• 1
  • 2
2022-10-04, 23:33
Medlem
krings avatar
Har helt snöat in mig de senaste veckorna på något jag önskar jag visste fanns när jag köpte min första multirulle: BFS, d v s spinnfiske med små multirullar (med extra grund spole och med låg vikt/inertia (tröghet)) i kombination med ultralätta spön för att kasta riktigt lätta beten, ner till runt grammet eller lättare.
Ursprungligen från Japan men verkar ha blivit populärt i USA sen en tid, men Europa verkar fortfarande lite efter, särskilt vad gäller tillgänglighet på utrustning.

Är just nu i fasen att lusläsa den dedikerade gruppen på Reddit, kolla igenom videor på Youtube och recensioner för utrustning där jag hittar det.
Planen är att köpa spö och rulle till starten på nästa års sommarsäsong (boende i Nederländerna så allt spinnfiske är förbjudet under leken).

För multirullarna, Shimano och Daiwa har ett fåtal BFS-modeller i Europa: Curado BFS runt 220 EUR, Aldebaran BFS runt 400 EUR och Calcutta Conquest BFS för runt 500 EUR för Shimano (den sistnämda är riktigt sexig). Daiwa har sin Alphas Air TW bland annat för runt 400 EUR.
Dedikerade spön för multirullar som kastar under 10 gram och är ultralätta är knepigare i Europa verkar det som, importspön från Japan har jag sett (t ex Major Craft) eller nykomlingar som tyska LMAB. För spön verkar det finnas två olika läger, lite mer rygg men väldigt snabb aktion för abborre och liknande rovfiskar (bass) eller paraboliska spaghettispön för öring.

Själv letar jag efter ett set som mest ska användas för abborre, men även andra arter som finns i vattnen jag fiskar här nere: små stads- och skogskanaler med rikligt med abborre, färna, gös, gädda och delvis asp.

Finns det någon här som fiskar med BFS-utrustning i Sverige?
Var köper ni er utrustning?
Några tips till oss som börjar med BFS?
Citera
2022-10-05, 00:00
Medlem
snoamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kring
Har helt snöat in mig de senaste veckorna på något jag önskar jag visste fanns när jag köpte min första multirulle: BFS, d v s spinnfiske med små multirullar (med extra grund spole och med låg vikt/inertia (tröghet)) i kombination med ultralätta spön för att kasta riktigt lätta beten, ner till runt grammet eller lättare.
Ursprungligen från Japan men verkar ha blivit populärt i USA sen en tid, men Europa verkar fortfarande lite efter, särskilt vad gäller tillgänglighet på utrustning.

Är just nu i fasen att lusläsa den dedikerade gruppen på Reddit, kolla igenom videor på Youtube och recensioner för utrustning där jag hittar det.
Planen är att köpa spö och rulle till starten på nästa års sommarsäsong (boende i Nederländerna så allt spinnfiske är förbjudet under leken).

För multirullarna, Shimano och Daiwa har ett fåtal BFS-modeller i Europa: Curado BFS runt 220 EUR, Aldebaran BFS runt 400 EUR och Calcutta Conquest BFS för runt 500 EUR för Shimano (den sistnämda är riktigt sexig). Daiwa har sin Alphas Air TW bland annat för runt 400 EUR.
Dedikerade spön för multirullar som kastar under 10 gram och är ultralätta är knepigare i Europa verkar det som, importspön från Japan har jag sett (t ex Major Craft) eller nykomlingar som tyska LMAB. För spön verkar det finnas två olika läger, lite mer rygg men väldigt snabb aktion för abborre och liknande rovfiskar (bass) eller paraboliska spaghettispön för öring.

Själv letar jag efter ett set som mest ska användas för abborre, men även andra arter som finns i vattnen jag fiskar här nere: små stads- och skogskanaler med rikligt med abborre, färna, gös, gädda och delvis asp.

Finns det någon här som fiskar med BFS-utrustning i Sverige?
Var köper ni er utrustning?
Några tips till oss som börjar med BFS?

Min åsikt att BFS inte är så poppis i Sverige är för att det inte är så optimalt med multirulle vid UL.

