Citat:
Ursprungligen postat av
RudyardKipling
Om du vet hur det förhåller sig så bifogar du en källa i annat fall kan du hålla käften med din tramsiga spelade överlägsna attityd. Om staten inkallar medborgare i händelse av krig så kan man inte tacka nej. Då förändras hela den privatekonomiska situationen. Ponera att jag har en årslön på 900.000 och anpassat min och familjens situation efter det och jag blir inkallad och istället får 360.000 om året. Då begriper normalt folk att det riskerar bli problem.
Tycker du själv att det är rimligt att under tvång försättas i en situation där du förlorar allt och kommer få leva resten av livet med miljonskulder och den makt som gjort detta mot dig ska du strida för? Hoppas du inte har någon viktig funktion i samhället.
Vänligen försök att hålla en trevlig ton.
Du framställer vaga scenario så det går inte att ge ett specifikt svar eller källa utan bara generella svar.
Om det blir en invasion så kommer dina skulder hamna väldigt lång ner på prioriterings listan. Att rädda livet på dig själv och alla du bryr dig om är prioritet. Någon försöker aktivt mörda alla du känner och stjäla hela lander. Att du ens skulle bekymra dig över skuldsättning när det regnar granater tycker jag låter absurt. Corner case när folk har miljonlöner och har svårt att sy om sin ekonomi är irrelevant i sammanhanget. Om vi förlorar krigen så kommer du antagligen vara död och din familj i någon form av koncentrations eller flyktingläger.
Jag anser att det är fullt rimligt att samtliga invånare hjälper till med försvaret av nationen efter bästa förmåga. Ingen lön skulle kunna motivera mig att riskera livet i ett krig. Jag skulle inte göra det för pengarna.
Det är när kriget är över som man försöker etablera vem som äger vad.