2023-01-01, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Ok, tack.

Avses med ”sista” fönstret det längst norr- eller söderut i raden?
https://imgur.com/a/9hiJ470

God fortsättning

Tack till Mopspanaren om infon om pianobutiken
Citera
2023-01-01, 14:52
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Ja, det där är också intressanta aspekter som man kan han ha olika åsikter om :
+blev han verkligen förväxlad
+hade han verkligen på sig de där kläderna på mordnatten som han hade i artikeln .
Beroende på vad du som läser detta tror om detta - kan du relatera det tillbaka till artikeln - är det då vettigt att göra som han gjorde (och vad säger det då om honom som person - verkar det logiskt) .

Korrekt.
Man kan ha olika åsikter.

Men min personliga åsikt efter att ha tittat på materialet i flera år (och då pratar vi om innan Filter släppte sina artiklar) är att Engström inte blev förväxlad. Jag kan bara inte se det.

Vi har runt 22 mordplatsvittnen som såg iaf delvis av händelseförloppet.
Även om man vill sträcka sig så långt att Engström faktiskt gjorde sin tjurrusning (min åsikt är att den aldrig har hänt) så kan jag inte förstå hur någon då trodde att det var gärningsmannen. Det stämmer inte in i tiden och utan den rusningen känns en förväxling helt osannolik.

Förväxlingen är enligt mitt tyckte en skapelse av Engström själv.
Ser man honom som GM blir anledningen varför tydlig.
Ser man honom som vittne blir det plötsligt mer problematiskt.
Är det verkligen en genuin oro han har?
Eller vill han bara ta plats?
Citera
2023-01-01, 14:56
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Sari längst norrut.

Bra. Det omöjliggör nog att identifiera någon vid Sari från S44.

Aktuell högersvängsidé kräver förmodligen alltså att makarna hunnit en bit från Sari när observationen görs.

(Det var fönstret längst norrut jag utgick ifrån när fotade.)
Citera
2023-01-01, 15:05
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Foton som inte illustrerar saken särskilt väl.

Jag antar att huvudingång S44 var densamma då som nu.

Övre bilden tagen utanför ingång S44 mot Sari som är markerat med röd plupp. Dock svårt visa djup på en bild.

Nedre bilden vid Saris ingång mot S44. Skandias ingång ligger ungefär där man kan ana något vitt skyltliknande som sticker ut från fasaden. Två personer som referens på bilden, de befinner sig mellan S44 och Sari, lite närmare Sari.

https://imgur.io/a/5tuEgx5

Notera raden med skyltfönster tillhöriga lokalen Sari låg i. Det är ett imposant utrymme som kan ha varit avdelat. Om inte hade butiken fyra stora skyltfönster mot Sveavägen i riktning mot S44.

Man bör kolla detta på plats, då framstår avstånden som större. Men nån indikation ger kanske bilderna.

Stort tack för återkoppligen och bilderna.
Ska inom kort (nästa vecka) besöka platsen och kolla lite.

Jag vill inte på något sätt påstå att jag har en "välbyggd" hypotes på något sätt.
Det var mer en fundering. En kommentar på samtalet som rör höger/vänster.
Och den funderingen stipulerar inte ens att paret Palme stod stilla vid Sari. De kan ha börjat gå söderut.
Jag undrar mest om det finns någon chans att Engström kan ha varit på gatan vid den tiden för att till höger kunna identifiera att det var Palme som befann sig x-antal meter norrut. Och självklart i god tid innan NF passerade. Som addering behöver man också reda ut ABs (med vänner) rörelse i det hela då han också tillslut hamnade bakom paret (+GM, eller i detta fall Engström).
Citera
2023-01-01, 15:10
Medlem
Draifoss avatar
Citat:

Att utredningar, kommissioner, polismän osv skulle anpassa piplängden efter vem du tror att de har som favorit-GM är befängt.
De bedömare du räknar upp nu (dvs. de som menar att pipans längd bör ha varit 4 tum eller längre) grundar sin uppfattning om piplängden på de provskjutningar som har gjorts av polisen och SKL/NFC. Jag kan inte se något som tyder på att deras bedömning skulle vara påverkad av vem de tror är (eller inte är) gärningsmannen.

De jag syftade på i mitt inlägg (och vars bedömningar säkert kan ha påverkats just av en förutfattad uppfattning i skuldfrågan) var de som på mer diffusa och oklara grunder verkar vara inne på att pipans längd skall ha varit 6 tum eller längre.
Senast redigerad av Draifos 2023-01-01 kl. 15:14.
Citera
2023-01-01, 15:27
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Stort tack för återkoppligen och bilderna.
Ska inom kort (nästa vecka) besöka platsen och kolla lite.

