2022-12-31, 06:04
Medlem
Min kisse är tio år och ibland har jag lekt med tanken att köpa en liten kattunge. Det är närmast STÖRT omöjligt om man inte vill betala dyrt för en raskatt. I en värld där vilda katter stryker omkring BORDE det finnas kattungar en masse? Nästan "bortskänkes".......Så där som när jag var barn och bonden dränkte kattans kull flera ggr/år. På den tiden kunde man FÅ en hundvalp också men det är ju en annan historia.
Citera
2022-12-31, 06:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Det nya tillför att staten tar hand om registreringen och att det inte längre är frivilligt.

Det innebär att katthem kan ta tillvara lösspringande katter.

På vilket sätt anser du att det är jobbigt?
Det blir dubbelt. Register finns som sagt redan och fungerar utmärkt. Det vore enklare om de register som redan finns fick bli tvingade med fritt val av något av dem. Det är väldigt enkelt att gå in och söka med ett id på tatuering så det kan vem som göra som hittar en vilsen katt. Chip kan ju inte alla avläsa då det krävs utrustning för det. Kostnaden finns ju uppenbarligen inte ens i verkligheten då den aldrig behövts ta ut i detta register mer än som engångskostnad för registrering.
Citera
2022-12-31, 06:13
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Det blir dubbelt. Register finns som sagt redan och fungerar utmärkt. Det vore enklare om de register som redan finns fick bli tvingade med fritt val av något av dem. Det är väldigt enkelt att gå in och söka med ett id på tatuering så det kan vem som göra som hittar en vilsen katt. Chip kan ju inte alla avläsa då det krävs utrustning för det. Kostnaden finns ju uppenbarligen inte ens i verkligheten då den aldrig behövts ta ut i detta register mer än som engångskostnad för registrering.
Visst, så klart man skulle kunna ha krav på registrering i ett befintligt register.

Men även kostnaden för det statliga registret är en engångskostnad. Fyrtio spänn.

Kan det vara en ytterligare anledning till protest, förutom konspirationsteorierna, att SVERAK vill ha sitt?

Är du emot att katter ska registreras?
Citera
2022-12-31, 06:19
Medlem
Citat:
Nu handlar det inte om att spåra katter som råkar springa, utan om att katter ska registreras så att man kan få tag på ägaren om en katt är helt vilse.

Alltså, jag förstår inte hur någon som gillar djur kan tycka att det är fel.

Handlar de eventuella protesterna om personer som inte anser att deras katter är värda att registreras? Att det är för dyrt för en kattmamma att registrera sina hundra katter?

Kanske dessa kattmammans hundra katter är värda ett bättre liv?

Helt vilse är du, som uppenbarligen inte vet ett dugg om katter! Så håll då käften!

Vadför "kattmamma" babblar du om? Vilka "hundra katter"? När blev en katt "helt vilse", om inte människor avsiktligt flyttade den långt från sin hemort (och de tycks ändå klara sig i Australien)!

Vi har inga "helt vilse-" eller "sommar-" katter, galna "kattmammor" eller kattlika utomjordingar som vill utforska din hjärna via anus!

Världen är inte som i Hollywood..!
Citera
2022-12-31, 06:24
Medlem
Citat:
Visst, så klart man skulle kunna ha krav på registrering i ett befintligt register.

Men även kostnaden för det statliga registret är en engångskostnad. Fyrtio spänn.

Kan det vara en ytterligare anledning till protest, förutom konspirationsteorierna, att SVERAK vill ha sitt?

Är du emot att katter ska registreras?
Mina katter har alltid varit registrerade och ägaren (jag) sökbar. I långt över 30 år. SVERAK är en nyare aktör men innan de började med register så fanns redan Svenska Kennelklubben där både hundar och katter är registrerade. Jag har alltid tagit ansvar för mina husdjur och behövde alltså inte statens inblandning. De tillför inget av värde!
Citera
2022-12-31, 06:25
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Helt vilse är du, som uppenbarligen inte vet ett dugg om katter! Så håll då käften!

Vadför "kattmamma" babblar du om? Vilka "hundra katter"? När blev en katt "helt vilse", om inte människor avsiktligt flyttade den långt från sin hemort (och de tycks ändå klara sig i Australien)!

Vi har inga "helt vilse-" eller "sommar-" katter, galna "kattmammor" eller kattlika utomjordingar som vill utforska din hjärna via anus!

Världen är inte som i Hollywood..!
Uppenbart försvinner katter, nyligen var det någon som berättade att de hade en Facebookgrupp i sitt lilla område där de pratade om bortsprungna katter.

Om aldrig katter försvinner så är det väl inga problem. Du registrerar din katt, det kostar fyrtio kronor. Har du inte råd, så sorry för din katt.
Citera
2022-12-31, 06:27
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Mina katter har alltid varit registrerade och ägaren (jag) sökbar. I långt över 30 år. SVERAK är en nyare aktör men innan de började med register så fanns redan Svenska Kennelklubben där både hundar och katter är registrerade. Jag har alltid tagit ansvar för mina husdjur och behövde alltså inte statens inblandning. De tillför inget av värde!
Det kanske tillför som så att vi får färre som inte bryr sig på samma sätt som du gör?

