2022-12-28, 12:38
Medlem
Sverige, idag fattigare än Kina. År 2014 var Yuan och SEK värt ungefär lika. Idag är 1 SEK värt 0.67 Yuan.

Fyfan, t.om Kinesjävlarna har lyckats bättre än Sverige!
Citera
2022-12-28, 12:57
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Det är hemskt att titta på graferna.
Sverige var efter WW2 ett av, om inte Världens rikaste och innovativa länder.
Bortser vi från gruvnäringen, skogen och våra råvaror så har Sverige framförallt varit ett innovativt land med avancerad tillverkningsindustri.
Jämför Sverige med t ex Norge på -60 talet, de var fiskare innan de blev Nordens oljeshejkar.
Sverige låg i världsklass i allt.
De privatägda exportbolagen och verkstadsindustrin går än så länge bra…. bolagen bör väl gynnas av att växla dollar mot kronor när de säljer sina produkter?
Detta bör skapa arbeten och hålla landet igång under svåra tider i teorin men ser inte det bli utfallet denna gång.
Inflationen är sannolikt högre än rapporteras, eller kan någon förklara för mig hur inflationen kan vara lika hög i Sverige som EU och USA, men samtidigt så har vi en valutakurs som tappat ca 15% mot dessa?
Önskar svar på den frågan om någon kan förklara för en 3/4 efterbliven.
I huvudet är den verkliga inflationen betydligt högre, får inte logiken att gå ihop och KPI känns inte helt trovärdigt eller kanske, rätt mätare av inflation…prishöjningar?

Ja det är hemskt, en skräckhistoria och egentligen är det ännu värre om man drar graferna längre tillbaka i tiden.
Många påstår att det är bra för Sverige, men då måste skräpvalutländerna Turkiet och Argentina vara kanon?
Det finns fördelar, de svenska exportföretagen tjänar 100 tals miljarder likaså staten men det har inte kommit vanligt folk till del vilket alltmer visar sig på alla områden, våra löner är ju knappast högre än i ex Danmark och Norge eller hur, tvärtom.
Nu tappar vår valuta för att omvärdlen inte tror på oss, vårt land och ekonomi, valuta är en förtroendefråga förutom en rent ekonomisk.
Vi riskerar att bli ett b-land.
Citera
2022-12-28, 12:59
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Inte bara Gardell som ändrat sin åsikt.

Nationalekonomen och professorn Lars Calmfors, som ledde utredningen om euron, har ändrat sin uppfattning och vill att Sverige inför euro som valuta.

Sverige kommer som vanligt va sist på bollen.

Ja, vilket bara är en fet nackdel, hade vi gått med för 25 år sen hade kursen varit oändligt mycket fördelaktigare för oss.
Och samtidigt sitter stora delar av etablissemanget och inbillar folk att vi är såå bra och folk tror på det.
Citera
2022-12-28, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Sverige, idag fattigare än Kina. År 2014 var Yuan och SEK värt ungefär lika. Idag är 1 SEK värt 0.67 Yuan.

Fyfan, t.om Kinesjävlarna har lyckats bättre än Sverige!

mäter du ett lands välstånd på valutan?
Citera
2022-12-28, 13:34
Medlem
Nja, jag tror mer på E-krona än att vi skulle gå över till Euro. Kryptovalutor bör/lär bli framtiden.
Citera
2022-12-28, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55

Delvis, särskilt när SEK varit värt lika mycket nyligen.
Citera
2022-12-28, 14:16
Medlem
Konfucius2s avatar
Citat:

Självfallet, det är en viktig parameter.

En svag valuta är en valuta som minskar i värde jämfört med andra valutor. Dålig regeringspolitik, politisk instabilitet, ökad utlandsskuld, systemisk korruption, långvariga interna konflikter och övergripande ekonomisk nedbrytning är kännetecknen för de länder som har de svagaste valutorna.

Vad tror du dessa valutor kännetecken är?

Iranska Rial (IRR)
Vietnamesiska Dong (VND)
Uzbekistani Som (UZS)
Sierraleonska Leone (SLL)
Colombiansk peso (COP)
Kongolesisk Franc (CDF)
Burundis Franc (BIF)
Irakisk Dinar (IQD)
Sydkoreanska won (KRW)
Rwandisk franc
Citera
2022-12-28, 14:23
Avslutad
Citat:
Finansmannen: "Kronan är en liten skitvaluta"

”Christer Gardell, grundare och vd för aktivistfonden Cevian Capital – en av börsens allra största ägare – vill att Sverige överger kronan och inför euron som valuta.
– Kronan är en liten skitvaluta, säger han.”

