2022-12-29, 12:01
Medlem
Personen kanske ångrade sig och beslöt sig för att ta sitt straff. I fallet ville personen även ta med sig de som erbjöd tjänsten.
Citera
2022-12-29, 12:03
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
ARN har i detta fall bedömt att det aktuella köpet (avtalet) omfattas av principen om pactum turpe och därför inte äger giltighet. Ska väl även poängteras att principen inte begränsas till olagliga avtal utan även omoraliska sådana som strider mot rättsordningen (se ex RH 2004:41).

Nu är inte civilrätt mitt starkaste område men håller det ändock mycket sannolikt att tingsrätten skulle ha landat i ett liknande slut. Även om tingsrätten skulle landa i annat slut så innebär det inte att ARN gjort fel då det i slutändan är en bedömningsfråga.

Citat:
Visserligen korrekt, men tvister prövas av allmän domstol (tingsrätt) vilket är vad som avses i mitt inlägg. Menar inte att tingsrätten skulle granska ARN, och måste medge att jag har svårt att se hur du gör en sådan tolkning av vad jag skrivit…

Du gör samma fel som ARN. Att studeranden använde uppsatsen till skolfusk har ingenting med det aktuella fallet att göra. Jag kan skriva en bok och sälja rätten till dig. Om du publicerar den och tjänar pengar på den kan jag inte komma och hävda att det är mina pengar som du stulit. Och motivera det med Pactum Turpe.

Handel med upphovsrätter är 100% lagligt och inget som kan motiveras med att det "bryter emot god sed". Vad köparen valde att använda uppsatsen till kan och bör inte påverka sakfrågan.

ARN har gjort fel.
Citera
2022-12-29, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Du gör samma fel som ARN. Att studeranden använde uppsatsen till skolfusk har ingenting med det aktuella fallet att göra. Jag kan skriva en bok och sälja rätten till dig. Om du publicerar den och tjänar pengar på den kan jag inte komma och hävda att det är mina pengar som du stulit. Och motivera det med Pactum Turpe.

Handel med upphovsrätter är 100% lagligt och inget som kan motiveras med att det "bryter emot god sed". Vad köparen valde att använda uppsatsen till kan och bör inte påverka sakfrågan.

ARN har gjort fel.

Det handlar inte om något köp av upphovsrätt. Det handlar om ett köp i syfte att förleda vid en universitetsutbildning. Ett sådant avtal erkänns, enligt ARN, inte av rättsordningen.

Det står dig däremot fritt att ha en annan åsikt om utgången, men det betyder absolut inte att ARN kommer fällas av JO. ARNs bedömning av tvisten har stöd i praxis och de har således inte agerat felaktigt.

Är köparen inte nöjd med ARNs bedömning står det denne fritt att väcka talan i allmän domstol.
Citera
2022-12-29, 12:12
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dilr1t
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9zbxMw/kuggades-pa-kopt-c-uppsats-arn-provar-inte-fallet

Bland det mest omdömeslösa jag läst på länge. Att reklamera alltså.

Är det vanligt förekommande att betala någon för att skriva sin c-uppsats?

Vem är dåren?

Tycker hon ska bli förbjuden att plugga under några år framåt. Inte för att hon köpt en uppsats (det kan vi alla göra av lathet) utan för att hon lämnat in en uppsats utan att fatta att den skulle bli underkänd. Hon har uppenbarligen inte förutsättningar för högre studier.
Citera
2022-12-29, 12:13
Medlem
ChipAndDales avatar
Citat:

Handel med upphovsrätter är 100% lagligt och inget som kan motiveras med att det "bryter emot god sed". Vad köparen valde att använda uppsatsen till kan och bör inte påverka sakfrågan. ARN har gjort fel.

Du har fel. Det finns rättegångshinder för detta. En myndighet eller en domstol kan inte pröva saken om den strider mot goda seder. Om någon anlitar en lönnmördare för att döda en person och den anlitade lönnmördaren försvinner med pengarna, då kan man inte väcka talan mot lönnmördaren om avtalsbrott. Detta är en grundläggande rättsprincip. Här finns ett liknande rättsfall:

RH 2004:41
Avtal om avbrytande av havandeskap mot viss ersättning har ansetts ogiltigt och sakna rättsverkan på grund av att det strider mot goda seder. Talan om att avtalad ersättning skall utges har därför avvisats.

Källan
Citera
2022-12-29, 12:16
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Det handlar inte om något köp av upphovsrätt. Det handlar om ett köp i syfte att förleda vid en universitetsutbildning. Ett sådant avtal erkänns, enligt ARN, inte av rättsordningen.

Det står dig däremot fritt att ha en annan åsikt om utgången, men det betyder absolut inte att ARN kommer fällas av JO. ARNs bedömning av tvisten har stöd i praxis och de har således inte agerat felaktigt.

Är köparen inte nöjd med ARNs bedömning står det denne fritt att väcka talan i allmän domstol.
Varför blandar du in köparens intentioner i avtalet, dom har inget med det att göra?