Jag tror att vitsen med lagen inte är att sätta dit de som bryr sig, utan att ge katter för de som inte bryr sig ett bra hem.

Men du gillar inte den tanken? Du tänker att katter som inte har någon som bryr sig ska snurra runt fritt tills räven tar dem?

Citat:
Ursprungligen postat av SKIL
Ordning och reda bland husdjuren är väl bra?
Ja, jag anser det.
Senast redigerad av Stormpiskare 2022-12-31 kl. 06:37.
Citera
2022-12-31, 06:46
Medlem
Citat:
Uppenbart försvinner katter, nyligen var det någon som berättade att de hade en Facebookgrupp i sitt lilla område där de pratade om bortsprungna katter.

Om aldrig katter försvinner så är det väl inga problem. Du registrerar din katt, det kostar fyrtio kronor. Har du inte råd, så sorry för din katt.

Du försvinner också en gång, har du tänkt på det? Och vilken registrering kan förhindra det?
Citera
2022-12-31, 06:51
Medlem
Citat:
Det kanske tillför som så att vi får färre som inte bryr sig på samma sätt som du gör?

Jag tror att vitsen med lagen inte är att sätta dit de som bryr sig, utan att ge katter för de som inte bryr sig ett bra hem.

Men du gillar inte den tanken? Du tänker att katter som inte har någon som bryr sig ska få snurra runt fritt?
Nu har jag ju som redan förklarats alltid haft mina katter öronmärkta och registrerade. Så du kan sluta och anklaga mig för att inte bry mig om katterna. Som sagt så hade det räckt att införa ett krav att katten blev märkt, öron/chip, och registrerad i något av de redan befintliga registren.

Nu kommer ju inte de som inte tycker om statens inblandning ändå registrera sina katter, många behöver inte ens det pga åldern. Vem ska då jaga dem, ska det finnas en kattpolis som fångar katt på löpande band och hur avgör de då deras ålder? Det ska bli intressant att se hur man gör hos alla bönder samt hos alla vilda katter.

Ska staten vara ägare till alla vilda katter och ska de då tvinga in dem i ett hem? Försökte själv ta hand om en vildkatt som sökte närhet/värme/skydd/mat men den stack så fort den fick chansen igen. Den ville inte vara instängd. Den drog direkt och har aldrig sen blivit sedd i närheten.
Senast redigerad av KamratBlue 2022-12-31 kl. 06:53.
Citera
2022-12-31, 06:52
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Köper man en katt från en registrerad uppfödare så är de oftast redan reggade och chippade men nu ska det bli obligatoriskt.
Det kan också vara en lösning på att vi inte vill komma till det läget att vi har massor av hemlösa katter som springer runt. Givetvis finns det katter redan idag som går runt men jag tror de hemlösa inte är jättemånga.

Chippet kostar ca 450 kr och registreringen kostar säkert några kronor den också.

175:/ sa veterinären förra veckan. Men ingen trängsel ännu med märkningar.
Citera
2022-12-31, 06:57
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Nu har jag ju som redan förklarats alltid haft mina katter öronmärkta och registrerade. Så du kan sluta och anklaga mig för att inte bry mig om katterna. Som sagt så hade det räckt att införa ett krav att katten blev märkt, öron/chip, och registrerad i något av de redan befintliga registren.

Nu kommer ju inte de som inte tycker om statens inblandning ändå registrera sina katter, många behöver inte ens det pga åldern. Vem ska då jaga dem, ska det finnas en kattpolis som fångar katt på löpande band och hur avgör de då deras ålder? Det ska bli intressant att se hur man gör hos alla bönder samt hos alla vilda katter.

Ska staten vara ägare till alla vilda katter och ska de då tvinga in dem i ett hem? Försökte själv ta hand om en vildkatt som sökte närhet/värme/skydd/mat men den stack så fort den fick chansen igen. Den ville inte vara instängd. Den drog direkt och har aldrig sen blivit sedd i närheten.
Varifrån har du fått att staten ska jaga katter? Inser du inte hur korkat det är?

Staten för ett register för katter för att de ska kunna hitta tillbaka till sitt hem.

Det är bara sjukt att du protesterar mot det.
Citera
2022-12-31, 06:57
Medlem
Citat:
Nu yrar du mer än duktigt. Jag är registrerad mer än någon katt. Och varför skulle jag då försvinna?

Katter ska registreras av anledning som Jordbruksverket anslagit. Är det något där som du ogillar?

Tror du att du är odödlig, och kommer att existera i evighet?

Människor, maskrosor, katter, konungar -- vi är alla komna av jorden, och skall återvända dit.

Oavsett hur mycket vi registrerats av diverse myndigheter!

Ed: Vad kan jag uppnå genom att registrera min katt? Blir han osårbar, så att en timmerbil inte kan krossa honom? Eller får jag endast exakt vetskap om var längs vägen de söndermosade kvarlevorna finns -- som jag ändå helst vill slippa se?
Senast redigerad av Nakkvarr 2022-12-31 kl. 07:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in