2022-12-28, 18:32
Medlem
DreamVoids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OFOTCN
Men herregud människa. Du påstod att EU bara har inneburit "att vi fått rånarligor, inrbrottsligor, romska tiggare, mer invandring och betala 40 miljarder per av vilket vi får tillbaka 1/3 i "stöd", som EU väljer."

Jag påtalade att vi genom EU-medlemskapet har tillgång till den inre marknaden, en jävligt stor fördel med medlemskapet. Du svarade med att det är skitsnack, när du i stället till exempel hade kunnat påtala att Sverige hade kunnat vara med i EES-samarbetet och ha tillgång till den inre marknaden på det sättet (detta hade bäddat för en mer intressant diskussion). Jag klandrar dig inte för det, du besitter bevisligen låga kunskaper om EU.

Därutöver började du svamla om att EU inte ska bestämma över Sverige. Svenskarna röstade för EU-medlemskapet vid en folkomröstning 1994. Sveriges regering, accepterad av riksdagen (vars ledamöter vi väljer vart fjärde år), ratificerade fördraget med de artiklar jag förtecknade i vår diskussion – de artiklar som anger vad EU ska och inte ska bestämma över. Om det är till någon tröst har Europaparlamentet delad lagstiftningsmakt avseende de flesta av EU:s rättsakter. Europaparlamentets ledamöter tillsätts genom val, dvs. att folket bestämmer. Att EU är en naturlag har jag inte sagt någonstans så den enda som gör en halmdocka här är du.

Du kan uppenbarligen inte hantera detta objektivt och tar till personangrepp. Sverige är med i EU, hantera det. Gott nytt år på dig!

Nej jag har skrivit samma sak från första början och styrkt det med varför - du har inte kommit med någonting mer en halmgubbe, precis som jag skrev nyss.
EU ger inte tillgång till ett skit, det är inte de som ska sitta och bestämma vem man får handla med och hota länder med det.

HA! En folkomröstning för nästan 30 år sedan. WOW! Vilken demokrati. Dessutom med på den tiden ett fullständigt mediamonopol från Bonnier (de äger 75 tidningar i Sverige) som pumpar ut samma budskap i alla tidningar: "EU BRA", "EU BRA", "EU BRA"...
WOW! Verkligen folkstyre! Vi har definitivt fått bestämma - det hände bara inte i min livstid. Facepalm.

Du är för en tyrannisk korrupt icke folkvalt överstatligt organ som suger 40 miljarder kronor av våra hårt ihoparbetade pengar från oss varje år, och hotar länder som inte vill vara med samt påtvingar länder massinvandring, tiggare, rånarligor, dumpade löner osv och kör med halmdockor när man säger det. Vadå ska jag tycka att du är världen bästa person för det eller?
Citera
2022-12-28, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av winnertip
Hur då? Förklara!
Många kärnväljare vill att SD ska vara lite radikala. Dom vill inte att religiösa friskolor ska tillåtas bara för att näringslivet bjuder SD:s företrädare på några gratisluncher. Dom tycker det e fel med skattesänkningar för dom som tjänar 70 000 i månaden. Hos kärnväljarna finns uppfattningen att det genuina finns hos vanligt folk och inte dom som tjänar på det nuvarande systemet.
Citera
2022-12-28, 18:51
Medlem
För kännedom:
https://www.gp.se/ekonomi/f%C3%B6retagspirat-miljarder-och-tennis-det-h%C3%A4r-%C3%A4r-christer-gardell-1.79665508
Citera
2022-12-28, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OFOTCN
Jag påtalade att vi genom EU-medlemskapet har tillgång till den inre marknaden, en jävligt stor fördel med medlemskapet. Du svarade med att det är skitsnack, när du i stället till exempel hade kunnat påtala att Sverige hade kunnat vara med i EES-samarbetet och ha tillgång till den inre marknaden på det sättet (detta hade bäddat för en mer intressant diskussion). Jag klandrar dig inte för det, du besitter bevisligen låga kunskaper om EU.
Det är avgörande att analysera EU-frågan i en vidare kontext. Det är givet att unionen kommer reagera med vrede, eller rent av tjurskallighet, och hota med olika former av sanktioner om en medlemsstat väljer att utträda från unionen, som vi har observerat vid Brexit.

Detta indikerar att EU:s status inte längre huvudsakligen baserar sig på de fördelar som unionen skapar, utan på hotet om sanktioner som sätts in för att förhindra utträde. Trots att problemen inom EU är många och att även förespråkare för EU ofta erkänner dessa problem, har problemen fortsatt att förvärras år efter år.

Efter en viss tid, förmodligen inom tio år om organisationen fortfarande existerar, är det troligt att EU övervinner sin tjurskallighet och tecknar samma handelsavtal med länder som Sverige och Storbritannien som man har med Norge.
Citera
2022-12-28, 19:22
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proklos
Höja räntan Har höjd ränta hjälpt skitländer som Argentina , Chile , Ungern eller Brasilien.

