Citat:
Jag förvånas över att herr president Putin som utger sig för att vara åtminstone något historiskt bevandrad ej själv uppmärksammar de järtecken vi övriga kan se. Nu har vi på väldigt många sätt hamnat i precis det samma läge som föranledde den sovjetiska kollapsen under det allra sista av 80-talet. Kostnaderna för krigsmaskineriet drar iväg och belastar det övriga samhället med fallande produktivitet som följd. Statsinkomster minskar men dess utgifter ökar. Det kan säkert hålla en stund till men ändå- gänget runt Putin måste väl rimligtvis själva se vartåt det hela barkar. Putin själv har ju sagt att sovjetunionens kollaps var en katastrof men synes inte tveka på att dra det hela ett varv åter...
Intressant att oljeexporten rasar i Ryssland. Dels för att maxpris på $60/fat sätter stop för frakter då försäkringsbolag ej försäkrar frakter över $60/fat och dels att Putin vägrar sälja till länder som anammat pristaket. Den största oljefraktaren i öst har slutat frakta olja, så nu blir det mindre olja till Indien med.
Vi snackar alltså om 50% av Rysslands inkomst som stryps sakta men säkert.
Sedan har vi nr3 av Rysslands inkomst, metallindustrin. Pga sanktioner så finns ett överflöd av metaller i Ryssland som ingen vill köpa. Ytterligare ett stort slag mot ekonomin.
Till ovan så kan man lägga till Gasexporten som är en av pelarna i den ryska ekonomin. Den går minst sagt knackigt. Så all in all , det går riktigt riktigt dåligt med inkomsterna. Och nu vill Putin öka försvarsanslagen så att den utgör 30% Rysslands totala budget nästa år. Hur det här går ihop förbryllar mig, men en sak är säker. Stackars Ivan , blir kolsoppa till frukost, middag och lunch varje dag i decennier.
Vi snackar alltså om 50% av Rysslands inkomst som stryps sakta men säkert.
Sedan har vi nr3 av Rysslands inkomst, metallindustrin. Pga sanktioner så finns ett överflöd av metaller i Ryssland som ingen vill köpa. Ytterligare ett stort slag mot ekonomin.
Till ovan så kan man lägga till Gasexporten som är en av pelarna i den ryska ekonomin. Den går minst sagt knackigt. Så all in all , det går riktigt riktigt dåligt med inkomsterna. Och nu vill Putin öka försvarsanslagen så att den utgör 30% Rysslands totala budget nästa år. Hur det här går ihop förbryllar mig, men en sak är säker. Stackars Ivan , blir kolsoppa till frukost, middag och lunch varje dag i decennier.