”Fattigare än vi borde med kronan
Kronan är för liten och den svenska valutamarknaden har därmed för låg likviditet, vilket gör att den ses som en riskabel placering, är Gardells slutsats.
– Jag har börjat tänka om. Vi ska in i euron, annars blir svenskarna bara fattigare och fattigare, säger han.”
Länk till hela artikeln: . https://www.expressen.se/nyheter/finansmannen-kronan-ar-en-liten-skitvaluta/

Äntligen, någon vettig som förstår. Har tyckt att vi skulle gå över till Euron för länge sen.

Fullständigt kräks på alla konservativa svenskar som vill behålla euron. Dessutom borde vi inte ens ha folk omröstning. Nato frågan gjordes inte till en folkomröstning…

Håller helt med. Det är det enda som saknas nu efter EU-medlemskap och snart NATO-medlemskap.

Sverige bör omgående gå över til euron.
Citera
2022-12-28, 14:28
Medlem
Konfucius2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schullz
Ryanair tur och retur 350 Kr. 175kr enkelväg.

350 Kr natt på 4-stjärniga hotell. Bokade på hotellets egna sidan då Hotels.com var lite dyrare.

Hotel Santana i Bugibba. Fint hotell i bra läge.

Vilket år

Kolla snabbt
2 283,29 kr med Ryanair. För en person och då flyger jag isf 7 januari. Mycket dyrare om jag väljer lovdagarna

https://www.ryanair.com/se/sv/trip/flights/select?adults=1&teens=0&children=0&infants=0&dateO ut=2023-01-07&dateIn=2023-01-14&isConnectedFlight=false&isReturn=true&discount= 0&promoCode=&originMac=SLM&destinationIata=MLA&tpA dults=1&tpTeens=0&tpChildren=0&tpInfants=0&tpStart Date=2023-01-07&tpEndDate=2023-01-14&tpDiscount=0&tpPromoCode=&tpOriginMac=SLM&tpDes tinationIata=MLA&tpOriginIata=ARN

Löjligt att du försöker försköna…. Visst rumänska tiggare kan också resa till Sverige billigt. Men som
sagt luffar standard…

Generellt har flygresorna blivit mycket dyrare, speciellt långresor för oss svenskar.
Senast redigerad av Konfucius2 2022-12-28 kl. 14:31.
Citera
2022-12-28, 14:31
Medlem
Citat:
Självfallet, det är en viktig parameter.

En svag valuta är en valuta som minskar i värde jämfört med andra valutor. Dålig regeringspolitik, politisk instabilitet, ökad utlandsskuld, systemisk korruption, långvariga interna konflikter och övergripande ekonomisk nedbrytning är kännetecknen för de länder som har de svagaste valutorna.

Vad tror du dessa valutor kännetecken är?

Iranska Rial (IRR)
Vietnamesiska Dong (VND)
Uzbekistani Som (UZS)
Sierraleonska Leone (SLL)
Colombiansk peso (COP)
Kongolesisk Franc (CDF)
Burundis Franc (BIF)
Irakisk Dinar (IQD)
Sydkoreanska won (KRW)
Rwandisk franc

Håller nog BNP per capita som ett bättre mått på välstånd.....

Storbrittanien har en väldigt stark valuta men det är ju ett skitland ekonmiskt jämfört med Sverige för det
Citera
2022-12-28, 14:33
Medlem
Konfucius2s avatar
Citat:
Håller nog BNP per capita som ett bättre mått på välstånd.....

Storbrittanien har en väldigt stark valuta men det är ju ett skitland ekonmiskt jämfört med Sverige för det

Storbritannien? Större klyftor ja. Men medelklassen har det bättre…. Kolla in lönerna.
Citera
2022-12-28, 14:35
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av losfer
Jag bor i USA och var på semester i Rom när dollarn var som svagast, under 6 kr för en $. Det var en jäkligt dyr semester.
Och nu brukar jag passa på att handla när jag är i Sverige. Min dollar känns som guldmynt. Köpte en lite dyrare elektronikprodukt när jag var i Sverige för några månader sen för att den var betydligt billigare än i USA.
Verkligen upp o nedvända världen
När jag turistade 3 veckor på Manhattan för 4 år sedan, då var kursen lägre kanske 8 SEK, så kändes det som att vara i Schweiz. Allting extremt dyrt, gick inte ens att hitta Levis Jeans under 600 kr, som jag kan svära på kostade 200 kr för 10 år sedan i USA.

Passa på! Den som kollar ett USD/SEK-diagram 30-50 år bakåt ser kanske fem toppar, och varje topp är extremt spetsig och följs alltid av ett gigantiskt ras. Snart återtas normalläget med 6-7 SEK per USD och BigMac blir åter billigare i USA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in