2022-12-28, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jnkn
Hur håller sig Uppsalas civilingenjörsutbildningar jämfört med de mer tekniska högskolorna? Är man lika attraktiv på arbetsmarknaden och så? Är ju en roligare stad än Stockholm och Göteborg.

Är du duktig kommer du inte att bli nekad jobb för att du valde att plugga i Uppsala.

På KTH kommer du att vara en i mängden i gigantiska studentkullar. I Lund kommer du att frysa arslet av dig under den skånska vintern. Chalmers är väl okej, men rätt så traditionella.
Citera
2022-12-28, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bofop
Är du duktig kommer du inte att bli nekad jobb för att du valde att plugga i Uppsala.

På KTH kommer du att vara en i mängden i gigantiska studentkullar. I Lund kommer du att frysa arslet av dig under den skånska vintern. Chalmers är väl okej, men rätt så traditionella.
Lund är ju för fan varmare än Göteborg eller Stockholm. Konstigt sagt av dig

Jag hade valt Lund. På Chalmers och KTH kommer en hel del av dom studerande ha sina egna sociala liv redan och inte lära känna andra studenter i samma utsträckning.

Rent få-jobb-mässigt spelar valet ingen roll.

Om du tar KTH måste du se till att garanterat få studentbostad förresten med tanke på hur andrahandsmarknaden ser ut i huvudstaden (omöjlig för en student)
Citera
2022-12-29, 01:18
Medlem
KJosefs avatar
Det finns ingen som har läst på alla tre så dessa trådar kokar ner till att alla rekommenderar sitt eget universitet.

Det spelar ingen roll vart du går (inom rimliga gränser). Få bra betyg, skaffa ett extrajobb, nätverka hårt. Det är det som räknas.
Citera
2022-12-29, 02:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RullandeIgelkott
Tjenare!

Har börjat fundera en del över vad jag skall plugga vidare nu till efter gymnasiet och har fått stort intresse av civilingenjör industriell ekonomi, några tankar om den linjen? Någon som har läst den och vad jobbar ni med just nu?

Hursomhelst, om ni nu fick välja mellan att läsa på chalmers, KTH eller Lund, vad hade ni valt? Betygen är inga problem utan rent utbildnings-/studentlivsmässigt tänkte jag.

Tacksam för svar!

Läste själv Ii vid Linköpings universitet. Så kan inte uttala mig om de tre universitet du nämner i TS. Men jag antar att som stad är Linköping relativt likt Lund. D.v.s. ett bra studentliv där du inte nödvändigtvis bara blir en i mängden. I och med att jag läste Ii så fick jag offra runt 20hp ekonomi mot språk istället. Men i övrigt läste vi samma matte som övriga program första året (minus komplex analysen). Läste alla mina tekniska kurser, grundkurser såväl som de avancerade, tillsammans med Y (systemteknik).

Började på ett traineeprogram vid ett av Sveriges större företag efter examen. Jobbade de första fyra åren medd affärsutveckling. Jobbar numera som produktägare.
Citera
2022-12-29, 02:39
Medlem
flytandelyckas avatar
Det spelar ingen roll var du pluggar rent karriärsmässigt men om du har lyxen att välja så så borde du välja Lund. Jag säger det för att jag själv suderat där och det är en fantastisk studentstad med tidig vår. Dvs valborgsfirandet är lätt bäst i Sverige med tanke på vädret. Dessutom är det nära till både Malmö och Köpenhamn om du vill göra praktik eller börja som trainee.

Det är svinkallt och svårt att få bostad i både Göteborg och Stockholm. Dessutom är det dyrt och folk är inte lika öppna och sociala i andra delar av Sverige. Skåne är lite mer danskt!
Citera
2022-12-29, 11:32
Medlem
Citat:
Hur håller sig Uppsalas civilingenjörsutbildningar jämfört med de mer tekniska högskolorna? Är man lika attraktiv på arbetsmarknaden och så? Är ju en roligare stad än Stockholm och Göteborg.

Absolut! Har ärligt talat aldrig hört någon skilja på olika lärosäten i den frågan. Det finns så mycket jobb för ingenjörer så så länge man säger att man är civilingenjör så har jag inte ens hört någon som behövt visa bevis på att det i sig stämmer.
Citera
2022-12-30, 01:06
Medlem
Hadyoursixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrillBitTTT
Lund.

KTH och Chalmers är typ lika stora som min högskola, studentlivet kan man nästan glömma i jämförelse med Lund/umeå. MEN måste du verkligen gå 5 år? Räcker det inte med 3? Och ska du verkligen inte ta 1-2 sabbatsår? Fundera på dom frågorna. Och sen spelar betyg inte en jävla roll alls. Jag gick ut med 20.7 och känner mig lika dum som någon med 13 i betyg från gymnasiet som gått basår

Jag upprepar: Måste det vara 5 år?
Det är väldigt vanligt att det inte blir 5 år utan 6 eller t.o.m. 7 år. Vissa (duktiga bör nämnas!) har tentor kvar som de inte klarar för 3:e gången. Jag som civilingenjörsstudent hör det nästan dagligen på campus.

De flesta hade klarat sig med högskoleingenjör men valde civil pga prestige och titel.

Men lärosäte spelar ingen större roll. Men ett stort campus betyder inte nödvändigtvis bättre eftersom man förlorar mycket av den trevliga sammanhållning mindre har. Har läst vid båda och många jag pratat med föredrar de mindre. Andra vet helt enkelt inte hur de är för de saknar erfarenheten av andra ställen.
Senast redigerad av Hadyoursix 2022-12-30 kl. 01:14.
Citera
2022-12-30, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hadyoursix
Jag upprepar: Måste det vara 5 år?
Det är väldigt vanligt att det inte blir 5 år utan 6 eller t.o.m. 7 år. Vissa (duktiga bör nämnas!) har tentor kvar som de inte klarar för 3:e gången. Jag som civilingenjörsstudent hör det nästan dagligen på campus.

