2023-01-01, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PettaX
Tråkigt att vädret förstör så mycket Bättre lycka nästa år.

Snyggt Gott nytt

Ja skoja inte, kollar på filmen och hör dåren i slutet så det vrider sig i magen när jag hör det

Mycket tråkigt o höra vad du råkade ut för. Men om han var jättefull så är det nog inte bara fyrverkerier han blir arg på. Hade han hund eller vad var problemet?

Jag förstår faktiskt inte riktigt om dom inte har hund, det hörs ju inte så mycket in hos mig i alla fall om folk inte smäller precis intill huset.

Hatet är väldigt överdrivet, känns som piskas upp av främst sociala medier men även vanlig media. Mycket faktafel och överdrifter. I botten är det hundägare som är negativa, vilket man kan förstå är jobbigt om folk smäller långt innan och efter. Men att hata på folk som smäller vid tillåtna tider på nyår är ju bara sjukt tycker jag. Sen att vi har gränslösa idioter i samhället som skjuter mot andra hjälper inte.
Senast redigerad av Tombo88 2023-01-01 kl. 10:25.
Citera
2023-01-01, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Capteno
Min vän hade tydligen film på den även om han inte får med hela på himlen, får se om jag kan få upp den senare.

Om det går så, jättegärna!
Citera
2023-01-01, 10:46
Medlem
Mitt nyår blev en riktig cirkus 3a tårtan en hanssons yesbox blev det rörsprängning efter 5 skott
gråtande barn skrikande kärringar vilda grannar blev bara att packa ihop och gå hem
Citera
2023-01-01, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tombo88
Hatet är väldigt överdrivet, känns som piskas upp av främst sociala medier men även vanlig media. Mycket faktafel och överdrifter. I botten är det hundägare som är negativa, vilket man kan förstå är jobbigt om folk smäller långt innan och efter. Men att hata på folk som smäller vid tillåtna tider på nyår är ju bara sjukt tycker jag.

Jag har blivit rätt ordentlig av mig. Förvisso skjuter jag innan middagen för att få det avklarat (prestationsångest sedan man planerat sen i våras, är enorm) men också att kidsen skall kunna se.

Jag spärrar av med varnings-/avspärrningsband runt skjutplats. Och markerar skjutplatsen med röda blinkande varningslampor.

Innan jag börjar förvissar jag mig såklart om att det inte är någon innanför avspärrningen.

Strax innan jag börjar dyker en förvirrad gubbe upp i pannlampa.
Jag: "hallå! Hej! Du, nu passerade du just ett avspärrningsband här och strax skall vi skjuta ett litet fyrverkeri här. "
Gubbe: "på vilken sida bandet?"
Jag: "den här"
Gubbe: "ja då får jag nog gå ut då".
Jag: "det är nog bäst, gott nytt år!"

Sedan vänder jag ryggen till och börjar gå för att inta min position. Plötsligt går en kvinna i pannlampa, förbi avspärrningsbandet och promenerar i sakta mak precis där pjäserna står, låter hunden lukta på dem typ. Jag går fram och med vänlig ton berättar jag att vi strax skall skjuta ett fyrverkeri men kan vänta ett slag så hon hinner gå iväg en bit med sin hund.

Kvinnan är från start spänd, forcerad och hunden är nervös, drar och skäller på mig.

Kvinnan: "varför då? Varför ska ni ha fyrverkeri?"
Jag:" ja, för att det är nyårsafton"
Kvinnan: "det är inte Nyår!"
Jag: "jo, det är det väl hela det här dygnet va?"
Kvinnan: "varför skall ni inte skjuta vid 12?"
Jag: "för att vi firar på det här sättet"
Kvinnan: " har ni tillstånd? Det behövs tillstånd I bebyggt område".
Jag:" nej det behövs inte på nyår och den kommun vi bor i har inga tidsangivelser man behöver förhålla sig till. "
Kvinnan: " det var ju dåligt"
Jag: "det kan man ju tycka, men det är vad som finns att förhålla sig till. "
Kvinnan: "vilka är det som anordnar det här då?"
Jag: " jag är en vanlig privatperson på ett privat nyårsfirande"
Kvinnan:" och man får va här?"
Jag: "ja, det inget i den lokala orsningsstadgan som kräver att man har åolistillstånd för att skjuta på den här platsen på nyårsafton. Men som sagt, jag väntar gärna med att sätta igång så din hund hinner komma iväg en god bit"
Kvinnan: "jag tycker det här är jättedåligt".
Jag: "ja, det kan man ju tycka men som sagt, jag väntar gärna så ni hinner iväg en bra bit."

