2022-12-30, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robbinist
Alltid en trevlig utveckling, där kompetens inte värderas alls.

Tänk själv, du åker till sjukan för nåt gör ont som fan i magen, på ett sätt du inte känt förut.
Undersökningen visar på en gallsten, du ska opereras nästa dag, sövas, skära upp dig liksom.
Men kirurgen .. ja det är en såndär som köpte sin examen. Dvs han klarade inte av minimikraven ens för att bli kirurg.
Men eh ... det får ju inte du veta

Eller flyga till Barcelona bara. Men piloten, kan han flyga flygplan bra?
Officiella svaret blir självklart "Ja oh ja. Vi skulle ju aldrig anställa nån som inte har licens" ......
Inget nytt.
Eller tror du verkligen att alla "flyktingar" som påstår sig vara läkare, sjuksköterskor eller tandläkare verkligen är det på riktigt?
De hann inte få med sig passet i flykten men ett diplom som fortfarande luktar trycksvarta efter 25 år.
Citera
2022-12-30, 20:34
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Kanske inte olagligt enligt lagen.
Men "olagligt" (=underkänd med risk för avstängning) enligt universitetets regler.
Kallas för olovligt.
Citera
2022-12-30, 21:02
Medlem
Megadolmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av winnertip
Typiskt brudar! HON köpe en C-uppsats…!
Är det vanligt att brudar köper sina examensarbeten?
Citera
2022-12-30, 21:05
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Hon som är namngiven i tråden ser ut att redan vara socionom sen 2014.
Varför skulle hon skriva till ARN nu och klaga?
Socionomlinjen väl ändå sedd som budget? Vem som helst glider igenom den?

Det är min uppfattning och mina anekdotiska bevis.
Citera
2022-12-30, 21:16
Medlem
Citat:
Inget nytt.
Eller tror du verkligen att alla "flyktingar" som påstår sig vara läkare, sjuksköterskor eller tandläkare verkligen är det på riktigt?
De hann inte få med sig passet i flykten men ett diplom som fortfarande luktar trycksvarta efter 25 år.
Tanken med diplomerings- och licensiering-systemet i Sverige är att man måste klara minikraven för att få jobba med vissa uppgifter, för att dramatiskt minska risker, dödsfall och allmänt samhälleligt kaos för både sig själv och andra människor.
Att förbigå det, är att sänka samhällsstandarden avsevärt.

Vad flyktingar har med saken att göra vet jag inte? Ska du jobba t.ex. som läkare måste du ha både läkarexamen och licens, och det kan arbetsgivaren kolla att du har från det institut som utfärdade det.
Har en hitkommande person tidigare läkarutbildning i annat land, så kan man kontrollera det med. Utöver det, så är det mest en fråga om att lära sig språket, för att kunna förstå dom testuppgifter han måste göra här för att klara den svenska motsvarighetstestet av samma utbildning - vilket han måste göra för att erhålla examen och licens. Brukar gå på max ett halvår.

Eller, om man tycker det är bättre, så kan vi låta vem som helst få titulera sig med vad som helst, utan några som helst kvalifikationskrav, om vi tycker det blir bättre.

Körkort för att få köra bil? Fuck that, jävla cancel-kultur. Klart 6-åringar ska få köra bil
Senast redigerad av Robbinist 2022-12-30 kl. 21:36.
Citera
2022-12-30, 21:28
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobotomeradman
Detta är den typen av bedrägeri som borde vara laglig. Hur många vill ha en läkare som fuskat sig till sin position till exempel...
1) du säger att detta bedrägeri borde vara laglig.
2) du undrar hur många vill ha en läkare som fuskat till sin utbildning.

Hur ska du ha det?
Citera
2022-12-30, 21:57
Medlem
Senilixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobotomeradman
Detta är den typen av bedrägeri som borde vara laglig. Hur många vill ha en läkare som fuskat sig till sin position till exempel...

Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
1) du säger att detta bedrägeri borde vara laglig.
2) du undrar hur många vill ha en läkare som fuskat till sin utbildning.

Hur ska du ha det?
Inkonsekvent ja, missade Du nicket?..
Citera
2022-12-30, 22:15
Medlem
Hur mycket betalade han?? lol
Citera
2022-12-30, 22:22
Medlem
Det är något som skaver här tycker jag.
Om det nu är kvinnan som blivit namngiven i tråden.

Varför anmäler hon ett köp av en c-uppsats 7 år efter att hon tog examen. Hon har ju en examen så någon c eller D-uppsats har hon lyckats lämna in som blivit godkänd.

Vad jag kunde se på ARN hemsida så finns det ingen koll på att de uppgivna personuppgifterna verkligen stämmer.
Jag börjar att tro att den som egentligen har startat allt detta är en missnöjd bidragstorsk som är missnöjd för att den namngivna kvinnan som arbetar som socialsekreterare inte godkände ansökan om bidrag.
Citera
2022-12-30, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Socionomlinjen väl ändå sedd som budget? Vem som helst glider igenom den?

Det är min uppfattning och mina anekdotiska bevis.
Jag lägger ingen värdering i om socionomutbildningen är slapp eller svår.
Det var mer det konstiga att klaga efter minst sju år. Plus hon har ju en examen nu så om hon hade fuskat borde hon väl vilja hålla det hemligt. Nu blir ju hennes eventuella fusk offentligt.
Citera
2022-12-31, 06:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av consultez
Men varför är egentligen ”syftet att förleda vid en universitetsutbildning” relevant för avtalet mellan företaget och studenten?
Avtalet hade inte kommit till stånd utan det bakomliggande omoraliska syftet, det är därför det inte erkänns av rättsordningen utan istället omfattas av principen om pactum turpe som flera andra redan nämnt. Man får väl ändå anta att säljaren av uppsatsen också varit väl medveten om det omoraliska syftet.

Mina fördomar om socialsekreterare besannas ytterligare en gång. Herregud vilken genomkorkad människa.
Citera
2022-12-31, 08:19
Avstängd
paperfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soulflower
Får jag fråga vad du pluggade för något?
Det beror nog väldig mycket på handledare, de flesta c-uppsatser jag läst har varit bristfälliga i någon grad.
Min egen uppsats började med att skicka in ett PM, det tog två veckor att få svaret "jag förstår inte vad ni menar". Skrev om, lade till fler referenser och förklaringar, två veckor senare får vi svar; "nej det där kan ni inte skriva om. Då har det gått 4 veckor av värdefull tid. Skriver 5 PM med olika frågeställningar och ber handledaren välja vilka som hon tycker är genomförbara. En vecka senare får vi förslag på två. Väljer det ena och skriver på.
När det lämnas in första gången får vi flertalet synpunkter. Åtgärdar och skriver om. Då får vi synpunkter på andra saker. Skriver om.
Fler synpunkter på andra saker som inte nämnts tidigare och så höll det på...
Sen börjar tentaperioden och det behövdes lägga mer fokus där.
Men en vacker dag kanske den blir klar.

Det du beskriver låter ju som när många skriver en C-uppsats ärligt talat.
Handledare och examinator kan man alltid ha synpunkter på.

Jag studerade ekonomi
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in