Om du t.ex får i uppgift att skriva en manual till en produkt av din arbetsgivare. Manualen blir dålig och du anställer ett företag som tredje part för att förbättra den med vissa kvalitetskrav i det ingångna avtalet. Sen ger arbetsgivaren dig sparken för att det slutgiltiga verket var värdelöst och du anmäler företaget till ARN. Tycker du då att ARN ska neka dig din medborgerliga rätt och hävda att avtalet är ogiltigt?

Jag tål inte korruption, och inte människor som sitter och försvarar den.
Citera
2022-12-29, 12:18
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChipAndDale
Du har fel. Det finns rättegångshinder för detta. En myndighet eller en domstol kan inte pröva saken om den strider mot goda seder. Om någon anlitar en lönnmördare för att döda en person och den anlitade lönnmördaren försvinner med pengarna, då kan man inte väcka talan mot lönnmördaren om avtalsbrott. Detta är en grundläggande rättsprincip. Här finns ett liknande rättsfall:

RH 2004:41
Avtal om avbrytande av havandeskap mot viss ersättning har ansetts ogiltigt och sakna rättsverkan på grund av att det strider mot goda seder. Talan om att avtalad ersättning skall utges har därför avvisats.

Källan
Du är ju knäpp.
Att mörda någon är ett grovt brott och olagligt. Att skriva en uppsats är helt lagligt. Till och med att använda en färdigskriven uppsats i skolarbetet är helt lagligt. Däremot bryter det emot skolans reglemente och resulterar i avstängning.
Citera
2022-12-29, 12:19
Medlem
Citat:
Varför blandar du in köparens intentioner i avtalet, dom har inget med det att göra?

Om du t.ex får i uppgift att skriva en manual till en produkt av din arbetsgivare. Manualen blir dålig och du anställer ett företag som tredje part för att förbättra den med vissa kvalitetskrav i det ingångna avtalet. Sen ger arbetsgivaren dig sparken för att det slutgiltiga verket var värdelöst och du anmäler företaget till ARN. Tycker du då att ARN ska neka dig din medborgerliga rätt och hävda att avtalet är ogiltigt?

Jag tål inte korruption, och inte människor som sitter och försvarar den.

Att du saknar tillräcklig kunskap för att förstå vad som prövas, samt vad som kan prövas, innebär naturligtvis inte att det föreligger korruption.

Vidare tycks du inte heller förstå vad ARN sysslar med. Att ARN landar i detta slut innebär inte på något sätt att den enskildes rätt att pröva avtalet har begränsats. Som jag redan tidigare poängterat står det den enskilde fritt att väcka talan i allmän domstol.
Citera
2022-12-29, 12:22
Medlem
Citat:
Du är ju knäpp.
Att mörda någon är ett grovt brott och olagligt. Att skriva en uppsats är helt lagligt. Till och med att använda en färdigskriven uppsats i skolarbetet är helt lagligt. Däremot bryter det emot skolans reglemente och resulterar i avstängning.

Rekommenderar att du läser rättsfallet som hänvisas (RH 2004:41). Det handlar om avtal om abort.

Enligt ditt resonemang bör det ges rättsverkan då abort inte är olagligt, hovrätten landar dock i ett annat slut. Vilket kanske bör ge dig en fingervisning om att du helt enkelt har fel.

Som jag tidigare nämnt så står det dig fritt att ha åsikter om detta, men det påverkar inte den tillämpliga juridiken.
Citera
2022-12-29, 12:22
Medlem
ChipAndDales avatar
Citat:
Du är ju knäpp.

Jag är en notariemeriterad jurist. Jag tänker inte argumentera med en analfabet. Läs rättsfallet om avbrytande av graviditet mot pengar, som jag har bifogat som källan.
Citera
2022-12-29, 12:28
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Att du saknar tillräcklig kunskap för att förstå vad som prövas, samt vad som kan prövas, innebär naturligtvis inte att det föreligger korruption.

Vidare tycks du inte heller förstå vad ARN sysslar med. Att ARN landar i detta slut innebär inte på något sätt att den enskildes rätt att pröva avtalet har begränsats. Som jag redan tidigare poängterat står det den enskilde fritt att väcka talan i allmän domstol.
Den som inte vet skillnad på JO och tingsrätten kanske inte ska tala om att nån annan saknar kunskap?
Citera
2022-12-29, 12:34
Medlem
Citat:
Den som inte vet skillnad på JO och tingsrätten kanske inte ska tala om att nån annan saknar kunskap?

Som sagt, jag har mycket svårt att förstå hur du tolkar mitt inlägg där jag förklarar att tingsrätten är behörig domstol för tvist som att tingsrätten skulle utgöra en tillsynsmyndighet över ARN…

Tillägg: Du får mer än gärna peka på vad i mitt inlägg som gör att du tolkar som du gör.
Senast redigerad av Nulb 2022-12-29 kl. 12:36. Anledning: Tillägg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in