bland demokraterna var 81 procent positivt inställda till det, jämfört med 35 procent av republikanerna och 45 procent av de oberoende.
Nu kan man förstås fråga sig om de här menar "mer" som i "ytterligare" eller som i "större mängd" men jag utgår från att det avser det första och då är alltså en majoritet av befolkningen fortfarande positiv samtidigt som vi har en stark politisk uppslutning i den sittande regeringen för att stötta Ukraina. Ingen fara på taket alltså.
Du kan kolla min egen posthistorik i tråden då jag redan har redovisat källor på att stödet hos medborgarna i EU är oförändrat samtidigt som den politiska ledningen är fast beslutna om att fortsätta hjälpa Ukraina. Man klubbade i December igenom nya hjälppaket som avser både militärt och ekonomiskt stöd.
Imponerande att din retorik finns där!
Du får ursäkta, men jag vill inte kolla något utan bad om en källa och det fick jag inte. Dessutom ger jag mer för en artikel på SVT.se (med utgivare) än ditt ifrågasättande av nämnd artikel.
Jag förstår att vi alla bor i väst och förväntas hålla linjen, det gör jag verkligen. Att lufta dessa saker är socialt självmord, men Flashback är väl en ventil i samhället tänker jag?
Citera
2023-01-02, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbyboi
Vad är "namnkallandet"? Har du någon kommentar till det anförda? Anser du att något inte överensstämmer med fakta/verkligheten? Har du i.s.f. något som helst stöd för detsamma?
Namnkallande skulle jag tro är diverse okvädningdord mot Putin. Du verkar pigg på dom.
Citera
2023-01-02, 09:10
Medlem
Goldfinger1964s avatar
Vet inte om det har nämnts i tråden, men kunskapsflykten kommer att skada Rysslands ekonomi stort på sikt.

Många välutbildade personer med spetskunskap inom tex IT, forskning etc har lämnat landet för gott pga kriget. De kommer inte vara lätta att ersätta och de kan glömma att locka till sig utländsk arbetskraft utom från kanske Kina.
Citera
2023-01-02, 09:47
Medlem
SwampDoggs avatar
Svårt att lita på tyskarna och deras utspel om Ryssland. Inte särskilt många år sedan som en tredjedel av Tyskland tillhörde ryssarna.
Senast redigerad av SwampDogg 2023-01-02 kl. 09:50.
Citera
2023-01-02, 09:49
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldfinger1964
Vet inte om det har nämnts i tråden, men kunskapsflykten kommer att skada Rysslands ekonomi stort på sikt.

Många välutbildade personer med spetskunskap inom tex IT, forskning etc har lämnat landet för gott pga kriget. De kommer inte vara lätta att ersätta och de kan glömma att locka till sig utländsk arbetskraft utom från kanske Kina.

Ryssen har gjort bort sig rejält med kriget och dess utveckling. De har blivit persona non grata inom den internationella handeln med väst (och många övriga),

De har som du säger tappat spetskompetens vid flykt.

De har sett till att cementera bilden om att Ryssland inte kan hålla avtal.

De har säkerställt bilden av att att folket inte är något som politikerna värdesätter.

De har visat på korruptionen och hur snabbt en olycka kan hända en motståndare som inte ställer sig bakom ledningen till 100%

Plus så mycket mer...

För vadå?
Citera
2023-01-02, 09:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Ryssland har tex i princip inga internationella företag. Och inga länder är självförsörjande, inte ens ryssland, vi lever i en global värld och det för Ryssland också. Väldigt mycket reservdelar tillverkas utomlands. Att få specifika reservdelar är därför inte hur lätt som helst. Om man tar hissar som exempel så kanske en hiss i Moskva går sönder. En ny reservdel behövs därför. Hissföretaget är tyskt (som exempel). Reservdelen tillverkas därför i tyskland och de säljer inte längre till Ryssland.

Antingen måste ryssarna då tillverka grejen själv eller försöka köpa från ett annat land. Kanske är delen så avancerad att ryssarna inte hur som helst kan tillverka en ny. Då kommer hissen stå trasig ett längre tag oavsett hur de löser det till slut.

Ju fler grejer som går sönder och måste ersättas, ju fler grejer kommer stå ofungerande i Ryssland. Det finns såklart viktigare saker än hissar som har detta problem. När detta inträffar i fabriker så uppstår givetvis allvarligare problem.

Men bara det faktum att Ryssland krigar gör det självklart att ekonomin drabbas. Krig är dyrt. Det faktum att många ryssar flytt landet alternativt dött i kriget är också självklart negativt för landet. Så Rysslands ekonomi kommer gå åt skogen, med eller utan sanktioner.

Jag är osäker. Faktiskt. Krig är dyrt men att det skulle åsamka en slags kollaps har jag svårt att tro.

Ryssland verkar vara mer förberedda på detta än många trott.

Självklart är de inte helt självförsörjande, men betydligt mer än de flesta länder. Jag tror vi måste vänta ganska länge innan vi ser dem drabbas hårt utan reservdelar från andra länder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in