I USA är dom ju tokiga i just multirullar vid bassfiske så därför har det blivit till en vana där att även köra det vid lättare fiske.

För mig är det helt konstigt att inte köra haspel vid UL eller abborre fiske. Visst, ska man twitcha och jerka så är multi bättre, men det gör man inte med UL fiske. Inte i Sverige iaf, just av den anledningen har inte marknaden i Sverige tagit in BFS produkter, inte heller i övriga länder i Europa
Citera
2022-12-28, 13:24
Medlem
Ja, jag har börjat med bfs efter att i 40 års tid ha hasplat med ul. Känslan mellan multirulle och haspel är enorm. Du har dessutom bättre kontroll på kastet.
Det blev en 22 Aldebaran samt ett spö från aliexpress, ace hawk venom heter det. Tar 0.8-5 gram. Har talat med flera sportfiskebutiker. De tar inte in bfs spön pga svenska garantiregler då spötopparna lätt går sönder och bevisbördan ligger hos tillverkaren de 2 första åren efter köpet. Men det är både lätt och utbudet är stort på nätbutikerna.
Lycka till med din utrustning och fisket!
Citera
2023-02-01, 21:40
Medlem
krings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halvvblind
Ja, jag har börjat med bfs efter att i 40 års tid ha hasplat med ul. Känslan mellan multirulle och haspel är enorm. Du har dessutom bättre kontroll på kastet.
Det blev en 22 Aldebaran samt ett spö från aliexpress, ace hawk venom heter det. Tar 0.8-5 gram. Har talat med flera sportfiskebutiker. De tar inte in bfs spön pga svenska garantiregler då spötopparna lätt går sönder och bevisbördan ligger hos tillverkaren de 2 första åren efter köpet. Men det är både lätt och utbudet är stort på nätbutikerna.
Lycka till med din utrustning och fisket!
Tack!

Det tog lite tid för att komma till skott, men fick mina sista leveranser för 2 veckor sen.
Rullen blev en Tsurinoya Genius ELF50L (6.4:1 utväxling) med Sufix Nanobraid (0.04mm / 2.8kg), och spöt en Major Craft Benkei, 2-delad med kastvikt upp till 7 g. Sen en massa små crankbaits och micromjukbeten från Zman.

Har inte kunnat provfiska än p g a oläglig influensa, men förhoppningsvis blir det en tur söndag förmiddag. Har provkastat på baksidan hemma, och 3 g är inga problem. sub-1 g däremot... Behöver träna mer!
Citera
2023-06-14, 20:23
Medlem
Hur gick ditt bfs fiske?
Man är bra sugen på att införskaffa ett bfs set till arsenalen
Citera
2023-07-04, 00:44
Bannlyst
Ultra Light Spinnfiske. BFS. UL SPINN. Special Lågprofilsrullar 2g-10g Beten

https://baitfinesseempire.com/wp-con...g?v=1626568846

Se bilden.

Specialrullar med special spole. Till lätta beten. Tunn lina.
Då rullar inte rymmer mycket lina.

Ovanligt i Sverige.
Poppis i USA och Sverige ligger efter som vanligt.

Trött på UL Haspel?
Då bör man prova på UL SPINN / BFS , special multirullar. Det är framförallt Spolen som är unik.
Rullarna brukar väga runt 150g lite under eller lite över.

Det var Shimano som tog fram första rullen. De är dyra.

Artikelnummer: CUBFSXGL
Shimano Curado BFS XG Left Hand
2.399 SEK

Det finns billiga ifrån Amazon, Aliexpress och liknande sidor.
Runt 500a lappen endast.
Dom har även spön för runt 250-350 sek

Annars finns ju lätta Spinnspön i Sverige 5g-20g

Men dom riktiga är typ 2-10g

Själv kommer jag inte köra under 5g beten.
De beten jag har väger mellan 5g-12g. Små jiggar, micro wobblers, mini baits. Mellan 4-7cm

Här använder man tunna flätlinor runt 3,5kg till 6kg
Och du får runt 60-80meter lina på dessa rullar av tunna flätlinorna.

