Citat:
Ursprungligen postat av
manfredkaltz
Eller så är det så att dom vinner kriget. Jag förstår inte hur Ukraina ska lyckas vända på det här. Förlusterna är enorma och man retirerar sakta inområdena där man strider just nu.
Nej, det förstår inte jag heller.
Det hände en riktigt konstig sak i Bahkmut i går, i alla fall enligt ryska och "Institute of Study of War" (som väl är nära knutet till Pentagon och även de upprättar frontkartor).
Det är ju områden söder och norr om staden ryssarna har gjort stora ansträngningar att tränga fram för att halvt inringa staden och sätta försörjningslederna under artillerield. I södera delen av stadens utkanter har ryssarna stridid hårt för att tränga fram på gatorna. Alldeles väster om detta område är ett obebyggt område med vattendrag mm som förhindrar framkomlighet med pansarfordon mm - där trängde ryssarna långt in i går helt oväntat och våghalsigt. Lyckas de med detta och utvidga detta området de igår tog (om nu uppgifterna stämmer) kan faktiskt Bahkmuts fall vara ganska nära. Det är både spännande och hoppingivande vad som kan komma att hända idag.
Antingen är detta en listig fälla från ukrainarnas sida eller en ren katastrof. Kan faktiskt ligga dålig stridsmoral och rädsla för döden bakom detta hos de ukrainska soldaterna som var posterade där.
Om ukrainarna börjar dra sig tillbaka snabbt och oorganiserat från Bahkmut hoppas jag verkligen det finns ryskt stridsflyg redo att göra riktigt kaos med dem.