2022-12-28, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vasaboy28
Nej men kommer man mindre trovärdiga påståenden så är det ju bra om man redovisar varifrån man har fått informationen annars kan den lätt tas för desinformation

Att du länkar till Lars Olofsson/Wilderängsblogg visar dock på att du inte kan skilja på faktiskt information och desinformation.

Trevlig kväll

Det väsentliga är vad som förmedlas, källan finns redovisad.

Dessutom har det visat sig att Wilderäng anstränger sig för att skriva om det som antingen är bekräftat eller, om det inte kan ske, klargörs att det än så länge är spekulationer.

Att du inte förstår det placerar dig i antingen troll- eller imbecillfacket.
Citera
2022-12-28, 19:02
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Att det är problem att handla med rubel som privatperson bosatt i EU är inget jag ifrågasätter. Jag ifrågasätter påståendet att rubel inte har något värde utanför Ryssland och att rubel inte kan användas för betalning i andra delar av världen.

Än så länge är detta påstående inte bekräftat på något vis.
?
Fattade du inte vad daezz skrev??
Citera
2022-12-28, 19:10
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Att det är problem att handla med rubel som privatperson bosatt i EU är inget jag ifrågasätter. Jag ifrågasätter påståendet att rubel inte har något värde utanför Ryssland och att rubel inte kan användas för betalning i andra delar av världen. Än så länge är detta påstående inte bekräftat på något vis.
Rubeln har som skrivits i det närmaste nollvärde utanför Ryssland, du kan säkert använda den på något sätt i Belarus men därefter blir det mycket svårt. Jag kan själv tänka mig att köpa en resväska full med rubelsedlar för en liten symbolisk summa och då med vetskapen om att de är värdelösa här i väst men i ren spekulation... det kan ju i en framtid ändras.

Att med rubel försöka betala något här i väst är som att jag med en tjusig sten vill erlägga betalning med förklaringen att det är en magisk sten från yttre rymden- kanske tror säljaren på detta och tar min betalning som god... eller inte. Om du intresserar dig för varför det är på detta sätt med rubeln kan du klicka på mitt namn och söka mina tidigare skrivelser om rubeln- om du nu inte orkar googla och har besvär med engelskan.
Citera
2022-12-28, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Det väsentliga är vad som förmedlas, källan finns redovisad.

Dessutom har det visat sig att Wilderäng anstränger sig för att skriva om det som antingen är bekräftat eller, om det inte kan ske, klargörs att det än så länge är spekulationer.

Att du inte förstår det placerar dig i antingen troll- eller imbecillfacket.

Lars Olofsson har det senaste åren gång på gång avslöjats med att sprida desinformation,halvsanningar och rena lögner. Detta gör att tilltron till honom och informationen han förmedlar är fruktansvärt låg, iaf för oss som söker faktisk information och inte bara är ute efter att bekräfta bias.

Att du inte förstår detta placerar dig i antingen troll eller imbicillfacket.
Citera
2022-12-28, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Rubeln har som skrivits i det närmaste nollvärde utanför Ryssland, du kan säkert använda den på något sätt i Belarus men därefter blir det mycket svårt. Jag kan själv tänka mig att köpa en resväska full med rubelsedlar för en liten symbolisk summa och då med vetskapen om att de är värdelösa här i väst men i ren spekulation... det kan ju i en framtid ändras.

Att med rubel försöka betala något här i väst är som att jag med en tjusig sten vill erlägga betalning med förklaringen att det är en magisk sten från yttre rymden- kanske tror säljaren på detta och tar min betalning som god... eller inte. Om du intresserar dig för varför det är på detta sätt med rubeln kan du klicka på mitt namn och söka mina tidigare skrivelser om rubeln- om du nu inte orkar googla och har besvär med engelskan.

Att rubeln inte är lämplig dom betalningsmedel för oss i EU är inget som någon motsätter sig. Men EU/väst är inte världens hur mycket vi än vill tro det.

I vilka valutapar handlar exempelvis Indien,Kina och Brasilien när dom gör affärer Ryssland.