Själv kliver jag upp till runt 6kg. Så att man kan ta loss beten som fastnar, eller ta upp mindre
gäddor som lär smaka på dessa beten med. Man får räkna med några 2-4kg gäddor såklart.

Har vi fler som kör UL Spinn / BFS ?
Vad har ni för utrustning?

Har vi andra som är intresserade av att testa på eller börja med detta?

Min första set har budget på 1250sek, det är med allt. Rulle-Spö-Lina.
Rullen och Spöt tog jag ifrån Kina. Linan blir ifrån Sverige.
Beten har jag sedan tidigare som jag kört med UL Haspel.

Är trött på Haspel. Så jag hoppas dessa special rullar klarar kasta lätta beten något ok.
Dom nuvarande normala Multirullarna får problem med beten under 15g hur jag än gör.
Dessa trivs med 15g eller gärna mer vid minsta vind.

UL Haspel har fungerat utmärkt. Till lätta beten oavsett vind

Men hoppas kunna köra UL med spinn snart till lätta beten. I jakten på Abborrar 500g och större.
Spinnrullar är ju mycket mysigare än Haspel fiska med.

Jag kommer skriva mer om min utrustning när jag fiskat några gånger.

Till de som är nyfikna på Budget prylar kan gå till
https://aliexpress.com
Sök BFS Reel för dessa rullar, och även BFS ROD för spön till dessa
Det är inga problem hitta båda för totalt 1000sek totalt.
Sedan köper ni en finare tunn flätlina lokalt eller via Webben i Sverige bara.

Beten ska ju vara smått till borre. 4-7cm , och vikten på beten 5-12g är ju lagom.
Flätlinan ska vara tunn. Runt 3.5kg - 6kg i styrka. 0.07-0.10 i tjocklek.
Och ni behöver inte mer än 100m rulle, ni får inte på mer än ca 70meter på dessa rullar.
Men 150m kan ju vara bra, för det räcker till ett helt byte vid behov senare.
Eller till två rullar.

Se bild
https://www.kastking.com.ar/producto...L72LBK-400.jpg
Det rymms inte mycket lina på dessa specialrullar med special spole till UL spinn/BFS fiske
Citera
2023-07-04, 07:05
Medlem
Timmervargens avatar
Är det mer klassiskt spinnfiske dessa är avsedda för och som du kommer köra? Eller funkar det också med olika finess-metoder som t.ex. Neko, ned, wacky, carolina riggade jiggar?
Citera
2023-07-04, 13:38
Medlem
snoamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mistergreatest
https://baitfinesseempire.com/wp-con...g?v=1626568846

Se bilden.

Specialrullar med special spole. Till lätta beten. Tunn lina.
Då rullar inte rymmer mycket lina.

Ovanligt i Sverige.
Poppis i USA och Sverige ligger efter som vanligt.

Sverige ligger inte efter. Har du fiskat i USA? Det finns anledning till att baitcasters är vanligare inom bassfisket. Fiska liknande på våra svenska abborrar är lite annorlunda. Därför finns inte samma förfrågan i Sverige.
Citat:
Trött på UL Haspel?
Då bör man prova på UL SPINN / BFS , special multirullar. Det är framförallt Spolen som är unik.
Rullarna brukar väga runt 150g lite under eller lite över.

Det var Shimano som tog fram första rullen. De är dyra.

Artikelnummer: CUBFSXGL
Shimano Curado BFS XG Left Hand
2.399 SEK
Det finns billiga ifrån Amazon, Aliexpress och liknande sidor.
Runt 500a lappen endast.
Dom har även spön för runt 250-350 sek

Jag har handlat endel av dessa lågkvalitetsspön när jag fiskade både i Californien och Michigan. De väger mycket (200-270g för rullar och 180-270 ca för spön). Detta är inte så optimalt när du vill fiska så lätta beten. Dels så är det ingen känsla i spö och så håller skiten inte när du får en pike, musky eller 4 lbs bass. 3 Kastkingspön har jag haft av inom loppet på 2 månader, sen reklamerade jag skiten och gav upp det märket. Zebco, Linerike, Plussino och även Kastking som blivit populära är allt skit. Det finns en anledning till att Abu och Shimano gör saker dyrare: de har kvalitet.

