2022-08-03, 00:00
Medlem
Prigogines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thesupreme
Jag tror att var och varannan bank kommer gå omkull redan vid en finanskris, hur ska bankerna driva in en exempelvis 8%ig ränta på folk med huslån på 4miljoner kronor vilket är 320.000kr per år i bara ränta. Bra mycket mer än vad många svenskar har ut efter skatt.

Utöver det så gäller ingen insättningsgaranti för storbankerna i Sverige, det kan ni tacka EU för(även har banken rätt att ta dina pengar för att rädda sig själva).
Titta över alternativa banker nu innan det kan vara försent.

Själv håller jag på att fasa ur alla mina tillgångar knutna till banker och myndigheter i Sverige.
Norska banker bör vara ett bra alternativ då dem ej är med i EU, men så långt har jag inte hunnit titta, har än sålänge endast köpt guld för betydande del.

Nej insättningsgaranti är bara att glömma. Det är en rökridå för att inte plebejerna ska omvandla sina shekels till guld eller silver.

Du gör helt rätt som konverterar papper till metall. Tänk på att aldrig ha mer pengar på banken än vad du är beredd att förlora.
Citera
2022-08-03, 09:02
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Frågan är verkligen intressant. Med tanke på det fåtal svar och inga riktiga svar så får man nog anse att frågan fortfarande hänger i luften.

Frågan är vad som händer om du blir inkallad i kriget som tex ukrainska män mellan 15-70. Om du inte FÅR/KAN arbeta pga att staten tvingar dig in i kriget så är det väl tveksamt om banken KAN kräva dig på pengar? Då får ju staten gå in och täcka de utgifterna om man dessutom tvingas in i något där plikta med livet finns på spelplanen. Jag vet inte hur det fungerar men i krig dör det människor och hade banken tagit mina tillgångar/mitt hem medan jag var inkallad hade jag verkställt rättvisa.
Verkställa rättvisa mot vad? Lagstiftningen? Efter kriget så kan allt du ägde vara sönderbombat och banken upphört att existera. Det förutsätter att du är på vinnande sidan för annars har hela din nation slutat att existera.

Det vore ganska dumt av staten att överta ansvaret för skulder när de "anställer" någon. Soldater får vanligtvis en lön som de kan använda till att betala för saker.

Som vanligt när någon dör så kommer dödsbot fördelas mellan fordringsägare. Räcker inte tillgångarna för att betala av skulderna så landar det en förlust hos fordringsägaren. Om ett företag gör tillräckligt stora förluster så går det i konkurs. Konkursboet fördelas mellan fordringsägare osv..
Citera
2022-08-03, 09:11
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prigogine
Nej insättningsgaranti är bara att glömma. Det är en rökridå för att inte plebejerna ska omvandla sina shekels till guld eller silver.

Du gör helt rätt som konverterar papper till metall. Tänk på att aldrig ha mer pengar på banken än vad du är beredd att förlora.
En Insättningsgaranti som garanteras av utställaren av valutan kommer att hedras. Det tråkiga är att valutans värde inte garanteras.
Citera
2022-08-03, 09:26
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Verkställa rättvisa mot vad? Lagstiftningen? Efter kriget så kan allt du ägde vara sönderbombat och banken upphört att existera. Det förutsätter att du är på vinnande sidan för annars har hela din nation slutat att existera.

Det vore ganska dumt av staten att överta ansvaret för skulder när de "anställer" någon. Soldater får vanligtvis en lön som de kan använda till att betala för saker.

Som vanligt när någon dör så kommer dödsbot fördelas mellan fordringsägare. Räcker inte tillgångarna för att betala av skulderna så landar det en förlust hos fordringsägaren. Om ett företag gör tillräckligt stora förluster så går det i konkurs. Konkursboet fördelas mellan fordringsägare osv..

Om du vet hur det förhåller sig så bifogar du en källa i annat fall kan du hålla käften med din tramsiga spelade överlägsna attityd. Om staten inkallar medborgare i händelse av krig så kan man inte tacka nej. Då förändras hela den privatekonomiska situationen. Ponera att jag har en årslön på 900.000 och anpassat min och familjens situation efter det och jag blir inkallad och istället får 360.000 om året. Då begriper normalt folk att det riskerar bli problem.

Tycker du själv att det är rimligt att under tvång försättas i en situation där du förlorar allt och kommer få leva resten av livet med miljonskulder och den makt som gjort detta mot dig ska du strida för? Hoppas du inte har någon viktig funktion i samhället.
Citera
2022-08-03, 11:24
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Om du vet hur det förhåller sig så bifogar du en källa i annat fall kan du hålla käften med din tramsiga spelade överlägsna attityd. Om staten inkallar medborgare i händelse av krig så kan man inte tacka nej. Då förändras hela den privatekonomiska situationen. Ponera att jag har en årslön på 900.000 och anpassat min och familjens situation efter det och jag blir inkallad och istället får 360.000 om året. Då begriper normalt folk att det riskerar bli problem.

Tycker du själv att det är rimligt att under tvång försättas i en situation där du förlorar allt och kommer få leva resten av livet med miljonskulder och den makt som gjort detta mot dig ska du strida för? Hoppas du inte har någon viktig funktion i samhället.
Vänligen försök att hålla en trevlig ton.

Du framställer vaga scenario så det går inte att ge ett specifikt svar eller källa utan bara generella svar.

