2022-12-28, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Finns tidigare i tråden.

Hur gör världen (utanför EU) när dom handlar med Ryssland? Är det gratis för ryssarna?
Citera
2022-12-28, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vasaboy28
(FB) Vad vet vi om vildhjärnan Lars Wilderäng?

Du kan börja lösa tråden tillägnad Olofsson här på flashback.

Fler konkreta exempel hittar du på hans blogg,särskilt från början av invasionen. Exempelvis så skrev han om snakeisland, eller skrev och skrev, han upprepade UA/NATO propaganda som det får utan egen tankeverksamhet han är.

I din verklighet vill du bekräfta det du redan tror dig veta, då är Olofssons blog förstås alldeles förträfflig . Men lämna oss som inte är intresserade av att någon annan tänker åt i fred är du gullig.

Återigen så är det hans redovisade källor som är intressanta. Inte vad ni vatniks sitter och spyr ur er.

Snake island ja, hur gick det med det förresten?
Citera
2022-12-28, 19:37
Medlem
Citat:
Hur gör världen (utanför EU) när dom handlar med Ryssland? Är det gratis för ryssarna?

Du har fått detta förklarat för dig ett flertal gånger. Men du visar tydligt att du inte är intresserad av annat än att komma med meningslösa påståenden som en högstadieunge. Källa på det? Källa på det? Och sedan när du får en kan du inte ens läsa dig till vad som är källan...
Citera
2022-12-28, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Återigen så är det hans redovisade källor som är intressanta. Inte vad ni vatniks sitter och spyr ur er.

Snake island ja, hur gick det med det förresten?

Källor som är en del av propagandakriget är barga intressanta om man vill bli sondmatad med desinformation. Men jag förstår att Lars , du och hans övriga anhängare tycker det är förträffligt.
Citera
2022-12-28, 19:51
Medlem
Rubel är en pissvaluta som ingen vill ha, inte ens ryzka facister vill ha rubel. De skriker efter dollar eller euro. Varför?

Rubel saknar värde.
Citera
2022-12-28, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Alla kör inte Swift. Att man är portad från Swift har helt andra konsekvenser.
Hur går det vid bankomaten??

Ryssar får inte ens ta ut rubels vid ATM.

Haha vilket botten fiasko för putler,pengarna är slut.
Citera
2022-12-28, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Varför skulle dom göra det? Det är samma folk som drivit på ryzzlands utsugningsekonomi som sitter vid makten nu. Hade dom varit intresserade av att bygga upp landet hade dom börjat med det för 20 år sedan och varit på god väg nu. Istället har man gjort tvärtom: Mer korruption, mer intern ekonomi och exporten har varit inriktad helt på råvaror. Redan före feb 2022 så var ryzzlands ekonomi stangerad. Varför skulle man ändra sig nu, när man dessutom måste ha fram pengar och folk till ett krig? Finns inte mycket resurser över då till nya fabriker.
Ryzzland har nog inte mycket att välja på än den inslagna vägen om inte hela toppskiktet bytts ut över hela linjen. Och det lär inte ske.

Mja, den blev mindre utsugning av vanliga ryssar när Putin kom till makten, slutade ta råd från figurer typ Anders Åslund, och började föra en politik som Väst ogillade. Det här är grunden för att Putin trots allt är relativt populär bland vanliga ryssar. Men det kunde ju ha varit bättre. Det har inte alls gått lika snabbt uppåt för Ryssland som för Kina.

Relationerna med USA skar sig direkt för Putin för runt 20 år sedan när han plockade den rikaste oligarken, Khodorkavskij, merparten av hans pengar genom ett åtal för skattebrott och tvingade av två oligarker från Jeltsin-eran deras TV-stationer. Några månader därefter sade USA upp sitt avtal med Ryssland om förbud mot antimissil-försvar. Sedan har den här konflikten eskalerat. Den stora upptrappningen skedde 2014 när CIA och Victoria Nuland kuppade bort den relativt ryssvänlige presidenten Yanukovitj i Ukraina trots att han hade utlyst nyval. Notera att även Stratfor kallade detta för en kupp. Sedan invaderade ryssarna Krim för att säkra sin flottbas där. Från och med denna tidpunkt började EU-länderna dras in i konflikten och sanktioner infördes mot Ryssland. Strax därefter kom inbördeskriget i Donbass igång efter att kuppanhängare bränt sovjet-nostalgiker inne i en fackföreningsbyggnad. Det här blev den tändande gnistan till att - som jag uppfattar det - ryskspråkiga sovjetnostalgiker av Bresjnev-typ gjorde uppror i Donbass. Donbass-separatisterna fick väldigt begränsat stöd från Ryssland och tvingades retirera ganska långt mot ryska gränsen men fick tillräckligt med grejer för att kunna hålla en liten enklav fram tills storkriget utbröt 2022 när Ukraina var på väg att återta hela Donbass efter en stor militär uppladdning.

Under början av inbördeskriget i Donbass förhandlade Tyskland och Frankrike fram ett om långtgående självständighet för Donbass, dock även fortsättningsvis som en del av Ukraina (till skillnad från Kosovo som USA plockade av Serbien efter liknande problem). Avtalet godkändes av Ryssland, Ukrainas dåvarande president Poroshenko, Tyskland och Frankrike. Men det ukrainska parlamentet ratificerade inte avtalet. Merkel bekräftade nyligen ukrainska uppgifter att avtalet om självstyre för Donbass bara var et tsätt att vinna tid för att kunna bygga upp Ukraina militärt.

