2022-01-26, 05:55
Medlem
MrMadoffs avatar
Vi kör denna igen då den kan bli aktuell, blev aldrig nöjd med svaren här.
Citera
2022-01-26, 15:20
Medlem
Usas skattemyndighet har planer för hur dom ska hantera en förödande händelse som krig kärnvapen krig eller naturkatastrof som påverkar hela landet. Enligt deras planer ska dom redan efter 14 dagar börja kräva in skatt.

Pengarna ska ju in. Och är man skyldig nån pengar räkna med att få hosta upp dom.

Även om ditt hus blir förstört. Ja dittt lån till banken är fortfarande aktivt. Du får hosta upp. Sen kan du försöka komma och kräva pengar av dom som hade sönder ditt hus men lycka till.

Det är ju vid sådana tillfälmen det kan vara bra att ha försäkring via din bank. Det är ju försäkringen som täcker om något sker. Blir svårt för dom då att kräva pengar samtidigt som dom inte betalar för att huset är borta.
Citera
2022-02-16, 08:57
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Vore ju nice om bankerna kunde få huslånen raderade, men samtidigt antar jag att hemförsäkringen inte gäller om huset blir skadat i krig så man kan ju stå där helt utan hus lika gärna, och med skulderna kvar...

Intressant att det i foldern som skickats ut (Om Krisen eller Kriget kommer) står med i checklistan för hemberedskap att man ska ha "utskrifter på papper av exempelvis försäkringsbrev, bankuppgifter, registreringsbevis". På vilket sätt kan dom utskrifterna hjälpa mig?
Man ska även ha "kontanter i mindre valörer". Samtidigt som kontanter fasas bort i vårt land.
Förstår ju att de kan bli svårt att handla med kort i krig men att alla samlar på sig kontanter hemma lär ju inte heller fungera?
Papper för kunna bevisa ex att du har en försäkring osv då troligen man inte kommer kunna komma åt speciellt mycket via datorn i ett krigsdrabbat land.

Force majeure kommer träda in vid krig vilket kan betyda olika som ex att du får ränta på pengar du har men dessa kan inte betalas ut pga krig. Samma med betalning av lån, du har lån och ränta men banken kan inte skicka ut och få betalt för detta pga krig som kanske gjort att de inte kommer åt data. Eller så går banken i kk och skulden övertas av någon annan bank med krav på dig. Är rätt krångligt sätta sig in i exakt vad som händer, men man kan åberopa force majeure vid tillfällen då saker inte fungerar som det ska som ex krig.
Försäkringar har också force majeure i sina avtal, brukar betyda de betalar inget till dig vid dessa tillfällen om ex huset blir bombat vid krig.
Så sammanfattar man så, det blir krångel vid krig med en jävla massa saker, sen hur det reds ut efter kriget, ja vem vet?

Testa fråga massa nästa ggr någon försäljare ska lura på dig något vad som gäller vid händelse av krig om du ex tar bilen på leasing eller lån? Telefonabonnemang eller för tv kanalen eller internetavtal. Kan garantera att du får ett jävla luddigt svar då de inte själva vet.
Citera
2022-02-16, 10:27
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Krig utplånar tillgångar, inte skulder. Vems tillgångar brukar krig inte bry sig om, så länge det är "nån annans".

Men det händer förstås att krig också utplånar långivare. Faktiskt startas en del krig i just det syftet.

Hög utlåning och skuldsättning är därför en krigsrisk.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2022-02-16 kl. 10:41.
Citera
2022-06-20, 19:22
Medlem
MrMadoffs avatar
Snart får vi alltså svaret
Citera
2022-07-09, 10:39
Medlem
skillnads avatar
Skulder är en utmärkt kontrollmekanism i ett samhälle som eftersträvar just kontroll över medborgarna. Högst osannolikt att de globohomostyrda anarkotyranniska staterna i Väst kommer låta en sådan makt över folket gå förbi bara för att det blir krig.
Citera
2022-08-02, 14:40
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Vi kör denna igen då den kan bli aktuell, blev aldrig nöjd med svaren här.
Skulderna kommer att finnas kvar så länge det finns pengar. Valutan vi använder är skuldsedlar så det ena kan inte existera utan det andra i samma volym.

