2023-01-01, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Jag är enig.

Dock vet jag inte när SE skulle ha noterat makarna på stan denna afton.

Men det är en annan fråga.

Nej det är inget skrivit i sten att han måste gjort...

Men det finns lite andra saker man kan ha i beräkningen..

Att känna igen en av Sveriges kändaste personer är även det lite lättare då man sett personen 1000 gånger..

Det kan ju faktiskt vara så att Engström såg paret Palme på 60m och tänker : Är inte det Palme ? Jag går närmare...jo visst är det Olof..!

Har man inte själv gjort så relativt många gånger ?
Citera
2023-01-01, 16:42
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Är inte riktigt jämförbart - hastigt slängd blick i steget och att glo på en mordplats?

Och han identifierar inte LJ, utan plockar ut hans foto? Han kan också ange att LJ:s väl upplysta gestalt framstår som yngre osv.

Jag tänker faktiskt mest på hans beskrivning. Inte utpekandet av foto.

Han säger redan 1 mars att det är en man i 20 års åldern med mörkblå täckjacka.

Är det rimligt från det avståndet?
Citera
2023-01-01, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee

Exakt om han kan se detta..

Så borde Engström iallafall se Olof att han vill kanske gå närmare för att se om det verkligen är självaste Statsministern som promenerar ...!
Citera
2023-01-01, 16:54
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Nej det är inget skrivit i sten att han måste gjort...

Men det finns lite andra saker man kan ha i beräkningen..

Att känna igen en av Sveriges kändaste personer är även det lite lättare då man sett personen 1000 gånger..

Det kan ju faktiskt vara så att Engström såg paret Palme på 60m och tänker : Är inte det Palme ? Jag går närmare...jo visst är det Olof..!

Har man inte själv gjort så relativt många gånger ?

Det är så jag formulerar det. Att det räcker att han får syn på nån han blott anar möjligen kan vara Palme för anledning att gå åt det hållet. Och vad som kan tänkas krävas för det (FB) Skandiamannen.

Vet inte hur relevant det är att SE sett Palmes ansikte på tv massa gånger och givetvis väl känner igen honom. Frågan är vilka möjligheter som finns under rådande förhållanden med vintermundering och snabbt slängd blick på långt håll mot någon man inte förväntar sig där.

60 m tycker jag är för mkt.

Jag tror inte SE sett makarna på stan tidigare under kvällen.
Citera
2023-01-01, 17:02
Medlem
Roerligs avatar
Citat:

Nej, jag tycker nog inte det har känts uppenbarligen orimligt när jag kollat in i gränden. I vilken mån mitt känsloliv här är av intresse för omvärlden är dock osäkert.

Ska kolla igen.

Vad jag menar med mer pondus är dock att frågan är väsensskild från Sari-resonemanget.
Citera
2023-01-01, 17:24
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Foton som inte illustrerar saken särskilt väl.

Jag antar att huvudingång S44 var densamma då som nu.

Övre bilden tagen utanför ingång S44 mot Sari som är markerat med röd plupp. Dock svårt visa djup på en bild.

Nedre bilden vid Saris ingång mot S44. Skandias ingång ligger ungefär där man kan ana något vitt skyltliknande som sticker ut från fasaden. Två personer som referens på bilden, de befinner sig mellan S44 och Sari, lite närmare Sari.

https://imgur.io/a/5tuEgx5

Notera raden med skyltfönster tillhöriga lokalen Sari låg i. Det är ett imposant utrymme som kan ha varit avdelat. Om inte hade butiken fyra stora skyltfönster mot Sveavägen i riktning mot S44.

Man bör kolla detta på plats, då framstår avstånden som större. Men nån indikation ger kanske bilderna.
Jag tror att du överskattar SE:s möjligheter att se och känna igen folk på långt håll, och troligen hade han ju inte glasögonen på sig heller i det här läget. Det går lättare ihop om man tänker sig att han går direkt åt höger när han kommer ut, att han blir uppmärksam på makarna Palme först när har hunnit gå en bit norrut, och att det var omständigheter som sedan följde som gjorde att han till slut hamnade längre söderut på mordplatsen. Ungefär som han själv skall ha berättat för Roland Bergström dagen efter mordet:
– Han ringde ju mig dagen efter mordet. Och då pratade han om att han kommit ut och då låg Palme där och han gick fram dit. Han skulle åt ett annat håll, men det var uppståndelse där så han gick dit, har Roland Bergström sagt till Expressen.
https://www.expressen.se/nyheter/engstrom-jamforde-lisbet-med-ett-oskyldigt-djur/
Citera
2023-01-01, 17:31
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Nej, jag tycker nog inte det har känts uppenbarligen orimligt när jag kollat in i gränden. I vilken mån mitt känsloliv här är av intresse för omvärlden är dock osäkert.

Ska kolla igen.

Vad jag menar med mer pondus är dock att frågan är väsensskild från Sari-resonemanget.

Jag kan väl sympatisera med (iaf just nu) att det inte är "uppenbarligen orimligt".

Men är det rimligt att stå på mordplatsen och kunna se färgen på jackan och framför allt, kunna göra en åldersuppskattning? Kan man verklige se om det är någon som är 40 eller 20 på det avståndet?

