Citat:
Tack för svar och infogande av tråden jag startade. Jag sökte faktisk så gott jag kunde men fann aldrig denna stora tråd.
Märk att testamente 1 upprättades medan parterna fortfarande bara var sambos och det gör väl skillnad? De hann bli gifta innan ena maken dog och då dog väl i egentlig mening även testamentet?
Testamente 1 säger detta om den efterlevandes äganderätt till kvarlåtenskapen efter den först avlidne maken:
Hm...det kanske borde ha stått:....eller gift oss och inte efter det skilt oss. Ja för nog menas väl med sammanlever samma sak som fortfarande är sambos och inte har vare sig ingått i ett äktenskap eller gått isär?
Väl gifta måste väl lagen angående särkullsbarn gälla för äktenskap? Testamentet var ju ett som reglerade det inbördes förhållandet och skulle ge efterlevande maken arvsrätt redan innan giftermålet.
Hur som helst plockade inget av barnen ut något från dödsboet utan allt tillföll den efterlevande maken, alltså 100% av kvarlåtenskapen.
Två (2) barn är efter den först avlidne maken. Ett (1) barn är efter den sist avlidne maken
1. Hur skulle då fördelningen av kvarlåtenskapen blivit (förutan det nya testamentet)?
2. Hur kommer den att se ut efter testamente 2 som den sist avlidne maken låtit upprätta och som säger:
Märk att testamente 1 upprättades medan parterna fortfarande bara var sambos och det gör väl skillnad? De hann bli gifta innan ena maken dog och då dog väl i egentlig mening även testamentet?
Testamente 1 säger detta om den efterlevandes äganderätt till kvarlåtenskapen efter den först avlidne maken:
...den av oss som överlever den andre skall med full äganderätt erhålla all den först avlidnes kvarlåtenskap under förutsättning att vi då fortfarande sammanlever.
Hm...det kanske borde ha stått:....eller gift oss och inte efter det skilt oss. Ja för nog menas väl med sammanlever samma sak som fortfarande är sambos och inte har vare sig ingått i ett äktenskap eller gått isär?
Väl gifta måste väl lagen angående särkullsbarn gälla för äktenskap? Testamentet var ju ett som reglerade det inbördes förhållandet och skulle ge efterlevande maken arvsrätt redan innan giftermålet.
Hur som helst plockade inget av barnen ut något från dödsboet utan allt tillföll den efterlevande maken, alltså 100% av kvarlåtenskapen.
Två (2) barn är efter den först avlidne maken. Ett (1) barn är efter den sist avlidne maken
1. Hur skulle då fördelningen av kvarlåtenskapen blivit (förutan det nya testamentet)?
2. Hur kommer den att se ut efter testamente 2 som den sist avlidne maken låtit upprätta och som säger:
Hela min kvarlåtenskap skall tillfalla mitt enda barn....(följt av)...namn och personnummer).Är det sista testamentet i enlighet med lag upprättat och äger giltighet?
Nej normalt gäller ett testamente som man skrev som sambos även efter att man gift sig. För att ett testamente ska anses sakna verkan krävs att det återkallas eller att det finns skäl att anta att det inte längre är testatorns vilja.
Jag har svårt att se att man skulle ha framgång med att hävda att skrivelsen endast var tänkt att gälla medan de var sambos och att de ville att förordnandet skulle upphöra när de gifte sig.
Hade inte första testamentet ansetts vara gällande hade de efterlevande barnen fått ut sitt arv (100% efter fadern) redan när deras far gick bort, alternativt hade de varit tvungna att göra ett arvsavstående. Här har man uppenbarligen ansett att testamentet var gällande och då hade de efterlevande barnen att begära jämkning av testamentet inom 6 månader från att de tog del av det för att få ut sin laglott. Har man missat det så har den möjligheten försvunnit. Vid jämkning hade de fått ut 50% efter fadern.
Stod det något mer i testamentet gällande efterarvingar? Alltså vad som skulle hända med egendomen efter att båda parter hade gått bort (tycker att det borde stå med då man verkar ha kallats till boutredningssammanträde i egenskap av efterarvingar)?
Senast redigerad av Iknowafewthings 2022-11-24 kl. 23:12.
Senast redigerad av Iknowafewthings 2022-11-24 kl. 23:12.