Om det blir en invasion så kommer dina skulder hamna väldigt lång ner på prioriterings listan. Att rädda livet på dig själv och alla du bryr dig om är prioritet. Någon försöker aktivt mörda alla du känner och stjäla hela lander. Att du ens skulle bekymra dig över skuldsättning när det regnar granater tycker jag låter absurt. Corner case när folk har miljonlöner och har svårt att sy om sin ekonomi är irrelevant i sammanhanget. Om vi förlorar krigen så kommer du antagligen vara död och din familj i någon form av koncentrations eller flyktingläger.

Jag anser att det är fullt rimligt att samtliga invånare hjälper till med försvaret av nationen efter bästa förmåga. Ingen lön skulle kunna motivera mig att riskera livet i ett krig. Jag skulle inte göra det för pengarna.

Det är när kriget är över som man försöker etablera vem som äger vad.
Citera
2022-08-03, 14:09
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Vänligen försök att hålla en trevlig ton.

Du framställer vaga scenario så det går inte att ge ett specifikt svar eller källa utan bara generella svar.

Om det blir en invasion så kommer dina skulder hamna väldigt lång ner på prioriterings listan. Att rädda livet på dig själv och alla du bryr dig om är prioritet. Någon försöker aktivt mörda alla du känner och stjäla hela lander. Att du ens skulle bekymra dig över skuldsättning när det regnar granater tycker jag låter absurt. Corner case när folk har miljonlöner och har svårt att sy om sin ekonomi är irrelevant i sammanhanget. Om vi förlorar krigen så kommer du antagligen vara död och din familj i någon form av koncentrations eller flyktingläger.

Jag anser att det är fullt rimligt att samtliga invånare hjälper till med försvaret av nationen efter bästa förmåga. Ingen lön skulle kunna motivera mig att riskera livet i ett krig. Jag skulle inte göra det för pengarna.

Det är när kriget är över som man försöker etablera vem som äger vad.

Jag skulle inte heller gå i krig för pengar, det är inte det jag säger. Om staten TVINGAR sina medborgare att riskera livet så är det minsta man kan erbjuda tillbaka att man hjälper de människor som förlorar sina hem. Du menar kanske också att """bankerna""" ska hållas fria från alla former av förluster? De pålästa vet exakt vad det handlar om.

Jag ska vara tydlig med att jag skulle aldrig ställa upp i krig för att försvara dagens surrealistiska vansinne Sverige. Enda anledningen att ställa upp idag är att det skulle kunna ge en chans att rätta till det som förrädarna skapat. Jag tror de är livrädda för det. Glädjande nog verkar det som andra länders militärer har snarlika tankar om sina ledare.
Citera
2022-08-03, 14:48
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Jag skulle inte heller gå i krig för pengar, det är inte det jag säger. Om staten TVINGAR sina medborgare att riskera livet så är det minsta man kan erbjuda tillbaka att man hjälper de människor som förlorar sina hem. Du menar kanske också att """bankerna""" ska hållas fria från alla former av förluster? De pålästa vet exakt vad det handlar om.

Jag ska vara tydlig med att jag skulle aldrig ställa upp i krig för att försvara dagens surrealistiska vansinne Sverige. Enda anledningen att ställa upp idag är att det skulle kunna ge en chans att rätta till det som förrädarna skapat. Jag tror de är livrädda för det. Glädjande nog verkar det som andra länders militärer har snarlika tankar om sina ledare.
Det är anfallaren som tvingar folk att riskera livet. Bomberna kommer landa oavsett om vi försvarar oss eller inte. Du kan givetvis låta bli att försvara ditt land och gömma dig så en fascistisk diktatur kan stjäla allt du äger utan motstånd och hoppas på att de inte dödar dig när de hittar dig.

Bankerna förlorar regelbundet pengar när företag går i kk eller folk dör. Finns ingen anledning att ändra på detta om det blir krig. Vem skulle täcka bankernas förluster och varför?

Staten har inga pengar att hjälpa folk med. Det är folket pengar. Vi kan givetvis ta politiska beslut med ekonomiskt stöd till våra soldater. Det är dock inget som sker automatiskt utan krävs ett riksdagsbeslut. Ett sådant stöd innebär i praktiken att staten lånar pengar för att betala individers lån. Skulderna försvinner inte utan de flyttas till någon annan.
Citera
2022-12-28, 03:55
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Man kan ha tur också, valutan man har lån i kanske blir värdelös..

Då gäller det ju att ha andra valutor på lager
Citera
2022-12-28, 04:08
Medlem
Vadan dessa ämnen? Kriget är långt borta hahaha. Tokstollar.
Citera
2022-12-28, 20:16
Medlem
Riksbanken har bokstavligen kontainrar fulla med reserv-valuta. Alltså egen nöd- valuta som nu är monopolpengar. Hur de fördelas i en kris vet nog ingen nu. De ska i första hand delas ut till medborgarna så alla kan handla förnödenheter. Vid det laget har bajset stänkt riktigt hårt på väggarna.
Citera
2022-12-28, 23:17
Medlem
MrMadoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byggnet
Riksbanken har bokstavligen kontainrar fulla med reserv-valuta. Alltså egen nöd- valuta som nu är monopolpengar. Hur de fördelas i en kris vet nog ingen nu. De ska i första hand delas ut till medborgarna så alla kan handla förnödenheter. Vid det laget har bajset stänkt riktigt hårt på väggarna.

Vart finns dessa containrar?
Citera
2023-01-02, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Krig utplånar tillgångar, inte skulder. Vems tillgångar brukar krig inte bry sig om, så länge det är "nån annans".

Men det händer förstås att krig också utplånar långivare. Faktiskt startas en del krig i just det syftet.

Hög utlåning och skuldsättning är därför en krigsrisk.

Mycket välskrivet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in