Man ska absolut inte förvänta sig mycket att något man hittar på Amazon för 300 kr. 500 kr kanske. Jag har två resespön som har varit OK. Goture och Fiblink beställdes på Amazon i USA för ett år sen för respektive 50 och 60 dollar vardera, och dom har hållit bra. Känslan däremot........
Citat:
Annars finns ju lätta Spinnspön i Sverige 5g-20g

Men dom riktiga är typ 2-10g
Det finns bra kvalitet för lätta spinnspön på bla dogger, tex Shimano Expride Casting 191cm (6'3") 3,5-10g 1+1pc Spinnspö. Känns lite överklassat dock, skulle säga 2-8g.
Citat:
Själv kommer jag inte köra under 5g beten.
De beten jag har väger mellan 5g-12g. Små jiggar, micro wobblers, mini baits. Mellan 4-7cm
Här använder man tunna flätlinor runt 3,5kg till 6kg
Och du får runt 60-80meter lina på dessa rullar av tunna flätlinorna.

Själv kliver jag upp till runt 6kg. Så att man kan ta loss beten som fastnar, eller ta upp mindre
gäddor som lär smaka på dessa beten med. Man får räkna med några 2-4kg gäddor såklart.

Har vi fler som kör UL Spinn / BFS ?
Vad har ni för utrustning?

Har vi andra som är intresserade av att testa på eller börja med detta?

Min första set har budget på 1250sek, det är med allt. Rulle-Spö-Lina.
Rullen och Spöt tog jag ifrån Kina. Linan blir ifrån Sverige.
Beten har jag sedan tidigare som jag kört med UL Haspel.

Är trött på Haspel. Så jag hoppas dessa special rullar klarar kasta lätta beten något ok.
Dom nuvarande normala Multirullarna får problem med beten under 15g hur jag än gör.
Dessa trivs med 15g eller gärna mer vid minsta vind.

UL Haspel har fungerat utmärkt. Till lätta beten oavsett vind

Men hoppas kunna köra UL med spinn snart till lätta beten. I jakten på Abborrar 500g och större.
Spinnrullar är ju mycket mysigare än Haspel fiska med.

Jag kommer skriva mer om min utrustning när jag fiskat några gånger.

Till de som är nyfikna på Budget prylar kan gå till
https://aliexpress.com
Sök BFS Reel för dessa rullar, och även BFS ROD för spön till dessa
Det är inga problem hitta båda för totalt 1000sek totalt.
Sedan köper ni en finare tunn flätlina lokalt eller via Webben i Sverige bara.

Det märks att du sitter och dagdrömmer om att kinesiskt billigt skit är något att ha. Det kommer hålla dig en säsong max, sen får du köpa nytt. Linspridaren på din rulle kommer hålla några fiskepass och spöt kommer gå av när du får en 2kg gädda alternativt bryta av en spöring när du kommer åt spöet i båten eller en buske.
Citat:
Beten ska ju vara smått till borre. 4-7cm , och vikten på beten 5-12g är ju lagom.
Flätlinan ska vara tunn. Runt 3.5kg - 6kg i styrka. 0.07-0.10 i tjocklek.

Och ni behöver inte mer än 100m rulle, ni får inte på mer än ca 70meter på dessa rullar.
Men 150m kan ju vara bra, för det räcker till ett helt byte vid behov senare.
Eller till två rullar.
Alla rullar har oftast som standard att få på 150 m av den linan som är tänkt för mekaniken. Därför säljs de flesta linor i 150m. Man behöver då inte byta lina, man vänder på den. Du fiskar ca 75 meter, sen är linan innanför helt fräsch. Du kan inte drilla stor regnbåge på UL med endast 70m lina. Iaf inte på så tunn lina som du pratar om. En 500 haspelrulle går på 150 m Spiderwire Stealth Smooth 0,05mm, det är så det ska vara.
Citat:
Se bild
https://www.kastking.com.ar/producto...L72LBK-400.jpg
Det rymms inte mycket lina på dessa specialrullar med special spole till UL spinn/BFS fiske

Fyfan i helvete vilka rediga utbrott jag fått på denna skitrulle. Kassare kvalitet har jag aldrig bemött.

