Citat:
Ursprungligen postat av
Ankan-mannen
Det Dumpen inte förstår, är om någon talar om för mig att det står en olåst Ferrari på en parkering så kanske jag går dit, vill ha en men då alla är låsta och larmade så är det inget jag tänker göra. Men att göra den tillgänglig för mig så kanske jag faller i fällan. Det är just därför det inte fungerar juridiskt. Det är lag på att inte lämna nycklarna i av den anledningen. Men om det har tillämpats med straff för att lämna nycklarna i vet jag inte. Kanske är straff nog med försäkringen, men om någon avlider till följd av min försummelse eller bilen använd för brott kan jag straffas. Det är olagligt att göra brott tillgängligt.
Det går inte ha olika rättssystem för olika brott, blir det tillåtet att brottsprovocera så blir det konstigt om det inte införs för alla brott. Kommer inte att ske av den anledningen.
Nej skälet till att man kan få böter är att t ex ett barn kan kliva in i bilen och orsaka skada på sig själv eller andra.
Det har ingenting att göra med ditt hittepå om att "göra brott tillgängligt"
Det regleras dessutom i trafikförordningen och inte i Brottsbalken.
Det står inte heller något om att nycklarna måste tas med.
50 § När ett fordon stannats eller parkerats, skall föraren vidta åtgärder för att hindra att fordonet kommer i rörelse av sig självt.
Föraren av ett motordrivet fordon skall även vidta lämpliga åtgärder för att förhindra att fordonet obehörigen brukas av någon annan.