Mitt intryck är att kriget i Ukraina var helt onödigt. Varför kunde man inte ha låtit Ukraina få ha en fortsatt status ungefär som Österrike som Sovjet frivilligt drog tillbaka sin militär från år 1956? (Ryssland hade alltså trupp ända bort mot gränsen till Schweiz så sent som år1956.)

Konflikten mellan Putin och Väst startade när Putin plockade av en del oligarker som tillhör samma etno-"klubb" som de som styr i Väst deras tillgångar och har sedan eskalerat. Jävlas man med någon i "klubben" bussar man hela Västs ekonomiska maskineri och krigsmaskineri på den som jävlats med någon i "klubben". Anledningen till att man inte gått in direkt med egen trupp mot Ryssland (som mot Irak, Khadaffi i Libyen och i viss mån Assad i Syrien) är att det är för farligt eftersom Ryssland har fler kärnstridsspetsar än USA och mer avancerade hypersoniska missiler. Ytterligare en poäng, på senare tid, med krisen i Ukraina har varit att styra över Europas - och framförallt Tysklands - gaskonsumtion från rysk naturgas till amerikansk LNG och, i ett senare skede, även israelisk naturgas från ett nyupptäckt fält i Medelhavet. De åtföljande högre energipriserna (som är ytterst svåra att motverka eftersom EU hittills inte beviljat tillfälliga utsläppsrätter så att man kunnat köra igång gamla kolkraftverk och oljekraftverk, som t ex kraftverket i Stenungsund på 870 MW) har också inneburit att tung europeisk industri kommit att börja flytta till USA. Ökad export av LNG till Europa och industriflyttar från Europa till USA ger bättre handelsbalans för USA och motbalanserar de tendenser till dollarförsvagning som sannolikt blir fallet när Saudi Arabien och andra oljeproducenter mer och mer går över till att ta betalt i Yuan/RMB i stället för USD. Så allt hänger väl ihop på ett rätt tydligt sätt, tycker jag.

Ekonomiskt, på sikt, tror jag inte att Ryssland blir förlorare på det här. Europa blir den stora förloraren på det här ekonomiskt. Ukraina kommer nog att få betala det högsta priset i form av antal döda, det är min gissning.

Något som är väldigt suspekt, och verkligen röjer bockfoten förde europeiska politikerna, är deras vägran att snabbt klämma fram nya utsläppsrätter så att man snabbt kan köra igång gamla olje- och kolkraftverk för att hålla nere energipriserna. Det här är ett bra exempel på att de europeiska politikerna i lika liten grad som de ukrainska politiska ledarna (som inte är etniska ukrainare eller ens andra sorts slaver) representerar de europeiska invånarnas egenintresse. Det är i ställetr någon annan som styr dem.
Citera
2022-12-29, 18:37
Medlem
%s avatar
Citat:
Att det är problem att handla med rubel som privatperson bosatt i EU är inget jag ifrågasätter. Jag ifrågasätter påståendet att rubel inte har något värde utanför Ryssland och att rubel inte kan användas för betalning i andra delar av världen.

Än så länge är detta påstående inte bekräftat på något vis.
Problemet med rubel globalt är att nästan ingen kommer att ta emot dem för det går knappt att handla med den. Du kan i princip bara köpa saker från Ryssland. Tråkigt om man vill köpa något annat än fossila bränslen.
Citera
2022-12-29, 18:45
Medlem
Silver.Swe.s avatar
Snacka om att killgissa åt helvete fel. Pinsamt

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/varfor-har-rysk-ekonomi-inte-kollapsat

Ryssland skrattar åt sanktionerna
Citera
2022-12-29, 18:47
Medlem
Citat:

De litar på ryzzarna och att de betalar fakturorna som alla gör och sedan blir de blåsta förstås. Så har kriminella alltid gjort. Det ovanliga här att det är en stat som är kriminell, Ryzzland.

Ljuger, bluffar och manipulerar, skiter i avtal, överenskommelser och moral och heder. Ala KGB style.
Alla krigsbrott bevisar.
Citera
2022-12-29, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av %
Problemet med rubel globalt är att nästan ingen kommer att ta emot dem för det går knappt att handla med den. Du kan i princip bara köpa saker från Ryssland. Tråkigt om man vill köpa något annat än fossila bränslen.

Rubeln har väl aldrig varit någon internationell valuta.... Att man köper saker från Ryssland i rysk valuta är väl självklart? Eller vad menar du? Köper jag saker i/från Sverige använder jag kronor. Skulle jag köpa nåt i Ryssland skulle jag sannolikt använda rubel
Citera
2022-12-29, 18:51
Medlem
Citat:
Rubeln har väl aldrig varit någon internationell valuta.... Att man köper saker från Ryssland i rysk valuta är väl självklart? Eller vad menar du? Köper jag saker i/från Sverige använder jag kronor. Skulle jag köpa nåt i Ryssland skulle jag sannolikt använda rubel

Var köper du rubel och för vadå?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in