Jag har ju som sagt provat det där och finner det oerhört svår.

Och ja, jag förstår självklart vad du menar med skillnaden när man jämför med Sari.
Där pratar vi om att identifiera person X.
Citera
2023-01-01, 18:26
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Jag kan väl sympatisera med (iaf just nu) att det inte är "uppenbarligen orimligt".

Men är det rimligt att stå på mordplatsen och kunna se färgen på jackan och framför allt, kunna göra en åldersuppskattning? Kan man verklige se om det är någon som är 40 eller 20 på det avståndet?

Jag vet inte, men LJ hade väl en ganska ”tydlig” gestalt? Liten, nätt och stort hår. En sådan man är väl ofta ung. Nu är han inte lika nätt längre.

Jackfärg, skulle sådan va så mkt lättare att utröna från trappkrönet?

Citat:
Och ja, jag förstår självklart vad du menar med skillnaden när man jämför med Sari.
Där pratar vi om att identifiera person X.

Samt att det i ena fallet handlar om att stå och glo och i det andra om att slänga en hastig blick mot inget särskilt.
Citera
2023-01-01, 18:34
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag tror att du överskattar SE:s möjligheter att se och känna igen folk på långt håll, och troligen hade han ju inte glasögonen på sig heller i det här läget. Det går lättare ihop om man tänker sig att han går direkt åt höger när han kommer ut, att han blir uppmärksam på makarna Palme först när har hunnit gå en bit norrut,

Ja, det blir givetvis ”enklare” om SE från början hade avsikten att svänga höger. Jag har dock inte kunnat hitta någon sådan trolig avsikt. De förslag som finns menar jag är konstruerade, ad hoc och forcerade för att styra honom åt det hållet.

Med aktuellt förslag kommer man runt, eller förbi snarare, allt sådant.

Vet inte om jag överskattat SE:s förmågor här, jag har försiktig skattat möjligheten att identifiera Palme vid Sari med snabb blick från S44 som liten. Men kan ju skett längre söderut, som sagt.

Citat:
och att det var omständigheter som sedan följde som gjorde att han till slut hamnade längre söderut på mordplatsen.

Förstår inte riktigt.

Citat:
Ungefär som han själv skall ha berättat för Roland Bergström dagen efter mordet:
– Han ringde ju mig dagen efter mordet. Och då pratade han om att han kommit ut och då låg Palme där och han gick fram dit. Han skulle åt ett annat håll, men det var uppståndelse där så han gick dit, har Roland Bergström sagt till Expressen.
https://www.expressen.se/nyheter/engstrom-jamforde-lisbet-med-ett-oskyldigt-djur/
Citera
2023-01-01, 19:19
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Om Engström skulle sett paret Palme tidigare under kvällen så blir inte avståndet lika viktigt !

Då kan man lätt känna igen personer på 100m !

Då är det märkligt att inget vittne pekar ut SE som GM på mordplatsen, med tanke på att de flesta stod mindre än 30 meter bort av de som sett GM. Det är väl inte heller speciellt trovärdigt att SE som behövde glasögon för att känna igen personer på håll kan känna igen OP på 100 meter.

För övrigt har ingen presenterat några belägg för att SE inte pratade med HO i några minuter, vilket HO hävdar. SE kom ut för sent på Sveavägen för att hinna se mordet.
Citera
2023-01-01, 19:28
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

1986 följde yngre människor "modet" på ett betydligt mer konformt sätt än idag. SE påpekar att det är klädseln som får honom att tro att LJ är i 20-årsåldern när han ser honom från mordplatsen.

Frisyren, stuprörsjeansen och den bulliga täckjackan kombinerat med den spinkiga figuren gör att SE 1986 på goda grunder och helt rimligt kunde anta att LJ var i 20-årsåldern. Han nämner också detta i ett förhör.

Idag hade samma slutledning inte gått att göra då modet spretar mer idag. Jag ser inget konstigt i detta.
Citera
2023-01-01, 19:37
Medlem
Citat:
Det är så jag formulerar det. Att det räcker att han får syn på nån han blott anar möjligen kan vara Palme för anledning att gå åt det hållet. Och vad som kan tänkas krävas för det (FB) Skandiamannen.

Vet inte hur relevant det är att SE sett Palmes ansikte på tv massa gånger och givetvis väl känner igen honom. Frågan är vilka möjligheter som finns under rådande förhållanden med vintermundering och snabbt slängd blick på långt håll mot någon man inte förväntar sig där.

60 m tycker jag är för mkt.

Jag tror inte SE sett makarna på stan tidigare under kvällen.

Det blir såklart bara spekulativt men om vi inte tar bort chansen att Engström kanske tänker : Fan är inte det Olof och dessutom kanske druckit så omdömet att prata något politiskt och blir avsnäst !

Då är ju vi iallafall en bit på vägen ..

Sen vet jag inte vart du själv står i frågan om Skydd o säkerhet men att ta med sig sina totalt oviktiga vittneskläder och prata om ett motiv och vapen som bättre stämmer in på honom som GM..

Märkligt..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in