Citat:
Ursprungligen postat av
Tombo88
Hatet är väldigt överdrivet, känns som piskas upp av främst sociala medier men även vanlig media. Mycket faktafel och överdrifter. I botten är det hundägare som är negativa, vilket man kan förstå är jobbigt om folk smäller långt innan och efter. Men att hata på folk som smäller vid tillåtna tider på nyår är ju bara sjukt tycker jag.
Jag har blivit rätt ordentlig av mig. Förvisso skjuter jag innan middagen för att få det avklarat (prestationsångest sedan man planerat sen i våras, är enorm) men också att kidsen skall kunna se.
Jag spärrar av med varnings-/avspärrningsband runt skjutplats. Och markerar skjutplatsen med röda blinkande varningslampor.
Innan jag börjar förvissar jag mig såklart om att det inte är någon innanför avspärrningen.
Strax innan jag börjar dyker en förvirrad gubbe upp i pannlampa.
Jag: "hallå! Hej! Du, nu passerade du just ett avspärrningsband här och strax skall vi skjuta ett litet fyrverkeri här. "
Gubbe: "på vilken sida bandet?"
Jag: "den här"
Gubbe: "ja då får jag nog gå ut då".
Jag: "det är nog bäst, gott nytt år!"
Sedan vänder jag ryggen till och börjar gå för att inta min position. Plötsligt går en kvinna i pannlampa, förbi avspärrningsbandet och promenerar i sakta mak precis där pjäserna står, låter hunden lukta på dem typ. Jag går fram och med vänlig ton berättar jag att vi strax skall skjuta ett fyrverkeri men kan vänta ett slag så hon hinner gå iväg en bit med sin hund.
Kvinnan är från start spänd, forcerad och hunden är nervös, drar och skäller på mig.
Kvinnan: "varför då? Varför ska ni ha fyrverkeri?"
Jag:" ja, för att det är nyårsafton"
Kvinnan: "det är inte Nyår!"
Jag: "jo, det är det väl hela det här dygnet va?"
Kvinnan: "varför skall ni inte skjuta vid 12?"
Jag: "för att vi firar på det här sättet"
Kvinnan: " har ni tillstånd? Det behövs tillstånd I bebyggt område".
Jag:" nej det behövs inte på nyår och den kommun vi bor i har inga tidsangivelser man behöver förhålla sig till. "
Kvinnan: " det var ju dåligt"
Jag: "det kan man ju tycka, men det är vad som finns att förhålla sig till. "
Kvinnan: "vilka är det som anordnar det här då?"
Jag: " jag är en vanlig privatperson på ett privat nyårsfirande"
Kvinnan:" och man får va här?"
Jag: "ja, det inget i den lokala orsningsstadgan som kräver att man har åolistillstånd för att skjuta på den här platsen på nyårsafton. Men som sagt, jag väntar gärna med att sätta igång så din hund hinner komma iväg en god bit"
Kvinnan: "jag tycker det här är jättedåligt".
Jag: "ja, det kan man ju tycka men som sagt, jag väntar gärna så ni hinner iväg en bra bit."
Kvinnan går muttrande iväg. Drar benen efter sig låter hunden lukta och utforska i långsam takt. Möter en annan hundägare, börjar gorma med den (som är min granne) om att det skall va ett fyrverkeri. Grannen verkar inte bry sig. Kvinnan går långsamt långsamt bortåt..
Hade jag fått den förvaringen hade jag lagt benen på ryggen för att värna min hund. Men det är som att hur det är för djuren på riktigt är sekundärt för att försvara sin rätt och hävda sin plats om vad man själv tycker är rätt och riktigt med djurets bästa som skenargument. Det jobbigaste för Kvinnan var väl att hon, stackars hon skulle behöva ändra i sin vanliga kvällsrunda, för avspärrnkngsband och roterande röda varningsljus väckte ju tydligen inga tankar....
Ingen bil deal eg, men som sagt, det tar faktiskt udden av en del av glädjen!