2022-12-30, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Svaret på din fråga finner du i det du svarade.
"Utav snart 40 000 inlägg så är det en enda skribent som skrivit att det kan vara så."
Men däremot så var det någon som kände de inblandade som sa att JJ aldrig skulle peta på AW med en pinne.

Utöver dessa inlägg så är det enbart Torstenisthlm76 som påstår att de skulle legat, varit otrogna med varandra och upprepar svartsjukdrama i alla sina inlägg.
Inga teorier utan rena påståenden i alla sina inlägg.

Vilket tycker du låter mest trovärdigt?
Har man en teori så ska det ju grundas på någon slags fakta, det gör inte detta.
Det var en fråga från början som nu börjar blomma upp mer och mer till en trådsanning.

Vem är det som känner de inblandade som har sagt att, som du skriver, "att JJ aldrig skulle peta på AW med en pinne"?

Min uppfattning är att det var någon som uttryckt att det var precis tvärtom... att AW aldrig skulle peta på JJ med en pinne.
Citera
2022-12-30, 09:37
Medlem
Citat:
Svaret på din fråga finner du i det du svarade.
"Utav snart 40 000 inlägg så är det en enda skribent som skrivit att det kan vara så."
Men däremot så var det någon som kände de inblandade som sa att JJ aldrig skulle peta på AW med en pinne.

Utöver dessa inlägg så är det enbart Torstenisthlm76 som påstår att de skulle legat, varit otrogna med varandra och upprepar svartsjukdrama i alla sina inlägg.
Inga teorier utan rena påståenden i alla sina inlägg.

Vilket tycker du låter mest trovärdigt?
Har man en teori så ska det ju grundas på någon slags fakta, det gör inte detta.
Det var en fråga från början som nu börjar blomma upp mer och mer till en trådsanning.
Du säger att
En person som säger sig känna de inblandade
att JJ aldrig skulle peta pp AW ens med en pinne

Och jag har läst ett inlägg där personen säger sig veta att JJ och AW har haft ett förhållande tidigare typ ca ett halvår innan TT och AW blev ihop

Vem av dom talar sanning?

Är det du som ska av avgöra det eller kan du kanske bara skrålla förbi de inlögg som du inte tycker känns trovärdiga för dig så
Skulle det kännas trevligare på sidan att alla får samma rättighet och spekulera fritt utan att bli attakerade av dig
Senast redigerad av Anedin 2022-12-30 kl. 09:40.
Citera
2022-12-30, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Du säger att

Och jag har läst ett inlägg där personen säger sig veta att JJ och AW har haft ett förhållande tidigare typ ca ett halvår innan TT och AW blev ihop

Är det du som ska av avgöra det eller kan du kanske bara skrålla förbi de inlögg som du inte tycker känns trovärdiga för dig så
Skulle det kännas trevligare på sidan att alla får samma rättighet och spekulera fritt utan att bli attakerade av dig

Varför citerar du mig om du anser att jag inte ska svara?
Hur får du ihop det?
Ska sluta svara dig efter detta så du slipper känna dig kränkt
Citera
2022-12-30, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Vem är det som känner de inblandade som har sagt att, som du skriver, "att JJ aldrig skulle peta på AW med en pinne"?

Min uppfattning är att det var någon som uttryckt att det var precis tvärtom... att AW aldrig skulle peta på JJ med en pinne.

Givetvis skulle det stå tvärtom, men det trodde jag du fattade eftersom du är så insatt i tråden.
Citera
2022-12-30, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Du säger att

Du får gärna visa det inlägget om att dom skulle haft ett förhållande. för det har jag då aldrig läst.
Citera
2022-12-30, 10:42
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Jag tror att något ytterligare har hänt i närtid. TT verkar inte vara den som går till krogen en kväll och lappar till någon för något bråk som varit för länge sedan.

Kanske har JJ skickat SMS till AW i närtid, frågat honom om han verkligen ska flytta ihop med TT.
Har framkommit tidigare i tråden att JJ gärna tog sig an upptagna killar.

Den yngre tjejen, vännen som Tove letade efter under kvällen, det ska precis som bråket ha varit under den senare delen av kvällen. Kronologin där, den vet vi inte.

Var det oroliga letandet först, sedan bråket?
Och när kom Tove till Nöjet? Kom hon dit ensam och sent?

Vi vet inte riktigt Toves temperament och personlighet, men en av vännerna beskriver det som att de ömsesidiga hoten och bråken som hade pågått en längre tid, och att även Tove kunde bli arg. Det handlade då om att skydda sin vän.

Jag kan tänka mig att en version är att denna vän till Tove, det är henne som Tove väntar på, letar efter. Och att JJ har något med det hela att göra den här kvällen.

