2022-12-30, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
"Oleksiy Kuleba, chef för det regionala militära försvaret i Kiev uppmanar alla att stanna i skyddsrum och bekräftar att det rör sig om ryska drönare på sin Telegram. Vid fyra på morgonen skrev han att det ukrainska luftförsvaret slagit skjutit ned alla drönare som skickats mot Kiev."

Luftvärnet var verkligen på tårna.
Det var nya mångmiljon belopp som ryzzland satsade och kastade rätt i sjön.
Dags för en ny resa till mullorna i Iran för Putin och köpa mer skrot.

10 000 kronors drönare blir nedskjutna av 1 000 000 kronors robotar.
Citera
2022-12-30, 08:00
Medlem
leachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manfredkaltz
10 000 kronors drönare blir nedskjutna av 1 000 000 kronors robotar.

Hur vet ni att det används robotar för 1 000 000 för att skjuta ner moppedrönarna. Länk?
Citera
2022-12-30, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leach
Hur vet ni att det används robotar för 1 000 000 för att skjuta ner moppedrönarna. Länk?

Lektion ett i ryska propagandan:
Information går alltid att vända 180 grader.

Lektion två. Försök minnas dina ologiska , banala korkade lögner du kommit med som barn.

Använd det mindsetet i ditt arbete!

Nästan ingen kommer tro dina lögner och fabrikationer, men det kan så ett frö av tvivel.

Nu är du ett ryss troll!
Citera
2022-12-30, 08:17
Medlem
Det är officiellt att Ryssland bekräftar att de är verklighetens Mordor?

8 ringar gavs till forna Sovjet stater, den 9:e behöll mörkrets dvärg härskare , Saurput?

https://twitter.com/GoncharenkoUa/status/1607689949997932544
Citera
2022-12-30, 08:23
Medlem
Citat:
Eller så är det så att dom vinner kriget. Jag förstår inte hur Ukraina ska lyckas vända på det här. Förlusterna är enorma och man retirerar sakta inområdena där man strider just nu.

Da kamrat.....
Citera
2022-12-30, 08:28
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Eller så är det så att dom vinner kriget. Jag förstår inte hur Ukraina ska lyckas vända på det här. Förlusterna är enorma och man retirerar sakta inområdena där man strider just nu.
Spännande nyheter!
Kan du lista de tre tyngsta städer/områden som ryssarna har erövrat det senaste halvåret?
Citera
2022-12-30, 08:42
Medlem
Citat:

Med tanke på att ryssarna just nu pressas tillbaka på flera platser längs fronten och sitter fast på de andra, så är det väl snarast ryssarna som måste vända på det hela?

Terrorbombningar av civila har aldrig fungerat i krig och lär inte göra det nu heller.
Citera
2022-12-30, 08:45
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Förstår bara inte hur Rysslands ledning och duma envist hårdnackat påtvingar vanligt ryskt folk deras misslyckade krig och konsekvenser . Ryssland lär få betala ett enormt krigsskadestånd att betala och tyvärr retirera innom 2014 års gräns helt till ingen nytta . Samtidigt fölorar ryska mödrar barn och ryska barn växer upp föräldralösa. Samtidigt som rysk trovärdighet är som bortblåst i värden ( Försöker Putin med anhang riva Ryssland med flit )

Är de måhända sinnessjuka eller mutade ?

Det är för att det narrativ du kanske inte tror på är plausibelt för dem, utifrån den fakta de har tillgång till, och utifrån deras värden.

De ser väst (NATO, USA) som ett hot. Kriget går inte så dåligt som du tror. Putin trillar inte runt med sin väska och bajsar på sig hela tiden. Jag vet inte om du köpt hela sago-paketet, men du förstår kanske hur jag menar ändå.
Citera
2022-12-30, 08:47
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leach
Kommentar:
de s.k. moppe-drönarna har uppgetts kosta ca $25 000, och vi kan utgå från att varje SAM kostar betydligt mer än så. Det är därför inte hållbart att skjuta ner dessa kamikaze-drönare med t.ex. S-300. Dessutom behöver man dem till att skydda luftrummet mot ryskt stridsflyg.

Kan man i stället skjuta med vanlig LV-kanon så är förhållandet det omvända. Såvitt jag förstått så kostar zonrörsammunitionen till sådana omkring $1 000/styck, och man behöver bara 2-3 granater för att slå ut målet.
Citera
2022-12-30, 08:53
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Kriget går inte så dåligt som du tror.
Du menar att Putin avsiktligt låter tiotusentals unga män dö och låter sitt krigsmateriel förintas i enorma mängder. De flesta andra tänker nog att det är ett dåligt krig när man har enorma egna förluster och hela tiden måste backa från landområden som man inte klarar av att hålla.
Men du menar alltså att det är helt i sin ordning?
Citera
2022-12-30, 08:58
Medlem
Citat:

Nej, det förstår inte jag heller.

Det hände en riktigt konstig sak i Bahkmut i går, i alla fall enligt ryska och "Institute of Study of War" (som väl är nära knutet till Pentagon och även de upprättar frontkartor).

Det är ju områden söder och norr om staden ryssarna har gjort stora ansträngningar att tränga fram för att halvt inringa staden och sätta försörjningslederna under artillerield. I södera delen av stadens utkanter har ryssarna stridid hårt för att tränga fram på gatorna. Alldeles väster om detta område är ett obebyggt område med vattendrag mm som förhindrar framkomlighet med pansarfordon mm - där trängde ryssarna långt in i går helt oväntat och våghalsigt. Lyckas de med detta och utvidga detta området de igår tog (om nu uppgifterna stämmer) kan faktiskt Bahkmuts fall vara ganska nära. Det är både spännande och hoppingivande vad som kan komma att hända idag.

Antingen är detta en listig fälla från ukrainarnas sida eller en ren katastrof. Kan faktiskt ligga dålig stridsmoral och rädsla för döden bakom detta hos de ukrainska soldaterna som var posterade där.

Om ukrainarna börjar dra sig tillbaka snabbt och oorganiserat från Bahkmut hoppas jag verkligen det finns ryskt stridsflyg redo att göra riktigt kaos med dem.
Citera
2022-12-30, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det är för att det narrativ du kanske inte tror på är plausibelt för dem, utifrån den fakta de har tillgång till, och utifrån deras värden.

De ser väst (NATO, USA) som ett hot. Kriget går inte så dåligt som du tror. Putin trillar inte runt med sin väska och bajsar på sig hela tiden. Jag vet inte om du köpt hela sago-paketet, men du förstår kanske hur jag menar ändå.
Det är vad den ryska propagandan hävdar för den ryska befolkningen, inte minst i de ryska debattprogrammen i TV.

Alla andra vet att det är ett svepskäl. Det enda hotet mot Ryssland är den egna regimen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in