2022-12-30, 16:17
Medlem
JustZlatans avatar
När man tittar på bostäder, vare sig det är hus, villor, stugor eller lägenheter, vilket år ska de ha byggts så att det inte finns några miljögifter i byggnaden, som asbest och radon till exempel?
Citera
2022-12-30, 16:29
Medlem
Om du vill slippa radon helt får du flytta utanför norden då det kommer från vårt urberg, vi har ett undantag från WHOs max rekommendationer gällande radon i bostäder.

Hus byggda efter 1975 borde vara helt fria från den farligaste typen av asbest, men vill du vara helt safe behöver du gå till byggår från 1982.
Citera
2022-12-30, 16:40
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsbeeffly
Om du vill slippa radon helt får du flytta utanför norden då det kommer från vårt urberg, vi har ett undantag från WHOs max rekommendationer gällande radon i bostäder.

Hus byggda efter 1975 borde vara helt fria från den farligaste typen av asbest, men vill du vara helt safe behöver du gå till byggår från 1982.

Så det går inte att bo någonstans i Sverige, Finland och Norge utan att utsättas för miljögifter?

Hur är det med byggår efter 2010?
Citera
2022-12-30, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Så det går inte att bo någonstans i Sverige, Finland och Norge utan att utsättas för miljögifter?

Hur är det med byggår efter 2010?

Byggår spelar egentligen ingen roll då det numer kommer från berget och inte blåbetong.
I Sverige är riktvärdet för åtgärder mot radon 200 becquerel per kubikmeter och samma gräns gäller för nyproduktion. Enligt WHO ökar risken för att drabbas av lungcancer med 16 procent för var 100:e becquerel och de har en övre gräns på 100 becquerel för bostäder.

Så även med ett helt nytt hus riskerar du att ligga 2x över WHOs maxvärde bara från berget under huset.

Delar av Finland verkar vara okej, det gäller hela Skandinavien.
https://www.energybuilding.se/radon-gransvarde/

Ca 400-500 Svenskar dör av lungcancer från för hög radonhalt inomhus varje år, eller lika många svenskar som dog vid Estoniakatastrofen så det är ganska många så jag förstår inte varför inte fler bryr sig om frågan.
Citera
2022-12-30, 16:58
Medlem
bor i hyreshus ca 10 år gammalt byggt i trä o gips..ganska ofarigt känns det som
Citera
2022-12-30, 16:59
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsbeeffly
Byggår spelar egentligen ingen roll då det numer kommer från berget och inte blåbetong.
I Sverige är riktvärdet för åtgärder mot radon 200 becquerel per kubikmeter och samma gräns gäller för nyproduktion. Enligt WHO ökar risken för att drabbas av lungcancer med 16 procent för var 100:e becquerel och de har en övre gräns på 100 becquerel för bostäder.

Så även med ett helt nytt hus riskerar du att ligga 2x över WHOs maxvärde bara från berget under huset.

Delar av Finland verkar vara okej, det gäller hela Skandinavien.
https://www.energybuilding.se/radon-gransvarde/

Ca 400-500 Svenskar dör av lungcancer från för hög radonhalt inomhus varje år, eller lika många svenskar som dog vid Estoniakatastrofen så det är ganska många så jag förstår inte varför inte fler bryr sig om frågan.

Byggs alla bostäder på berg i Sverige?

Fy fan, vad ska jag köpa för hus om jag inte vill andas in radon och andra miljögifter som asbest?
Citera
2022-12-30, 18:32
Medlem
Peripheryys avatar
Glöm inte att det finns många andra sorters gifter från exempelvis färg, fog, lim etc. Dessa gifter utsöndras allt eftersom och olika mycket beroende på temperatur, luftfuktighet och sånt.

Lim från en plyfa eller osb-skiva innehåller ofta cancerframkallande formaldehyd. Så inte ens byggnader som är byggda på 2000-talet kan du känna dig säker i.
Citera
2022-12-30, 19:18
Medlem
När vi byggde vårt hus förra året så la dom någon plast i plattan som skulle skydda mot radon eftersom detta är ett område med hög radonhalt.