Jo, JJ har rykte om sig at klistra på upptagna killar. JJs personlighet kan absolut vara sådan att hon försökt klistra på Toves kille, då för att typ markera för Tove att hon har övertaget. Men jag frågar mig om JJ var framgångsrik, eller såg han igenom henne?

För mig verkar det idoga, upprepade letandet efter kompisen vara nykeln till upprinnelsen av bråket.

Men precis som du tror, tror jag inte att (OM) Tove har slagit JJ, då har det föregåtts av en provokation.

Jag inbillar mig att anledningen till att Tove är där på Nöjet, ensam som det verkar har att göra med JJ och Toves vän. JJ har haft en plan. Kanske har hon sagt att hon nu ska avlöja allt (otroheten), eller att hon redan har gjort det. Något åt det hållet. Kanske har Toves kompis varit på Nöjet, och JJ påstår att det är något på gång och Tove skyndar dit för att leta efter sin kompis?

Alla röda flaggor vajar runt JJ för mig.

Jag tror att hon har en personlighet där hon är långsint, beter sig som en härskare över allt och alla, inte ser sin egen del, förlägger skulden på andra och de låsningar som vännen berättar om är ett tecken på det där. JJ klarar inte av att någon annan bestämmer, får rätt, säger emot, inte "lyder", inte ger med sig osv.

Det är också kanske därför JJ är med MH. Vännen berättar ju i podden om att MH alltid gjorde det JJ sa åt henne att göra.

Tove kanske var envis, och inte gav med sig? JJ tålde inte det. JJ behöver folk som inte sätter sig emot, utan hon är ledaren? Lite av en envåldshärskare, medan tjejerna i gruppen börjar mer och mer bli självständiga och ha lite mer egna åsikter.

Om det har hänt något mellan JJ och Toves kille, då tror jag att JJ har försökt förnedra Tove. Jag tror dock att ryktet hade visat om det hade hänt något.
Citera
2022-12-30, 11:06
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Har svarat men kanske missat nån fråga sen innan jul då jag försökt snabbläsa ikapp.

Spioneri i all ära men på det stora hela fortfarande intressanta diskussioner i tråden här även om det inte tillkommer så mycket ny info. Ett tragiskt och så väldigt onödigt mord detta.
Kanske missat nåt i diskussionerna här men när fupen släpps så lovar jag att nagelfara svagheter resp styrkan i de tekniska bevisen så gott jag kan.

Blir också intressant att se hur mycket bevis de har utöver förhör, kamerabevakning och de ”mobiltekniska” varianterna. Alltså sånt som nu diskuteras typ hårstrån, DNA osv.

Ja, det är oerhört tragiskt att en tjej som Tove kan ha blivit mördad. Det känns helt obegripligt, och jag tror också att det aldigt kommer att bli begripligt på det sätt man vill.

Alla mord i stort sett är väl onödiga, men jag förstår hur du menar.

Och så hoppas man att allt reder ut sig bevismässigt och att inga tvivel finns om vem som är den skydlige. Det kommer som du själv har sagt vara mycket it- tekniskt här, som inte är lätt att hänga med i alla svängar.

Jag lyssnade ju nyss återigen på avsnitt 5 av podden, där en av vännerna beskriver att JJ sagt i våras att hon skulle bryta helt med Tove och hennes vän. Den berättande kompisen trodde inte att dom umgåtts öht egentligen. Jag uppfattar det som att vännen menar den senste tiden, kanske att det verkligen skedde en brytning i våras?

Då kommer säkert historiken visa att de inte har haft så mycket kontakt, om någon alls i närtid. Att Toves DNA, hår, kroppsvätskor ska finnas i JJs bil är därför förmodligen helt osannolikt då. Liksom att Toves DNA ska finnas i lgh om hon inte varit där på mordnatten.

Det är nog väldigt svårt att transportera Tove i den trånga bilen, utan att det blir avsättningar någonstans. Om Tove inte har blivit intryckt i något. Men den trånga bagagedelen i JJs bil, den tillåter kanske inte dimensioner hursom helst, som är fasta på bredd, höjd och längd. Här kanske det lättaste är att trycka in kroppen på bästa sätt för att den ska få plats.

Jag tror på bevis i bilen, för att ta ett "vanligt" tekiskt bevis.

Mordet kan ha varit väldigt oblodigt, kanske helt utan vapen. Det kans saknas mycket av sådana bevis som tyder på mord.

Förhoppningsvis finns mycket annan bevisning som knyter ihop påsen så att det inte finns någon som helst rimlighet i att tro att det finns någon annan som mördat Tove.
Citera
2022-12-30, 11:15
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rengen
Jag läste om detta faktiskt redan för några år sen. Det är i USA så möjligt att Sverige ligger efter. Som sagt vet inte hur långt NFC kommit med att tillämpa tekniken.
Man kan bestämma ganska exakt ner till mindre än 1 dag.
Denna artikel säger lite, men finns fler:
https://www.chemistryviews.org/details/ezine/10562374/Determining_the_Age_of_Bloodstains_to_Solve_Crimes /

Tack för länk!