De flesta hade klarat sig med högskoleingenjör men valde civil pga prestige och titel.

Men lärosäte spelar ingen större roll. Men ett stort campus betyder inte nödvändigtvis bättre eftersom man förlorar mycket av den trevliga sammanhållning mindre har. Har läst vid båda och många jag pratat med föredrar de mindre. Andra vet helt enkelt inte hur de är för de saknar erfarenheten av andra ställen.

Jag har bytt från civilingenjör till högskoleingenjör, det valet ångrar jag verkligen inte. Går ju dessutom att läsa upp till en master om man verkligen måste. Visst låter civil mycket häftigare, men ärligt talat värderar jag 3 år plugg och 2 år jobb högre än en master, jag tror man inser det när man väl sitter där och plågar sig igenom tuffa mattekurser

Har även bytt skola, från stor till liten. Jag föredrar helt klart den stora, hade bättre sammanhållning där i klassen, dock har vi mer tid med lärarna nu. Iofs läste jag ju industriell ekonomi innan, och de är ju partypinglor allihop. Till programmet jag bytte till, ja där är vi nu 5 stycken i klassen…. Utan sammanhållning, har försökt få igång dom att hitta på nåt på fritiden men de verkar då vara lättare sagt än gjort.. och att hitta vänner på andra sätt än genom klassen är omöjligt om man Inte är extrovert av sig. Liksom vad ska jag göra? Gå till kårhuset själv eller? Och några föreningar vet jag inte om vi har här på den här högskolan heller..

Jag bor iofs fortfarande hemma, och står lite inför ett val. Antingen flytta till högskolestaden för att bo närmare ett studentliv jag antagligen inte kommer vara en del av ändå, eller flytta till mindre ort utanför, där min arbetsgivare finns om 2 år. 2 mil mellan städerna. Bostadsrätt som gäller
Senast redigerad av DrillBitTTT 2022-12-30 kl. 02:10.
Citera
2022-12-30, 02:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bofop
I Lund kommer du att frysa arslet av dig under den skånska vintern.

Öh.. Ett av de främsta argumenten att välja Lund är ju just det skånska klimatet? Jag läste i Lund så sent som förra året och under hela vintern hade vi väl snö kanske två gånger, och mestadels milda dagar med 5-10 plusgrader (liknande vår/höst-väder i exempelvis Sthlm). Det var inga problem att cykla året om, vilket är snudd på omöjlighet här (Sthlm).

Som svar på frågeställningen: Jag som pluggat/pluggar både i Lund och KTH skulle spontant säga KTH, men det är mest vad man själv är ute efter. Studentliv/nationsliv? Definitivt Lund. Vettiga extrajobb/internships på sidan av studierna? KTH. Bäst campus? KTH. Klimat? Lund.

Chalmers går fetbort. 95% av de jag träffat på indek i Lund/Sthlm har inte ens övervägt Chalmers, utan de man valde mellan är just LTH och KTH. I viss mån även LiTH och UU. Linköping är rätt okej men UU hade jag nog hoppat.
Citera
2022-12-30, 02:43
Medlem
Citat:

Beror lite på vad för arbetsgivare man tänkt söka sig till efter examen. Stora bulge bracket banker i exempelvis London? Då ska du definitivt inte ha läst UU utan KTH. Tier-1 konsultfirmor? Beror på, MBB har börjat marknadsföra sig även i Uppsala men det är såklart en nackdel att indek är en sådan ny utbildning där och att det inte finns några tidigare alumner som jobbar hos firmorna. Men har man tänkt söka jobb på AFRY eller Ericsson? Då kan du nog lika gärna ha en examen från UU.
Citera
2022-12-30, 02:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Det finns ingen som har läst på alla tre så dessa trådar kokar ner till att alla rekommenderar sitt eget universitet.

Det spelar ingen roll vart du går (inom rimliga gränser). Få bra betyg, skaffa ett extrajobb, nätverka hårt. Det är det som räknas.

Jag har läst på 2 av dem i alla fall Kommer inte säga att ena är bättre än det andra för alla, utan det finns fördelar och nackdelar med båda.

Men håller verkligen med om ditt andra stycke.
Citera
2022-12-30, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX
Öh.. Ett av de främsta argumenten att välja Lund är ju just det skånska klimatet? Jag läste i Lund så sent som förra året och under hela vintern hade vi väl snö kanske två gånger, och mestadels milda dagar med 5-10 plusgrader (liknande vår/höst-väder i exempelvis Sthlm). Det var inga problem att cykla året om, vilket är snudd på omöjlighet här (Sthlm).

Tja, då har vi olika referenser. Jag har upplevt tillräckligt många skånska vintrar i Lund-området för att veta att den skånska vintern kan vara så in i bängen kall att det inte ens går att klä sig vettigt mot den. På något sätt accepterade jag det bara tills dess att jag flyttade norrut och insåg att det fanns alternativ.

Den största anledningen till att plugga i Lund (skulle välja bort Stockholm och Göteborg utan att blinka) är väl närheten till en storstadsregion utan att behöva bo mitt i den och ändå vara en del av ett rikt studentliv. Som tidigare har sagts är utbildningsort mer eller mindre irrelevant för kvaliteten på utbildningen, bättre att fundera över är var man vill bo under 5 år av sitt liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in