Haha, dessa skitländer hade enorma budgetunderskott och tryckte en massa miljarder utan täckning och de hade dåliga skatteintäkter= stor ekonomisk gråzon. Läggtill stor korruption och slöseri med statliga pengar.
Citera
2022-12-28, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BabianBlatten

Malta ja, ja de har väl inte släppt in stora hotellkedjor i så stor omfattning på Malta, antagligen är de flesta hotellen familjägda, och behöver inte ta ohemult betalt heller då ?

Det dundersköna med Malta är att alla pratar engelska. I Spanien, Grekland, Turkiet, Italien pratar typ ingen engelska men Malta där kan alla engelska. Det är en engelsk koloni… så om man vill ha värme + kunna prata med alla så välj Malta.

Dyrt att handla där och leva men hotellet är förvånansvärt bra pris.
Citera
2022-12-28, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Vilket år

Kolla snabbt
2 283,29 kr med Ryanair. För en person och då flyger jag isf 7 januari. Mycket dyrare om jag väljer lovdagarna

https://www.ryanair.com/se/sv/trip/flights/select?adults=1&teens=0&children=0&infants=0&dateO ut=2023-01-07&dateIn=2023-01-14&isConnectedFlight=false&isReturn=true&discount= 0&promoCode=&originMac=SLM&destinationIata=MLA&tpA dults=1&tpTeens=0&tpChildren=0&tpInfants=0&tpStart Date=2023-01-07&tpEndDate=2023-01-14&tpDiscount=0&tpPromoCode=&tpOriginMac=SLM&tpDes tinationIata=MLA&tpOriginIata=ARN

Löjligt att du försöker försköna…. Visst rumänska tiggare kan också resa till Sverige billigt. Men som
sagt luffar standard…

Generellt har flygresorna blivit mycket dyrare, speciellt långresor för oss svenskar.

Man väljer ju dom datumen det är billigast att flyga. I höstas kostade en enkelresa 150kr och tillbaka likaså. Men då måste man vara 3-4 månader i förväg, helst på dom minst attraktiva datumen.
Citera
2022-12-29, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schullz
Man väljer ju dom datumen det är billigast att flyga. I höstas kostade en enkelresa 150kr och tillbaka likaså. Men då måste man vara 3-4 månader i förväg, helst på dom minst attraktiva datumen.

Ryanairs reklam är ju bara skit. Det är ett skitflygbolag.
Mestadels är det lika dyrt att åka med Ryanair som att åka med SAS vanliga dagar.
Det är bara ett fåtal biljetter som säljs till priset 150 kr.
De har alltid kört med dessa lockpriser.
Det är ju självklart att det är ingen ekonomi att sälja biljetter till det priset.
Alla är ju korkade som går på det.
Citera
2022-12-29, 01:31
Medlem
Ett krig pågår i Europa nära Tyskland, Frankrike och Finland.
Tyskland satsar 300 miljarder euro till energikunder 8 % av Tysklands BNP
Utbyggnad av vindkraft och inköp av 100 miljarder F35.
Militära inköp av ersättning av vapen som skickas till fronten.
65 miljarder euro till hushåll och företag
Frankrike ger väl stöd till vindkraft och kärnkraft
Italien och Grekland kommer inte till undsättning utan snarare tvärtom, dränera EU.
Uppbyggnad av många länder.
730 000 SEK 499 000 DKR, låst till EURO, för en fyra år gammal bil som var ett exempel i tråden för en bil i EU.
Slutnotan för kriget är inte klar för betalning än.
Euro och EU är under belägring.
Citera
2022-12-29, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
I så fall sätter du dig med samma bank som Grekland Italien och Spanien. Bidragsländer som ständigt drar ner Euron och går i konkurs, Grekland 4 gånger på 100 år. Nej tack. Det som behövs för min röst är en Nord-Euro mellan fungerande länder.

Notera att Gardell, som tråden gäller, var emot Euron de första 15 åren.

Du glömmer att sjunkande SEK är underbart för alla våra exportföretag, och minskar vårt resande utomlands och vår import. Win win win för Sveriges ekonomi. Du får bara sluta resa till Thailand, hur svårt kan det vara.

Jag är tyvärr motorintresserad och det är surt att betala mer för motorcyklar, snöskotrar och bilar.
Citera
2022-12-29, 11:52
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Jag är tyvärr motorintresserad och det är surt att betala mer för motorcyklar, snöskotrar och bilar.
Men att sälja är rena guldgruvan!

Jag minns en era efter 1990, när vi senast hade kron-krasch, då kommer tyskar och köpte alla porschar i Stockholm.
Citera
2022-12-29, 11:56
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proklos
Lägg ner ditt svammel! Du är totalt okunnig på området. Även Sverige ledande nationalekonom Lars Calmfors Har tänkt om och anser att vi ska gå över till euro.
Om man skippar ditt eget svammel (...) så googlade jag fram Calmfors nya åsikt, intressant läsning:
https://timbro.se/smedjan/ja-till-euron/

Dock är jag lite skeptisk till personer som byter åsikter, särskilt personer med hans kaliber. Som var väl insatt i allt med Euron redan för 10 år sedan och då kom fram till den motsatta åsikter. Vem vet, han kanske ändrar sig igen.

Oavsett detta så kan man lätt inse att det inte finns ett sant svar om Euron.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in