Ska ta mig tid någongång för att läsa om det här.

Det måste ju finnas en anledning till att jag inte har sett/läst om att tekniken används. Kanske finns det för stora osäkerheter/svårigheter/tekniska svårigheter i tekniken ännu? Kostnader i förhållande till det?

Men det är ju förstås enormt intressant ur utredningssynpunkt när man i fall liksom Lena/Stefan D, inte kan bevisa när och hur blod från offret (och kanske även misstänkt) kan finnas på vissa platser.

Tekniken kommer ifatt mördare. Det känns skönt att trots att det har gått lång tid, har vissa mördare kunnat fällas på senare tid.
Citera
2022-12-30, 11:50
Medlem
Citat:
Precis, varför bortse från den fakta som finns och logiskt tänkande.
Oftast är det en enkel lösning vilket det verkar vara i detta fallet, inga gap och skrik=det har gått fort.
kunde ha varit hårt slag mot huvudet eller droger.
Men eftersom Tove verkar söka uppmärksamhet när grannen knackar på så är ju det mest logiska att hon stryps och det enda hon har till sitt förfogande är att sparka med benen.

Inga ljud förutom dunsar tyder på att det har gått fort, ja. Om TT ströps, kvävdes meden kudde eller fick en plastpåse trädd över huvudet (!!!) kanse bakifrån av endera JJ eller MH - och då hann hon inte skrika. Men däremot sparka i golv och väggar ett tag. Snabb och våldsam död, ja. Stackars tjej.
Citera
2022-12-30, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salsarunt
Vem var det som Tove letade efter? Var det MH? Kan hon ha varit otrogen mot sin pojkvän med MH?

Har fått känslan av att TT ville varna MH för att umgås med JJ. Nån otrohet tror jag inte alls har hänt. Var har du f¨ått det ifrån?
Citera
2022-12-30, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Den yngre tjejen, vännen som Tove letade efter under kvällen, det ska precis som bråket ha varit under den senare delen av kvällen. Kronologin där, den vet vi inte.

Var det oroliga letandet först, sedan bråket?
Och när kom Tove till Nöjet? Kom hon dit ensam och sent?

Vi vet inte riktigt Toves temperament och personlighet, men en av vännerna beskriver det som att de ömsesidiga hoten och bråken som hade pågått en längre tid, och att även Tove kunde bli arg. Det handlade då om att skydda sin vän.

Jag kan tänka mig att en version är att denna vän till Tove, det är henne som Tove väntar på, letar efter. Och att JJ har något med det hela att göra den här kvällen.

Jo, JJ har rykte om sig at klistra på upptagna killar. JJs personlighet kan absolut vara sådan att hon försökt klistra på Toves kille, då för att typ markera för Tove att hon har övertaget. Men jag frågar mig om JJ var framgångsrik, eller såg han igenom henne?

För mig verkar det idoga, upprepade letandet efter kompisen vara nykeln till upprinnelsen av bråket.

Men precis som du tror, tror jag inte att (OM) Tove har slagit JJ, då har det föregåtts av en provokation.

Jag inbillar mig att anledningen till att Tove är där på Nöjet, ensam som det verkar har att göra med JJ och Toves vän. JJ har haft en plan. Kanske har hon sagt att hon nu ska avlöja allt (otroheten), eller att hon redan har gjort det. Något åt det hållet. Kanske har Toves kompis varit på Nöjet, och JJ påstår att det är något på gång och Tove skyndar dit för att leta efter sin kompis?

Alla röda flaggor vajar runt JJ för mig.

Jag tror att hon har en personlighet där hon är långsint, beter sig som en härskare över allt och alla, inte ser sin egen del, förlägger skulden på andra och de låsningar som vännen berättar om är ett tecken på det där. JJ klarar inte av att någon annan bestämmer, får rätt, säger emot, inte "lyder", inte ger med sig osv.

Det är också kanske därför JJ är med MH. Vännen berättar ju i podden om att MH alltid gjorde det JJ sa åt henne att göra.

Tove kanske var envis, och inte gav med sig? JJ tålde inte det. JJ behöver folk som inte sätter sig emot, utan hon är ledaren? Lite av en envåldshärskare, medan tjejerna i gruppen börjar mer och mer bli självständiga och ha lite mer egna åsikter.

Om det har hänt något mellan JJ och Toves kille, då tror jag att JJ har försökt förnedra Tove. Jag tror dock att ryktet hade visat om det hade hänt något.

