2022-12-31, 11:01
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Varför? Anta att ryssarna tyckte att där var 1% risk att USA gjorde något i dessa biolabs. Som bonus skadar det inte att få säkerhet om osannolikt hot - eller en bra casus belli. Det var naturligtvis inte något huvudmotiv.
Varför skriver du inlägg efter inlägg med hypotetiska procentsatser i Putins och övriga Kremls hjärnor. Tror du på fullt allvar att de var offer för sin egen propaganda?

Ryssland bedriver ett erövringskrig mot Ukraina med det uttalande målet att störta dess folkvalda regering och annektera delar eller hela landet. Allt Ryssland företagit sig hittills är i linje med det, inklusive luftlandsättningen vid Hostomel och pansarkolonnerna mot Kiev. Att de ämnade annektera får anses ett faktum med tanke på att de faktiskt gjorde det redan innan de erövrat områdena i fråga.

Sedan är motiv en lyx som LGWP brukar säga. Varför Putin gjorde detta katstrofala strategiska misstag kommer att diskuteras bland historiker i generationer, ungefär som frågan varför Hitler förklarade krig mot USA. Men vi behöver inte bekymra oss om det nu. Huvudsaken är att Putins imperialistiska stormaktsambitioner krossas för gott.
Citera
2022-12-31, 11:01
Medlem
Citat:
Jag tror inte ens Putin nämnde det i invasionstalet. Det var som sagt bara en bonus. Om ryssarna haft "tur" hade de hittat något snaskigt.

Att ukrainska biolabb kontrollerade av USA skulle innehålla något snaskigt är en rysk fabrikation från början till slut. Det är större chans att Putin har sex med djur dagligen.
Citera
2022-12-31, 11:02
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guuben
Du har noll koll vad som har hänt när du påstår att den sprängts i bitar.
Och att den skulle varit 6 mil lång är bara vad msm kokade ihop.
Det finns inte ett foto som visar en 6 mil lång konvoj - det fanns en massa bilder på korta konvojer där man adderade samma konvoj till annan konvoj. Fake från början till slut.
Så ditt påstående var (igen) helt värdelöst skitprat.
Kollar du aldrig upp det som msm bjuder på?

Msm har lyckats med sin hjäntvätt.
Och ryssarna verkar ha lyckats med din hjärntvätt för att stödja deras orättfärdiga krig och gå emot Sveriges säkerhetsintressen. För det är väl det du gör i praktiken, om vi bortser från det moraliska.
Citera
2022-12-31, 11:02
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Man måste ju också beakta risker när man fattar sådana beslut. Att bli av med en 6 mil lång rad pansarfordon exvis. Och sådana saker som "vad händer om de kör fast, får slut på soppa eller annat ofurutsett givet den ryska kompetensen".

Missade Ryssland att ta med risker?

Det finns ju en del som tyder på att de överskattade sin logistiska kapacitet för överraskningsoperationer - särskilt såna som överraskade även deras egna officerare.

Men de blev inte av med sin 6 mil långa konvoj.

Hursomhelst var förlusterna helt marginella jämfört med det krig som idag utspelar sig i Donbass.
Citera
2022-12-31, 11:04
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Det finns inte ett foto som visar en 6 mil lång konvoj - det fanns en massa bilder på korta konvojer där man adderade samma konvoj till annan konvoj. Fake från början till slut.
Informationen kommer från satellitbilder från Maxar. Det finns massor av foton. Men eftersom du är en påhejare av Rysslands massmord i Ukraina så är du inte intresserad av fakta, utan vill bara dela Kremls propaganda och desinformation. Jag förstår av din aggressiva ton att du tycker att det är jobbigt att få mothugg. Du skulle helst spridit den ryska propagandan ostört, eller hur?
Citera
2022-12-31, 11:06
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:

Msm har lyckats med sin hjäntvätt.
Msm har alltid rätt i motsats till ryska nyheter.
6 mil lång konvoj verkar vara smart krigföring 🤪
Citera
2022-12-31, 11:07
Medlem
guubens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Och ryssarna verkar ha lyckats med din hjärntvätt för att stödja deras orättfärdiga krig och gå emot Sveriges säkerhetsintressen. För det är väl det du gör i praktiken, om vi bortser från det moraliska.
Bra iaf att du erkända att "sönderbombade 6 mil långa konvojen" var fake nyhet.
Men länge levde den i MSM....håhåjaja.
Citera
2022-12-31, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Den kommer utspela sig som de senaste 3 månaders front.