Jag vill inte på något sätt påstå att jag har en "välbyggd" hypotes på något sätt.
Det var mer en fundering. En kommentar på samtalet som rör höger/vänster.
Och den funderingen stipulerar inte ens att paret Palme stod stilla vid Sari. De kan ha börjat gå söderut.
Jag undrar mest om det finns någon chans att Engström kan ha varit på gatan vid den tiden för att till höger kunna identifiera att det var Palme som befann sig x-antal meter norrut. Och självklart i god tid innan NF passerade. Som addering behöver man också reda ut ABs (med vänner) rörelse i det hela då han också tillslut hamnade bakom paret (+GM, eller i detta fall Engström).

Jag tycker alltså att det är den hittills bästa högeridén.

Frågan är då hur långt makarna bör ha hunnit från Sari för att det ska vara rimligen möjligt att identifiera dem från S44 för en person som inte väntar sig att se dem och vid en hastigt slängd blick åt sidan.

Sen får man väl se om det avståndet går att pussla in med övriga omständigheter, som du är inne på.
Citera
2023-01-01, 15:45
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
De bedömare du räknar upp nu (dvs. de som menar att pipans längd bör ha varit 4 tum eller längre) grundar sin uppfattning om piplängden på de provskjutningar som har gjorts av polisen och SKL/NFC. Jag kan inte se något som tyder på att deras bedömning skulle vara påverkad av vem de tror är (eller inte är) gärningsmannen.

De jag syftade på i mitt inlägg (och vars bedömningar säkert kan ha påverkats just av en förutfattad uppfattning i skuldfrågan) var de som på mer diffusa och oklara grunder verkar vara inne på att pipans längd skall ha varit 6 tum eller längre.

S&W Model 28 (Highway Patrolman) borde få plats i en innerficka eller varför inte bögslunga.

https://en.wikipedia.org/wiki/Smith_%26_Wesson_Model_28

Den slutade av oklara omständigheter tillverkas 1986.

Termen "stor som en spädgris" har nämnts flera gånger kring Palmevapnet, och pjäserna de visade upp under utredningen var ju enorma.

Fanns redan på den tiden 357 magnum revolvrar med tvåtumspipa t.om.
Citera
2023-01-01, 15:49
Medlem
Citat:

Frågan är då hur långt makarna bör ha hunnit från Sari för att det ska vara rimligen möjligt att identifiera dem från S44 för en person som inte väntar sig att se dem och vid en hastigt slängd blick åt sidan.

Sen får man väl se om det avståndet går att pussla in med övriga omständigheter, som du är inne på.

Om Engström skulle sett paret Palme tidigare under kvällen så blir inte avståndet lika viktigt !

Då kan man lätt känna igen personer på 100m !
Citera
2023-01-01, 15:55
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:

Vi har nu pratat om ett avstånd på 45- 50 meter.
Med risk för att byta ämne....

Vad är egentligen sannolikheten för att Engström såg Jeppsson 70-75 bort och kunde säga att det var en person i 20 års åldern + en mörkblå täckjacka?

Bara en söndagstanke.......
Citera
2023-01-01, 15:57
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
S&W Model 28 (Highway Patrolman) borde få plats i en innerficka eller varför inte bögslunga.

https://en.wikipedia.org/wiki/Smith_%26_Wesson_Model_28

Den slutade av oklara omständigheter tillverkas 1986.

Termen "stor som en spädgris" har nämnts flera gånger kring Palmevapnet, och pjäserna de visade upp under utredningen var ju enorma.

Fanns redan på den tiden 357 magnum revolvrar med tvåtumspipa t.om.

Den diskussion som refererades rör att mordkulorna högst sannolikt inte är utskjutna med revolver försedd med pipa 3,5 tum eller kortare.

Angående mod. 28, så har den väl aldrig tillverkats med kortare pipa än 4 tum.
Citera
2023-01-01, 16:25
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Vi har nu pratat om ett avstånd på 45- 50 meter.
Med risk för att byta ämne....

Vad är egentligen sannolikheten för att Engström såg Jeppsson 70-75 bort och kunde säga att det var en person i 20 års åldern + en mörkblå täckjacka?

Bara en söndagstanke.......

Är inte riktigt jämförbart - hastigt slängd blick i steget och att glo på en mordplats?

Och han identifierar inte LJ, utan plockar ut hans foto? Han kan också ange att LJ:s väl upplysta gestalt framstår som yngre osv.

Tycker kanske inte att detta känns jättekonstigt ens på en söndag.

För övrigt tycker jag att mina tidigare uppskattade 45 meter känns lite för få när butiken utsträckning i tillvaron reducerats.

Är 50 meter vid skyltfönstrets mitt exakt uppmätt?
Citera
2023-01-01, 16:28
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Om Engström skulle sett paret Palme tidigare under kvällen så blir inte avståndet lika viktigt !

Då kan man lätt känna igen personer på 100m !

Jag är enig.

Dock vet jag inte när SE skulle ha noterat makarna på stan denna afton.

Men det är en annan fråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in