Min teori är och har hela tiden varit att TT ville varna MH för JJ. Att TT letade efter MH på Nöjet. TT kan ha märkt att MH inte mådde bra i JJs sällskap. Att MH var lättledd och hade börjat droga och dricka i en allt snabbare takt sen hon började umgås med JJ.

I SÅ FALL är det ytterst tråkigt att "MH tackade TT för hjälpen" genom att delta i mordet på henne.
Citera
2022-12-30, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, det är oerhört tragiskt att en tjej som Tove kan ha blivit mördad. Det känns helt obegripligt, och jag tror också att det aldigt kommer att bli begripligt på det sätt man vill.

Alla mord i stort sett är väl onödiga, men jag förstår hur du menar.

Och så hoppas man att allt reder ut sig bevismässigt och att inga tvivel finns om vem som är den skydlige. Det kommer som du själv har sagt vara mycket it- tekniskt här, som inte är lätt att hänga med i alla svängar.

Jag lyssnade ju nyss återigen på avsnitt 5 av podden, där en av vännerna beskriver att JJ sagt i våras att hon skulle bryta helt med Tove och hennes vän. Den berättande kompisen trodde inte att dom umgåtts öht egentligen. Jag uppfattar det som att vännen menar den senste tiden, kanske att det verkligen skedde en brytning i våras?

Då kommer säkert historiken visa att de inte har haft så mycket kontakt, om någon alls i närtid. Att Toves DNA, hår, kroppsvätskor ska finnas i JJs bil är därför förmodligen helt osannolikt då. Liksom att Toves DNA ska finnas i lgh om hon inte varit där på mordnatten.

Det är nog väldigt svårt att transportera Tove i den trånga bilen, utan att det blir avsättningar någonstans. Om Tove inte har blivit intryckt i något. Men den trånga bagagedelen i JJs bil, den tillåter kanske inte dimensioner hursom helst, som är fasta på bredd, höjd och längd. Här kanske det lättaste är att trycka in kroppen på bästa sätt för att den ska få plats.

Jag tror på bevis i bilen, för att ta ett "vanligt" tekiskt bevis.

Mordet kan ha varit väldigt oblodigt, kanske helt utan vapen. Det kans saknas mycket av sådana bevis som tyder på mord.

Förhoppningsvis finns mycket annan bevisning som knyter ihop påsen så att det inte finns någon som helst rimlighet i att tro att det finns någon annan som mördat Tove.

I vissa fall kan MGM göra en helgardering vad gäller DNA eftersom den har haft en nära relation med BO. Då är det naturligt om DNA eller blod eller hårstrån dyker upp lite här och där.

I det här fallet så har ju polisen som du beskriver kartlagt hur relationen varit.
Och får ställa evtl fynd i proportion till umgänget där.

Sen så är ju ett hårstrå i bilen starkare bevis än ett i bostaden. Och en hårtuss ännu starkare.

Ska man vara lite amatörpsykolog här så kan man tänka sig att anledningen till att de forslar bort Tove och tiger i förhör är att det finns skador på Tove som inte kan förklaras med en olycka.

Jag och många andra har ju varit inne på att de hade varot i en helt annan sits om de ringt SOS och Tove hade ramlat och slagit sig även om det kanske var nån av tjejerna som puttat då.

Men även ett tillhygge kan ge en ganska oblodig död. Men då ska det vara en fullträff med en väldig ”tur” för MGM.

Så torrt eller blodigt våld återstår att se. Förstår att många är ”nyfikna” på dödsorsaken för det är ju väldigt avgörande för bevisningen i stort ju.

Och med ”onödigt” menade jag att det var nog inte meningen att Tove skulle dö där den natten. Även om JJ kanske önskat att hon inte fanns ibland.

Sen är det ju intressant med den här uppgiften om handgemäng på Nöjet. Örfilen från Tove eller vad det nu kan ha varit. Och om ens sant. Varför skulle Tove ha varit så pass arg på JJ att hon ger henne en smäll? Och då i nyktert eller onyktert tillstånd? Och trots misshandeln nappade polisen inte på att ingripa? Man vet inte vad man ska tro.

Hur det än är så kommer förhören som alltid bli mer intressanta än de tekniska protokollen. Människohjärnan är ju lite mer kreativ än ettor och nollor och vi får se vilken story som tjejerna kokat ihop här för att verka trovärdiga.

Skillnaden är väl annars att tekniken sällan ljuger. Men i en förhandling så kan det vara fritt fram för hur den ska tolkas.

Man får anta att polisen lagt mycket krut på den kritiska tiden runt där MGM påstår att Tove ska ha ”eeeeh…cyklat hemåt” och hur TT’s mobil och cykel observerats då av servrar, mobilmaster och vittnen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in