Tror dom har gjort så ett antal år men när det började vågar jag inte svar på.

Jag tror risken är större att jag dör pga någon dumhet som jag hittar på än att jag får cancer av radon.
Citera
2022-12-30, 20:26
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
När man tittar på bostäder, vare sig det är hus, villor, stugor eller lägenheter, vilket år ska de ha byggts så att det inte finns några miljögifter i byggnaden, som asbest och radon till exempel?

Radon ventilerar man bort om nivåerna är höga (är I princip helt ofarligt för icke-rökare).

Asbest är förbjudet i Sverige sen 1982.

PCB sedan 1973.

Så köp ett hus byggt efter 1982 och biffa upp ventilationen för att stilla din hypokondri. Det kommer funka tills du hittar nästa sak att nöja över, vilket du garanterat kommer att göra givet din historik.
Citera
2022-12-30, 20:31
Medlem
Knivur-273s avatar
Jag bor i ett hus byggt 1952 av blå lättbetong som innehåller lite Uran 238 och Uran 235. Det är dock nyrenoverat med mekanisk tilluft, så jag har inga söta "Radon-döttrar" längre. Eftersom jag inte heller röker, så är risken mikroskopisk.

Även i en villa med torpargrund, så kan det finnas s.k. mark-radon på vissa platser, framförallt på östgötaslätten och i delar av västergötland.

Om man ger fan i att röka, så kan man glömma detta, eftersom det är vetenskapligt bevisat, att just rökning och radon-döttrar är extra skadligt, men annars inte så värst skadligt när det gäller det senare, i de flesta hus.

Radon är en radioaktiv gas som är en sönderfallsprodukt av Uran. Den gasen sönderfaller i sin tur i andra grundämnen som avger alfa-strålning, vilka kan ge upphov till cancer om de inhaleras. Oftast är det så lite, så det spelar knappt någon roll, men röker man, så blir det en helt annan sak, som att 1 + 1 = 4
Senast redigerad av Knivur-273 2022-12-30 kl. 20:41.
Citera
2022-12-30, 23:34
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Jag bor i ett hus byggt 1952 av blå lättbetong som innehåller lite Uran 238 och Uran 235. Det är dock nyrenoverat med mekanisk tilluft, så jag har inga söta "Radon-döttrar" längre. Eftersom jag inte heller röker, så är risken mikroskopisk.

Även i en villa med torpargrund, så kan det finnas s.k. mark-radon på vissa platser, framförallt på östgötaslätten och i delar av västergötland.

Om man ger fan i att röka, så kan man glömma detta, eftersom det är vetenskapligt bevisat, att just rökning och radon-döttrar är extra skadligt, men annars inte så värst skadligt när det gäller det senare, i de flesta hus.

Radon är en radioaktiv gas som är en sönderfallsprodukt av Uran. Den gasen sönderfaller i sin tur i andra grundämnen som avger alfa-strålning, vilka kan ge upphov till cancer om de inhaleras. Oftast är det så lite, så det spelar knappt någon roll, men röker man, så blir det en helt annan sak, som att 1 + 1 = 4

Har de undersökt kopplingen mellan radon och bilavgaser? Bilavgaser är mycket värre för lungorna än cigarettrök.
Citera
2022-12-30, 23:35
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peripheryy
Glöm inte att det finns många andra sorters gifter från exempelvis färg, fog, lim etc. Dessa gifter utsöndras allt eftersom och olika mycket beroende på temperatur, luftfuktighet och sånt.

Lim från en plyfa eller osb-skiva innehåller ofta cancerframkallande formaldehyd. Så inte ens byggnader som är byggda på 2000-talet kan du känna dig säker i.

Det måste finnas ett giftfritt hus man kan köpa. Varför finns inte det? Ett hus som är byggt av timmer som stugor kanske?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in