Kvinnan går muttrande iväg. Drar benen efter sig låter hunden lukta och utforska i långsam takt. Möter en annan hundägare, börjar gorma med den (som är min granne) om att det skall va ett fyrverkeri. Grannen verkar inte bry sig. Kvinnan går långsamt långsamt bortåt..

Hade jag fått den förvaringen hade jag lagt benen på ryggen för att värna min hund. Men det är som att hur det är för djuren på riktigt är sekundärt för att försvara sin rätt och hävda sin plats om vad man själv tycker är rätt och riktigt med djurets bästa som skenargument. Det jobbigaste för Kvinnan var väl att hon, stackars hon skulle behöva ändra i sin vanliga kvällsrunda, för avspärrnkngsband och roterande röda varningsljus väckte ju tydligen inga tankar....

Ingen bil deal eg, men som sagt, det tar faktiskt udden av en del av glädjen!
Citera
2023-01-01, 11:10
Medlem
Nekro.s avatar
Väldigt lyckat nyår och bra väder här i Göteborg trots allt, kunde skjuta från 16:30 ända fram till 02:00 på natten och det smällde på bra från andra hela kvällen så håller inte alls med om att intresset för pyro har svalnat för allmänheten.

Såldes det inte mer fyrverkerier detta året än föregående år som redan var ett rekordår i omsättning?
Citera
2023-01-01, 11:21
Medlem
2st Christian IV https://youtu.be/PsZmhjGhLSw

Regnet och svag dimma gjorde kvaliteten av videon sådär.. menmen
Citera
2023-01-01, 12:54
Medlem
PettaXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tombo88
Mycket tråkigt o höra vad du råkade ut för. Men om han var jättefull så är det nog inte bara fyrverkerier han blir arg på. Hade han hund eller vad var problemet?

Jag förstår faktiskt inte riktigt om dom inte har hund, det hörs ju inte så mycket in hos mig i alla fall om folk inte smäller precis intill huset.

Hatet är väldigt överdrivet, känns som piskas upp av främst sociala medier men även vanlig media. Mycket faktafel och överdrifter. I botten är det hundägare som är negativa, vilket man kan förstå är jobbigt om folk smäller långt innan och efter. Men att hata på folk som smäller vid tillåtna tider på nyår är ju bara sjukt tycker jag. Sen att vi har gränslösa idioter i samhället som skjuter mot andra hjälper inte.
Det framgick aldrig om han var hundägare
Ja tråkigt som sagt.
Citat:
Ursprungligen postat av si04
Jag har blivit rätt ordentlig av mig. Förvisso skjuter jag innan middagen för att få det avklarat (prestationsångest sedan man planerat sen i våras, är enorm) men också att kidsen skall kunna se.

Jag spärrar av med varnings-/avspärrningsband runt skjutplats. Och markerar skjutplatsen med röda blinkande varningslampor.

Innan jag börjar förvissar jag mig såklart om att det inte är någon innanför avspärrningen.

Strax innan jag börjar dyker en förvirrad gubbe upp i pannlampa.
Jag: "hallå! Hej! Du, nu passerade du just ett avspärrningsband här och strax skall vi skjuta ett litet fyrverkeri här. "
Gubbe: "på vilken sida bandet?"
Jag: "den här"
Gubbe: "ja då får jag nog gå ut då".
Jag: "det är nog bäst, gott nytt år!"