Råd inte folk att köpa billigt skit du inte ens själv provat.
Senast redigerad av snoamer 2023-07-04 kl. 13:43.
Citera
2023-07-09, 02:09
Bannlyst
Snoamer driver du fiskebutik i sverige?

Sluta snacka blaj om Kastking BFS. Dom är bra. Själv har jag Shimano BFS och Fiskevän har
två Kastking BFS och en annan ifrån Aliexpress. Även spön har han handlat därifrån 1g till 6g då
det inte finns köpa här. Han är mycket nöjd, han fiskar mer än jag. Utan strul.

Jag kan gå i god för att BFS rullar och spön ifrån Aliexpress är utmärkta.

Kastking Zephyr BFS har fått betyg 4.9 av 5.0 ifrån över 200st unika köpare

Tsurinoya Baitcasting Reel Ultra Light 135G BFS Dark Wolf KF50S
Är hans andra rulle. Den kostar omkring 800kr och väger endast 135gram
har även den fått 4.9 av 5.0. Den kom med två spolar. En vanlig och en Ultralight BFS grund spole.

Spö
Ace Hawk Ag Venom 210cm 1g till 6g beten UL BFS
55 euro även den med top betyg
Frakt tillkomer på några Euron
Priserna är med tull
Mycket fint spö. Har provat hans. Därför beställde jag själv samma idag när han
var förbi och hjälpte mig med ordern.

Har flera beten på 4g - 6g
Har just nu 10g-20g spö köpt här, inte helt nöjd.
Kommer bli bättre med Aliexpress spö som är äkta BFS 1g till 6g.
Jag fick låna den förra helgen av min vän och det var skillnad.

Snoamer går inte lita på tyvärr
Citera
2023-07-09, 12:09
Medlem
snoamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamenDanz

Jobbar du på Alibaba express?

Citat:

Från var? Ge lite källa på dessa fantastiska betyg du anger.

Du vet att dessa skitsidor gör sina recensioner själva för att lura kunder?
Citera
2023-07-10, 11:24
Medlem
Citat:

Sluta snacka blaj om Kastking BFS. Dom är bra. Själv har jag Shimano BFS och Fiskevän har
två Kastking BFS och en annan ifrån Aliexpress. Även spön har han handlat därifrån 1g till 6g då

har även den fått 4.9 av 5.0. Den kom med två spolar. En vanlig och en Ultralight BFS grund spole.

Spö
Priserna är med tull

Snoamer går inte lita på tyvärr

Billigt aliexpress skit är endast leksaker för barn.

Eller för invandrare/alkoholister/pundare som inte har råd med något annat.

Det ska va riktiga grejer. Daiwa. Shimano. Abu.
Citera
2023-07-11, 02:59
Bannlyst
Min vän fiskar andra året med ett av rullarna. Han fiskar mycket. Inga problem alls.
Han är lika nöjd som många andra.

En 500kronors Kasting Zephyr är bättre än Abus 900kronors rullar.
Kastking sponsrar inga tävlande världen runt.
Det gör Abu. Daiwa. Shimano, och flera andra kända företag. Dom sponsrar för flera miljoner.
Därför är prylarna jättedyra. Ni betalar spons.

Som redbull, dyr energidricka, Finns andra lika bra under halvapriset som inte sponsrar.

Man får inte vara dum och blåst.
Vet Kinamarknaden bra. Varit dit 3resor till fabriker och köpt stora mängder produkter
kontainrar och sålt i Sverige. Elverk och massor annat. Honda kopior, eller de är honda. Men annat
namn, halvapris. mkt annat med. Bra grejjer billigt, med andra namn.

Kastking BFS. Dom är bra. Själv har jag Shimano BFS och Fiskevän har

Spö
Priserna är med tull

In på Aliexpress och handla BFS UL Rullar och Spön. Njut av fisket sedan.

Jag kommer inte svara i tråden mer.
Har annat viktigt att diskutera.
Sorry

Skitfiske på er alla. Lycka till med fisket i sommar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in