Tvärtom, vi kan utifrån operativ förmåga konstatera vilken effekt "casulties" har på förband och frontavsnitt.

Gör inte misstaget att tro att alla är lika okunniga/kunniga som du själv är. du är ju omgiven av "mirakel" som du inte förstår men som endå fungerar trots din begränsade förmåga.

Har inget nöje av att trash talk.
Säger inte att du har fel på något sätt. Vill endast diskutera och analysera läget. Förlåt om du tog illa upp.

Min ståndpunkt är fortfarande att vi inte vet hur ryssarna resonerar. Bakhmut kan fortfarande falla, vare sig vi vill det eller ej. Dock ser jag inte att det sker i närtid och kommer heller inte bli en billig seger.
Citera
2022-12-31, 11:11
Medlem
guubens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Informationen kommer från satellitbilder från Maxar. Det finns massor av foton. Men eftersom du är en påhejare av Rysslands massmord i Ukraina så är du inte intresserad av fakta, utan vill bara dela Kremls propaganda och desinformation. Jag förstår av din aggressiva ton att du tycker att det är jobbigt att få mothugg. Du skulle helst spridit den ryska propagandan ostört, eller hur?
Min aggressiva ton när jag rättar till uppenbara fake påståenden, tillåt mig le.
Visa en maxar bild på en 6 mil lång konvoj - det finns ingen.
Eller lyckades inte maxar ta en satellitbild på konvojen utan bara mer zoomade bilder på ett par korta konvojer.. det är så skrattretande löjligt att man...skit det samma...
Citera
2022-12-31, 11:12
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Här gäller inte vem som har rätt eller fel.
Det gäller att läsa nyheter från olik synvinkel och från olika källor.
Hör till elementär metodik att inhämta allmänbildning eller intresse att själva forska i ämnen.
Svårt att debattera med mänskor som inte har det.
Utifrån vad som händer är det förstås det. Så jag läser vad som händer från olika källor för att få en överblick av vad som händer i kriget. Faktiska händelser.

Sen har vi det moraliska. Det är här människor tar till sig olika saker beroende på hur det passar deras åsikter och ideologier. Du är för att Ryssland ska ockupera och förslava ukrainarna och då tar du bara till dig åsikter som passar det. Ryssarna har förstått det och skapar ett narrativ som jag skulle påstå passar både extremvänstern och extremhögern men även de som är rädda för att tappa ekonomiskt p.g.a. kriget. Man framställer det som att vi kommer att svälta och frysa ihjäl, vilket är nonsens men skrämmer vissa.

För mig själv handlar det om vem som startat kriget och varför. Där är det uppenbart att ryssarna är skurkarna. Så skuldfrågan är självklar här.
Citera
2022-12-31, 11:13
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Slut med dig för idag, nu ska jag laga lite nyårsmat.
I svensk tidszon är det många timmar kvar till nyår. Här i Sverige börjar vi med nyårsmaten om några timmar 👍
Citera
2022-12-31, 11:17
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Min aggressiva ton när jag rättar till uppenbara fake påståenden, tillåt mig le.
Visa en maxar bild på en 6 mil lång konvoj - det finns ingen.
Eller lyckades inte maxar ta en satellitbild på konvojen utan bara mer zoomade bilder på ett par korta konvojer.. det är så skrattretande löjligt att man...skit det samma...
Det finns gott om utzoomade bilder där du ser stora delar av konvojen. För övrigt är det lustigt att du förnekar en uppenbar sanning som är lätt att kolla upp. Kremls propaganda brukar annars handla om att så tvivel inom områden där det är mindre lätt för gemene man att ha en klar bild.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in