Sedan vänder jag ryggen till och börjar gå för att inta min position. Plötsligt går en kvinna i pannlampa, förbi avspärrningsbandet och promenerar i sakta mak precis där pjäserna står, låter hunden lukta på dem typ. Jag går fram och med vänlig ton berättar jag att vi strax skall skjuta ett fyrverkeri men kan vänta ett slag så hon hinner gå iväg en bit med sin hund.

Kvinnan är från start spänd, forcerad och hunden är nervös, drar och skäller på mig.

Kvinnan: "varför då? Varför ska ni ha fyrverkeri?"
Jag:" ja, för att det är nyårsafton"
Kvinnan: "det är inte Nyår!"
Jag: "jo, det är det väl hela det här dygnet va?"
Kvinnan: "varför skall ni inte skjuta vid 12?"
Jag: "för att vi firar på det här sättet"
Kvinnan: " har ni tillstånd? Det behövs tillstånd I bebyggt område".
Jag:" nej det behövs inte på nyår och den kommun vi bor i har inga tidsangivelser man behöver förhålla sig till. "
Kvinnan: " det var ju dåligt"
Jag: "det kan man ju tycka, men det är vad som finns att förhålla sig till. "
Kvinnan: "vilka är det som anordnar det här då?"
Jag: " jag är en vanlig privatperson på ett privat nyårsfirande"
Kvinnan:" och man får va här?"
Jag: "ja, det inget i den lokala orsningsstadgan som kräver att man har åolistillstånd för att skjuta på den här platsen på nyårsafton. Men som sagt, jag väntar gärna med att sätta igång så din hund hinner komma iväg en god bit"
Kvinnan: "jag tycker det här är jättedåligt".
Jag: "ja, det kan man ju tycka men som sagt, jag väntar gärna så ni hinner iväg en bra bit."

Kvinnan går muttrande iväg. Drar benen efter sig låter hunden lukta och utforska i långsam takt. Möter en annan hundägare, börjar gorma med den (som är min granne) om att det skall va ett fyrverkeri. Grannen verkar inte bry sig. Kvinnan går långsamt långsamt bortåt..

Hade jag fått den förvaringen hade jag lagt benen på ryggen för att värna min hund. Men det är som att hur det är för djuren på riktigt är sekundärt för att försvara sin rätt och hävda sin plats om vad man själv tycker är rätt och riktigt med djurets bästa som skenargument. Det jobbigaste för Kvinnan var väl att hon, stackars hon skulle behöva ändra i sin vanliga kvällsrunda, för avspärrnkngsband och roterande röda varningsljus väckte ju tydligen inga tankar....

Ingen bil deal eg, men som sagt, det tar faktiskt udden av en del av glädjen!
Ja det gör ju tyvärr det, Gott nytt iaf
Citera
2023-01-01, 13:34
Medlem
Jättenöjd med årets skjutning måste jag säga!
Testade Funke för första gången men inte sista

Här kommer årets recension:

Svea Monster mix 4/5
Fina blinkeffekter och bra knall

Svea mix 4/5
Liknade Monster mix

Bad Santa Festival 3/5
Helt ok men hade förväntat mig lite mer!
Lite klen framförallt på de första 24 skotten på 20mm.

Spartacus Svea 5/5
Riktigt bra med fina effekter och knallar.

Fiori Funke 5/5
Riktigt grym tårta, rekommenderas varmt!!
Hänget på effekterna går inte att jämföra med alla andra tårtor som jag hade. Blir mer från Funke till nästa år 🙂

LagondaExtremefireworks 5/5
Riktigt bra överraskning då jag tänkte att den skulle vara ok men överträffar mina förväntningar med råge!
Lagom snabb, kraftfull, fina krevader med vinkelskott.
Superbra!!!