Om det blir krig så kommer dock valutan antagligen bli värdelös. Vilket innebär att hyperinflation gör att både skulderna och valutan i princip förlorar sitt värde.
Citera
2022-08-02, 15:40
Medlem
MrMadoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Skulderna kommer att finnas kvar så länge det finns pengar. Valutan vi använder är skuldsedlar så det ena kan inte existera utan det andra i samma volym.

Om det blir krig så kommer dock valutan antagligen bli värdelös. Vilket innebär att hyperinflation gör att både skulderna och valutan i princip förlorar sitt värde.

Bra svar. Tack
Citera
2022-08-02, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dlcm
Usas skattemyndighet har planer för hur dom ska hantera en förödande händelse som krig kärnvapen krig eller naturkatastrof som påverkar hela landet. Enligt deras planer ska dom redan efter 14 dagar börja kräva in skatt.

Pengarna ska ju in. Och är man skyldig nån pengar räkna med att få hosta upp dom.

Även om ditt hus blir förstört. Ja dittt lån till banken är fortfarande aktivt. Du får hosta upp. Sen kan du försöka komma och kräva pengar av dom som hade sönder ditt hus men lycka till.

Det är ju vid sådana tillfälmen det kan vara bra att ha försäkring via din bank. Det är ju försäkringen som täcker om något sker. Blir svårt för dom då att kräva pengar samtidigt som dom inte betalar för att huset är borta
.
Förr var det så att försäkringar inte gällde vid naturkatastrofer, och säkerligen krig. Är det ändrat?
Citera
2022-08-02, 22:29
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av censuria
Förr var det så att försäkringar inte gällde vid naturkatastrofer, och säkerligen krig. Är det ändrat?
Det står i det finstilta om försäkringen gäller eller inte. Vanligtvis gäller de inte det.
Citera
2022-08-02, 23:24
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Vore ju nice om bankerna kunde få huslånen raderade, men samtidigt antar jag att hemförsäkringen inte gäller om huset blir skadat i krig så man kan ju stå där helt utan hus lika gärna, och med skulderna kvar...

Intressant att det i foldern som skickats ut (Om Krisen eller Kriget kommer) står med i checklistan för hemberedskap att man ska ha "utskrifter på papper av exempelvis försäkringsbrev, bankuppgifter, registreringsbevis". På vilket sätt kan dom utskrifterna hjälpa mig?
Man ska även ha "kontanter i mindre valörer". Samtidigt som kontanter fasas bort i vårt land.
Förstår ju att de kan bli svårt att handla med kort i krig men att alla samlar på sig kontanter hemma lär ju inte heller fungera?
Det där togs upp i ett färskt avsnitt av SR-podden Beredskap, avsnittet heter ungefär "Pengar, del 2".
Nu har jag glömt vad fan dokumentet heter, men det där som visar vem som äger en fastighet kan vara bra att ha om Lantmäteriets server bombas sönder och du efter något år i norskt flyktingläger kommer hem och ska försöka lista ut vilka ruiner som är dina.

Vad gäller skulder vid krig så gissar jag att många kommer att få problem med att betala räkningar i krig, så jag gissar att det kan komma lite verklighetsanpassade riktlinjer till bland annat kronofogden.
Och det är inte särskilt rimligt att vräka en hel stadsdel bara för att banken har bombats sönder.
Citera
2022-08-02, 23:25
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Snart får vi alltså svaret

Frågan är verkligen intressant. Med tanke på det fåtal svar och inga riktiga svar så får man nog anse att frågan fortfarande hänger i luften.

Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen

Frågan är vad som händer om du blir inkallad i kriget som tex ukrainska män mellan 15-70. Om du inte FÅR/KAN arbeta pga att staten tvingar dig in i kriget så är det väl tveksamt om banken KAN kräva dig på pengar? Då får ju staten gå in och täcka de utgifterna om man dessutom tvingas in i något där plikta med livet finns på spelplanen. Jag vet inte hur det fungerar men i krig dör det människor och hade banken tagit mina tillgångar/mitt hem medan jag var inkallad hade jag verkställt rättvisa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in