Ryssland leverar fortfarande varor till Europa, hur sker betalningen för dessa(tänker främst på råvara till kärnkraft inom EU.)? Det är knappast dollar eller hur?
Citera
2022-12-28, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
?
Fattade du inte vad daezz skrev??

Jo jag förstår att påståenden påstås men källor redovisas inte. Det kan inte bli mycket tydligare.
Citera
2022-12-28, 19:20
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Jo jag förstår att påståenden påstås men källor redovisas inte. Det kan inte bli mycket tydligare.
Källor? dumstrut!
Det finns inget uttryckligt förbud ej heller är det brottsligt att betala med rubel men det går inte, vad är det du inte förstår.
Citera
2022-12-28, 19:23
Medlem
Citat:
Lars Olofsson har det senaste åren gång på gång avslöjats med att sprida desinformation,halvsanningar och rena lögner. Detta gör att tilltron till honom och informationen han förmedlar är fruktansvärt låg, iaf för oss som söker faktisk information och inte bara är ute efter att bekräfta bias.

Att du inte förstår detta placerar dig i antingen troll eller imbicillfacket.

Du kanske har en mängd exempel? Ungefär som jag i kullagerfrågan?

I den verkliga världen, dvs där vi andra lever, får nog Wilderängs blogg ha en mycket hög trovärdighet. Det han är tydlig med är att han inte är objektiv i den meningen att han redovisar ukrainska förluster. Men han ljuger inte om dem heller utan låter bara bli att ta upp dem.
Citera
2022-12-28, 19:23
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Att rubeln inte är lämplig dom betalningsmedel för oss i EU är inget som någon motsätter sig. Men EU/väst är inte världens hur mycket vi än vill tro det.

I vilka valutapar handlar exempelvis Indien,Kina och Brasilien när dom gör affärer Ryssland.

Ryssland leverar fortfarande varor till Europa, hur sker betalningen för dessa(tänker främst på råvara till kärnkraft inom EU.)? Det är knappast dollar eller hur?
Då Ryssland säljer något till Kina får de betalt i Yuan. När de gör affärer med Indien får Ryssland betalt i Rupier... med brasilien Real. Självklart kan Ryssland begära att få betalt i USD, Yen, GBP eller Euro- det hänger lite på vad som tidigare har avtalats om... hur kontrakt är skrivet. Vid avtal/kontrakt är det brukligt att man överenskommer vad för sorts valuta som skall erläggas och skiftas skrivarna emellan. Ryssland betalar i sin tur antingen med begärd valuta eller med gods/råvara. Just nu önskar sig Ryssland helst av allt bara byteshandel, Drönare från Iran mot ryska missiler för luftförsvar. Nordkoreansk kanonammunition mot olja.
Citera
2022-12-28, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Källor? dumstrut!
Det finns inget uttryckligt förbud ej heller är det brottsligt att betala med rubel men det går inte, vad är det du inte förstår.

Fortfarande ingen källa på att det inte går att betala med rubel. Ok tack då vet vi
Citera
2022-12-28, 19:33
Medlem
Citat:
Fortfarande ingen källa på att det inte går att betala med rubel. Ok tack då vet vi

Finns tidigare i tråden.
Citera
2022-12-28, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Du kanske har en mängd exempel? Ungefär som jag i kullagerfrågan?

I den verkliga världen, dvs där vi andra lever, får nog Wilderängs blogg ha en mycket hög trovärdighet. Det han är tydlig med är att han inte är objektiv i den meningen att han redovisar ukrainska förluster. Men han ljuger inte om dem heller utan låter bara bli att ta upp dem.

(FB) Vad vet vi om vildhjärnan Lars Wilderäng?

Du kan börja lösa tråden tillägnad Olofsson här på flashback.

Fler konkreta exempel hittar du på hans blogg,särskilt från början av invasionen. Exempelvis så skrev han om snakeisland, eller skrev och skrev, han upprepade UA/NATO propaganda som det får utan egen tankeverksamhet han är.

I din verklighet vill du bekräfta det du redan tror dig veta, då är Olofssons blog förstås alldeles förträfflig . Men lämna oss som inte är intresserade av att någon annan tänker åt i fred är du gullig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in