Tempest Extremefireworks 5/5
Blev min final och ingen blev besviken!
Bra tryck med rediga knallar.
Mycket bra!!!
Citera
2023-01-01, 15:12
Medlem
RostigHyvels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av audis1
Mitt nyår blev en riktig cirkus 3a tårtan en hanssons yesbox blev det rörsprängning efter 5 skott
gråtande barn skrikande kärringar vilda grannar blev bara att packa ihop och gå hem
Jag fick också rörsprängning med en Hansson tårta fyfan som den small som en riktigt bomb, mycket farligt
Citera
2023-01-01, 15:35
Medlem
Kunde inte ha haft bättre väder än vad vi hade här verkligen. Blev väldigt stressigt precis innan 12-slaget men det löste sig rätt bra ändå.

5/5 Chateau du Grand Bos (Hammargrens Real Steel)
Fyfan vilken tårta, mycket blått, sjukt snygga snurror, riktig fylliga krevader och grym spridning. Är helt klart en ny favorit för min del och det var verkligen en publikfavorit. Hoppas den finns kvar hos 4verkeri nästa år för då köper jag på mig några stycken innan de är helt borta. Önskar verkligen att fler tillverkare kunde köra med snurror i sina tårtor.

4.5/5 Power Box (Hammargrens)
Köpte denna mest för att ha lådan kvar för småpyro men blev påmind om hur fin den faktiskt är. Partiet där den skickar upp vinkelskott åt båda hållen och vanliga raka skott samtidigt gör att fyrverkeriet ser riktigt proffsigt ut även om den inte har den största kalibern.

4/5 Predator (Linders)
Långvarig och fin compound, dock så gick min lite söligare än de jag sett på video vilket var lite tråkigt. Personligen tycker jag att det är svårt för en rak tårta att ha samma WOW-effekt när man precis kört rappa vinkeltårtor innan. Finalen var det som räddade denna för min del för den smäller på med ett jävla ös!

5/5 Sophieholm (Royal Fireworks?)
Spridningen och färgerna på en sån liten tårta är bara helt fantastiskt. Tror jag betalade 150kr för denna för ett par år sedan och för det priset finns det inte något bättre idag. Hoppas verkligen att 4verkeri tar tillbaka den här tårtan.

5/5 Whispering Skies (Hammargrens)
Sa det förra året och säger det igen, det är den absolut bästa tysta tårtan kontra pris som vi har i det här landet. Fina fylliga färger med rediga snurror med ordentlig (snygg) crackling. Perfekt för att bryta av med efter ett par mindre tårtor.

3/5 Firewall (Hammargrens)
För lång tid mellan krevaderna och inte riktigt mina färger. Var fin men inget jag skulle köpa igen om jag skulle få tag på den.

4.5/5 Tokyo (4verkeri)
Körde 2 st i vinkel och det blev riktigt maffigt. Riktigt snygga och stora guldkrevader. Men eftersom det är en konsumentprodukt så kan man ju inte förvänta sig att de ska synka varandra perfekt. Men jag gillar verkligen inte när den ena fortsätter för många sekunder efter den andra vilket är det som gör att denna inte får full pott.

4/5 High Explosive (4verkeri)
Gav denna en 5a förra året men den hade jag köpt för ca 400kr året innan, så efter en prishöjning på strax under 50% känns ju lite sådär... Men den får fortfarande högt betyg om man jämför med priserna på resterande 45-50mm tårtor.

Lite roligt var faktiskt att jag lyckades ställa mig typ 20-30 meter ifrån en annan fyrverkerinörd som bland annat hade Excalibur och Phantom från Extreme och även Mammut och Kolos från Funke vilket va väldigt kul att se. Eftersom att vi stod så pass nära varandra så blev det ett riktigt maffigt fyrverkeri stundtals. Alltid kul att träffa på någon med samma intresse då det är rätt sällsynt i mina trakter. Måste säga att saluterna i Kolos va riktigt tunga men Mammut var helt klart min favorit av dem då den verkligen spred ut sig något enormt med riktigt bra häng för den typen av guldeffekter.

