Citat:
Ursprungligen postat av
VVVulpes
Det finns nog lite mer nyans än många vill tro, jag personligen har varit väldigt kritisk till Dumpens metoder inledningsvis men som publicerade chattar mm har jag vänt till att se metoderna som nödvändiga för att få fram en lagändring så polisen får mandat och dessa förövare kan lagföras för avsikt. Jag blir anklagad för att ensidigt stötta något jag inte riktigt gör, men det är okej. Sen är det, också för mig då, svårt att inte bemöta vissa som uppenbart skriver här utifrån sitt eget intresse och vars avsikt tycks vara att försöka trumma upp någon slags legitimering av deras lustar och övergrepp. Där kan vid ytlig läsning det synas som en polarisering, även om den inte egentligen är för eller mot Dumpen, utan snarare mot den förvridna retorik förövare gärna använder bland sina likar. Sen ska jag erkänna att, också jag då jag inte kan svara för andra, definitivt inte tror Patrik och Sara blir rika på detta och inte förstår hur någon tror det är en väg till någon slags monetär vinst? Jag tror faktiskt på riktigt att de primärt drivs av att förhindra att barn och unga utsätts och ffa Sara, att medvetandegöra den vuxna allmänheten om vad som sker på nätet.
Självklart är det en stor nyans i hela frågan, vilket du också tycker. Tyvärr är frågan i sig så stigmatiserad och laddad känslomässigt för folk att de (kanske utan att ens tänka på det) uttrycker sig svart eller vitt när de pratar om det. Att du blivit anklagad för att vara en dumpling (precis som andra sidan blir anklagade för att vara pedofilvurmare) härleder också till det tidigare nämnda då det är ett "vi eller dom" tänk..
De vill ju ha en lagändring och uppmärksamma problemet, vilket de också kanske lyckas med men om metoden för det är okej vet jag inte och inget jag vill spekulera om, det lär tiden utvisa.
Som du säger verkar en del tro de gör det för pengar, medans andra tror de gör det för att värna barns bästa. Jag tänker väl spontant att man inte bara behöver ha en primär drivkraft, varpå de faktiskt kan göra det för både delar. Enda som vet är ju de själva.
Tack för ett bra inlägg, intressant att läsa hur du tänker i frågan då det är lätt att få ett intryck av en användare som kanske inte riktigt stämmer.