2022-12-29, 11:17
Medlem
Fattar inte hur han har tid att åka runt så som han gör och samtidigt jobbar 10 timmar/dag på gården🫣

Han gör "reportage" och "intervjuer", det enda jag hör är hur han pratar oavbrutet och någon sitter antingen bredvid eller i telefon och får på sin höjd säga "ja, det är inte klokt".

Bevare mig väl
2022-12-29, 11:21
Medlem
Snuttegullegulls avatar
Tompalompas frukostföreställning lämnar fler frågor än svar. Har han ordning på vad som är dödsboet och vad som är hans enskild firma? Det verkar inte så. Det där kan sluta riktigt illa.

Och det här hatet mot flickan, det börjar ju också bli maniskt. Driftig tjej ändå, hon trampade på en öm tå när hon slängde nåt på altaret (kollaget) som Tompalompa byggt för att tillbe och hedra sin far. Utifrån det Tompalompa berättat om hur han löste det hela så kan jag tänka mig att det kan falla in under ofredande. Hoppas hon spelade in utskällningen.
2022-12-29, 11:25
Medlem
Snuttegullegulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gruffsan1
Fattar inte hur han har tid att åka runt så som han gör och samtidigt jobbar 10 timmar/dag på gården🫣

Han gör "reportage" och "intervjuer", det enda jag hör är hur han pratar oavbrutet och någon sitter antingen bredvid eller i telefon och får på sin höjd säga "ja, det är inte klokt".

Bevare mig väl

Tompalompa siktar kanske på att bli oberoende swish-journalist? En Lamottesk kronprinsessa?
2022-12-29, 11:27
Medlem
Snuttegullegulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Sulle var anmäld för misshandel av sina barn och mamman fick då på något sätt hjälp av socialtjänsten , allt blev nedlagt eftersom det inte fanns någon substans bakom det hela eller så gick det inte att hitta några bevis.
Mamman till Sulles barn har flyttat med barnen någonstans och som det verkar utan att han vet var de bor , tydligen är han inte vårdnadshavare och kan då inte hitta dem.
Från början innan mamman till Sulles barn flyttade bodde barnen växelvis

Så vad är hans poäng då? Vad ska IVO eller soc hjälpa honom med, om han inte ens har vårdnaden?
2022-12-29, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttegullegull
Så vad är hans poäng då? Vad ska IVO eller soc hjälpa honom med, om han inte ens har vårdnaden?
Tror att han menar att socialtjänsten gjort fel som gett stöd till mamman och ansett att det är bra att han inte träffar barnen för att det fanns anmälningar om misshandel , det är väldigt oklart vad skälet är att det gått från växelvis boende till att inte veta var barnen bor
2022-12-29, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttegullegull
Tompalompas frukostföreställning lämnar fler frågor än svar. Har han ordning på vad som är dödsboet och vad som är hans enskild firma? Det verkar inte så. Det där kan sluta riktigt illa.

Och det här hatet mot flickan, det börjar ju också bli maniskt. Driftig tjej ändå, hon trampade på en öm tå när hon slängde nåt på altaret (kollaget) som Tompalompa byggt för att tillbe och hedra sin far. Utifrån det Tompalompa berättat om hur han löste det hela så kan jag tänka mig att det kan falla in under ofredande. Hoppas hon spelade in utskällningen.

Jag funderar på om det är så här ett dödsbo ska/får skötas?
Kan en arvinge ta sådan besittning av ett dödsbo så som Tom gjort?

Någon som vet?

Att Tom kan bli så provocerad och besatt av en 12-åring säger en hel del om hans förmågor🙈
2022-12-29, 12:11
Medlem
SpiffTheSpacemans avatar
Citat:
Att Tom kan bli så provocerad och besatt av en 12-åring säger en hel del om hans förmågor🙈

Precis. Å ena sidan inte ovanligt bland föräldrar och vuxna i gemen, å andra sidan tragiskt så det skriker om det i detta fall. Lättstressad och lättprovocerad. Som ett litet barn. Utan färdigheter att bromsa sig själv och tänka efter före — men med väl inövade färdigheter att spinna på efterhandskonstruktioner (t.ex. rättfärdiga sina omogna, ignoranta och klantiga övertramp med jag-står-för-vad-jag-gjort-skitsnack). Tragiskt.
Senast redigerad av SpiffTheSpaceman 2022-12-29 kl. 12:20.
2022-12-29, 13:00
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Jag funderar på om det är så här ett dödsbo ska/får skötas?
Kan en arvinge ta sådan besittning av ett dödsbo så som Tom gjort?

Eftersom vi inte längre har arvsskatt har staten inga intressen i ett dödsbo. Tom har hjälpt dödsboet med sina egna sparpengar, kanske inte det smartaste men antagligen nödvändigt för att undvika kronofogden och att dödsboet går i konkurs.

Vid låsta lägen kan någon av dödsbodelägarna be tingsrätten att utse en bodelningsförrättare som då tar över förvaltningen, säljer av allt, betalar lån och fakturor. De pengar som blir över delas sen av arvingarna. Detta blir antagligen Lutarps öde.
2022-12-29, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Eftersom vi inte längre har arvsskatt har staten inga intressen i ett dödsbo. Tom har hjälpt dödsboet med sina egna sparpengar, kanske inte det smartaste men antagligen nödvändigt för att undvika kronofogden och att dödsboet går i konkurs.

Vid låsta lägen kan någon av dödsbodelägarna be tingsrätten att utse en bodelningsförrättare som då tar över förvaltningen, säljer av allt, betalar lån och fakturor. De pengar som blir över delas sen av arvingarna. Detta blir antagligen Lutarps öde.

Om någon av parterna tänker sig en försäljning av gården är det smartare att göra detta på det nya året för att få maximal tid att inbetla reavinstskatter mm på.
2022-12-29, 13:16
Medlem
Citat:

Tackar😊

Tänkte även på det här att han inte låter systern komma dit (ställer traktor i vägen etc.) Är det också tillåtet? Eller det är bara tveksamt?

Ja, då är det upp till systern då...för Tom lär bita sig kvar..
2022-12-29, 13:17
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crowdy
Om någon av parterna tänker sig en försäljning av gården är det smartare att göra detta på det nya året för att få maximal tid att inbetla reavinstskatter mm på.

Ja, det är en aspekt.

Funderar på om Tom's ide, om att systern skall ta över efter nyår, egentligen innebär att han fått information om att en förvaltare tar över 1/1!
2022-12-29, 13:19
Medlem
Citat:
Ja, det är en aspekt.

Funderar på om Tom's ide, om att systern skall ta över efter nyår, egentligen innebär att han fått information om att en förvaltare tar över 1/1!

Eller nytt besök av länsstyrelsen?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in