Gott Nytt år till alla er fyrverkerinördar! Bjuder även på en bild på mitt "vinkelrack" som jag slängde ihop till mina Tokyo (är inte snygga nånstans men hade lite bråttom och bara en fogsvans till hands). Tycker verkligen att det är viktigt att sakerna står stabilt även om 19mm mdf som jag hade liggandes kanske är lite overkill https://imgur.com/a/7yPYteJ
Citera
2023-01-01, 18:18
Medlem
Bazecoons avatar
Allt gick bra att skjuta i Linköping för mig. Det skulle regna men det kom inget. Som tur är. Det var nästan mars väder ute.

Tigers (festival) 16 skottare 4/5.

Otroligt fin tårta för pengarna. Många olika färger och ett fint jämt tempo. Köpte 2 stycken med tanke på priset och den är värd dom små slantarna. Köper Garanterat Den igen nästa gång. Blir säkert 2 av den igen om priset blir rätt. Så jävla fin. Bang for the buck.

Boss (Outlet) 36 skott 3/5

En Väldigt varierad Bombtårta. Ganska små krevader men fin utdelning. Bra mix, lagom höjd, Knallade inte mycket mer än Tigers men Mer än Godkänd.

Wolf 20 skott ( 4verkri Men köpt från outlet) 5/5

Så imponerad. Bättre än på videos. Stora guld effekter med stjärnor i olika färger. Stora krevader och mycket bra knall. Ren ögon orgasm och Finalen var mäktig. Köper gärna den igen om den finns nästa gång med.

Funkes Thunderking 4.5/5

Mycket kraftfulla airbombs. Väldigt bra knall och fin liten silver krevad. Lagom höjd. jämförde med Monster airbomb och tykte dom här smällde högre men så jätte dominanta mot dom som jag trodde dom skulle vara var dom inte. Dock bättre och mer prisvärd om man vill ha mer knall för pengarna. En Ny Favorit. Köps säkert nästa gång med om dom kommer finnas.

Funkes Scream shots small 5/5

Utmärkt knall. Mera salut än "Thunderking". Tjut effekten får mig att minnas Sveas Gamla King airbomb fast med mycket bättre knall. Dom här är solklart dom bästa airbombs jag har haft genom tiderna. ett Givet repris på dessa nästa säsong med utan tvekan.

Airbomb kaliber 16 (Outlet) 3/5

Det här är en helt vanlig Airbomb. i knallväg duger dom för priset. Svaga i effekterna. endast 3 stjärnor i 2 olika effekter. Billig och godkänd knall för pengarna. Helt okej. Är man ute efter airbombs med färger så ska man leta efter något annat.

Dum boom airbomb (Outlet) 2.5/5

Nästan snarlika som kaliber 16. Dessa var ochså mindre i storlek av en konstig anledning. Men knallen kändes skarpare än kaliber 16. Men väldigt liten skillnad. Vet inte riktigt dealen med dessa då dom kostade 39 kroner 5 pack mot kaliber 16 i ett 4 pack för 25 kroner asken när det är nästan likadana. Dessa får ochså godkänt i knallväg men i effekt är de likadana som ovanstående^^. Kaliber 16 känns mer prisvärt isåfall.

Sky bomb (festival) 2.5/5

Ville toppa mina tårtor med några 30 mm airbombs. Och testade dessa omtalade sky bombs.
Blev inte jätte imponerad av dom men det var bra spridning på dom. Rätt fina men endast en effekt. Helt okej knall. Sky bombs 30 ifrån Linders och 35 monster är klart bättre än dessa. Men Klart godkända.

Tanks 12pack (Chaos) 3/5

Det var länge sedan jag köpte stridsvagnar men slog till på dessa. dessa var rätt underhållande men en liten salut som lätt ungefär som ett 2 öres skott. Rätt fräcka.
Senast redigerad av Bazecoon 2023-01-01 kl. 18:28.
Citera
2023-01-01, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHyvel
Jag fick också rörsprängning med en Hansson tårta fyfan som den small som en riktigt bomb, mycket farligt
Min delade sig och sköt åt alla håll och kanter tror den var upp och ner ett tag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in